Sain eilen tietää olevani kehitysvammainen
Olen melko järkyttynyt. Olen kyllä aina tiennyt että jotain minussa on vialla ja oppimisvaikeuksia tiedän kyllä minulla olevan, mutta eilen omakannasta muuta tietoa etsiessäni huomasin, että olen saanut yläasteella kehitysvammadiagnoosin!
Diagnoosi itsessään on toki suuri helpotus ja minun on helpompi hyväksyä itseni nyt kun tiedän mistä vaikeuteni johtuvat. Tuntuu kuitenkin nololta ja kiusalliselta samaan aikaan ja ahdistaa, ettei kukaan ole minulle tästä suoraan kertonut. Todella moni ongelmani selittyy kyllä tuolla diagnoosilla. Oloni on samaan aikaan helpottunut mutta tuntuu todella nololta ja pahalta, hävettää ja haluaisin vain käpertyä itseeni. En aio kertoa kenellekään tutulle tästä diagnoosista.
Pystyn asumaan itsenäisesti mutta kodin ylläpito on haastavaa, siivoaminen vähän niin ja näin ja ruokaa en oikein jaksa yksin laittaa. Opinnot ovat aina sujuneet melko heikosti tai keskitasoisesti, työelämässä on ollut hankalaa. Pystyn tekemään yksinkertaisia rutiininomaisia töitä ja työ ihmisten kanssa sujuu hyvin, mistään vaativammasta työstä on turha edes haaveilla. Lukiossa yritin opiskella muutaman vuoden mutta opinnoista ei tullut mitään joten vaihdoin amikseen.
Amiksesta sain sellaiset keskivertopaperit ja nyt alkuvuodesta aloitin opinnot amkissa, pääsin sisään ihan viimeisiltä varasijoilta todistusvalinnalla.
Emotionaaliselta kehitykseltäni huomaan olevani reilusti ikätovereitani jäljessä, minulla ei ole kovin kummoisia ihmissuhdetaitoja ja ystäviäkin on vähän. Huomaan kyllä olevani muita jäljessä joten yleensä yritän vain olla hiljaa enkä halua juurikaan puhua muiden kanssa ettei tyhmyyteni paljastuisi. Olen siis koko ajan kyllä ollut tietoinen omasta älyllisestä heikkoudestani mutta tuo diagnoosi oli kyllä järkytys.
Onko täällä muita jotka ovat saaneet diagnoosin vasta aikuisena tai saaneet tietää omasta diagnoosistaan aikuisiällä?
Kommentit (161)
Olit lääkärissä ja sait diagnoosin vain 5 vuotta sitten. Ja nyt se on täysi yllätys. Kenelle se sitten kerrottiin, jos sinä et sitä saanut tietää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OmaKannasta ei näe lapsuudenaikaisia tietoja.
Totta, huomasin heti tuon!!!!
Ap on niin nuori että hänen teiniaikojen käynnit kyllä näkyvät. Juuri kertoi olevansa 20 eli on syntynyt -04
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammoja on erilaisia, teen itsekin töitä kehitysvammaisten kanssa. :D Osa on jopa selvästi minua fiksumpia ja terävämpiä, on omat autot ja ajokortit, joillakin jopa omistusasunto, käyvät töissä ja jokin ammatti opiskeltuna. Mitään ei huomaa ennen kuin toinen avaa suunsa jos silloinkaan. Tunnen useita kehitysvammaisia joista ei ikinä uskoisi mitään päälle päin.
Ap
Nyt sekoitat pahasti CP vamainen eri asia, kuin kehitysvammainen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Cp voi opiskella yliopisto jne. kehitysamminen hänet erottaa heti
Vierailija kirjoitti:
Olit lääkärissä ja sait diagnoosin vain 5 vuotta sitten. Ja nyt se on täysi yllätys. Kenelle se sitten kerrottiin, jos sinä et sitä saanut tietää?
Paperit tuli kotiin postitse, en minä posteja teininä lukenut vaikka omalla nimellä olisi tullut, varsinkaan jos ne tuli jostain sotelta.
Veikkaisin että vanhempani ovat lukeneet ja jättäneet minulle kertomatta säästääkseen minut mielipahalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet tyypillinen autisti.
Autismi ei ole kehitysvamma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammoja on erilaisia, teen itsekin töitä kehitysvammaisten kanssa. :D Osa on jopa selvästi minua fiksumpia ja terävämpiä, on omat autot ja ajokortit, joillakin jopa omistusasunto, käyvät töissä ja jokin ammatti opiskeltuna. Mitään ei huomaa ennen kuin toinen avaa suunsa jos silloinkaan. Tunnen useita kehitysvammaisia joista ei ikinä uskoisi mitään päälle päin.
Ap
Nyt sekoitat pahasti CP vamainen eri asia, kuin kehitysvammainen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Cp voi opiskella yliopisto jne. kehitysamminen hänet erottaa heti
En sekoita. Siskollani on CP-vamma ja hän on maisteri. Olen tehnyt työtä myös CP-vammaisten parissa ja heillä _voi_ olla liitännäisenä myös kehitysvamma, mutta usein on kyse pelkästään fyysisestä vammasta. Minulla on myös useita akateemisia cp-vammaisia tuttavia ja ystäviä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap valehtelet? Ja muistelen, ettei tämä ole edes ensimmäinen kerta.
Mitä oikein saat näistä valehteluista?
Kehitysvammainen ei kirjoita täydellistä suomen kieltä. Ei takuulla.
Kehitysvammaisia on kyllä erilaisia. Serkku ei osaa lukea, mutta hänen entinen luokkakaverinsa kuulemma osaa.
Kehitysvammainen voi osata lukea ja kirjoittaa, mutta ei tuottaa aloituksen kaltaista, sujuvaa ja jäsenneltyä tekstiä.
Se tuntuu olevan mahdotonta heikommin koulutetuille normaaliälyisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Lausunnossa ei mainita mitään autismista enkä täytä mitään autismille tyypillisiä tunnuspiirteitä, en siis ole autisti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismi ei ole kehitysvamma
Komppaan. Autismi kuuluu laaja-alaisiin kehitysHÄIRIÖIHIN, ja kehitysvammaisuus on kehityshäiriön yksi alalaji.
Tiedot löytyy myös Googlella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap valehtelet? Ja muistelen, ettei tämä ole edes ensimmäinen kerta.
Mitä oikein saat näistä valehteluista?
Kehitysvammainen ei kirjoita täydellistä suomen kieltä. Ei takuulla.
Kehitysvammaisia on kyllä erilaisia. Serkku ei osaa lukea, mutta hänen entinen luokkakaverinsa kuulemma osaa.
Kehitysvammainen voi osata lukea ja kirjoittaa, mutta ei tuottaa aloituksen kaltaista, sujuvaa ja jäsenneltyä tekstiä.
Se tuntuu olevan mahdotonta heikommin koulutetuille normaaliälyisillekin.
Tähän toki on lisättävä, että moni kirjoittaa sujuvasti ja kieliopillisesti oikein peruskoulupohjaltakin, mutta harvemmin enää nykyään.
Lukuharrastus vaikuttaa tähän.
Kehitysvamma on kuitenkin älyllinen vamma ja se rajoittaa henkilön ajattelua ulosantia.
Minä en siis ole autisti. En täytä mitään autismin tunnuspiirteitä eikä kukaan ole koskaan epäillyt minua autistiksi eikä sitä koskaan pidetty edes vaihtoehtona, kun tutkimuksiin hakeuduin.
Teen töitä sosiaalialalla ihmisläheisessä työssä ja teen työni erinomaisesti, osaan tulkita sosiaalisia tilanteita piinallisen hyvin ja pysyn kyllä mukana kaikissa tilanteissa oikein hyvin.
Kielellisen testiosuuden aikana olisi varmasti myös käynyt mahdollinen autismi ilmi, kun käytiin erilaisia kielikuvia ja sanontoja läpi ja niiden merkitystä.
En ota asioita kirjaimellisesti ja ymmärrän hyvin sanaleikkejä, vitsejä ja ihmisten kanssa pärjään hienosti.
Ap
Veikkaan että sinulla on oikeasti kyse jostain hahmotushäiriöstä tai ADHD:sta.
Kehitysvammainen ei pysty olemaan analyyttinen, kirjoittamaan noin rikasta ja jäsenneltyä tekstiä tai analysoimaan omia tuntemuksiaan noin syvällisellä tasolla.
ADHD:hen kuuluu myös tietynlainen epäkypsä käytös vielä murrosiässä. Sanoit että olit 15 tutkimusten aikaan. Tuo on melko riski ikä analysoida mielestäni kenenkään henkistä kehitystä, murrosikä pahimmillaan ja ADHD nuorilla erityisen hankalia murrosiän kuohuntavuodet.
Epäilen kyllä vahvasti tuon diagnoosin paikkansa pitäävyyttä. Olet myös korkeakouluopiskelija, äärimmäisen harva kehitysvammainen pääsee korkeakouluun ja jo tavallinen ammattikoulu sekä peruskoulu ovat todella vaikeita kehitysvammaisille.
Sinuna menisin uudelleen tutkimuksiin.
Terveisin sairaanhoitaja nuorisopsykiatrialta
No et ole kehitysvammainen, joko trollaat tai diagnoosi on virheellinen. Lievästikään kehitysvammainen ei kirjoita noin virheetöntä ja jäsenneltyä tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lausunnossa ei mainita mitään autismista enkä täytä mitään autismille tyypillisiä tunnuspiirteitä, en siis ole autisti.
Ap
Hehe, vaikka kirjoitit:
Emotionaaliselta kehitykseltäni huomaan olevani reilusti ikätovereitani jäljessä, minulla ei ole kovin kummoisia ihmissuhdetaitoja ja ystäviäkin on vähän. Huomaan kyllä olevani muita jäljessä joten yleensä yritän vain olla hiljaa
Ystäväni ovat kyllä useimmat autisteja ja huomaan kyllä, että joissain tilanteissa käyttäydyn erikoisesti ja minua pidetään nolona ja kiusallisena.
Töissä olen täysin erilaisessa roolissa ja pärjään erittäin hyvin, työ ei ole sosiaalisesti sillä tavalla vaativaa koska asiakkaani eivät puhu oikeita lauseita, pelkkiä yksittäisiä sanoja ja hömppää. Nykyisessä työssäni tärkeintä on seurata tunnetiloja ja minä kyllä ymmärrän heti mistä milloinkin kiikastaa, vaikkei asiakas puhu sanaakaan.
Minun on myös helppo esittää erilaisia rooleja eri tilanteissa, töissä pystyn olemaan skarppina ja ottamaan huomioon toisen tarpeet.
Yksityiselämässäni minulla on suurempia haasteita ihmissuhteiden kanssa, ystäviä olen löytänyt saman harrastuksen parista muutamia. Heidän kanssaan ei tarvitse pingottaa. Uusiin ihmisiin tutustuminen on kuitenkin hankalaa.
Ap
Ap jatkaa, minulla ei siis koskaan ole kuitenkaan epäilty autismia ja kerran kun sitä itse kyselin, minulle naurettiin että en vaikuta lainkaan autistiselta. Olen aina viranomaisten kanssa avoin ja puhelias.
Ap
Mulla on naispuolinen ystävä joka on aivan samanlainen kuin sinä. Tsemppiä, kyllä sä pärjäät <33
Minäkin pärjäsin jopa tuohon aikaan ihan hyvin koulussa kun diagnoosin sain, matematiikka oli kyllä mukautettu ja monissa aineissa oli avustaja mutta tavallisella luokalla opiskelin ja muutamista aineista sain kymppejäkin. Yhteiskuntaopissa ja äidinkielessä pärjäsin erinomaisesti ja äidinkielestä sain stipendinkin, ainekirjoituksista aina 10.
Tutkimuksissakin todettiin, että kielellisesti olen kyllä lahjakas ja tuolloin olin ikätasoani edellä kielellisen kehityksen osalta.
Avustajaa tarvitsin tuolloin taito- ja taideaineissa kuten kuvataiteessa, tekstiilitöissä ja kotitaloudessa. Hauskaa on se, että nykyään vedän lapsille sekä kokkikerhoa että käsityökerhoa. :)
Uskoisin että tuohon diagnoosiin johti tuo kielellistä kyvykkyyttä lukuunottamatta heikko kognitiivinen suoriutuminen, päättelykyky ja henkinen kypsymättömyys.
Ap