Missä voin vielä säästää rahaa?
Rahat tiukalla enkä keksi enää missä voisin pihistää ja säästää rahaa vähentämällä turhaa kulutusta. Antakaa neuvoja. Nämä olen jo vuoden ajan tehnyt. En omista autoa vaan kuljen kaikki matkat kävellen tai bussilla (Pk-seutu). En harrasta mitään muuta kuin ulkoilua ja lukemista (vain kirjaston kirjoja). En tilaa yhtään lehteä, ei ole mitään maksullisia suoratoistopalveluita tms. En käy koskaan ravintoloissa enkä kahviloissa, en koskaan osta edes take away kahvia. En tilaa kotiin koskaan pizzaa tms. En käy lomamatkoilla. En meikkaa. Ostan vaatteita ja kenkiä vasta kun vanhat on jo aivan rikki. Yritän säästää sähkössä sammuttelemalla valoja ym. Asun vuokralla kerrostalossa niin ei ole omistusasunnon remppakuluja tms. Huonekaluja en ole ostanut vuosiin. En käy koskaan kampaajalla enkä kosmetologilla, leikkaan itse hiukseni.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirryt kasvissyöjäksi. Liha on kallista.
Tofu, merilevä, nyhtökaurat, hummus, vegaanijuustot, erikoisruokavalioon tarvittavat höysteet (itämaiset mausteet, gojimarjat, seesamtahnat yms.) tulee muka halvemmaksi...? Salli mun nauraa ja naurankin. Kasvissyönti on erittäin kallista verrattuna sekaruokavalioon.
On olemassa kasvisruokaa ja kasvisruokaa. Peruna on kasvis, makaroni on kasvis, jauhot on kasvis. Tuo trendiruoka on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap et ottaisi miestä? Köyhä ei voi odottaa rakkautta. Otat jonkun kenet saat. Kaksin maksaa kulut helpommin. Esim joku vanha eläkeläismies.
Niin, yksinäisiä miehiä on niin valtavasti, että varmasti saat jonkun.
Jos olet rohkea, voisit vaikka kaupassa tai missä vaan alkaa juttelemaan jonkun miellyttävän näköisen, vanhemman miehen kanssa, jolla ei ole sormusta.
Siitä voi kehkeytyä vaikka mitä, vaikka onnellinen parisuhde puolin ja toisin. Tai sitten voitte vaan asua ystävinä yhdessä ilman sutinaa.
Tietysti voihan toisen naisenkin kanssa asua ihan ystävinä, tulee molemmille halvemmaksi eläminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka isossa asunnossa asut? Voisitko vaihtaa pienempään?
Pienessä aso-kaksiossa. Sen vuokra on halpa verrattuna alueen markkknavuokriin, halvempi kuin mikään vuokrayksiö vapailta markkinoilta. Kaupungin vuokra-asuntoa en voi saada kun on jo koti olemassa. Ap
Myy asosi, hummaa rahasi ja muuta asumaan johonkin pikkukaupunkiin vuokra-asuntoon. Takaan, että vuokra on halvempi kuin aso-maksusi. Saat asumistuen ja toimeentulotukeakin, kunhan asosi myynnistä on kulunut riittävästi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Paljon tulot on?
Onko osamaksuja/lainakyhennyksiä/ulosmittausta?
Paljon menee ruokaan ja hygieniaan?
Ei ole mitään ulosmittauksia, ei lainojakaan. Eikä osamaksuja. Olen aina ollut tarkka rahasta. Ikävä kyllä vain aina pienipalkkaisissa töissä tai työtön niin ei ole kertynyt rahaa paitsi se asomaksu, joka ei iso ole ja on kiinni tässä asunnossa (ei ole uusi talo niin maksukaan ei ollut korkea).
En osaa sanoa tarkkaan paljonko menee ruokaan kuussa, mutta ostan kaupan halvinta merkkiä, tarjouksia, en syö juurikaan punaista lihaa, en ostele limuja, karkkeja enkä sipsejä, leivän leivon usein itse jne. Hygieniaan menee sen verran mitä nyt ruokakaupan shampoo ja siteet ym maksaa, niistä ei oikein voi enempää säästää. Minulla on eräs sairaus, jonka vuoksi lääkkeisiin menee jonkun verran. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap et ottaisi miestä? Köyhä ei voi odottaa rakkautta. Otat jonkun kenet saat. Kaksin maksaa kulut helpommin. Esim joku vanha eläkeläismies.
Erittäin huono diili naiselle. Lisää siivottavaa ja passattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Voit säästää rahaa monilla eri tavoilla, kuten vähentämällä syömistä ulkona, tekemällä ostoksia alennusmyynneissä, valitsemalla julkisen liikenteen sijaan oman auton säännöllisen käytön, ja vähentämällä tarpeettomia tilauksia tai jäsenyyksiä. Lisäksi säästämällä energiaa ja veden käyttöä kotona voi myös auttaa säästämään rahaa pitkällä aikavälillä.
Hän kertoi jo alussa, ettei käytä näitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka isossa asunnossa asut? Voisitko vaihtaa pienempään?
Pienessä aso-kaksiossa. Sen vuokra on halpa verrattuna alueen markkknavuokriin, halvempi kuin mikään vuokrayksiö vapailta markkinoilta. Kaupungin vuokra-asuntoa en voi saada kun on jo koti olemassa. Ap
Myy asosi, hummaa rahasi ja muuta asumaan johonkin pikkukaupunkiin vuokra-asuntoon. Takaan, että vuokra on halvempi kuin aso-maksusi. Saat asumistuen ja toimeentulotukeakin, kunhan asosi myynnistä on kulunut riittävästi aikaa.
Huono neuvo. Aapeella on siis asunnossa kiinni säästöjä yli kymppitonnin. Neuvot siis törsäämään nuo säästöt. Sen jälkeen aapeen tilanne olisi vielä huonompi kuin nyt.
Loputtomiin ei voi säästää vaan jossain vaiheessa on alettava miettimään lisätuloja. Miljoonat ihmiset tekevät kahta työtä elääkseen ja säästääkseen. Pakko mikä pakko! Itsekin tein työkykyisenä kahta työtä ja välillä opiskelinkin vielä lisäksi. Sain säästettyä puskuria joka nyt tuottaa joka vuosi vähän lisää. Elämän kurja tosiasia että on vaan tienattava enemmän jos ei tuloillaan pärjää. Onhan se raskasta ja itsekin uuvuin totaalisesti.
Yksi ihminen voi saada kuukaudet ruoat helposti 150 eurolla, jopa 100 eurolla. Lähde siitä. Jos itselläsi menee ruokaan kuussa enemmän kuin tuo 150, niin siinä on säästökohde. Toki ruokailuista voi sitten tulla tylsää, mutta saa ihan koostettua kunnollisen ja ravitsevan ruokavalion. SItten on tietysti, se että kerrot asuvasi vuokralla. Koita löytää halvempi vuokra-asunto.
(minäkin toivoisin, että ap laittaisi tulot ja menot listan tänne, niin voisi saada paremman kuvan siitä mihin rahat menee ja mitä unohdetaan mainita)
Miksi et saa toimeentulotukea? Huom ASO ei ole este sen saamiselle.
Ap mihin tarvitset säästöjä, onko joku hankinta tiedossa vai haluatko säästää puskurin?
K-menu ei ole halvin - Xtra on ja muutenkin kiertäisin K-kaupat kalliina kaukaa. Prisma tai Lidl rules.
Kirjaisin kaikki kuukauden menot ja miettisin sitten, mistä nipistää.
Moni ostaa kaupasta aina niitä kalliimpia tuotemerkkejä, kuten Atria, Jalostaja, Valio.... yms. Vaikka tarjolla olisi edullisempia halpamerkkejäkin, kuten Kmenu, Coop, Xtra, Pirkka... Arlakin on aika edullinen.
Myöskään mitään valmiita eineksiä ei kannata ostaa, kuten valmispizzoja, mikroaterioita, säilykelihoja ja muita valmiita tai puolivalmiita tuotteita. Perusruokien itse tekeminen kotona on kaikkein edullisinta (laatikot, keitot, kastike ja perunat yms.). Itse tehdystäkin kyllä saa kallista, jos tekee jotain erikoista ja kalliista raaka-aineista.
Myös virvoitus- ja alkoholijuomat ja karkit tulevat jatkuvasti käytettyinä kalliiksi. Tosin niitäkin saa halpamerkkeinä edullisemmin. Myös esim. oluen vaihtaminen vichyveteen tulee halvemmaksi, jos haluaa välttämättä hiilihapollista juomaa vaikkapa saunajuomana.
Kaupassa pitää vähän harrastaa vertailua, löytääkseen ne halvimmat vaihtoehdot. Nykyään tuotteet, niiden hinnat ja kilohinnat, näkee verkkokaupastakin, jossa voi sitä vertailua tehdä kotoa käsin, ettei tarvi hyllyjen välissä välttämättä ihmetellä tuntikausia.
Laihduttamalla säästää pari kuukautta ja samalla lisää tilastollisesti elinikää. ( ja Jeesukseen uskomalla elää ikuisesti, kun syntivelkamme on maksettu )
Vierailija kirjoitti:
K-menu ei ole halvin - Xtra on ja muutenkin kiertäisin K-kaupat kalliina kaukaa. Prisma tai Lidl rules.
Kirjaisin kaikki kuukauden menot ja miettisin sitten, mistä nipistää.
Riippuu tuotteesta JA kaupasta, koska K-ketjussa kauppias päättää sitten lopulta sen hinnan (ketjutarjouksia lukuunottamatta). Meillä naapurikaupungissa on esimerkiksi K-menun spagetit eri hintaisia kahdessa eri citymarketissa, toisessa 0,75€ ja toisessa 1,19€.
Jos vain mahdollista, niin kannattaa verrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, yksinäisiä miehiä on niin valtavasti, että varmasti saat jonkun.
Jos olet rohkea, voisit vaikka kaupassa tai missä vaan alkaa juttelemaan jonkun miellyttävän näköisen, vanhemman miehen kanssa, jolla ei ole sormusta.
Siitä voi kehkeytyä vaikka mitä, vaikka onnellinen parisuhde puolin ja toisin. Tai sitten voitte vaan asua ystävinä yhdessä ilman sutinaa.
Tietysti voihan toisen naisenkin kanssa asua ihan ystävinä, tulee molemmille halvemmaksi eläminen.
Outoa että naisille annetaan aina ohjeeksi itsensä myyminen kun on rahapulassa. Sinä verhosit sen romantiikkaan mutta lopputulos kuitenkin sama: myy itsesi miehelle. Ennemmin voisi vaikka vihjata laillisista lisätuloista. Niistä missä ei esitetä muuta kuin on eikä käytetä ketään hyväksi. Vaikka kyllähän moni nainen on niin pelkuri että ennemmin myy itseään kuin elättää itse itsensä. Moni pysyy huonossakin parisuhteessa rahan vuoksi.
Käyt kesällä onkimassa säännöllisesti.
Teet itsellesi kestositeet.
Minä säästin pikkuhousunsuojissa 50%, kun ostin kolme kestosidettä.
Nyt on korkea-aika ap:n tehdä budjetti, jotta tarkkaan näkee sen, miten paljon menee esim. ruokaan. Siitä voi sitten itse päätellä senkin, mistä voi säästää.
Ruoasta sitten säästät. Jos tekee itse ja suunnittelee hyvin, ei syöminen ole kallista. Itse tehty hernekeitto, perunamuussi ja kalapuikot, makkarakeitto jne.