Missä voin vielä säästää rahaa?
Rahat tiukalla enkä keksi enää missä voisin pihistää ja säästää rahaa vähentämällä turhaa kulutusta. Antakaa neuvoja. Nämä olen jo vuoden ajan tehnyt. En omista autoa vaan kuljen kaikki matkat kävellen tai bussilla (Pk-seutu). En harrasta mitään muuta kuin ulkoilua ja lukemista (vain kirjaston kirjoja). En tilaa yhtään lehteä, ei ole mitään maksullisia suoratoistopalveluita tms. En käy koskaan ravintoloissa enkä kahviloissa, en koskaan osta edes take away kahvia. En tilaa kotiin koskaan pizzaa tms. En käy lomamatkoilla. En meikkaa. Ostan vaatteita ja kenkiä vasta kun vanhat on jo aivan rikki. Yritän säästää sähkössä sammuttelemalla valoja ym. Asun vuokralla kerrostalossa niin ei ole omistusasunnon remppakuluja tms. Huonekaluja en ole ostanut vuosiin. En käy koskaan kampaajalla enkä kosmetologilla, leikkaan itse hiukseni.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on korkea-aika ap:n tehdä budjetti, jotta tarkkaan näkee sen, miten paljon menee esim. ruokaan. Siitä voi sitten itse päätellä senkin, mistä voi säästää.
Kuluseuranta on eri asia kuin budjetti.
Se budjetti tadetaan laatia juuri kulujen seuraamisen takia?
Se budjetti laaditaan, jotta menot eivät ylittäisi tuloja.
Budjetti toimii viitekehyksenä ja kuluseurannalla nähdään, toteutuuko budjetti. Itse budjetti ei kuitenkaan kerro, paljonko ruokaan menee rahaa vaan ainoastaan paljonko sitä rahaa oli varattu ruokaan.
Sanoin, että se budjetti laaditaan kulujen seuraamisen takia. Lakkaa saivartelemasta. Budjetti ja kuluseuranta kuuluvat samaan pakettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ostaa kaupasta aina niitä kalliimpia tuotemerkkejä, kuten Atria, Jalostaja, Valio.... yms. Vaikka tarjolla olisi edullisempia halpamerkkejäkin, kuten Kmenu, Coop, Xtra, Pirkka... Arlakin on aika edullinen.
Myöskään mitään valmiita eineksiä ei kannata ostaa, kuten valmispizzoja, mikroaterioita, säilykelihoja ja muita valmiita tai puolivalmiita tuotteita. Perusruokien itse tekeminen kotona on kaikkein edullisinta (laatikot, keitot, kastike ja perunat yms.). Itse tehdystäkin kyllä saa kallista, jos tekee jotain erikoista ja kalliista raaka-aineista.
Myös virvoitus- ja alkoholijuomat ja karkit tulevat jatkuvasti käytettyinä kalliiksi. Tosin niitäkin saa halpamerkkeinä edullisemmin. Myös esim. oluen vaihtaminen vichyveteen tulee halvemmaksi, jos haluaa välttämättä hiilihapollista juomaa vaikkapa saunajuomana.
Kaupassa pitää vähän harrastaa vertailua, löytääkseen ne halvimma
Kyselyt vievät muutaman minuutin aikaa päivässä ja jonain päivänä saat vaikka 30€ lahjakortin. Sen voi käyttää esimerkiksi Tokmannilla elintarvikkeisiin tai taloustavaroihin tai apteekkituotteet.fi sivustolla johonkin ei-lääkkeelliseen tuotteeseen. Todellakin suosittelen lisätuloksi köyhälle työttömälle. Aikaahan silloin on.
Kaupassa ei kannata vertailla vaan netissä näkee hinnat ja tekee eri ostoslistat eri kauppaketjuille. Työttömänä on aikaa siihenkin ja kauppareissut voi suunnitella eri päiville. Kaupassa kannattaa tarkistaa kaikki aletuotteet ja hävikit.
Vierailija kirjoitti:
Käyt kesällä onkimassa säännöllisesti.
Teet itsellesi kestositeet.
Minä säästin pikkuhousunsuojissa 50%, kun ostin kolme kestosidettä.
Minä taas hävisin, kun ostin kestositeitä. Jouduin nakkaamaan kaikki pois. Kalliiksi tuli. Ei tullut mieleeni, ettei sellaisilla nepeillä varustetuilla siteillä voi pyöräillä, koska ne painavat jalkoväliä. Ne ovat myös tosi paksuja nykyisiin kertakäyttösiteisiin verrattuna ja hautovat paikat.
Kännykkäliittymät globetelille ... 15€/kk rajaton 10mbs puhelut käytön mukaan.
10 mb liittymä riittää kaikkeen normaaliin toimintaa.
Suomen metsät täynnä ruokaa ja meressä ja sisävesissä tuoretta kalaa pöytään. Olkaa hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ostaa kaupasta aina niitä kalliimpia tuotemerkkejä, kuten Atria, Jalostaja, Valio.... yms. Vaikka tarjolla olisi edullisempia halpamerkkejäkin, kuten Kmenu, Coop, Xtra, Pirkka... Arlakin on aika edullinen.
Myöskään mitään valmiita eineksiä ei kannata ostaa, kuten valmispizzoja, mikroaterioita, säilykelihoja ja muita valmiita tai puolivalmiita tuotteita. Perusruokien itse tekeminen kotona on kaikkein edullisinta (laatikot, keitot, kastike ja perunat yms.). Itse tehdystäkin kyllä saa kallista, jos tekee jotain erikoista ja kalliista raaka-aineista.
Myös virvoitus- ja alkoholijuomat ja karkit tulevat jatkuvasti käytettyinä kalliiksi. Tosin niitäkin saa halpamerkkeinä edullisemmin. Myös esim. oluen vaihtaminen vichyveteen tulee halvemmaksi, jos haluaa välttämättä hiilihapollista juomaa vaikkapa saunajuomana.
Kaupassa pitää vähän harrastaa vertailua, löytääkseen ne halvimma
Niiden kilohintojen perusteella ei köyhä pysty ostamaan. Pieni pakkaus broileria maksaa esimerkiksi 3€ mutta kilohinnaltaan edullisempaa myydään kilon rasiana 8€. Jos pussissa tai tilillä on viikoksi kymppi, ei koko rahaa voi käyttää lihaan koska muutakin haluaa viikon aikana syödä. Miten tämäkin on niin vaikeaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas hävisin, kun ostin kestositeitä. Jouduin nakkaamaan kaikki pois. Kalliiksi tuli. Ei tullut mieleeni, ettei sellaisilla nepeillä varustetuilla siteillä voi pyöräillä, koska ne painavat jalkoväliä. Ne ovat myös tosi paksuja nykyisiin kertakäyttösiteisiin verrattuna ja hautovat paikat.
Jos anatomia sallii, kannattaa siirtyä kuukupin käyttöön. Tai jos oma kunta tarjoaa ilmaisen kierukan voi laitattaa hormonikierukka, jonka myötä monella loppuu kuukautiset kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Tilaamme prismasta kuukauden ruuat ym kaikki rainbow, coop, xtra tuotteita mm, näkee kilohinnat jne .tuonti on halpaa 2,90-3,50 e tyyliin. Meillä menee kahdella vain max 250 e sis kaikki keittiä ,wc ym paperit ja pesuaineet. Ei pihtata mistään , syödään todella herkullista kotiruokaa ja vitamiineja. Toki vaatii järjestelmällisyyttä. Olen harastanut tätä jo vuosia. Lähi k-market tulisi huomattavan kalliimmaksi.
Katseleppa ap S-marketin ostossivuja ihan huviksesi.
Olen katsellut. Meille Prisman kuljetus maksaa noin 11 euroa. Alepasta saisi tilattua halvemmalla, mutta siellä ruoat on kalliita. Miten saat Prismatilauksen noin halvalla? Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa pitää vähän harrastaa vertailua, löytääkseen ne halvimmat vaihtoehdot. Nykyään tuotteet, niiden hinnat ja
Atrian tehtaalla palaa parhaillaan. Tuleeko luonnollinen siirtymä muihin merkkeihin...?
Nämä halpamerkit muuten tekee toisinaan sama valmistaja. Esim. Atria valmistaa S-ryhmälle X-tran grillinakkia. Pirkka-ruispalaleivät leipoo Kolmileipä, jonka omistajaksi selviää Vaasan Oy. Vaasanilla on leipomoja ympäri maata. Niissä paistetaan myös Vaasan brändituotetta Ruispalaa - sekä S-ryhmälle Rainbow-ruispaloja (nyk. Coop?). Laitilan virvoitusjuomatehdas tekee omia brändituotteiytaan, mutta myös mm. Xtra-juomia.
Koko artikkeli:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/10/03/kaupan-oma-merkki-ja-brandituo…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaamme prismasta kuukauden ruuat ym kaikki rainbow, coop, xtra tuotteita mm, näkee kilohinnat jne .tuonti on halpaa 2,90-3,50 e tyyliin. Meillä menee kahdella vain max 250 e sis kaikki keittiä ,wc ym paperit ja pesuaineet. Ei pihtata mistään , syödään todella herkullista kotiruokaa ja vitamiineja. Toki vaatii järjestelmällisyyttä. Olen harastanut tätä jo vuosia. Lähi k-market tulisi huomattavan kalliimmaksi.
Olen katsellut. Meille Prisman kuljetus maksaa noin 11 euroa. Alepasta saisi tilattua halvemmalla, mutta siellä ruoat on kalliita. Miten saat Prismatilauksen noin halvalla? Apja
Asun eteläisessä Suomeessa ,suurimpia kaupunkeja, täällä saa ,oli välillä 0.50e ja jopa 0e ,mut nykyisin nuo hinnat. Alussa,kun aloin tilaamaan vuosia sitten , oli 9.90e. Vaihtelee hiukan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos anatomia sallii, kannattaa siirtyä kuukupin käyttöön. Tai jos oma kunta tarjoaa ilmaisen kierukan voi laitattaa hormonikierukka, jonka myötä monella loppuu kuukautiset kokonaan.
Kierukka tuli tilalle. Ja seuraavaksi oli vuorossa kohdunpoisto, kun tuli iso myooma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut. Meille Prisman kuljetus maksaa noin 11 euroa. Alepasta saisi tilattua halvemmalla, mutta siellä ruoat on kalliita. Miten saat Prismatilauksen noin halvalla? Apja
Asun eteläisessä Suomeessa ,suurimpia kaupunkeja, täällä saa ,oli välillä 0.50e ja jopa 0e ,mut nykyisin nuo hinnat. Alussa,kun aloin tilaamaan vuosia sitten ,
Ok, itse asun Pk-seudulla ja näyttää olevan paljon kalliimpaa. Olen seurannut jos olisi joskus tarjous Prisman kuljetuksiin, mutta ei ole ollut. Esim juuri nyt hinnat viikoiksi eteenpäin on 9,90-13,50 euroa per kuljetus. Ap
Laita ylös kaikki kuukauden kulut ja katso sieltä. Emme me voi tietää, mihin sinulla menee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Päihteet?
Mikäs narkkari sinä olet kun heti on päihteet mielessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa pitää vä
Totta, ettei aina pysty isoa määrää ostamaan. Mutta kun pystyy, niin on kannattavampaa ostaa iso erä ja vaikka pakastaa osa myöhempää käyttöä varten.
Jotkut tuotteet taas ovat sellaisia, joita ei juurikaan käytä. Turha sellaisia tuotteita on isoissa säästöpakkauksissa ostaa, joista enin osa menisi roskikseen käyttämättömänä. Ei ne ruoat pakastimessakaan säily kaikki vuotta, vaan jotkut säilyvät vain muutaman kuukauden. Esim. raaka liha ja kypsennetty liha säilyvät pakastettuna eri ajan.
Sä olet jo säästänyt sen mikä säästettävissä on. Nyt keskityt siihen, että pääset takaisin työelämään.
Uuniruuat, laatikot on tosi maukkaita. Teen ison satsin ,vaikka me kaksi ollaan aikas pieniruokaisia. Syödään ekaks siitä parina päivänä ja laitan 2 hengen satseja purkeissa pakstimeen ja sieltä sit otan ed pv sulamaan taas seur viikolla. Tuollainenlaatikko säilyy jääkaapissa helposti viisikin pv, ei ole pakko syödä samaa aina.
Samoin teen ison kattilallisen soijarouhe/jauheliha kasviskeittoa, lihaliemi ja mausteet, tulee supermaukasta ja paranee vaan jk:ssa ja siitäkin kauhon rasiaan pakkaseen seuraavaan viikkoon. Helppoa ja edullista.
Työttömillä on aikaa tehdä ja eikä se vie kuin 1/2 h ,,, uuni ja hella hoitaa loput
Jos ainut tavoite on säästää rahaa, ruokakaupassa kaikista tuotteista halvin mahdollinen. Siinä tulee jo isot säästöt. Esim. Oivariini melkein 4€ paketti, Rainbow-levite muistaakseni 0,79€/paketti jne.
Vierailija kirjoitti:
Suomen metsät täynnä ruokaa ja meressä ja sisävesissä tuoretta kalaa pöytään. Olkaa hyvä.
Totta. Erityisesti tähän aikaan vuodesta metsät suorastaan pursuavat ruokaa. #eikun