Missä voin vielä säästää rahaa?
Rahat tiukalla enkä keksi enää missä voisin pihistää ja säästää rahaa vähentämällä turhaa kulutusta. Antakaa neuvoja. Nämä olen jo vuoden ajan tehnyt. En omista autoa vaan kuljen kaikki matkat kävellen tai bussilla (Pk-seutu). En harrasta mitään muuta kuin ulkoilua ja lukemista (vain kirjaston kirjoja). En tilaa yhtään lehteä, ei ole mitään maksullisia suoratoistopalveluita tms. En käy koskaan ravintoloissa enkä kahviloissa, en koskaan osta edes take away kahvia. En tilaa kotiin koskaan pizzaa tms. En käy lomamatkoilla. En meikkaa. Ostan vaatteita ja kenkiä vasta kun vanhat on jo aivan rikki. Yritän säästää sähkössä sammuttelemalla valoja ym. Asun vuokralla kerrostalossa niin ei ole omistusasunnon remppakuluja tms. Huonekaluja en ole ostanut vuosiin. En käy koskaan kampaajalla enkä kosmetologilla, leikkaan itse hiukseni.
Kommentit (161)
Miäli ihminen miettii omia menojaan, nini muiden on tosi huono niitä kommentoida. Ihmisen tarvitsee itse joko kerätä edellisiltä kuukausilta tieto mihin rahat ovat menneet tai tästä eteenpäin kirjata tulevina kuukausina jokainen kulutettu euro ylös. Jokainen kulutettu euro pitää sitten arvioida, onko asia pakollinen, tarpeellinen vai voisiko ilman olla. Kaikki mistä voi luopua on suoraa säästöä. Pakollisten ja tarpeellisten osalta pitää arvioida voiko saman asian saada halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Käy niissä ruokajonoissa. Niitähän on paljon pääkaupunkiseudulla.
Tämä tosin ei ole säästämistä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on korkea-aika ap:n tehdä budjetti, jotta tarkkaan näkee sen, miten paljon menee esim. ruokaan. Siitä voi sitten itse päätellä senkin, mistä voi säästää.
Kuluseuranta on eri asia kuin budjetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap et ottaisi miestä? Köyhä ei voi odottaa rakkautta. Otat jonkun kenet saat. Kaksin maksaa kulut helpommin. Esim joku vanha eläkeläismies.
Erittäin huono diili naiselle. Lisää siivottavaa ja passattavaa.
Riippuu miehestä, itse en ainakaan tunne jostain syystä muita kun toimeliaita miehiä.
Eivät he makaa sohvalla palveltavina, vaan touhuavat itse enemmän kuin vaimot. Omanikin on sellainen.
"Älä puhu potaskaa, varmasti vuokraa.
Maalla on tuhansia mummonmökkejä ja muitakin asuntoja ihan tyhjillään ja niitä myydään muutamilla tuhansilla huutokaupoissa, jotta päästäis eroon ja tietty vuokrataan myös pienellä rahalla. "
Halpa myyntihinta voi tarkoittaa kalliita käyttökustannuksia. Monessa pitää ensin tehdä remonttia, että talo on asumiskelpoinen ja se vie rahaa.
Moni mummonmökki on sekalaisen perikunnan omistama eikä heitä kiinnosta vuokraaminen, kun jonkun pitäisi se hoitaa ja jakaa tuotto muille perikunnan osakkaille. Sitä vuokratuottoa tulee osakkaalle kymppi, pari, joten harva haluaa sitoutua siihen. Tyhjältä näyttävä mummonmökki voi olla perillisen kesäasunto.
Viisautta säästämiseen ap:lle. Jos vuotamaton katto päällä, lämmintä, riittävästi ruokaa ja vaatteet, voi olla tyytyväinen. Jokainen meistä.
Kerran kävin Ameriassa ja oli kyllä yllätys miten köyhiä köyhät siellä on ja heitä on paljon.
Kiva kun olet noin tomera, että elät suu säkkiä myöten. Kerro vielä kaikki tulosi, siis kun olet työtön , saatko työttömyysavustasta, toimeentulotukea ,asumistukea tms. Siis kaikki yhteensä, niin annan sit vinkkejä.
minulla on loistava eläke ,mut elän lähes samaan mallin kuin sinä. On kiva liikkua jalkaisin, bussilla, kuunnella ilmaisia äänikirjoja ja lukea kaikkia kuvalehtiä ilmaiseksi netistä. Tehdä itse ruokia kunnon satseja. Pääsee helpolla ja tulee edulliseksi. Ihanaa ,kun tulee kevät ja pääsee kävelemään /juoksemaan kuivilla jalkakäytävilläkin . Nuorena kärsin selkäkivuista, jos nykyään alkaa tulla ,lähden 5 km lenkille ja kahden km kohdalla vaivat häipyy. Liike on lääke. Miehellä oli povivaivoja,häipyi kun alkoi kävelemään enemmän. Jos sattuu alkuun ,ei siihen kuole. Nivelet tarvitsee sisäistä voidetta ja väliaineet lähtee liikkeelle kävellessä säännöllisesti.
Olemme jo iäkkäitä ja paikat senkun paranee ,kun liikumme.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ihminen voi saada kuukaudet ruoat helposti 150 eurolla, jopa 100 eurolla. Lähde siitä. Jos itselläsi menee ruokaan kuussa enemmän kuin tuo 150, niin siinä on säästökohde. Toki ruokailuista voi sitten tulla tylsää, mutta saa ihan koostettua kunnollisen ja ravitsevan ruokavalion. SItten on tietysti, se että kerrot asuvasi vuokralla. Koita löytää halvempi vuokra-asunto.
(minäkin toivoisin, että ap laittaisi tulot ja menot listan tänne, niin voisi saada paremman kuvan siitä mihin rahat menee ja mitä unohdetaan mainita)
100 e kk ruokaan on jo todella vähän. Itse aikoinaan hoikassa kunnossa ollessani kulutin ruokaan 150 e/kk. Nyt hieman pulskeampana menee enemmän (mutta minulla on siihen varaa). Jos oikein on pakko säästää, niin 100-150 e on kyllä mahdollista, mutta jos ap on lihava, niin sellaisethan sitten syö paljon ja pitäisi tehdä suuria muutoksia, jotta kulutus tippuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon tulot on?
Onko osamaksuja/lainakyhennyksiä/ulosmittausta?
Paljon menee ruokaan ja hygieniaan?
Ei ole mitään ulosmittauksia, ei lainojakaan. Eikä osamaksuja. Olen aina ollut tarkka rahasta. Ikävä kyllä vain aina pienipalkkaisissa töissä tai työtön niin ei ole kertynyt rahaa paitsi se asomaksu, joka ei iso ole ja on kiinni tässä asunnossa (ei ole uusi talo niin maksukaan ei ollut korkea).
En osaa sanoa tarkkaan paljonko menee ruokaan kuussa, mutta ostan kaupan halvinta merkkiä, tarjouksia, en syö juurikaan punaista lihaa, en ostele limuja, karkkeja enkä sipsejä, leivän leivon usein itse jne. Hygieniaan menee sen verran mitä nyt ruokakaupan shampoo ja siteet ym maksaa, niistä ei oikein voi enempää säästää. Minulla on eräs sairaus, jonka vuoksi lääkkeisiin menee jonkun verran. Ap
Kmenu valmistaa terveyssiteitä, jotka maksavat vain 75 senttiä 14 kpl:een pakkaus. Ei ne mitään kauhean hyviä kyllä ole, mutta jos ei ole mitään runsasta vuotoa, niin voivat ajaa asian. Vastaavan kokoinen 14 kpl paketti Always-siteitä maksaa paljon enempi, peräti 2,85 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy niissä ruokajonoissa. Niitähän on paljon pääkaupunkiseudulla.
Tämä tosin ei ole säästämistä.
Onhan. Siinä säästää ostamisen kaupasta niiden tuotteiden verran, mitkä saa sieltä ruokajonosta ilmaiseksi.
Ei ihme, jos ei rahaa säästy, jos ei edes tajua, mistä saa sitä säästöä.
Kun jättää herkut kauppaan, niin säästää ehkä helpoiten. Sillon tällön karkkipussi tai keksipaketti ei haittaa, mutta ei joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on korkea-aika ap:n tehdä budjetti, jotta tarkkaan näkee sen, miten paljon menee esim. ruokaan. Siitä voi sitten itse päätellä senkin, mistä voi säästää.
Se budjetti tadetaan laatia juuri kulujen seuraamisen takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K-menu ei ole halvin - Xtra on ja muutenkin kiertäisin K-kaupat kalliina kaukaa. Prisma tai Lidl rules.
Kirjaisin kaikki kuukauden menot ja miettisin sitten, mistä nipistää.
Riippuu tuotteesta JA kaupasta, koska K-ketjussa kauppias päättää sitten lopulta sen hinnan (ketjutarjouksia lukuunottamatta). Meillä naapurikaupungissa on esimerkiksi K-menun spagetit eri hintaisia kahdessa eri citymarketissa, toisessa 0,75€ ja toisessa 1,19€.
Jos vain mahdollista, niin kannattaa verrata.
Vertaankin. Meidän alueella saa K-menu spaghettia hintaan 0,43 euroa kilon paketti. Minusta se on aika halpa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon tulot on?
Onko osamaksuja/lainakyhennyksiä/ulosmittausta?
Paljon menee ruokaan ja hygieniaan?
Ei ole mitään ulosmittauksia, ei lainojakaan. Eikä osamaksuja. Olen aina ollut tarkka rahasta. Ikävä kyllä vain aina pienipalkkaisissa töissä tai työtön niin ei ole kertynyt rahaa paitsi se asomaksu, joka ei iso ole ja on kiinni tässä asunnossa (ei ole uusi talo niin maksukaan ei ollut korkea).
En osaa sanoa tarkkaan paljonko menee ruokaan kuussa, mutta ostan kaupan halvinta merkkiä, tarjouksia, en syö juurikaan punaista lihaa, en ostele limuja, karkkeja enkä sipsejä, leivän leivon usein itse jne. Hygieniaan menee sen verran mitä nyt ruokakaupan shampoo ja siteet ym maksaa, niistä ei oikein voi enempää säästää. Minulla on eräs sairaus, jonka vuoksi lääkkeisiin menee jonkun verran. Ap
Pesuaineita kannattaa laimentaa vedellä. Fairy sumutepulloon, shampoopulloon puolet vettä. Palasaippua nestemäisen tilalle. Pyykit puhdistuu vähemmälläkin pesuaineella, huuhteluainetta ei tarvitse. Yleispesuaine kaikkeen muuhun siivoamiseen. Näistä kaikista on hyviä tarjouksia, on poistuvina tuotteina aina joskus.
Lopeta leivän syönti, et tarvitse enää juustoja, leikkeleitä, levitteitä. Säästyy helposti 10€/vk. Tai hae leipä leipäjonosta.
Minulla jää asumiskulujen jälkeen 300€/kk ruokaan ja laskuihin. On monta lääkettä käytössä, kun olen vanha ja kipeä. Tiukempina aikoina otan lääkkeet vain joka toinen päivä. Tätä en kyllä suosittele muille, riippuu sairauksista.
Ruokaan menee 100-150€/kk. Teen kerralla useamman päivän ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirryt kasvissyöjäksi. Liha on kallista.
Tofu, merilevä, nyhtökaurat, hummus, vegaanijuustot, erikoisruokavalioon tarvittavat höysteet (itämaiset mausteet, gojimarjat, seesamtahnat yms.) tulee muka halvemmaksi...? Salli mun nauraa ja naurankin. Kasvissyönti on erittäin kallista verrattuna sekaruokavalioon.
On olemassa kasvisruokaa ja kasvisruokaa. Peruna on kasvis, makaroni on kasvis, jauhot on kasvis. Tuo trendiruoka on kallista.
Se trendikasvisruoka-aineitten käyttö on useimmilla kasvissyöjillä käytössä. Ei niitä Ruohonjuuren tapaisia liikkeitä, luontaistuoteliikkeitä, nyhtökauran, vegaanijuuston ja tofun valmistajia ainakaan me sekasyöjät pystyssä pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se budjetti laaditaan, jotta menot eivät ylittäisi tuloja.
Budjetti toimii viitekehyksenä ja kuluseurannalla nähdään, toteutuuko budjetti. Itse budjetti ei kuitenkaan kerro, paljonko ruokaan menee rahaa vaan ainoastaan paljonko sitä rahaa oli varattu ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Budjetoinnin hyödyt: Tiedät, paljonko sinulla on rahaa käytettävissäsi. Voit tehdä arjessasi kestävimpiä ja harkitumpia valintoja. Tiedät, mihin rahaa on varattava etukäteen. Vältyt isommilta yllätyksiltä. (Lähde: Takuusäätiö)
Vierailija kirjoitti:
Moni ostaa kaupasta aina niitä kalliimpia tuotemerkkejä, kuten Atria, Jalostaja, Valio.... yms. Vaikka tarjolla olisi edullisempia halpamerkkejäkin, kuten Kmenu, Coop, Xtra, Pirkka... Arlakin on aika edullinen.
Myöskään mitään valmiita eineksiä ei kannata ostaa, kuten valmispizzoja, mikroaterioita, säilykelihoja ja muita valmiita tai puolivalmiita tuotteita. Perusruokien itse tekeminen kotona on kaikkein edullisinta (laatikot, keitot, kastike ja perunat yms.). Itse tehdystäkin kyllä saa kallista, jos tekee jotain erikoista ja kalliista raaka-aineista.
Myös virvoitus- ja alkoholijuomat ja karkit tulevat jatkuvasti käytettyinä kalliiksi. Tosin niitäkin saa halpamerkkeinä edullisemmin. Myös esim. oluen vaihtaminen vichyveteen tulee halvemmaksi, jos haluaa välttämättä hiilihapollista juomaa vaikkapa saunajuomana.
Kaupassa pitää vähän harrastaa vertailua, löytääkseen ne halvimmat vaihtoehdot. Nykyään tuotteet, niiden hinnat ja
Tässä on hyviä käytännön vinkkejä miten ostella. Tiedän joitakin köyhiä, joiden ruuan ostelukulttuuri vaatisi tarkastelua. Jotkut ei katso koskaan kilohintoja, vaan ostaa sen pienen ja edulliselta tuntuvan paketin, vaikka vieressä olisi kilohinnaltaan tuplasti halvempi isompi paketti. Ja sitten ostellaan joitain mielitekojuttuja, vaikka pidemmän päälle niistäkin kertyy iso summa. Jotkut ei vertaile hintoja eri kauppojen suhteen. Cittarissa lähes kaikki on kymmeniä senttejä tai jopa euroja kalliimpaa kuin prismassa ja prisma on kalliimpi kuin lidl. Eli jos vain mahdollista, niin köyhä voisi nöyrtyä sinne lidliin.
Kun tekee itse ruuat, niin säästää tosi paljon vs ostaisi edes puolivalmiita tai valmiita ruokia. Ruoka on asumisen jälkeen kallein asia mihin menee rahaa. Jos asumiseen ei voi vaikuttaa ja tuloja ei voi lisätä, niin syöminen on ainoa mihin voi vielä vaikuttaa.
Silti yrittäisin pohtia olisiko mitenkään mahdollista tehdä töitä. Jos kroppa ei toimi, niin pää ehkä toimii. Onko mitään mitä voisi esim netissä tehdä? Ne kyselyjutut ja mysteryshoppingit on todella aikaa vieviä ja vaivanpalkka on joku 10 euron lahjakortti jonnekin stadiumiin. Ei kannata.
Oletko ostanut niistä lääkkeistä sen edullisemman vaihtoehdon? Apteekissa osaavat sellaisen antaa tilalle, jos on halvempikin vastaava lääke olemassa. Ja jos lääkäri ei ole kieltänyt vaihtoa.
Shampoissa yms. hygieniatarvikkeissakin voi säästää, ostamalla niitä edullisempia, jos et vielä ole niin tehnyt.