Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko koskaan miettinyt kuinka paljon kaupassa myydään epäterveellistä ruokaa?

Vierailija
10.03.2024 |

Karkit, keksit, sipsit, paistopisteen tuotteet, makkarat, nakit, jäätelöt. Näissä on valtava määrä suolaa ja kovaa rasvaa. Moni ihminen varmasti pitää näitä terveellisinä ruokina, koska niitä saa myydä kaupassa.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät vieläkään kaikesta valistuksesta huolimatta ymmärrä tai halua ymmärtää, että suurin osa ruokakaupoissa myytävistä elintarvikkeista on sellaisia mitä ruokavaliosta saisi olla enimillään 20 %. Toivon, että tämä hallitus vie vielä läpi elintarvikkeiden terveysveron ja ruokakaupoissa myytävät tuotteet pisteytettäisiin terveellisyyden perusteella ja tuotteisiin merkittäisiin  selkeästi mihin terveysluokkaan tuote kuuluu.

Kuka tai mikä taho olisi sitten se, joka sen terveellisyyden määrittelee ja millä perusteella?

Nämä määritykset on jo tehty joten siltä osin tätä pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan (terveellsen rasvan, tyydyttyneen rasvan, kuidun sekä suolan ja sokerin määrät).

Mutta millä perusteella ja kuka tai mikä taho on nämä määritykset tehnyt?

Vierailija
102/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattu on. Ei niitä ole pakko ostaa. Yleensä kuitenkin näkee kaikkien lihavien kärryissä juuri noita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse asiassa joskus miettinyt, milloin joku keksii perustaa kaupan, missä (lähes) kaikki ruoka on terveellistä.

Käytännössä myytävä liha vähärasvaista, ei croisantteja ja donitseja ym. vaan ns. 'hyvää' leipää, ei makeita, ehkä joku sokeriton keksi tai tummaa suklaata tarjolla tmv.

Laajat valikoimat vihanneksia ja hedelmiä, ei karkkeja, limuista tarjolla vain sokeritromat versiot, meuhuista esom  100%marjaa ei sokeria ym. mikä itse lantrataan vedellä. Jugurttina ns. 'kreikkalaista'jugurttia, ei sokerillisia versioita jne.

Käytännössä siis jokainen asia minkä asiakas lappaisi koriinsa, olisi ns. 'hyvää' ja terveellistä ruokaa. Helpottaisi asiakkaan roolia, kun houkutuksia muuhun ei edes tulisi.

Sokerittomat limut ne vasta terveellisiä ovatkin. :D

Vierailija
104/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan, mutta sitä olen ihmetellyt, miksi ostetaan niin paljon epäterveellistä ruokaa. Kauppa tietysti myy sitä mitä asiakkaat ostavat.

Vierailija
105/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse asiassa joskus miettinyt, milloin joku keksii perustaa kaupan, missä (lähes) kaikki ruoka on terveellistä.

Käytännössä myytävä liha vähärasvaista, ei croisantteja ja donitseja ym. vaan ns. 'hyvää' leipää, ei makeita, ehkä joku sokeriton keksi tai tummaa suklaata tarjolla tmv.

Laajat valikoimat vihanneksia ja hedelmiä, ei karkkeja, limuista tarjolla vain sokeritromat versiot, meuhuista esom  100%marjaa ei sokeria ym. mikä itse lantrataan vedellä. Jugurttina ns. 'kreikkalaista'jugurttia, ei sokerillisia versioita jne.

Käytännössä siis jokainen asia minkä asiakas lappaisi koriinsa, olisi ns. 'hyvää' ja terveellistä ruokaa. Helpottaisi asiakkaan roolia, kun houkutuksia muuhun ei edes tulisi.

Sokerittomat limut ne vasta terveellisiä ovatkin. :D

Niin todella ovatkin. Keinaineilla makeutettuja juomia pitäisi juoda noin 6 litraa päivässä ennen kuin niistä voisi olla haittaa.

Vierailija
106/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen näkee myös ruokahävikkikauppojen tarjonnassa. Suurin osa muuta kuin ns. oikeaa ruokaa.

Tää on niin totta. Kun näistä hävikkiruokakaupoista kuulin, menin sivuille suurin toivein. Eihän siellä ollut ruokaa ollenkaan. Jotain ihme höttöjä! Ei ihme, että on hävikissä.

Vierailija
107/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvoissa mikroruoissa, monissa leivissä ja makkaroissa ja vaikka missä, varsinkin edullisissa on valtavat määrät suolaa ja rasvaa ja nämä ovat juuri niitä, joita köyhät pakotetaan ostamaan.

Enpä ole tähän päivään mennessä syönyt sellaista mikroruokaa, leipää ja makkaraa, missä olisi valtavat määrät suolaa. Päinvastoin!

Vierailija
108/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvoissa mikroruoissa, monissa leivissä ja makkaroissa ja vaikka missä, varsinkin edullisissa on valtavat määrät suolaa ja rasvaa ja nämä ovat juuri niitä, joita köyhät pakotetaan ostamaan.

Ketään ei pakoteta ostamaan yhtään mitään. Mikroruokia ja makkaroita ei tarvitse ostaa - korkeintaan silloin tällöin 2-3 kertaa vuodessa. Tekee itse ruokansa niin tietää rasvan ja suolan sekä sokerin määrän. Leivän ja pullankin voi leipoa itse, sämpylöiden leipominen ei kauaa vie. Jauhot eivät ole kalliita ja niissä iso valikoima. Eli kommenttisi on aivan turha köyhistä, kommenttisi sopii täyslaiskanpulskealle mikrottajalle, joka ei osaa yhtään mitään ruokaa tehdä saatikka muutmaa sämpylää leipoa. 

Minä taas ostan mikroruokia, makkaroita ja leipää joka kauppareissulla. Kaupassa käyn noin kolme kertaa viikossa. Olisin täydellinen kokki, mutta kyllästyin ruoanlaittoon 90-luvulla. Senjälkeen olen ostanut ja syönyt vain valmisruokia. Laiska mikrottaja olen, mutta ylipainosta ei tietoakaan!

Vierailija
109/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvillä geeneillä saattaa pysyä terveenä tuollaisellakin moskalla. Kun jotain myydään, se tehdään mahdollisimman halvalla ja myydään mahdollisimman kalliilla. Tosin voihan sitä syödä mikroruoan lisäksi sen suositellun puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä, auttaahan sekin vähän. Laihuushan ei ole mikään tae terveydestä, ei lainkaan.

Muuten minulle on ihan sama mitä ihmiset syövät, mutta koska epäterveelliset elintavat lisäävät tutkitusti sairastumista ja sitä kautta terveydenhuollon kustannukset nousevat, silloin se kuuluu meille muillekin veronmaksajille.

Saisi olla joku verotus systeemi, joka palkitsisi ihmiset jotka huolehtivat itsestään, liikkuvat, panostavat terveelliseen ruokaan ja tutkituttavat säännöllisesti arvonsa. Nämä eivät tule ilmaiseksi, eikä helposti, mutta taatusti vähentävät yhteiskunnan kustannuksia pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
110/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä voi hyvin tehdä mielikuvaharjoituksen hyvin tuntemastaan kaupasta. Ensin tyhjentää kokonaan hyllyt, joilla myydään sipsiä, karkkia, keksejä ja pullaa, jäätelöä, leikkeleitä ja makkaraa, pitsaa, ranskalaisia, alkoholia, virvoitusjuomia, ja niin edelleen... sitten aletaan tyhjentää suurin osa sisällöstä maitotuotteista, leivistä, melkein kaikesta muusta paitsi hevi-osastosta. Aika vähän sinne jää sellaista terveellistä syötävää, mitä on ok syödä koko ajan ilman erityisempiä rajoituksia.

Kyllä ihan porkkanakin on epäterveellistä jos sitä syö liikaa. Juuri siksi peruskoulussa opetetaan, miten syödään terveellisesti.

Jostain syystä nyt on alettu ulkoistaa valinnat ruokakaupoille. Tekosyyhän se on, kun ei kiinnosta syödä terveellisesti mutta ei kiinnosta myöskään vastata seurauksista.

Vierailija
111/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen, kun on käynyt Yhdysvalloissa kaupassa ja yrittänyt etsiä raaka-aineita ruokaan tajuaa, miten terveellistä, monipuolista ja puhdasta ruokaa Suomen ruokakaupoissa myydään. En kyllä valittaisi tästä aiheesta.

Niinpä. Facebook ja Insta nykyään tarjoaa mulle koko ajan jotain videoita missä amerikkalaiset esittelee joka päivä ylpeinä lounasboxeja mitä ne on kasanneet lapsilleen lounaaksi kouluun. Kauhistelen aina niitä. Joka ikisestä boxista löytyy perunalastuja ja vehnäleipää nutellalla tai hillolla, sitten jotain pullaa, keksejä, suolakaloja, jopa karkkia. Ainoana tervellisinä ainesosina näyttää toimivan muutama viinirypäle tai pari mansikkaa. Noita sitten tosiaan esitellään ihmisille ylpeinä ihan niin kuin ne olisi oikeasti jotenkin monipuolisia ja onnistuneita.   Kuvitelkaa että ne lapset vetää joka ikinen päivä koululounaaksi tuollaista moskaa. Käytännössä pelkkiä herkkuja. Suomalainen lapsi syö vastaavia korkeintaan karkkipäivän herkkuna. 

Vierailija
112/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruokia ei voi poistaa kaupoista sen takia, että on niin paljon kotona asuvia vanhuksia, jotka ei pysty enää kokkaamaan. Syttyy pahimillaan tulipalo, jos nämä pistää kokkaamaan kotonaan. Se on turvallisuusriski muillekin esim. kerrostalossa. Lisäksi siinä iässä superterveellisillä ruokavalinnoilla ei enää ole vaikutusta terveyteen. Ruokahalukin on usein huono. Vanhuksille usein suositellaakin syömään sitä mikä maistuu. Keksiä ja pullaakin saa syödä ja mehuakin juoda. Pääasia että jostain saa energiaa.

Vierailija
113/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen ihmetellyt, että miten vaikka erilaisia leipiä on todella paljon erilaisia, samoin kuin vaikka jogurtteja, rahkoja, keksejä, karkkeja, pizzoja ja ties mitä. Miksi vaikka pitää olla vaikka jotain kymmeniä eri leipiä myynnissä? Tai jotain jogurtteja on valtavasti erilaisia ja ihmeellisiä eri makuja kuten vaikka joku kaneli-karpalo-vesimeloni-kikherne.

Vierailija
114/114 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei pakoteta ostamaan yhtään mitään. Mikroruokia ja makkaroita ei tarvitse ostaa - korkeintaan silloin tällöin 2-3 kertaa vuodessa. Tekee itse ruokansa niin tietää rasvan ja suolan sekä sokerin määrän. Leivän ja pullankin voi leipoa itse, sämpylöiden leipominen ei kauaa vie. Jauhot eivät ole kalliita ja niissä iso valikoima. Eli kommenttisi on aivan turha köyhistä, kommenttisi sopii täyslaiskanpulskealle mikrottajalle, joka ei osaa yhtään mitään ruokaa tehdä saatikka muutmaa sämpylää leipoa. 

Millä perusteella mikrottaja on täyslaiskanpullea? Itse en muuta harrastakkaan ruoan kanssa kuin mikrotan. Leivät ostan myös valmiina. Silti olen normaalipainoinen.