Oletko koskaan miettinyt kuinka paljon kaupassa myydään epäterveellistä ruokaa?
Karkit, keksit, sipsit, paistopisteen tuotteet, makkarat, nakit, jäätelöt. Näissä on valtava määrä suolaa ja kovaa rasvaa. Moni ihminen varmasti pitää näitä terveellisinä ruokina, koska niitä saa myydä kaupassa.
Kommentit (114)
kyllä, olen miettinyt Oma arvioni on, että ehkä 75% hypermarketin tarjonnasta on sellaista, että niitä ei pitäisi ostaa juuri koskaan.
Tuskin niitä ihmiset välttämänä terveellisenä pitää. Mutta tuskin myöskään tajutaan yleisesti, että suurinta osaa ruokakaupan ruuasta ei pitäisi terveyden kannalta olla keksitty, myynnissä ja ostettavissa ollenkaan.
Ruoka on sellaista jota ei myydä pussissa tai paketissa jonka kyljessä on kilometrin pituinen tuoteseloste. Silloin kyseessä on tuote.
Koittakaapa sellaista haastetta että syötte viikon pelkästään sellaisia elintarvikkeita jotka eivät tarvitse tuoteselostetta.
Vierailija kirjoitti:
Sen näkee myös ruokahävikkikauppojen tarjonnassa. Suurin osa muuta kuin ns. oikeaa ruokaa.
Juuri näin! Monet tutut tuulettavat, miten siellä on niin halpaa, mutta itse en löydä sieltä mitään ostettavaa. Kamalasti vaan erilaisia naksuja ja juomia. Jotain tomaattimurskaa siellä saattaa olla, mutta sekin on ihmeellisesti maustettua. Itse tykkään aivan perusraaka-aineista, jotka maustan kuten itse halua. En osaa käyttää noita valmiiksi maustettuja aineksia eikä meillä mene mitään lisäainejuomia kotona niin paljoa, että kannattaisi sieltä mitään tilata. Taviskaupasta en käytä muuta kuin kuiva-aine- ja hevi-osastoa. Lihaa ja maitotuotteita todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen näkee myös ruokahävikkikauppojen tarjonnassa. Suurin osa muuta kuin ns. oikeaa ruokaa.
Tarkoitan Fiksuruokaa ja Matsmartia.
Mitenkähän matsmart saisi asiakkaalle asti sen päiväysvanhan lohifileen? Tai muuta "oikeaa ruokaa"?
Matsmartissa on myynnissä myös oikeaa ruokaa, joka on pitkään säilyvää ja sitä kannattaa olla aina jonkin verran kaapissa kotivarana. Puurohiutaleista riiseihin, säilykkeisiin ja mausteisiin. Noin outoon kysymykseen on vaikea vastata.
Vierailija kirjoitti:
Halvoissa mikroruoissa, monissa leivissä ja makkaroissa ja vaikka missä, varsinkin edullisissa on valtavat määrät suolaa ja rasvaa ja nämä ovat juuri niitä, joita köyhät pakotetaan ostamaan.
Ketään ei pakoteta ostamaan yhtään mitään. Mikroruokia ja makkaroita ei tarvitse ostaa - korkeintaan silloin tällöin 2-3 kertaa vuodessa. Tekee itse ruokansa niin tietää rasvan ja suolan sekä sokerin määrän. Leivän ja pullankin voi leipoa itse, sämpylöiden leipominen ei kauaa vie. Jauhot eivät ole kalliita ja niissä iso valikoima. Eli kommenttisi on aivan turha köyhistä, kommenttisi sopii täyslaiskanpulskealle mikrottajalle, joka ei osaa yhtään mitään ruokaa tehdä saatikka muutmaa sämpylää leipoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse asiassa joskus miettinyt, milloin joku keksii perustaa kaupan, missä (lähes) kaikki ruoka on terveellistä.
Käytännössä myytävä liha vähärasvaista, ei croisantteja ja donitseja ym. vaan ns. 'hyvää' leipää, ei makeita, ehkä joku sokeriton keksi tai tummaa suklaata tarjolla tmv.
Laajat valikoimat vihanneksia ja hedelmiä, ei karkkeja, limuista tarjolla vain sokeritromat versiot, meuhuista esom 100%marjaa ei sokeria ym. mikä itse lantrataan vedellä. Jugurttina ns. 'kreikkalaista'jugurttia, ei sokerillisia versioita jne.
Käytännössä siis jokainen asia minkä asiakas lappaisi koriinsa, olisi ns. 'hyvää' ja terveellistä ruokaa. Helpottaisi asiakkaan roolia, kun houkutuksia muuhun ei edes tulisi.
Sokeriton limu on kaukana terveellisestä. Oletko koskaan kuullut mitä makeutusaineet aiheuttaa?
Lightlimu on kuitenkin paljon parempi kuin sokerilimu. Ruoan haitallisuus tulee sen energiapitoisuuden ja lihottavuuden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Meil jaetaan kirjaimellisesti sydänmerkkejä leivonnaisillle yms, siis niitä pidetään ja mainostetaan terveellisinä.
Sit ihmetellään kun ylipaino kasvaa kansalaisissa yms. Siis tästä on tehty ihan numero viimepäivinä ja sitä ihmetellään mistä se johtuu.
Samaan aikaan rikolliset ketkä johtaa tätä systeemiä mainostaa epäterveellistä ruokaa terveellisenä, tekee valtavat tuotot, ajaa ihmiset kierteeseen missä ne alkaa tarvitsemaan myös lääkitystä jne.
Ei nää oo vaikeita asioita ymmärtää.
Itsepetosta se on, jos uskoo että mikään pulla tai kakku muuttuisi terveelliseksi millään merkillä. Itseään siitä vain saa syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse asiassa joskus miettinyt, milloin joku keksii perustaa kaupan, missä (lähes) kaikki ruoka on terveellistä.
Käytännössä myytävä liha vähärasvaista, ei croisantteja ja donitseja ym. vaan ns. 'hyvää' leipää, ei makeita, ehkä joku sokeriton keksi tai tummaa suklaata tarjolla tmv.
Laajat valikoimat vihanneksia ja hedelmiä, ei karkkeja, limuista tarjolla vain sokeritromat versiot, meuhuista esom 100%marjaa ei sokeria ym. mikä itse lantrataan vedellä. Jugurttina ns. 'kreikkalaista'jugurttia, ei sokerillisia versioita jne.
Käytännössä siis jokainen asia minkä asiakas lappaisi koriinsa, olisi ns. 'hyvää' ja terveellistä ruokaa. Helpottaisi asiakkaan roolia, kun houkutuksia muuhun ei edes tulisi.
Sokeriton limu on kaukana terveellisestä. Oletko koskaan kuullut mitä makeutusaineet aiheuttaa?
Haitallisuus ei suinkaan riipu kaloreista. Missään ruuassa.
Meidän lähikaupan myymälätilasta yli puolet on varattu limuille, oluelle, sipseille ja karkeille. Vihannesosasto on pieni tunkkainen nurkkaus, jossa nahistuneet kasvikset etsii toisiaan.
En ole miettinyt; miksi miettisin?
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähikaupan myymälätilasta yli puolet on varattu limuille, oluelle, sipseille ja karkeille. Vihannesosasto on pieni tunkkainen nurkkaus, jossa nahistuneet kasvikset etsii toisiaan.
Kaupoissa myydään sitä, mille on kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Joo aika häiritsevää että ne karkki- ja sipsihyllyt vie niin paljon tilaa ja on kaikki vielä sijoitettu kassojen eteen, ihankuin niiden kuuluisi olla 1/5 ihmisen ravinnonsaannista
No se kyllä opetetaan ihan jokaiselle peruskoulussa, mitä kuuluu syödä ja miten paljon. Kun ravintosuosituksia päivitetään, niistä uutisoidaan kaikissa lehdissä. Ei kukaan kuvittele kaupan hyllyjen perusteella että karkki kuuluisi ruokaympyrään. Tietoa on helposti kaikkien saatavilla. Loppu on ihmisen omalla vastuulla.
Miksi terveyskaupassa myytäisiin minkäänlaista limsaa? Vesi on ainut juoma mitä kukaan tarvitsee.
Epäterveellinen ruoka on myytti. Jos mietin tuttaviani, jotka kuolivat alle kuusikymppisinä, niin ei niistä juuri kukaan elänyt erityisen epäterveellisesti paitsi yksi juoppo. Yksi oli jopa terveysintoilija.
Ei ihme että ollaan melkein kaikki niin läskejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Monet tutut tuulettavat, miten siellä on niin halpaa, mutta itse en löydä sieltä mitään ostettavaa. Kamalasti vaan erilaisia naksuja ja juomia. Jotain tomaattimurskaa siellä saattaa olla, mutta sekin on ihmeellisesti maustettua. Itse tykkään aivan perusraaka-aineista, jotka maustan kuten itse halua. En osaa käyttää noita valmiiksi maustettuja aineksia eikä meillä mene mitään lisäainejuomia kotona niin paljoa, että kannattaisi sieltä mitään tilata. Taviskaupasta en käytä muuta kuin kuiva-aine- ja hevi-osastoa. Lihaa ja maitotuotteita todella vähän.
Minäkin lakkasin ostamasta hävikkikaupoista, kun siellä on vain epäterveellistä ruokaa kunnon alennuksella. Karkkia, sipsiä, suklaata, virvoitusjuomia, sokerimuroja, sokerimysliä, sokerikeksejä, energiapatukoita... Sellaista tavaraa jota voi joskus ostaa herkuksi, mutta ei missään nimessä kannata kahmia kaappeja täyteen kun halvalla saa.
Silloin kun hävikkikaupat tulivat, siellä oli myös oikeaa ruokaa. Olisiko sitten käynyt niin että niille ei ollut kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Kauppa on liikeyritys. Tilaa annetaan sille, mitä myydään eniten. Jos harva ostaisi sipsejä, karkkia ja kaljaa, niiden osuus myymälätilasta kutistuisi.
Jos kaupassa hermostuu nähdessään ruokaa jota ei itse tarvitse tai toisten ostoskärryistä se on avun hakemisen paikka. Se on sairaus
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen, kun on käynyt Yhdysvalloissa kaupassa ja yrittänyt etsiä raaka-aineita ruokaan tajuaa, miten terveellistä, monipuolista ja puhdasta ruokaa Suomen ruokakaupoissa myydään. En kyllä valittaisi tästä aiheesta.
Missä päin Jenkkejä olet käynyt ruokakaupassa? Mulla ei ole kokemusta kuin pohjoisosasta ja keskiosasta muutamista osavaltioista ja niiden kaupoista. Kuitenkin olen sieltä löytänyt ihan normaalit tuotteet kuten kotona söisin. Teen muutenkin esimerkiksi tomaattikastikkeet, perunamuusit, jauhelihapullat, ruskeat- ja valkokastikkeet ihan itse niin kyllä sieltä nuo normaalit Pohjoismaalaiset ruokatarvikkeet löytyy hyllystä normaalista ruokakaupasta. Jos toki käyttää jotain kaupan puolivalmisteita ja valmistuotteita niin niissä saa olla vähän tarkempi, että mitä sisältää. Ei sielläkään puhdasta myrkkyä kuitenkaan syödä joten ihan normaalisti voisi ostaa halutessaan vaikka puolivalmisteita.
Jenkeissä WholeFoods on ehkä lähinnä tuota käsitettä. Kyllähän sielläkin myydään herkkuja, mutta suhteessa vähemmän kuin muissa kaupoissa ja tuotteissa ei niin paljon lisäaineita kuin tavallisen kaupan tuotteissa. Tuommoista juuri kaipasin tännekin.