Oletko koskaan miettinyt kuinka paljon kaupassa myydään epäterveellistä ruokaa?
Karkit, keksit, sipsit, paistopisteen tuotteet, makkarat, nakit, jäätelöt. Näissä on valtava määrä suolaa ja kovaa rasvaa. Moni ihminen varmasti pitää näitä terveellisinä ruokina, koska niitä saa myydä kaupassa.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut. Mielestäni kaikki epäruoka pitäisi poistaa myynnistä. Lighttuotteet, rypsiöljytuotteet, keinomakeutetut tuotteet
Niin että diabeetikoille sokerilimua vaan? Järjen käyttö on sallittua myös sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut. Mielestäni kaikki epäruoka pitäisi poistaa myynnistä. Lighttuotteet, rypsiöljytuotteet, keinomakeutetut tuotteet
Niin että diabeetikoille sokerilimua vaan? Järjen käyttö on sallittua myös sinulle.
Ehkä kuitenkin sinä tarvitset sitä järkeä. Diabeetikolle kaikki limut ovat haitallisia, oli ne millä hyvänsä makeutettu. Ei riipu kaloreista.
Kyllä olen, etenkin nyt kun olen yli kuukauden elänyt sokerittomasti ja yrittänyt laittaa mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa. Olen alkanut katsoa uusin silmin, kuinka paljon epäterveellistä höttöä kaupassa on myynnissä, kun olen yrittänyt tehdä ruoan ihan alusta asti itse. Ruokalaskutkin on tippuneet kun ostan enemmän ruokaa prosessoimattomina raaka-aineina (esim liha, kasvikset jne) kuin prosessoitua ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Mulla on kakkostyypin diabetes ja kerran seisoin Citymarketin käytävällä ja katsoin ympärilleni. En nähnyt mitään, mikä olisi mulle sopivaa. En toki ollut hevi-osastolla, mutta kuitenkin. Pelkkää naksua, raksua, keksiä ja sokerihöttöä.
Kannattaisiko seistä jollain muulla käytävällä, kuin karkki/snacks-osastolla?
Joo palataan vanhaanaikaan,lihaa,kalaa,jauhoja,suolaa..kahvi on sitten kortilla,löytyis vielä toppasokeria.
Miksi kaupan pitäisi kiinnostua onko myymänsä ruoka terveellistä vai ei? Kaupan tarvitsee noudattaa lakia ja seurata kuluttajien toiveita.
Toisaalta miten määritämme epäterveellisen? Moni tuote muuttuu epäterveelliseksi, jos sitä syö liikaa. Hanavettäkään ei pidä liikaa nauttia. Miten rajaisimme kaupan tarjonnasta epäterveellisen pois? Ostin eilen vuoden ekan oluen. Äkkisältään voisi ajatella, että olut on epäterveellistä mutta 2,5 kuukauden aikana yksi olut ei kuitenkaan tunnu kauheasti heilauttavan elämäni terveellisyyttä.
Olen ajatellut, varsinkin jättimäinen karkkivalikoima ihmetyttää. Ei ihme, että ihmiset ovat lihavia, kun on houkutuksia tarjolla yllin kyllin. Ja en ole tuomitsemassa, itsekin kamppailen itsekurin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä vatipäinen ääliö et vain voi jättää sitä ostamatta vaan pitäisi taas saada kieltää kaikki kaikilta?
Jessus, että minä vihaan kaikenkieltäjiä.
En ole miettinyt kun ei kiinnosta. Mitään ei ole pakko ostaa. Onhan baarejakin joka nurkalla eikä kukaan pakota niihinkään menemään ryyppäämään.
Ihmiset eivät vieläkään kaikesta valistuksesta huolimatta ymmärrä tai halua ymmärtää, että suurin osa ruokakaupoissa myytävistä elintarvikkeista on sellaisia mitä ruokavaliosta saisi olla enimillään 20 %. Toivon, että tämä hallitus vie vielä läpi elintarvikkeiden terveysveron ja ruokakaupoissa myytävät tuotteet pisteytettäisiin terveellisyyden perusteella ja tuotteisiin merkittäisiin selkeästi mihin terveysluokkaan tuote kuuluu.
Tästä voi hyvin tehdä mielikuvaharjoituksen hyvin tuntemastaan kaupasta. Ensin tyhjentää kokonaan hyllyt, joilla myydään sipsiä, karkkia, keksejä ja pullaa, jäätelöä, leikkeleitä ja makkaraa, pitsaa, ranskalaisia, alkoholia, virvoitusjuomia, ja niin edelleen... sitten aletaan tyhjentää suurin osa sisällöstä maitotuotteista, leivistä, melkein kaikesta muusta paitsi hevi-osastosta. Aika vähän sinne jää sellaista terveellistä syötävää, mitä on ok syödä koko ajan ilman erityisempiä rajoituksia.
Vierailija kirjoitti: En ole miettinyt kun ei kiinnosta. Mitään ei ole pakko ostaa. Onhan baarejakin joka nurkalla eikä kukaan pakota niihinkään menemään ryyppäämään.
Ei minuakaan varsinaisesti haittaa prosessoidut ruoat, en todellakaan käytä niitä, mutta pointti on siinä, että unelmieni kauppa olisi pieni, siellä kävisi nopeasti, kun sieltä puuttuisi kaikki turha, epäterveellinen höttömoska.
Kauppiaat pitävät hyllyssä nopeasti kiertävää tuotetta, mutta toinen kriteeri on pitkä säilyvyys. Eli, kyllä siellä hyllyssä on sellaistakin, jota ostetaan vähemmän, mutta hyllypaikka irtoaa pitkällä säilyvyysajalla, joka usein tarkoittaa samaa kuin paljon säilöntä- ja lisäaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: En ole miettinyt kun ei kiinnosta. Mitään ei ole pakko ostaa. Onhan baarejakin joka nurkalla eikä kukaan pakota niihinkään menemään ryyppäämään.
Ei minuakaan varsinaisesti haittaa prosessoidut ruoat, en todellakaan käytä niitä, mutta pointti on siinä, että unelmieni kauppa olisi pieni, siellä kävisi nopeasti, kun sieltä puuttuisi kaikki turha, epäterveellinen höttömoska.
Kauppiaat pitävät hyllyssä nopeasti kiertävää tuotetta, mutta toinen kriteeri on pitkä säilyvyys. Eli, kyllä siellä hyllyssä on sellaistakin, jota ostetaan vähemmän, mutta hyllypaikka irtoaa pitkällä säilyvyysajalla, joka usein tarkoittaa samaa kuin paljon säilöntä- ja lisäaineita.
Lidl on tuollainen. Heti kun tulee sisään on heviosasto, joka on hyvä ja omaan makuun sieltä löytyy kaikki mitä tarvitsen. Muuten kaikkea on melko suppea valikoima ja vain perustuotteet, mutta kyllä noista täysin hyvän ja terveellisen kotiruuan saa aikaan. Sipsejä ja karkkejakin on tietty, mutta maltillisesti. Ja ne osastot voi kiertää ohi nopeasti.
Aloituksen ensimmäisen lauseen luettelosta lasken ruuaksi vain makkaran ja nakit. Nekin on huonoa ruokaa, vaikka ihan mukava joskus syödä. Kaikki muut on jotain mitä ihmiset ei tarvitse mihinkään. Tai no paistopisteen suolaiset syötävät, esim riisipiirakka, on ihan ok välipalana jos on liikenteessä, eikä muuta ehdi. Paistopisteellä on tuotteita laidasta laitaan.
Kaikenlaista kaupassa myydään, mutta itsehän ne tuotteet valitsee. Kauppa myy sitä, mitä ihmiset ostaa ja vastuu päätöksistä on kuluttajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidl on tuollainen. Heti kun tulee sisään on heviosasto, joka on hyvä ja omaan makuun sieltä löytyy kaikki mitä tarv
Ei minulle tuota Prismassakaan jättää käymättä niitä kahta hyllyrivistöä jossa on makeiset. Eikä alkoholi/virvoitusjuoma välikköjä joita on kolme taii neljä. Mulla ei mitään asiaa sille nurkalle.
Toisaalta tuolla terveellisyysahdistuksella ja toistenkin ostosten valvomisella on nimi: ortoreksia.
Vierailija kirjoitti:
Light-tuotteet ovat terveellisiä, koska ne eivät lihota, diabeetikot tarvitsevat niitä. Rypsiöljy on terveellistä ja edullista, kotimaista.
Kevyet broilerinakit ovat hyvänlaatuista ja sisältävät paljon proteiinia.
Maksapasteija on edullista ja terveellistä. (Moni kertoo syövänsä joskus maksalaatikkoa, mutta mikä vika on maksapasteijassa?)
Nyt alkoi taas tämä väittely siitä mikä on kenenkin mielestä terveellistä.
Kauppiaan vastuulla on tuotteiden tuoreus, elintarvikesäädösten noudattaminen ja oikea hinnoittelu.
Light -tuotteet eivät ole terveellisiä, lisäävät ruokahalua ja pilaavat maksan, haiman sekä munuaiset!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät vieläkään kaikesta valistuksesta huolimatta ymmärrä tai halua ymmärtää, että suurin osa ruokakaupoissa myytävistä elintarvikkeista on sellaisia mitä ruokavaliosta saisi olla enimillään 20 %. Toivon, että tämä hallitus vie vielä läpi elintarvikkeiden terveysveron ja ruokakaupoissa myytävät tuotteet pisteytettäisiin terveellisyyden perusteella ja tuotteisiin merkittäisiin selkeästi mihin terveysluokkaan tuote kuuluu.
Kuka tai mikä taho olisi sitten se, joka sen terveellisyyden määrittelee ja millä perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tai mikä taho olisi sitten se, joka sen terveellisyyden määrittelee ja millä perusteella?
Nämä määritykset on jo tehty joten siltä osin tätä pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan (terveellsen rasvan, tyydyttyneen rasvan, kuidun sekä suolan ja sokerin määrät).
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen, kun on käynyt Yhdysvalloissa kaupassa ja yrittänyt etsiä raaka-aineita ruokaan tajuaa, miten terveellistä, monipuolista ja puhdasta ruokaa Suomen ruokakaupoissa myydään. En kyllä valittaisi tästä aiheesta.
Mulla on kyllä toinen kokemus. Ympäri vuoden tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, lihatiski, juustotiski. Suomalaista ruisleipää ei ollut mutta saksalaista kyllä. Kaurahiutaleet, tuoremehut, maidot montaa laatua. Leipomosta haettiin leipää, piirakkaa, kakkua parilla hassulla dollarilla. Toki sitä epäterveellistäkin oli mutta käytiin perheen kanssa esim. japanilaisessa ravintolassa usein missä kanaa tai lihaa fileenä, kasviksia, riisiä valmistettuna silmien edessä. Järkkyä oli tulla Suomeen ankeisiin kauppoihin, joku Stockan herkku oli vielä silloin hengissä ja siellä kävinkin ihan opiskelijana kun Helsinkiin muutin. Ruokaan meni rahaa enemmän kuin kämppiksillä mutta ei se veteen tehty mikropuuro tai metukkaleipä ja rasvaton maito oikein napannut kun laadukkaaseen ja maistuvaan ruokaan on tottunut :)
Tyrkytetään sitä terveellistäkin ruokaa. Hevi-osasto on kaupan esteettisin ja kutsuvin paikka. Esillepano on todella hienosti mietitty. Ja sijoitettu niin että ei jää huomaamatta.
Makkarahylly sen sijaan on ruma, eikä se karkkipussien sekamelska ankeissa pahvilaatikoissa ja metallitelineissä ole mitenkään houkutteleva minusta. Joulukonvehditkin olivat epämääräisiä läjiä lavan päällä.
Ei se kaupan tyrkyttämisestä johdu, jos sitä höttöä pitää mättää kärryyn.