Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä terapiaa

Vierailija
10.03.2024 |

Jos on vaikka todistanut jonkun itselleen vieraan ihmisen tekemän itsemurhan, niin mistä siellä keskustellaan? Ymmärrän toki että asia saattaa järkyttää hetken, mutta siis käytännössä miten siitä riittää keskusteltavaa vaikka kymmeneksi tai useammaksikin kerraksi? Tämä ei ole trolliviesti, en vaan oikeasti ymmärrä.

Kommentit (237)

Vierailija
81/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain lehdessä oli juttu ettei puhuminen terapeutin kanssa, vaikka onnettomuuden jälkeen, sovi kaikille.

Artikkeli käsitteli sitä miten nykyään ihmisiä melkein painostetaan juttelemaan terapeutille isojen tapaturmien jälkeen vaikka toinen ei haluaisi.

Artikkelin viesiti oli, että osa ihmisistä työstää asian omassa mielessään ja terapia tällaisille ihmisille voi jopa tuoda oireita.

Tämä ei siis tarkoita etteikö terapia olisi tärkeää. Se ei vain sovi kaikille.

Vierailija
82/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ma ymmarran terapian tarkeyden.

Mutta en ymmarra sita, miten ihmeessa ihmiset uskaltaa avautua vieraalle ihmiselle?

Itse en uskaltaisi, vaikka osittain jotain terapiaa kaipaakin. En _kenellekaan_ kerro kaikkia asioita. Vaitiolovelvollisuudesta huolimatta olis ihan kauheaa ajatella, etta ihminen jota en edes kunnolla tunne, tietaisi kaikki synkimmat ja haavoittuvaisimmatkin asiat musta - hankin on kuitenkin vain ihminen, eika ihmiset ole koskaan taysin luotettavia tai taydellisia - jokainen suhtautuu asioihin aina vahan eri tavoin. 

No kelle tää terapeutti näitä jonkun randomin asioita kertoisi?

Se on välitön uran loppu jos jäisi tästä kiinni.

Ja ketä edes kiinnostaisi jonkun randomim ongelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan vastauksia. Ratkaisuja.

Mua ei kiinnosta velloa loputtomasti jossain menneessä. Ja mua ei tippaakaan helpota se että sanon "tämä tunne on nyt ahdistusta. Minä hyväksyn tämän tunteen." Ihan yhtä paljon ahdistaa sen jälkeen kuin ennen sitä.

En ymmärrä koko puppua.

Vierailija
84/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä muuta hyötyä ole kuin se, et saa avautua ja "tulla kuulluksi" . Osa voi oivaltaakin jotain. Tietty näitä molempia on mahdollista saada täysin ilmaiseksikin.

Mut pidemmällä välillä mahdollinen pienikin hyöty kyllä häviää ja haitat muuttuvat todennäköisemmiksi. 

Vierailija
85/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia pohjautuu psykologiaan.  Vaikka me ihmiset ollaan erilaisia. Meillä on silti hämmästyttävän paljon samanlaisia tapoja, ajatuksia, toimintamalleja ym ja tämä johtuu siitä että aivomme ovat identtisiä..

Kokenut/ hyvä terapeutti osaa kaivaa ne sun käyttäytymismallit/ virheet esiin ja saa sinut ymmärtämään itseäsi. Jolloin sinä voit korjata ongelmasi.

Ai oikein virheitä hän sielä kaivaa?

Sepäs mukavaa, pitänee varata aika.

Terapiassa voidaan myös tehdä ihmisen asioista ja kokemuksista traumoja vaikkeivat sitä edes ole ihmiselle itselleen mutta terapeutti saa uskomattoman niin. Aivopesua.

Miksi tää

"Mua ahdistaa kun ei ole tuloja ja talo menossa alta"

"Mites toi lapsuus, oliko vaikeeta isän tai äidin kanssa?"

"WTF??!?!?!!!"

Vierailija
86/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä muuta hyötyä ole kuin se, et saa avautua ja "tulla kuulluksi" . Osa voi oivaltaakin jotain. Tietty näitä molempia on mahdollista saada täysin ilmaiseksikin.

Mut pidemmällä välillä mahdollinen pienikin hyöty kyllä häviää ja haitat muuttuvat todennäköisemmiksi. 

Miten haitat muuttuvat todennäköisiksi jos sä oivallat terapiassa asioita ja pystyt tämän jälkeen toimimaan toisin?

Vierailija
87/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta en ymmarra sita, miten ihmeessa ihmiset uskaltaa avautua vieraalle ihmiselle?

Itse en uskaltaisi, vaikka osittain jotain terapiaa kaipaakin. En _kenellekaan_ kerro kaikkia asioita. Vaitiolovelvollisuudesta huolimatta olis ihan kauheaa ajatella, etta ihminen jota en edes kunnolla tunne, tietaisi kaikki synkimmat ja haavoittuvaisimmatkin asiat musta - hankin on kuitenkin vain ihminen, eika ihmiset ole koskaan taysin luotettavia tai taydellisia - jokainen suhtautuu asioihin aina vahan eri tavoin. 

Ei sen tarvitsekaan edes kertoa - mun mielesta jo se olisi ahdistavaa ja kauheaa, etta joku vieras ihminen _tietaisi_ mita ma oikeasti ajattelen/tunnen/tiedan/olen kokenut/olen tehnyt.

Vierailija
88/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kiinnosta velloa loputtomasti jossain menneessä. Ja mua ei tippaakaan helpota se että sanon "tämä tunne on nyt ahdistusta. Minä hyväksyn tämän tunteen." Ihan yhtä paljon ahdistaa sen jälkeen kuin ennen sitä.

En ymmärrä koko puppua.

Terapian vihollinen. Miksi sä et halua velloa menneessä? Koska sen menneisyyden käsittely on liian vaikeaa sulle. Tuo jo yksin kertoo sen että sulla on ongelma

Vierailija
89/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuttakaa vaikka nalle sohvan nurkkaan, tai koira, ja puhukaa sielunne kyllyydestä. Ääneen.  Ajaa saman asian. Edullisempaakin ja vie vähemmän aikaa.

Vierailija
90/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään. Saattaa auttaa pikkujuttuihin mutten näe miten sr personalisuushäiriöistä tai vaikka väkivallasta kärsinyttä auttaa. Ja miksi väkivaltatilanteissa tai tunne kylmän äidin jäljiltä se on aina uhri joka sinne terapiaan päätyy. Länsimaista.

Vierailija
91/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istuttakaa vaikka nalle sohvan nurkkaan, tai koira, ja puhukaa sielunne kyllyydestä. Ääneen.  Ajaa saman asian. Edullisempaakin ja vie vähemmän aikaa.

Kertooko tämä nalle sulle että sun käytös on epänormaalia? Saako nalle sut tajuamaan että sä pystyt itse muuttamaan tätä käytöstä?

Paraneeko sun elämänlaatu jos sä et enää ns sahaa omaa oksaa.

Vierailija
92/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia pohjautuu psykologiaan.  Vaikka me ihmiset ollaan erilaisia. Meillä on silti hämmästyttävän paljon samanlaisia tapoja, ajatuksia, toimintamalleja ym ja tämä johtuu siitä että aivomme ovat identtisiä..

Kokenut/ hyvä terapeutti osaa kaivaa ne sun käyttäytymismallit/ virheet esiin ja saa sinut ymmärtämään itseäsi. Jolloin sinä voit korjata ongelmasi.

Terapiassa voidaan myös tehdä ihmisen asioista ja kokemuksista traumoja vaikkeivat sitä edes ole ihmiselle itselleen mutta terapeutti saa uskomattoman n

"Mua ahdistaa kun ei ole tuloja ja talo menossa alta"

"Mites toi lapsuus, oliko vaikeeta isän tai äidin kanssa?"

"WTF??!?!?!!!"

Tämähän on tietysti oleellinen syy siihen, miksi terapia on ollut niin sitkeästi keskiluokan puuhaa silloinkin, kun ne muutkin hyötyisivät siitä usein keskiluokkaa paljon isommin. Joskus tuli jossain luetussa vastaan sisällissodan jälkeinen Kamputsea, jossa länkkärilääkäri mietti terapiaa miinaan jalkansa menettäneelle maanviljelijälle, joka ei enää pystynyt siis töihinsä ja murehti kovin ja masentui. No paikalliset lääkärit totesivat, että tässä tarvitaan nyt toisenlaista terapiaa. Ostivat yhdessä miehelle lehmän. Mies lakkasi tarvitsemasta terapiaa, koska elanto oli jatkossa turvattu. Masennus katosi. 

Vierailija
93/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen tarvitsekaan edes kertoa - mun mielesta jo se olisi ahdistavaa ja kauheaa, etta joku vieras ihminen _tietaisi_ mita ma oikeasti ajattelen/tunnen/tiedan/olen kokenut/olen tehnyt.

Säikähtäneen pikkulapsen maailmankuva. En sano tätä loukatakseni, vaan yritän tönäistä sinua miettimään, että joskus voisi olla hyvä hahmottaa, että muut ihmiset lopulta ovat paljon samanlaisempia kuin ikinä uskot. Harvoin olemme kovin ainutlaatuisia hyvässä, ja vielä harvemmin pahassa. Kaiken mitä olet tehnyt, ajatellut tai kokenut tai tuntenut, lukemattoman monet ovat käyneet läpi ennen sinua. Ja juuri sen takia hyvänpuoleisen terapeutin on mahdollista ymmärtää ihmisiä ja auttaa heitä saamaan jalkansa pois umpisolmusta. 

Vierailija
94/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihmisiä moneen junaan. Itselläni kyllä riittäisi ongelmia puitavaksi vaikka moneksi vuodeksi. Mutta olenkin keskimääräistä enemmän traumatisoitunut. 

Vierailija
95/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä koko puppua.

Eihän se terapeutti niitä ratkaisuja sinulle anna kuin avaimia kouraan. Sinun pitää itse oivaltaa. Jos et ymmärrä menneisyyttäsi, et voi ymmärtää nykyhetkeäsi etkä kai tulevaisuuttasikaan.

Vierailija
96/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapiassa voidaan myös tehdä ihmisen asioista ja kokemuksista traumoja vaikkeivat sitä edes ole ihmiselle itselleen mutta terapeutti saa uskomattoman niin. Aivopesua.

Kyllä. Terapeuteissakin on huonoja. Ei ne kaikki ole hyviä. Huono terapeutti saa ihmisen ihan hysteeriseksi ja päästään sekaisin.

Ja nimenomaan jonkin sortin aivopesua. Kun minä vein kaverille ruokaa ja herkkuja, kun hän oli sairaana, niin terapeutin suodatuksen jälkeen se olikin kaverin itsemääräämisoikeuden rikkomista ja alistamista.

Kun kysyin kaverilta, että mitä ihmettä, että hyvässä hengessähän siinä toimittiin, ihan normaali kaverimeininki, niin kaveri ei ymmärtänyt mistä minä puhun.

Vierailija
97/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tää ihminen sitten on päätynyt terapiaan jos ei ole mitään ongelmaa. Aivan 🤗

Miyen niin ei ole mitään ongelmaa? Onhan ongelma, siksihän sinne terapiaan on menty. Mutta ongelma ei ole vaimon käytös, kuten terapeutti uskottelee, vaan lapsuuden kaltoinkohtelu, joka on se juurisyy. Aivan.

Vierailija
98/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

puhukaa jeesukselle.

Vierailija
99/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen kyllä käsitellyt terapiassa traumojani ja traumaperäinen stressihäiriö joka on pilannut elämästäni paljon, on kutakuinkin poissa. Elämäni on muuttunut isosti. Samoin lasteni elämä. Että ei mikään pikkujuttu. Pelkkä jutustelu ei pitkälle auta, vaan toimiva terapiaprosessi edellyttää myös kehollista työskentelyä. Keho muistaa, kehossa on tunteet ja syvälle painettuna myös kaikki se mikä on ollut liian kipeää tuntea ja myös kaikki se mitä vaille on jäänyt. Terapia kestää kauan silloin kun se menee noihin syvempiin kerroksiin. Koska niihin on mentävä askel kerrallaan. Usein tässä päivässä tapahtuva esim järkyttävä kokemus herättää myös niitä syvälle painettuja. 

Vierailija
100/237 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

96/98 kaikella rakkaudella et taida ihan kaikkea kertoa.  Jotain omituista tossa on mikäli kaverisi on kertonut terapeutille että sä toit hänelle herkkuja.