En ymmärrä terapiaa
Jos on vaikka todistanut jonkun itselleen vieraan ihmisen tekemän itsemurhan, niin mistä siellä keskustellaan? Ymmärrän toki että asia saattaa järkyttää hetken, mutta siis käytännössä miten siitä riittää keskusteltavaa vaikka kymmeneksi tai useammaksikin kerraksi? Tämä ei ole trolliviesti, en vaan oikeasti ymmärrä.
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapia pohjautuu psykologiaan. Vaikka me ihmiset ollaan erilaisia. Meillä on silti hämmästyttävän paljon samanlaisia tapoja, ajatuksia, toimintamalleja ym ja tämä johtuu siitä että aivomme ovat identtisiä..
Kokenut/ hyvä terapeutti osaa kaivaa ne sun käyttäytymismallit/ virheet esiin ja saa sinut ymmärtämään itseäsi. Jolloin sinä voit korjata ongelmasi.
Ai oikein virheitä hän sielä kaivaa?
Sepäs mukavaa, pitänee varata aika.
Terapiassa voidaan myös tehdä ihmisen asioista ja kokemuksista traumoja vaikkeivat sitä edes ole ihmiselle itselleen mutta terapeutti saa uskomattoman niin. Aivopesua.
Miksi tää ihminen sitten on päätynyt terapiaan jos ei ole m
Niin vaikeaahan se on tän perusteella sanoa mitään. Monesti sinne terapiaan mennään kun itse tai muut alkavat huomata että sun käytös ei ole normaalia jossain asiassa.
Psykologeja, psykiatreja ja terapeuttejakin on monen tasoisia.
Vaikeaksi ton työn tekee se että kuitenkin jokainen on yksilö/ sä et välttämättä oireile yhtään vaikka lapsuuden ongelmien takia / vaikka 99% vastaavan lapsuuden kokeneista oireilisi.
Mun traumaterapeutti pelasti mut. Loistava ammattilainen ja ihana ihminen. Kannan häntä sydämessäni ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapia pohjautuu psykologiaan. Vaikka me ihmiset ollaan erilaisia. Meillä on silti hämmästyttävän paljon samanlaisia tapoja, ajatuksia, toimintamalleja ym ja tämä johtuu siitä että aivomme ovat identtisiä..
Kokenut/ hyvä terapeutti osaa kaivaa ne sun käyttäytymismallit/ virheet esiin ja saa sinut ymmärtämään itseäsi. Jolloin sinä voit korjata ongelmasi.
Terapiassa voidaan myös tehdä ihmisen asioista ja kokemuksista traumoja vaikkeivat sitä edes ole ihmiselle itselleen mutta terapeutti saa uskomattoman niin. Aivopesua.
Miksi tää
Joo näinhän ne yrittävät väittää. Minulla ollut ihan normaali lapsuus ja äiti sekä isäsuhde. Terapeutti yritti väen vängällä saada jotain vikaa löytymään perheestä ja lapsuudesta, tuloksetta.
No, vika löytyi sitten ihan fyysisistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tää
Tosi monet asiat johtuvat just mainitsemistasi asioista. Myös nuoruus ja ihan aikuisena opitut mallitkin voivat aiheuttaa erilaisia oireita tai haasteita elämään.
Vierailija kirjoitti:
Mun traumaterapeutti pelasti mut. Loistava ammattilainen ja ihana ihminen. Kannan häntä sydämessäni ikuisesti.
Mun vaimon traumaterapeutti pelasti meidän avioliiton, hyvin ihana ihminen hänkin.
Terapian pahin vihollinen on ihmisen oma ego. Ei olla valmiita hyväksymään asioita.
Painetaan ongelmat pinnan alle ja selitetään ettei tässä mitään. Varsinkin suomalaisten miesten tyyli.
Kävin kolmen vuoden Kelaterapian ja se pelasti henkeni. Terapia auttoi tekemään sellaisia elämänmuutoksia, joihin en olisi ilman terapeutin tukea kyennyt, vaikka halu oli jo itsellä. Samalla luovuin itselle haitallisista uskomuksista, jotka olivat muodostuneet lapsena, koska se oli ainoa keino selvitä siinä lapsuudenympäristössä. Mutta ei ole mun homma saada ketään toista uskomaan terapian vaikutukseen, eikä se kuulu kellekään, että olen terapiassa käynyt, ni enpä paljon tästä kylillä huutele.
Akuutein asia minkä johdosta menin terapiaan niin en saanut edes kertoa siitä ennenkuin olisin nuka vahvistunut, joten velloin asiaa yksin päässäni aamusta aamuun, yöstä yöhön !!!!
Näkisin, että terapiasta voi olla apua, jos asiakkaalle on tapahtunut negatiivisia asioita hänen tiedostamattaan, esimerkiksi lapsuudessa, ja tästä seuraa jatkuvia tai samankaltaisina toistuvia ongelmia omassa elämässä. Toki myös silloin, kun ihminen ei paljon reflektoi tai mieti toimintansa syitä tai seurauksia.
Tiedostava ihminen ei juuri hyödy terapiasta ja voi korvata sen lukemalla self help-kirjallisuutta tai psykologian perusteita.
Mulla ei sinänsä ollut mitään ongelmia. Olin vaan aggressiivinen ja mua v......i usein. Ihan hemmetin kova jätkä, vedin turpaan jos tarvitsi. En ottanut mitään v........a keneltäkään. Suhteet kaatuili siihen kun jätin ihmisen heti jos hän haastoi mua. Mä olin kuningas.
Sen verran toi aiheutti ongelmaa et ajattelin antaa mahdollisuuden kun uusi tyttis ehdotti. Suomeksi hän olisi jättänyt mut ilman tätä.
No terapiassa kaivettiin lihaksien, aggressiivisuuden ja v.........n takaa se herkkä pieni koulukiusattu poika joka oli päättänyt ettei enää ikinä alistu mihinkään.
Muutaman kerran tavattiin terapeutin kanssa ja mussa muuttui kaikki. Elämä muuttui hetkessä paljon mukavammaksi kaikilta osin.
Vierailija kirjoitti:
Näkisin, että terapiasta voi olla apua, jos asiakkaalle on tapahtunut negatiivisia asioita hänen tiedostamattaan, esimerkiksi lapsuudessa, ja tästä seuraa jatkuvia tai samankaltaisina toistuvia ongelmia omassa elämässä. Toki myös silloin, kun ihminen ei paljon reflektoi tai mieti toimintansa syitä tai seurauksia.
Tiedostava ihminen ei juuri hyödy terapiasta ja voi korvata sen lukemalla self help-kirjallisuutta tai psykologian perusteita.
Hyvä pointti.
Mä kyllä tiedostan kaiken pahan mitä mulle on tapahtunut. Koinkin kokemani terapian turhaksi.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa apn kuvaamaan tilanteeseen oikein mitään, mut ite käyn terapiassa post traumaattisen stressihäiriön ja kakssuuntaisen mielialahäiriön takia. Oon käynyt nyt 1,5v ja pääasiassa käydään läpi niitä ajankohtasia asioita mun elämässä, miten on menny jne. Ja joskus puhutaan lapsuudesta tai traumaattisista tapahtumista.
Terapia on auttanu mua yhdistämään mua rajoittavia asioita menneeseen ja sitä kautta ne on rajoittanu mua vähemmän. Oon myös oppinu tunnistamaan paremmin masennuksen ja manian ennakko oireita ja oon nyt ton terapia ajan hoito tasapainossa. Ymmärrän itteeni nykyään paljon paremmin ja en enää syytä itteäni asioista joita oon joutunu kokemaan. Tiedän myös paremmin mitä haluun elämältä ja miksi käyttäydyn miten käyttäydyn. Nykyään analysoin käytöstäni oma-alotteisesti ja koen ahaa elämyksiä myös itsekseni.
Mun on ollu myös tosi vaikea aina rakentaa ihmissuhteita, joissa voin olla oma itte
Oletko työelämässä mukana vai oletko työkyvyttömyyseläkkeellä?
Itse en tajua näitä terapioita (etenkään yhteiskunnan maksamana) jos niitä tarjoillaan vuosikausia työkyvyttömyyseläkeläidille.
Itse olen kokenut psykedeelit ihan todella paljon terapiaa tehokkaammaksi hoitokeinoksi. Masennus lähti käytännössä kokonaan tiehensä muutaman sienitripin jälkeen ja hintaa tuli vähemmän kuin yhdelle terapiakäynnille olisi tullut. Terapiassa kävin muutaman kuukauden ennen tätä ilman oikeastaan mitään vaikutusta mihinkään.
Psykoterapia kestää vuosia ja maksaa maltaita.
Lääkitys maksaa pari euroa kuussa ja vei masennuksen ja ahdistuksen pois kahdessa viikossa. Mulle riitti tämä. Pystyin myös lopettamaan lääkkeen ja kestän ahdistuksen paremmin kun tiedän että saan sen halutessani pois. Terapia toimii joillekin mutta omalla kohdallani näen haitta-hyötysuhteen sellaisena ettei se kannata.
Juttelin eräässä tapahtumassa suomalaisen psykologi kouluttajan kanssa.
Pitäisi muistaa että me ollaan trauma sukupolvi. Meidän vanhemmat ovat sodan kokeineita ihmisiä. Traumat tuppaavat periytymään ja aiheuttamaan ongelmia useissa sukupolvissa.
Arvioi varovasti että lähes joka toinen suomalainen aikuinen ihminen hyötyisi terapiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti.
Mä kyllä tiedostan kaiken pahan mitä mulle on tapahtunut. Koinkin kokemani terapian turhaksi.
Osaatko sä käsitellä ton kaiken pahan pois niin ettei se vaikuta sun elämään mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Juttelin eräässä tapahtumassa suomalaisen psykologi kouluttajan kanssa.
Pitäisi muistaa että me ollaan trauma sukupolvi. Meidän vanhemmat ovat sodan kokeineita ihmisiä. Traumat tuppaavat periytymään ja aiheuttamaan ongelmia useissa sukupolvissa.
Arvioi varovasti että lähes joka toinen suomalainen aikuinen ihminen hyötyisi terapiasta.
Mistä luulette johtuvan ettei keski ikäiset suomalaiset miehet osaa puhua tunteistaan/ hakevat lohtua alkoholista?
Olisiko kenties siitä että olivat sodan kokeneiden miesten kasvattamia.
Oma isä on nyt 75v pystynyt vasta kertomaan millaista se oma lapsuus on ollut. Tämä on myös selittänyt itselle paljon asioita miksi mun lapsuus oli sellainen kuin oli.
Voi käsitellä vaikeita asioita ja tunteita niin, että tuntuu, että joku kuuntelee. Saa ne tavallaan itsestään ulos ja voi jatkaa elämää. Saa tukea ja uusia näkökulmia, joita oma järkyttäviä tapahtumia pyörittävä mieli ei osaa nähdä.
Itse luulin, etten tarvitse, mutta tarvitsin silti. En millään psykologilla käynyt, mutta diakonilla. Olen kiitollinen mahdollisuudesta.
Niin vaikeaksi tossa tekee asiat just se että sä et itse välttämättä edes tajua omaavasi ongelmia. Nää traumat ja hoitamattomat asiat on usein niin syvällä ja kauan sitten tapahtuneita juttuja ettet sä edes osaa yhdistää niitä mihinkään.
Kaikki aina johtuu lapsuudesta, isä tai äitisuhteesta. Terapeuttien mukaan.