Miten voi ostaa vaikka perunoita, mandariineja, tomaatteja ym jos hedelmäpussit kielletään?
Iltiksessä oli uutinen siitä uudesta EU-laista, jossa kielletään osa nykyisistä pakkaustavoista ja jotkut yksittäispakatut ketsupit. Samassa luki, että kaupoista kielletään ne ohuet hedelmäpussit, joihin on nykyään tapana laittaa ostettavat hedelmät. En minä rupea punnitsemaan tomaatteja yksittäin ja laittamaan kahdeksaa tomaattia yksittäin pyörimään ostoskärryyn. Nehän liiskaantuvat ja likaantuvat. Perunoiden kohdalla jo hulluutta. Sama koskee mandariineja, omenoita, luumuja ym, ostan niitä kaikkia monta kerralla ja laitan pussiin, jotta pysyvät ehjinä ja jotta voi punnita kerralla kaikki. Ja ei, oma pussi mukaan kotoa ei ole vaihtoehto, koska pusseja pitäisi aina kuljettaa mukana useita meni minne vain, töihin ym, koska käyn kaupassa silloin kun satun kulkemaan kaupan ohi, heti töiden jälkeen jne. En lähde kauppaan kotoa varta vasten koskaan. Ja olen autoton ihminen, joka kulkee töihin bussilla ja metrolla, ei taskuihin vain mahdu aina kulkemaan kasaa muovipusseja.
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse uusiokäyttänyt pienetkin puhtaat muovipussit, niistä on ollut suurta hyötyä monissa tilanteissa. Niihin voi pakata eväätkin tarvittaessa. Hieman likaisempia pieniä muovipusseja käytän roskapusseina, kun sekajätettä ei aina kerry kovin paljoa.
Kankaastako on sitten ommeltava kaikenmaailman pussukat? 1950-luvulla käärittiin kaikki paperiin, paperipusseihinko palataan?
No eipä tuo paperipusseihin palaaminen olisi ensimmäinen asia, jossa todetaan että se vanha tapa oli itseasiassa parempi. Sitä ei vaan silloin joskus aikanaan muovin yleistyessä tajuttu sen vaikutuksia ympäristöön.
Nythän voi hamstrata kotiin niitä hedelmäpussirullia jemmaan. On muutamaksi vuodeksi saatavilla. Kunhan muistaa ottaa mukaan kun lähtee kauppaan.
Pikkuhiljaa tulee järkeä tähän touhuun.
Kaikki ylimääräinen luonnonvarojen kuluttaminen on kertakaikkiaan loputtava.
Olen käyttänyt kestopusseja jo 20 vuotta, samoin omia kauppakasseja joista osa on jo sen 20 vuotta vanhoja. Ne ei vie tilaa autossa eikä työlaukussa, aina on mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei taskuun mahdu muovipusseja. No voi että. Mihinkä sinä sen perunapussin tähän asti olet laittanut? Kannat kainalossa kotiin vai?
En ole eläissäni ottanut erikseen muovipussia kaupasta, koska niitä tulee yllin kyllin muutenkin. Pidän niitä aina mukana yleensä repussa, joskus taskussakin.
Et ehkä ymmärtänyt, että ap tarkoitti niitä pusseja, joihin irto hedelmät ja vihannekset pakataan ennen punnitusta.
En minä ole käyttänyt niitäkään aikoihin, joko omat kestopussit mukaan tai paperipussiin/biopussiin hedelmät. Ja kaikkea ei tartte erikseen pussittaa (jotkut tunkee muovipussiin jopa banaanit...) ja voi myös laittaa useampaa lajia samaan pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Perunat on kätevä laittaa sukkahousuihin ja toiseen lahkeeseen tomaatit.
Totta, onko tämä niksi jo lähetetty Pirkka-lehteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä rupea punnitsemaan tomaatteja yksittäin ja laittamaan kahdeksaa tomaattia yksittäin pyörimään ostoskärryyn.
Miksi ne pitäisi yksinään punnita? Kaikki kerralla vaa'alle, kyllä ne siihen mahtuvat. Kotoa otat mukaan kangaspussin tai tyhjän purkin. Käytä vähän mielikuvitusta.
Aika hankala kyllä kiloa perunoita on punnita ilman pussia vaa'alla. Ja jos käyttää omaa kangaskassia, ottaa vaaka sen mukaan tuotteiden painoon. Kangaskassi painaa enemmän kuin ne ohuet pussit.
Aika monta kestokassia täytyy olla kauppareissulla mukana: mandariinit, banaanit, tomaatit, perunat, porkkanat, sipulit, omenat, luumut, suolakurkut.
Vierailija kirjoitti:
Minä en osannut tehdä tuosta ongelmaa vaan ratkaisin kaksi asiaa kerralla. Ostan hevit aina paperipusseissa ja käytän ne paperipussit biojätteille. Ei tarvitse enää ostaa erikseen biojätepusseja ollenkaan. Niidenkin hinta noussut reippaasti viime vuosina.
On minulla kesto hedelmäpussikin mutta näkyy olevan täysin käyttämätön.
Toinen pieni juttu johon olen siirtynyt: ostan karkkipäivän herkuksi yleensä pienen suklaalevyn ja säästän folion jatkokäyttöön. En käytä uuniruokiin mutta esimerkiksi sipulin kääreenä toimii hyvin jääkaapissa. Ei tarvitse ostaa enää foliota erikseen. Kelmun käyttökin on loppunut.
Folio ei ole kovin hyvä kääre ruoalle, siitä liukenee alumiinia jos ruoka on yhtään hapan tms.
Vierailija kirjoitti:
Minä en osannut tehdä tuosta ongelmaa vaan ratkaisin kaksi asiaa kerralla. Ostan hevit aina paperipusseissa ja käytän ne paperipussit biojätteille. Ei tarvitse enää ostaa erikseen biojätepusseja ollenkaan. Niidenkin hinta noussut reippaasti viime vuosina.
On minulla kesto hedelmäpussikin mutta näkyy olevan täysin käyttämätön.
Toinen pieni juttu johon olen siirtynyt: ostan karkkipäivän herkuksi yleensä pienen suklaalevyn ja säästän folion jatkokäyttöön. En käytä uuniruokiin mutta esimerkiksi sipulin kääreenä toimii hyvin jääkaapissa. Ei tarvitse ostaa enää foliota erikseen. Kelmun käyttökin on loppunut.
Tyhjistä kananmunankennoista saa hyvän istutusastian erilaisille taimille. Kennot täytetään mullalla, siemenet multaan ja kun taimet näkyy niin voi leikata kennot irti ja istuttaa kennoineen päivineen ruukkuun.
Jopa banaanit vaatii yleensä pussin, koska ne on jostain syystä yleensä ihan märkiä pinnasta siellä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Paperipussi?
Samaa ajattelin, paperipussi, vanha hyvä keksintö. Pärjättiin ennenkin ilman muovipusseja, jotka saastuttavat meret ym. Kannatan.
moi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä rupea punnitsemaan tomaatteja yksittäin ja laittamaan kahdeksaa tomaattia yksittäin pyörimään ostoskärryyn.
Miksi ne pitäisi yksinään punnita? Kaikki kerralla vaa'alle, kyllä ne siihen mahtuvat. Kotoa otat mukaan kangaspussin tai tyhjän purkin. Käytä vähän mielikuvitusta.
Se tyhjä purkki pitäisi ensin taarata ettei maksa omasta purkista.
Hoopo, punnitset tietysti ilman purkkia ja ladot ne tavarat purkkiin punnitsemisen jälkeen, voi pyhä jysäys teitä uusavuttomia.
moi
Vierailija kirjoitti:
Jopa banaanit vaatii yleensä pussin, koska ne on jostain syystä yleensä ihan märkiä pinnasta siellä kaupassa.
Enpä ole koskaan tuollaiseen ongelmaan törmännyt. Banaaneitten pussittaminen on ehkä typerintä turhuutta mitä on.
Mihin ihmeen purkkeihin te laitatte kaupassa vihannekset ja hedelmät? Täytyy olla aika monta isoa purkkia mukana kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Nythän voi hamstrata kotiin niitä hedelmäpussirullia jemmaan. On muutamaksi vuodeksi saatavilla. Kunhan muistaa ottaa mukaan kun lähtee kauppaan.
Samalla, kun ottaa kauppakassin kotoa, niin laittaa sinne muutaman muovipussin mukaan, ei ole hankalaa yhtään. Muutamat ovat kermaperseitä, eivätkä halua tehdä mitään toisin.
moi
Tupuliini kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla, kun ottaa kauppakassin kotoa, niin laittaa sinne muutaman muovipussin mukaan, ei ole hankalaa yhtään. Muutamat ovat kermaperseitä, eivätkä halua tehdä mitään toisin.
Luulisi, että elämä ylipäätään on tosi raskasta jos jokainen pienikin muutos on näin hankala.
polttolaitoksellehan ne menee roskien mukana. en minä niitä järveen heitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka avuton pitää olla että tomaattien punnitseminen yksittäin tulee edes mieleen? Vaihtoehtoina ovat biojätepussi, paperikassi, ja kestokassi. Biojätepussi ostaminen kelvannee AP:llekin, ellet ole jämähtänyt 80-luvulle ja kietäydyt kierrättämästä ihan periaatteesta. Jos kaikilla ihmisillä olisi AP:n ajatusmaailma, maapallolla ei olisi otsonikerrosta ollenkaan sen sijaan, että freonia ei nykyään käytetä.
Hirveetä säätöö!
Se tyhjä purkki pitäisi ensin taarata ettei maksa omasta purkista.