Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi ostaa vaikka perunoita, mandariineja, tomaatteja ym jos hedelmäpussit kielletään?

Vierailija
10.03.2024 |

Iltiksessä oli uutinen siitä uudesta EU-laista, jossa kielletään osa nykyisistä pakkaustavoista ja jotkut yksittäispakatut ketsupit. Samassa luki, että kaupoista kielletään ne ohuet hedelmäpussit, joihin on nykyään tapana laittaa ostettavat hedelmät. En minä rupea punnitsemaan tomaatteja yksittäin ja laittamaan kahdeksaa tomaattia yksittäin pyörimään ostoskärryyn. Nehän liiskaantuvat ja likaantuvat. Perunoiden kohdalla jo hulluutta. Sama koskee mandariineja, omenoita, luumuja ym, ostan niitä kaikkia monta kerralla ja laitan pussiin, jotta pysyvät ehjinä ja jotta voi punnita kerralla kaikki. Ja ei, oma pussi mukaan kotoa ei ole vaihtoehto, koska pusseja pitäisi aina kuljettaa mukana useita meni minne vain, töihin ym, koska käyn kaupassa silloin kun satun kulkemaan kaupan ohi, heti töiden jälkeen jne. En lähde kauppaan kotoa varta vasten koskaan. Ja olen autoton ihminen, joka kulkee töihin bussilla ja metrolla, ei taskuihin vain mahdu aina kulkemaan kasaa muovipusseja. 

Kommentit (245)

Vierailija
101/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupat tarjoavat jatkossa normimuovipussin sijaan biopussin tai paperipussin. Molempia on jo kaupan heviosastoilla. Isot ja kestävät muovipussit (ne, joista maksetaan kassalla) eivät häviä ja kangaskassin saa taiteltua lompakon kokoiseksi paketiksi. Miten tästä saa ongelman?

Muovikassien laatu on heikentynyt, joku leikkelepaketin terävä reuna viiltää helposti kassin käyttökelvottomaksi uusiokäyttöön joko kauppakassiksi tai roskapussiksi.

Muuten, mihin ne leikkeleet ja lenkkimakkarat jatkossa pakataan?

Vierailija
102/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi elämä teidän helsinkiläisten ongemia. Ota sillä kiinalaisella älylaitteellasi yhteys helsinkiläisnuoreen. Tämä kyllä kuljettaa pizzasi ja limusi jatkossakin ovellesi.

Tyypillinen maalainen, ei tarjoa mitään ratkaisua tai muutenkaan älykästä tai yhteiskunnallisesti hyödyllistä, mölisee vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupat tarjoavat jatkossa normimuovipussin sijaan biopussin tai paperipussin. Molempia on jo kaupan heviosastoilla. Isot ja kestävät muovipussit (ne, joista maksetaan kassalla) eivät häviä ja kangaskassin saa taiteltua lompakon kokoiseksi paketiksi. Miten tästä saa ongelman?

No ihan tosi nyt! Mitä siihen lompakon kokoiseksi taittuvaan kangaskassiin mahtuu? Mä olen sinkkuihminen ja käytän reppua. Joskus ei reppuunkaan mahdu ostokset!

Yritäpä tukea vaikka kahteen tuollaiseen kangaskassiin viikonlopun ruokaostokset. Kilon tarjousbroilerinkoivet, litra maitoa ja toinen piimää. Paketti cannelloneja. Kilon jogurttiämpäri, perunat ja appelsiinit. Leivät ja tomaatit päällimmäiseksi. Ja ne irtotölkit saunakaljoiksi.

Onnea ja menestystä!

Minulla ainakin on pelkät kangaskassit olleet käytössä niin kauan kuin muistan. Samoin oli vanhemmillani, jotka ovat jo 8-kymppisiä. Aivan helppoa. Jollei mahdu kahteen, niin entä kolmeen?

Vierailija
104/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen iät ajat autottomana käyttänyt reppua ja muita kestokasseja. Jos ei ole kotona lähtiessä mukana niin sitten ostan kaupasta uuden kestokassin. Se ohut kangaskassi ei paljoa takintaskussa tilaa vie. Mulla myös repussa/käsilaukussa on yleensä aina joku kassi ihan siltä varalta että tulee paketin noutoilmoitus kesken päivän tai käynkin kaupassa. 

Miksi tästäkin asiasta pitää tehdä isompi ongelma? 

Se joka sanoi että tomaatit menee likaiseksi vaa'alla, luuletko ettei kukaan ole kaupassa likaisilla käsillään niitä sinua ennen hipeltänyt? Myös niille voi kotoa ottaa pussin, jos kauppojen edelleen tarjoamat biopussit ei kelpaa.

Minulla on aika pieni käsilaukku, mutta sinnekin sopii taiteltuna viisi kangaspussia. Onhan se vaikeaa muutamilla kun järkikään ei pelaa millään tavalla jos tulee muutoksia elämään.

Vierailija
105/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muovikassien laatu on heikentynyt, joku leikkelepaketin terävä reuna viiltää helposti kassin käyttökelvottomaksi uusiokäyttöön joko kauppakassiksi tai roskapussiksi.

Mihin ihminen semmoisia edes tarvitsee. Mutta, jolleivät ihmiset viitsi niitä muovejaan kierrättää, niin varmaan sitten nekin ryhdytään myymään irtomyynnissä paperiin pakattuna. Niinhän ne parhaat myydäät nytkin. Kuluttaja tämän kaiken tietty maksaa, ja syyllinen on laiska urpo, joka ei viitsi kierrättää.

Vierailija
106/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs heittelette niitä muovisia hedelmäpusseja metsiin, järviin ja mereen! Teidän takia kaikki kielletään! Onneksi muissa maissa ei tällaista tapahdu... eivät ole sikoja luonnonvihaajia niin kuin suomalaiset.

Toivottavasti tämä oli sarkasmia. Pelkästä tekstistä kun ei aina välttämättä selviä toisen mielentila. Jos ei ollut, niin vähän huonompi juttu kirjoittajalle, ei taida käydä ihan kaikilla pytyillä jos on oikeasti sitä mieltä, että suomalaiset roskaa luontoa noin yleistäen, ehkä kannataa suunnata katseet tuonne Aasian suuntaan yms.

Vierailija
107/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperipussi?

Kelpaa mutta ovat kaupalle paljon kalliimpia. Ruokien hinnat nousee taas lisää. Kiva kiva. Ap

Oletko valmis maksamaan mitään siitä, että maailma ei hukkuisi muoviroskaan?

Oletko niitä, joille kierrättäminenkin on ylivoimaista?

En koskaan heitä muovia luontoon. Pyrin vähentämään muovijätettä monella tavalla. Ostan esimerkiksi käsisaippuoissa aina vain isoja täyttöpakkauksia vanhoihin saippuapulloihin täytettäväksi, en osta niitä pumppupullobliwejä ym koskaan. En osta polyesterivaatteita vaan luonnonkuituisia vaatteita, jos vain mitenkään mahdollista. En osta koskaan limuja tai muitakaan muovipullojuomia. Jne. Ne vähät muovit mitä minun toiminnasta kertyy päätyy kaikki sinne jätteeseen minne pitääkin. 

Lisäksi pidän huoneilman lämpötilan 19 asteessa eli en käytän lämmitykseen paljon vähemmän energiaa kuin moni (asun kerrostalossa niin en kuluta edes minkään ison asunnon lämmitykseen energiaa vaan pienen). En koskaan autoile. En koskaan lennä lentokoneella. Pyrin suosimaan lähiruokaa, ettei kuljetukset kuluttaisi ympäristöä. Ostan shampoissakin vain luomua. Kun retkeilen niin toimin aina leave no trace ideologian mukaisesti. Tuossa muutamia esimerkkejä.

Minua ei todellakaan voi syyttää ympäristötuholaiseksi. Ei edes sen takia, että haluan kaupassa laittaa ne kahdensan tomaattia siihen ohueen muovipussiin. Minun ympäristöjalanjälkeni on siitä hedelmäpussista huolimatta merkittävästi pienempi kuin suurimman osan suomalaisista ja eurooppalaisista. 

Ap

Vierailija
108/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa ne kaikki hedelmät ovat sillein, että joku on aina koskenut niihin. Kokeilee kaikkia onko hyviä ja sitten ei ota mitään.

Vierailija
109/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis varmaan kävi jo kyllä selväksi noista muista vastauksista, mutta ei ne biopussit esim. Ole mihinkään häviämässä, ainoastaan ne ei maatuvat muoviperkeleet. Voit hengittää ihan normaalisti.

Vierailija
110/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ikinä käy toreilla ostamassa pottuja, sipulia, vihanneksia ja juureksia. Ei siellä tarvita muovipusseja. Itse ostan kaiken tuoreen torilta ja menen sinne oman kassini kanssa, johon myyjä laittaa punnittuaan ostamani hedelmät, vihannekset ym. Marketeista en osta juuri ollenkaan näitä. Torilta kerran viikossa kunnon elintarvikkeet koko viikoksi. Marketissa käyn parin viikon välein ostamassa kuivatuotteet, sen enempää ei kaupoissa tartte käydä. Väitän, että rahaa säästyy. 

Vierailija
111/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ikinä käy toreilla ostamassa pottuja, sipulia, vihanneksia ja juureksia. Ei siellä tarvita muovipusseja. Itse ostan kaiken tuoreen torilta ja menen sinne oman kassini kanssa, johon myyjä laittaa punnittuaan ostamani hedelmät, vihannekset ym. Marketeista en osta juuri ollenkaan näitä. Torilta kerran viikossa kunnon elintarvikkeet koko viikoksi. Marketissa käyn parin viikon välein ostamassa kuivatuotteet, sen enempää ei kaupoissa tartte käydä. Väitän, että rahaa säästyy. 

Eipä täällä meillä päin ole toreja enää. Kun olin lapsi niin oli. Nykyään ei ainuttakaan. Helsingin keskustassa oleva kauppatori olisi lähin, mutta sekin niin kaukana ja hankala sekä julkisilla että autolla, että eipä tule lähdettyä. Autolla ei saa parkkipaikkaa ja julkisilla menisi 2,5 tuntia edestakaisin. 

Vierailija
112/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Titityy ap 😂

Vierailija
113/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat kestopussin. Punnitset toki ilman pussia kaikki yksittäiset tomaatit yhtä aikaa vaa'alla, koska muutoin kassisi hinta tulee mukaan. Se voi olla vaikka marimekon kangaskassi, ei ketään kiinnosta mihin tomaattisi tunget. Vihanneksille ja hedelmille tarkoitettuja kestokasseja on saatavilla paljon erilaisia. Valikoima varmaan vaan lisääntyy.

Etkö osaa käyttää vaakoja. Vaikka laittaisit puulattikkoon niin pakkauksen paino taarataan pois punnittaessa. 

Vierailija
114/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassojen hommat vaikeutuu, kun tulee kaikkea erilaista ihmisten henkilökohtaista nyssykkää ja pussukkaa, mistä ei edes näe läpi. Huijaukset lisääntyy.

Jep. Kaupat ei kyllä tule suostumaan siihen, että asiakas tulee kassalle mukanaan oma kangaskassi, johon on lastattu sekaisin määrittelemätön määrä tomaatteja, omenoita, mandariineja, porkkanoita. Ja sitten asiakas antaa vain vaaalta tulleet hintatarran että tosson vihannseksista.

Joo, menee mielenkiintoiseksi kun esimerkiksi Lidlissä ei itse tulosteta hintatarroja. Siinä sitten kassajono seisoo kun jokainen asiakas kaivelee Marimekko-kassistaan irtoperunat, tomaatit, mandariinit ja sitruunat - oho, yks peruna oli vierinyt tomaattien alle... 

Ehkä ne voi sinne lidliin hommata samanlaisen systeemin kuin muuallakin, jos eivät saa laitettua tarjolle jotain sopivia läpinäkyviä ei-muovisia pusseja. 

Vierailija
115/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen että ne pitää olla pois käytöstä menee 10 vuotta. Siinä ajasaa tulee kyllä markkinoille korvaava kierrätettävä tuote

Vierailija
116/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pakastepusseja ei kielletä samalla, niin jatkossa rulla pakastepusseja käsilaukkuun. 3 litran pussien kappalehinta pyörii 2 sentin tienoilla. 5 litraisiakin on saatavilla, jos ostaa jotain kerralla enemmän. 

Vierailija
117/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti tulee korvaavia materiaaleja tilalle. Ei se. Tänään astu voimaan

Vierailija
118/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävitkö myös tammikuun tulipalopakkasilla torilla ostamassa paleltuneita pottuja?

Ja en käy torilla edes kesällä, kiitos maksullisten (ja vähien) parkkipaikkojen, myös bussimatkat maksavat! Haen ne vähät vihannekset mitä syön mieluummin superhypermaximarketista ja paljon torihintoja halvemmalla

Vierailija
119/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun Usassa myös lopetetaan muoviin yksittäispakattujen kananmunien, hedelmäpalojen ja muiden myynti ja muovipussit myös.

Mitenkäs Aasiassa nämä muovipussit? Kiinassa?

Vierailija
120/245 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitto, pakatkaa ne pottunne vaikka ämpäreihin, ihan yksi lysti.