Miten voi ostaa vaikka perunoita, mandariineja, tomaatteja ym jos hedelmäpussit kielletään?
Iltiksessä oli uutinen siitä uudesta EU-laista, jossa kielletään osa nykyisistä pakkaustavoista ja jotkut yksittäispakatut ketsupit. Samassa luki, että kaupoista kielletään ne ohuet hedelmäpussit, joihin on nykyään tapana laittaa ostettavat hedelmät. En minä rupea punnitsemaan tomaatteja yksittäin ja laittamaan kahdeksaa tomaattia yksittäin pyörimään ostoskärryyn. Nehän liiskaantuvat ja likaantuvat. Perunoiden kohdalla jo hulluutta. Sama koskee mandariineja, omenoita, luumuja ym, ostan niitä kaikkia monta kerralla ja laitan pussiin, jotta pysyvät ehjinä ja jotta voi punnita kerralla kaikki. Ja ei, oma pussi mukaan kotoa ei ole vaihtoehto, koska pusseja pitäisi aina kuljettaa mukana useita meni minne vain, töihin ym, koska käyn kaupassa silloin kun satun kulkemaan kaupan ohi, heti töiden jälkeen jne. En lähde kauppaan kotoa varta vasten koskaan. Ja olen autoton ihminen, joka kulkee töihin bussilla ja metrolla, ei taskuihin vain mahdu aina kulkemaan kasaa muovipusseja.
Kommentit (245)
eu ero vireille sieltä ei tule kuin älyttömiä ehdotuksia kellojen siirtely lopetettava ja erittäin toimiva pullon palautus järjestelmä säilytettävä kuten maito purkitkin.
Ei ole rahaa ostaa torilta. Käyn kesällä mielelläni torilla katselemassa, mutta hinnat on niin paljon korkeammat kuin Prismassa, sittarissa ja lähimmässä K-Supermarketissa, että ei voi mitään. Olen työtön ja säästettävä on siinä missä voi.
Vierailija kirjoitti:
Muovipussit kieltoon mutta ei paperipussit vaikkapa. Samoin koskee vaikkapa juomia 6-pack muovineen poistunee kiellettynä tulevaisuudessa mutta muuhun materiaalin pakattuna ok. Kokiksessa ainakin tölkit 24 pakkauksessa on jo laatikoissa mikä hyvä pakkaustapa.
Ja aikaisemmin oli kaljat vissyt ja limutkin. Oli sixpäck mäyäkoira ja 24 Tölkin laatikko. Ei siitäkään niin kauan ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs heittelette niitä muovisia hedelmäpusseja metsiin, järviin ja mereen! Teidän takia kaikki kielletään! Onneksi muissa maissa ei tällaista tapahdu... eivät ole sikoja luonnonvihaajia niin kuin suomalaiset.
Toivottavasti tämä oli sarkasmia. Pelkästä tekstistä kun ei aina välttämättä selviä toisen mielentila. Jos ei ollut, niin vähän huonompi juttu kirjoittajalle, ei taida käydä ihan kaikilla pytyillä jos on oikeasti sitä mieltä, että suomalaiset roskaa luontoa noin yleistäen, ehkä kannataa suunnata katseet tuonne Aasian suuntaan yms.
Suomessa olisi hyvä kouluissa opettaa roskien viemiseen roskapönttöön, voisivat pitää siivouspäiväkin ja siivota koulun ympäristöstä roskat.
Mulla on aina ollut käytössä sellainen s-kaupan kestohedelmäpussi. Ikinä ei ole tarvinnut käyttää ympäristölle vaarallisia muovipusseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperipussi?
Kelpaa mutta ovat kaupalle paljon kalliimpia. Ruokien hinnat nousee taas lisää. Kiva kiva. Ap
Oletko valmis maksamaan mitään siitä, että maailma ei hukkuisi muoviroskaan?
Oletko niitä, joille kierrättäminenkin on ylivoimaista?
En koskaan heitä muovia luontoon. Pyrin vähentämään muovijätettä monella tavalla. Ostan esimerkiksi käsisaippuoissa aina vain isoja täyttöpakkauksia vanhoihin saippuapulloihin täytettäväksi, en osta niitä pumppupullobliwejä ym koskaan. En osta polyesterivaatteita vaan luonnonkuituisia vaatteita, jos vain mitenkään mahdollista. En osta koskaan limuja tai muitakaan muovipullojuomia. Jne. Ne vähät muovit mitä minun toiminnasta kertyy päätyy kaikki sinne jätteeseen minne pitääkin.&
Et ole ympäristötuholainen, mutta melko uusavuttomalle vaikutat jos tämä on mielestäsi ylitsepääsemätön ongelma.
No, samanlaista kitinäähän sitä on yleensä jokaisen pienenkin muutoksen kohdalla, ja vähän ajan päästä ihmiset ei edes muista että joku asia on ennen tehty toisin.
Onkin hyvä jos paperipussit tulevat vaihtoehdoksi! Niitä voi sitten käyttää biojätteisiin. Nyt ne pienet muovipussit menevät vain suoraan muovinkeräykseen, mikä sinällään ihan ok koska meillä on hyvä muovinkierrätys Suomessa. Biojätepussit ja niiden lisääntyminen eivät valitettavasti ole hyvä vaihtoehto, ne nimittäin sisältävät pienen määrän muovia ja monet jätteenkäsittelylaitokset eivät pysty niitä käsittelemään joko ollenkaan tai hyvin hankalasti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ikinä käy toreilla ostamassa pottuja, sipulia, vihanneksia ja juureksia. Ei siellä tarvita muovipusseja. Itse ostan kaiken tuoreen torilta ja menen sinne oman kassini kanssa, johon myyjä laittaa punnittuaan ostamani hedelmät, vihannekset ym. Marketeista en osta juuri ollenkaan näitä. Torilta kerran viikossa kunnon elintarvikkeet koko viikoksi. Marketissa käyn parin viikon välein ostamassa kuivatuotteet, sen enempää ei kaupoissa tartte käydä. Väitän, että rahaa säästyy.
Sulla oli sitten koko talven pakastetomaatteja ja pottuja! Ei näkynyt meilläpäin vihanneskojuja marras-helmikuussa eikä vieläkään. Torihinnat on muuten sikakalliita nykyään.
En ole käyttänyt varmaan 15 vuoteen niitä kauppojen ohuita hevipusseja.
Käytän omia kestohevipusseja (saa valmiina kaupoista tai helppo tehdä itse). Jos tulee extempore kauppareissu niin sitten hedelmäosastolla on paperipusseja (ainakin meillä täällä) tai biopusseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassojen hommat vaikeutuu, kun tulee kaikkea erilaista ihmisten henkilökohtaista nyssykkää ja pussukkaa, mistä ei edes näe läpi. Huijaukset lisääntyy.
Jep. Kaupat ei kyllä tule suostumaan siihen, että asiakas tulee kassalle mukanaan oma kangaskassi, johon on lastattu sekaisin määrittelemätön määrä tomaatteja, omenoita, mandariineja, porkkanoita. Ja sitten asiakas antaa vain vaaalta tulleet hintatarran että tosson vihannseksista.
Joo, menee mielenkiintoiseksi kun esimerkiksi Lidlissä ei itse tulosteta hintatarroja. Siinä sitten kassajono seisoo kun jokainen asiakas kaivelee Marimekko-kassistaan irtoperunat, tomaatit, mandariinit ja sitruunat - oho, yks peruna oli vierinyt tomaattien alle...
Luuletko tosiaan että tarviit niitä jo huomenna. Eiköhän siirtymäajan aikana tule kierrätettäviä vaihtoehtoja
Cittarin sivuilta yritin katsoa, mistä sellainen kestohedelmäpussi on tehty. Eipä kerrottu. Sen sijaan kerrottiin, että ovat Kiinassa tehtyjä. Epäilen, että ovat muovia.
Ai ei taskuun mahdu muovipusseja. No voi että. Mihinkä sinä sen perunapussin tähän asti olet laittanut? Kannat kainalossa kotiin vai?
En ole eläissäni ottanut erikseen muovipussia kaupasta, koska niitä tulee yllin kyllin muutenkin. Pidän niitä aina mukana yleensä repussa, joskus taskussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs heittelette niitä muovisia hedelmäpusseja metsiin, järviin ja mereen! Teidän takia kaikki kielletään! Onneksi muissa maissa ei tällaista tapahdu... eivät ole sikoja luonnonvihaajia niin kuin suomalaiset.
Toivottavasti tämä oli sarkasmia. Pelkästä tekstistä kun ei aina välttämättä selviä toisen mielentila. Jos ei ollut, niin vähän huonompi juttu kirjoittajalle, ei taida käydä ihan kaikilla pytyillä jos on oikeasti sitä mieltä, että suomalaiset roskaa luontoa noin yleistäen, ehkä kannataa suunnata katseet tuonne Aasian suuntaan yms.
Suomessa olisi hyvä kouluissa opettaa roskien viemiseen roskapönttöön, voisivat pitää siivouspäiväkin ja siivota koulun ympäristöstä roskat.
Kouluissa kyllä viedään roskat roskikseen ja opetetaan lajittelemaankin. Mutta se on hyödytöntä, jollei kotona toimita samoin.
Ennen jopa kananmunat ostettiin ruskeisiin paperipusseihin.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei taskuun mahdu muovipusseja. No voi että. Mihinkä sinä sen perunapussin tähän asti olet laittanut? Kannat kainalossa kotiin vai?
En ole eläissäni ottanut erikseen muovipussia kaupasta, koska niitä tulee yllin kyllin muutenkin. Pidän niitä aina mukana yleensä repussa, joskus taskussakin.
Et ehkä ymmärtänyt, että ap tarkoitti niitä pusseja, joihin irto hedelmät ja vihannekset pakataan ennen punnitusta.
Olen itse uusiokäyttänyt pienetkin puhtaat muovipussit, niistä on ollut suurta hyötyä monissa tilanteissa. Niihin voi pakata eväätkin tarvittaessa. Hieman likaisempia pieniä muovipusseja käytän roskapusseina, kun sekajätettä ei aina kerry kovin paljoa.
Kankaastako on sitten ommeltava kaikenmaailman pussukat? 1950-luvulla käärittiin kaikki paperiin, paperipusseihinko palataan?
Aina yhtä huvittavaa tämä muutosvastarintaisten kitinä. Todellisuudessa mitään ongelmaa ei edes ole kun tosiaan jo nyt on olemassa ei-muovisia vaihtoehtoja myös, mutta valitetaan ja voivotellaan silti ihan valittamisen ilosta.
Minä en osannut tehdä tuosta ongelmaa vaan ratkaisin kaksi asiaa kerralla. Ostan hevit aina paperipusseissa ja käytän ne paperipussit biojätteille. Ei tarvitse enää ostaa erikseen biojätepusseja ollenkaan. Niidenkin hinta noussut reippaasti viime vuosina.
On minulla kesto hedelmäpussikin mutta näkyy olevan täysin käyttämätön.
Toinen pieni juttu johon olen siirtynyt: ostan karkkipäivän herkuksi yleensä pienen suklaalevyn ja säästän folion jatkokäyttöön. En käytä uuniruokiin mutta esimerkiksi sipulin kääreenä toimii hyvin jääkaapissa. Ei tarvitse ostaa enää foliota erikseen. Kelmun käyttökin on loppunut.
Perunat on kätevä laittaa sukkahousuihin ja toiseen lahkeeseen tomaatit.
No juu 🤦 mulla on reppu ja repun taskussa varamuovikassi.
Mutta ymmärrän hyvin, etteivät kaikki kulje työmatkojaan ja lenkkipolkujaan reppu selässä. Ei siihen pohjattomaan kangaskassiin paljon mahdu. Ei edes kahteen.
Kesähousujen taskussa kun - naistevaatteissa ei muuten välttämättä taskuja edes ole - kuljettelee parikin kangaskassia ja kestopussit perunoille, porkkanoille, tomaateille ja omenoille, voi hieman hiottu look kärsiä kassien tursetessa taskuista työmatkalla.