Miten voi ostaa vaikka perunoita, mandariineja, tomaatteja ym jos hedelmäpussit kielletään?
Iltiksessä oli uutinen siitä uudesta EU-laista, jossa kielletään osa nykyisistä pakkaustavoista ja jotkut yksittäispakatut ketsupit. Samassa luki, että kaupoista kielletään ne ohuet hedelmäpussit, joihin on nykyään tapana laittaa ostettavat hedelmät. En minä rupea punnitsemaan tomaatteja yksittäin ja laittamaan kahdeksaa tomaattia yksittäin pyörimään ostoskärryyn. Nehän liiskaantuvat ja likaantuvat. Perunoiden kohdalla jo hulluutta. Sama koskee mandariineja, omenoita, luumuja ym, ostan niitä kaikkia monta kerralla ja laitan pussiin, jotta pysyvät ehjinä ja jotta voi punnita kerralla kaikki. Ja ei, oma pussi mukaan kotoa ei ole vaihtoehto, koska pusseja pitäisi aina kuljettaa mukana useita meni minne vain, töihin ym, koska käyn kaupassa silloin kun satun kulkemaan kaupan ohi, heti töiden jälkeen jne. En lähde kauppaan kotoa varta vasten koskaan. Ja olen autoton ihminen, joka kulkee töihin bussilla ja metrolla, ei taskuihin vain mahdu aina kulkemaan kasaa muovipusseja.
Kommentit (245)
Tuo yksittäispakattujen ketsuppien kielto on mulle vähän ikävä. Ne on tosi käteviä retkellä tai mökkireissulla, kun normaali ketsuppipakkaus on ihan liikaa. Sama koskee "hunajatikkuja", koska itse emme käytä hunajaa, mutta teenjuojavieraille olis kiva olla jemmassa pikkuisen hunajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkin hyvä jos paperipussit tulevat vaihtoehdoksi! Niitä voi sitten käyttää biojätteisiin. Nyt ne pienet muovipussit menevät vain suoraan muovinkeräykseen, mikä sinällään ihan ok koska meillä on hyvä muovinkierrätys Suomessa. Biojätepussit ja niiden lisääntyminen eivät valitettavasti ole hyvä vaihtoehto, ne nimittäin sisältävät pienen määrän muovia ja monet jätteenkäsittelylaitokset eivät pysty niitä käsittelemään joko ollenkaan tai hyvin hankalasti.
Ne ovat huijausta ne biobussit. Yhdessä välissä laitoin niihin kompostiroskat, kun hölmönä kuvittelin, että maatuvat. Eivät maadu. Vuosien jälkeen kaivelin niitä kompostin pohjilta ja vein sekajätteeseen. Ja väitän, etten ole edes ainoa.
Paperipussit on ihan ok hevien pakkaamiseen, painavat vaan enemmän kuin muovipussit, joten lisää vaivaa, kun säästöpäissään punnitsee hedelmät ym. irrallaan ja
Biopussit maatuvat kyllä kompostilaitoksessa, jossa lämpötila on riittävä. Kotikompostoreissa ei aina päästä riittävään lämpöön riittäväksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat kestopussin. Punnitset toki ilman pussia kaikki yksittäiset tomaatit yhtä aikaa vaa'alla, koska muutoin kassisi hinta tulee mukaan. Se voi olla vaikka marimekon kangaskassi, ei ketään kiinnosta mihin tomaattisi tunget. Vihanneksille ja hedelmille tarkoitettuja kestokasseja on saatavilla paljon erilaisia. Valikoima varmaan vaan lisääntyy.
Etkö osaa käyttää vaakoja. Vaikka laittaisit puulattikkoon niin pakkauksen paino taarataan pois punnittaessa.
Ei taarata. Kauppojen vaaoissa ei ole asiakkaalla taarausmahdollisuutta. Munkin marketissani on oiken tiedote, että "punnitse salaatti ilman kantta, vain rasia on valmiiksi taarattu".
Luultavasti tässä on liian iso riski väärinkäytöksille. En tiedä miten sitten tulevaisuudessa jos pitää ottaa omiin rasioihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ikinä käy toreilla ostamassa pottuja, sipulia, vihanneksia ja juureksia. Ei siellä tarvita muovipusseja. Itse ostan kaiken tuoreen torilta ja menen sinne oman kassini kanssa, johon myyjä laittaa punnittuaan ostamani hedelmät, vihannekset ym. Marketeista en osta juuri ollenkaan näitä. Torilta kerran viikossa kunnon elintarvikkeet koko viikoksi. Marketissa käyn parin viikon välein ostamassa kuivatuotteet, sen enempää ei kaupoissa tartte käydä. Väitän, että rahaa säästyy.
En tiedä, missä asut, muttei Suomessa ainakaan talviaikaan mitään heviä torilta saa. Ja hinnat ovat täällä toreilla sitä luokkaa, ettei voi säästöstä puhua todellakaan marketteihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat kestopussin. Punnitset toki ilman pussia kaikki yksittäiset tomaatit yhtä aikaa vaa'alla, koska muutoin kassisi hinta tulee mukaan. Se voi olla vaikka marimekon kangaskassi, ei ketään kiinnosta mihin tomaattisi tunget. Vihanneksille ja hedelmille tarkoitettuja kestokasseja on saatavilla paljon erilaisia. Valikoima varmaan vaan lisääntyy.
Etkö osaa käyttää vaakoja. Vaikka laittaisit puulattikkoon niin pakkauksen paino taarataan pois punnittaessa.
Ei taarata. Kauppojen vaaoissa ei ole asiakkaalla taarausmahdollisuutta. Munkin marketissani on oiken tiedote, että "punnitse salaatti ilman kantta, vain rasia on valmiiksi taarattu".
Luultavasti tässä on liian iso riski väärinkäytöksille. En tiedä miten sitten tulevaisuudessa jos pitää ottaa omiin rasioihin.
Ei ne kaikki kauppojen vaa'at ole samanlaisia. On taaralla ja ilman. Varmastikin kaupat joutuvat uusimaan vaakoja jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkin hyvä jos paperipussit tulevat vaihtoehdoksi! Niitä voi sitten käyttää biojätteisiin. Nyt ne pienet muovipussit menevät vain suoraan muovinkeräykseen, mikä sinällään ihan ok koska meillä on hyvä muovinkierrätys Suomessa. Biojätepussit ja niiden lisääntyminen eivät valitettavasti ole hyvä vaihtoehto, ne nimittäin sisältävät pienen määrän muovia ja monet jätteenkäsittelylaitokset eivät pysty niitä käsittelemään joko ollenkaan tai hyvin hankalasti.
Ne ovat huijausta ne biobussit. Yhdessä välissä laitoin niihin kompostiroskat, kun hölmönä kuvittelin, että maatuvat. Eivät maadu. Vuosien jälkeen kaivelin niitä kompostin pohjilta ja vein sekajätteeseen. Ja väitän, etten ole edes ainoa.
Paperipussit on ihan ok hevien pakkaamiseen, painavat vaan enemmän kuin muovipussit, joten lisää vaivaa, kun säästöpäissään punnitsee hedelmät ym. irrallaan ja
Punnitsetko irtokarkitkin ilman paperipussia?
Onpa kyllä uusavuton pullaposkisysymys taas. "Joudunko minä käyttämään aivojani, tai helkutti muuttamaan tapojani, en hyväksy!" Sitä se sohvalla (ja varmaan kaikkialla muuallakin) toinen sormi luurilla ja toinen arvaa missä istuminen teettää.
Tupuliini kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä rupea punnitsemaan tomaatteja yksittäin ja laittamaan kahdeksaa tomaattia yksittäin pyörimään ostoskärryyn.
Miksi ne pitäisi yksinään punnita? Kaikki kerralla vaa'alle, kyllä ne siihen mahtuvat. Kotoa otat mukaan kangaspussin tai tyhjän purkin. Käytä vähän mielikuvitusta.
Se tyhjä purkki pitäisi ensin taarata ettei maksa omasta purkista.
Hoopo, punnitset tietysti ilman purkkia ja ladot ne tavarat purkkiin punnitsemisen jälkeen, voi pyhä jysäys teitä uusavuttomia.
Joopa. Ladotko kaupan valmissalaatit ensin vaa'alle ja sitten kaavit sen rasiaan 🙄 Tää on nimittäin aika usean lounas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperipussi?
Kelpaa mutta ovat kaupalle paljon kalliimpia. Ruokien hinnat nousee taas lisää. Kiva kiva. Ap
Oletko valmis maksamaan mitään siitä, että maailma ei hukkuisi muoviroskaan?
Oletko niitä, joille kierrättäminenkin on ylivoimaista?
Tämä on teidän ekohihhuleiden ydinongelma -kuluttajan pitäisi maksaa ympäristöystävällisempien valintojen tekemisestä. Todellisuudessa oikea tie olisi se, että ympäristöystävälliset valinnat tehtäisiin halvemmiksi, eli kuluttajalle houkuttelevammiksi kuin epäekologiset vaihtoehdot.
Jos paperikassi olisi kaupassa halvempi kuin muovikassi, aika moni valitsisi sen. Mutta eihän se ole, vaan monta kymmentä senttiä kalliimpi. Sama pätee kaikkiin eko- ja luomutotteisiin, ovat paljon kalliimpia kuin saastuttavammat vastineet.
Wi, minä ainakaan en halua maksaa siitä, että teen ympäristöystävällisempiä valintoja. Päinvastoin, minut pitäisi palkita niiden tekemisestä tai vähintään niiden pitäisi olla yhtä edullisia kuin saastuttavammat vaihtoehdot.
Ei AP
Vierailija kirjoitti:
Minä en osannut tehdä tuosta ongelmaa vaan ratkaisin kaksi asiaa kerralla. Ostan hevit aina paperipusseissa ja käytän ne paperipussit biojätteille. Ei tarvitse enää ostaa erikseen biojätepusseja ollenkaan. Niidenkin hinta noussut reippaasti viime vuosina.
On minulla kesto hedelmäpussikin mutta näkyy olevan täysin käyttämätön.
Toinen pieni juttu johon olen siirtynyt: ostan karkkipäivän herkuksi yleensä pienen suklaalevyn ja säästän folion jatkokäyttöön. En käytä uuniruokiin mutta esimerkiksi sipulin kääreenä toimii hyvin jääkaapissa. Ei tarvitse ostaa enää foliota erikseen. Kelmun käyttökin on loppunut.
No nyt on uutta gourmet! Suklaalla maustettua sipulia. Nami!
Vierailija kirjoitti:
Tuo yksittäispakattujen ketsuppien kielto on mulle vähän ikävä. Ne on tosi käteviä retkellä tai mökkireissulla, kun normaali ketsuppipakkaus on ihan liikaa. Sama koskee "hunajatikkuja", koska itse emme käytä hunajaa, mutta teenjuojavieraille olis kiva olla jemmassa pikkuisen hunajaa.
Molemmat noista säilyy hyvin pitkään. Ketsuppia on helppo laittaa myös pienempään purkkiin retkelle lähtiessä. Ei ole haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei taskuun mahdu muovipusseja. No voi että. Mihinkä sinä sen perunapussin tähän asti olet laittanut? Kannat kainalossa kotiin vai?
En ole eläissäni ottanut erikseen muovipussia kaupasta, koska niitä tulee yllin kyllin muutenkin. Pidän niitä aina mukana yleensä repussa, joskus taskussakin.
Tyylejä on tietysti erilaisia mutta kiinnostaisi tietää millainen on sinun kesägarderobisi? Mun pellavamekoissa ei ole taskuja... Mut mikäs siinä jos tykkää kulkea reisitaskuhousuissa taskut pusseja pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en osannut tehdä tuosta ongelmaa vaan ratkaisin kaksi asiaa kerralla. Ostan hevit aina paperipusseissa ja käytän ne paperipussit biojätteille. Ei tarvitse enää ostaa erikseen biojätepusseja ollenkaan. Niidenkin hinta noussut reippaasti viime vuosina.
On minulla kesto hedelmäpussikin mutta näkyy olevan täysin käyttämätön.
Toinen pieni juttu johon olen siirtynyt: ostan karkkipäivän herkuksi yleensä pienen suklaalevyn ja säästän folion jatkokäyttöön. En käytä uuniruokiin mutta esimerkiksi sipulin kääreenä toimii hyvin jääkaapissa. Ei tarvitse ostaa enää foliota erikseen. Kelmun käyttökin on loppunut.
No nyt on uutta gourmet! Suklaalla maustettua sipulia. Nami!
Etkö ole kuullut että keittiössä on yleensä vesipiste jossa voi pestä astioiden lisäksi myös mm folioita?
Vierailija kirjoitti:
Haluan ostaa irtokurkkuja, ne ovat parempia!
Minä ostan lasipurkissa valmiiksi kuutioituina. Kilohinta on edullisempi ja säilyvät pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin se on se salaattipisteen oma vaaka johon on laitettu valmiiksi purkin paino
"Silloin se on se salaattipisteen oma vaaka johon on laitettu valmiiksi purkin paino"
No älä! Mitähän mä just kirjoitin? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassojen hommat vaikeutuu, kun tulee kaikkea erilaista ihmisten henkilökohtaista nyssykkää ja pussukkaa, mistä ei edes näe läpi. Huijaukset lisääntyy.
Läpinäkyvät kestokassit pakollisia ja ongelma ratkaistu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hel... Niitä kestohedelmäpusseja on ollut iät ja ajat. Tunget ne kestävään kauppakassiisi, jotka ovat myös olleet käytössä jo ikuisuuden
Jos kulkee julkisilla töihin ja käy kaupassa töistä tullessaan ei luultavasti kuljeta mukanaan sellaista kestokauppakassia. Niitä käyttää ihmiset jotka menee autolla kauppaan tai tekee kauppareissun kotoa käsin.
Kyllä mun laukkuun mahtuu parikin kestokassia ja vähintään yksi on aina mukana. En nyt tarkoita niitä isoja muovista tehtyjä vaan pienempiä kankaisia. Ei ole mikään iso vaiva ottaa sellaista mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hel... Niitä kestohedelmäpusseja on ollut iät ja ajat. Tunget ne kestävään kauppakassiisi, jotka ovat myös olleet käytössä jo ikuisuuden
Jos kulkee julkisilla töihin ja käy kaupassa töistä tullessaan ei luultavasti kuljeta mukanaan sellaista kestokauppakassia. Niitä käyttää ihmiset jotka menee autolla kauppaan tai tekee kauppareissun kotoa käsin.
Ei se nyt niin paljon vie tilaa ettei voi taitella vaikka reppuun. Kaiken pitäis olla niin helppoa nykyihmisille, minkään vuoksi ei voi nähdä yhtään vaivaa.
Harvalla on reppu kun menee töihin. Kuljen itse täällä Pk-seudulla töihin julkisilla joka päivä, siihen aikaan kun on työmatkalaisia julkiset täynnä. Lähes kellään ei ole reppua. Naisilla on pieni käsilaukku, itsellänikin. Sellainen joka täyttyy kännykästä, pankkikorttikotelosta, avaimista ja muutamasta pakollisesta pikkujutusta kuten nenäliinapaketti, huulipuna ym. Miehillä ei yleensä näytä olevan mitään laukkua, oletan heidän pitävän kännykän ja avaimen taskussa. Osalla naisista ja miehistä on pieni läppärilaukku olalla (niihin ei kyllä mahdu mitään kauppakasseja. En todellakaan ala raahaamaan reppua vain siksi että voisin käydä ruokakaupassa.
Mäkin kuljen pk-seudulla töihin ja näen kyllä ihan olkalaukkuja ja reppuja ihmisillä. Ja tyhjät kauppakassit mahtuu kyllä läppärilaukkuunkin.
Ja mikset "raahaa" mukana reppua jos on tarkoitus käydä kaupassa? Pienempi vaivahan se on. Saat ostokset kannettua selässäsi eikä tarvi kanniskella ärsyttäviä muovikasseja. Huom. Ei repun kantaminen ole noloa.