Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa syntyvyys hälyttävän pieni. Mikä on se syy että sinulla ei ole lapsia?

Vierailija
09.03.2024 |

Tähän syitä ja perusteluja omaan lapsettomuuteen tai pieneen lapsilukuun.

Asiallista keskustelua, kiitos.

Kommentit (547)

Vierailija
501/547 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole voinut terveyssyistä saada lasta, mutta en usko että olisin edes halunnut jos ois ollut mahdollista

Vierailija
502/547 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kamalat geenit. Suvussa paljon sairauksia; mielenterveysongelmia ja autoimmuunisairauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/547 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään oletetaan, että mies on pullantuoksuinen äiti. En ole sellainen.

Jos olisi edelleen naisia, jotka hoitavat kodin ja lapset

Jos voisin tienata niin paljon, että yhden miehen palkalla pärjää hyvin

Jos planeetalla ei olisi valtavaa ylipopulaatiota

Niin sitten ehkä olisin hankkinut lapsia.

Vierailija
504/547 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla syy on pitkälti taloudessa ja tarkemmin asuntojen hinnoissa. Lapsen saaminen ei kuitenkaan suistaisi meitä köyhyyteen, joten kyse on myös omasta mukavuudenhalusta ja logistiikasta. Opintolaina + asuntolaina on kuitenkin mehevä deadly combo. Meillä on vasta otettu asuntolaina kivassa rivarissa kivalla alueella lähellä keskustaa, joka ei nykyisillä asuntojen hinnoilla ole itsestäänselvyys. Lapsiperheelle tämä on kuitenkin liian pieni. Ellei sitten nukuttaisi perhepedissä seuraavat 15v... Tämän enempää ei saataisi lainaa, joten isompi ei onnistu paitsi levottomimmista lähiöistä tai kehyskunnista. Lapsi ei myöskään ole koskaan ollut niin suuri haave, että sen vuoksi muuttaisimme kehyskuntaan kauas harrastuksistamme. Ilman opintolainaa tilanne voisi olla kokonaan toinen, mutta maksanpa sitä lystiä siihen asti kun olen 50 vuotias ja sitten onkin jo myöhäistä lapsille (nyt olen 35). 

Vierailija
505/547 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta lapset. Vaatii liikaa huomiota ja vaivannäköä. 

Vierailija
506/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä lapsista. 

Vierailija
507/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei ole lapsiystävällinen maa

Vierailija
508/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meneepäs taas valkoihoislapsettomilla naisilla tunteisiin

nautin

Ihmetyttää miten sekaisin täällä vauvapalstalla olevat naiset keskimäärin ovat. aElämän tarkoitus biologiseeti on lisääntyä, niin on koodattu kaikkien nisäkkäiden dna. Sitten nämä minun napa ensin -teiniksi taantuneet aikuiset itkevät vanhana lapsettomuutta, heistä ei jää mitään jäljelle ja kukaan tule katsomaan vanhuksena. Viiniä, ulkomaita ja kissa, säälittävää. Samat mammat tuuttaa kerosiinia ilmastoon Ghanan lomilla, jotrn ekologisuus ei käy selitykseksi. Sitten kun myöhäistä saada lapsi, he katuvat. Kova selitys nyt päällä, taitaa olla peilissä se syy miksei hyvää miestä löytynyt tai mies ei ainakaan jaksanut katsella ko.naista. Sitä saa mitä tilaa. Kateus näillä on kyllä käsinkosketeltava ydinperheiden onnea kohtaan!

Mulla on ydinperhe ja mun mielestä sepustukses on täyttä paskaa.

Vierailija
509/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin siittää monta lasta nuorella hedelmällisellä naisella, vaikea vaan löytää naista joka haluaa samaa vaikka olen taloudellisesti kohtuu hyvässä asemassa ja pidän itsestäni huolta. T.Nuorekas M39

Jaksatko sinä hoitaa ne kaikki lapset aikuisuuteen asti? Ja mahtaako sinulla riittää rahatkaan? Lasten hoitaminen, kasvattaminen ja elättäminen vie valtavasti aikaa, vaivaa ja rahaa.

Nainen on biologisesti enemmän lapseen kiintynyt, kantaa lasta 9kk jne. Miksi rikkoa biologiaa, sitä miten on luonto tarkoittanut? Mutta kyllä, jaksaisin pelata lasten kanssa jne.

Siis tämäkö on oikeasti miesten panos? Vähän joskus pelata palloa, kunhan nainen on ensin hoitanut isoimman työn, että lapsi on kasvanut sen ikäiseksi.

Vierailija
510/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisää hevonpaskaa. Kuka näitä nostelee? 

Vierailija
511/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan päässyt parisuhteeseen eikä se ole edes ollut lähellä.

M42

Vierailija
512/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta pätkääkään. Jotkut kaverit tiesi jo yläasteella haluavansa lapsia. Minä taas tiesin samaan aikaan ettei vanhemmuus kiinnosta viitunkaan vertaa. Olen lapseton ja vietän laatuaikaa vaimoni kanssa kaksistaan Kalliossa omistuskämpässä.

M51

Vierailija
513/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksin. Syitä on erittäin monta. Tarvittaisiin tyyliin Jumalan väliintulo että asiat muuttuisi, tai joku todella outo nainen.

M

Vierailija
514/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin itselleni ja mielestäni yleisesti isäksi sopivan miehen liian myöhään. Nyt en pysty enää saamaan. Aiemmat miehet olivat joko liian erilaisia arvoiltaan kuin minä ja liian vanhanaikaisia ja laiskoja (naisen tulee tehdä kaikki kotityöt-tyyppejä). Ei sellaisen kanssa lasta halua, siinä olisi sitten 2 lasta hoidettavana omien kiireisten päivätöiden päälle. Nykyisen ahkeran tyypin kanssa tekisin heti jos se olisi mahdollista.

Vierailija
515/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on tuhoutumassa.

Luonto ja sen eläinlajit tuhoutuu, on lapsis*ksiorjuutta, epäeettistä tuotantoa, myrkkyjä lasketaan vesiin, ydinsodan uhka, jatkuvat inflaatiot, massatyöttömyydet, pienet palkat, eläkerahojen toivottomuus, ilmastonmuutos, työuupumukset Miksi heIvetissä joku tekee lapsia tällaiseen maailmaan, missä tulevaisuus on ihan onnetonta?

Kenelle on onnetonta, kenelle ei. Sijoittaa osan palkasta niin ei tarvi miettiä eläkkeen olemattomuutta sitten vähän vanhempana. Mitään (ydin)sotia ei ole tulossa vaikka media sellasilla koko ajan pelotteleekin. Ilmastonmuutos ei sun tai sun perheen elämään vaikuta yhtään mitenkään. Palkkaa voi kasvattaa kokemuksen ja kouluttautumisen myötä ja aika vähälläkin pärjää kun on kumppani maksamassa vähintään puolet. Eläinlajien selviytyminen tai kuoleminen ei sun elämään myöskään vaikuta millään tavalla. Työuupumus on ihan itsestä ja omasta tekemisestä kiinni (esim liikunta vapaa-ajalla auttaa, töissä voi tehdä minimit eikä sykkiä turhaan jne). Jotain epäeettisiä tuotantoja ja s*ksiorjuuksia nyt ei pitäisi joutua edes mainitsemaan: eivät vaikuta sun elämääsi täälä yhtään millään tavalla oli noita tai ei. Etkä voi niille mitään kuitenkaan täältä toiselta puolelta maailmaa tavallisena ihmisenä joten miksi edes vaivaat päätäsi.

En sano että sun tarvii tehdä jälkikasvua, itse sen päätät ja hyvä että täälä on siihen mahdollisuus mutta nuo syyt on ehkä typerimmästä päästä mitä oon kuullut. Miksi mietit asioita joille et voi mitään ja joista iso osa ei edes suhun vaikuta millään tavalla. Elä omaa elämääsi ja pidä perheestäsi ja kavereistasi huolta mutta lopeta koko maailman tapahtumien tuijottaminen ja heijastaminen omaan elämääsi. Koko ihmiskunnan historiassa aina osalla on mennyt huonosti mutta miksi suomessa asuva jolla on kaikki avaimet hyvään elämään kädessään pitäisi välittää siitä? Pelkkää ajan ja energian tuhlausta tollasten liikaa miettiminen. Somet ja mediat pitäis laittaa kokonaan pois ihmisiltä jotka alkaa masentelemaan niiden pelottelujen takia. Monelle tekisi hyvää nykymaailmassa kun eivät tietäisi ollenkaan mitä yli 100km päässä omasta kodista tapahtuu.

Vierailija
516/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En piittaa lapsista. Jos haluan säilyttää edes mukavan elintason rahaa ei lapseen yksiselitteisesti ole. Hoitamaton endometrioosi ja adhd, kiitos suomen upean terveydenhoidon. 

Vierailija
517/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rahaa, ei terveyttä, ei työkykyä, ei sopivaa kumppania. Maailmantilannekin huolettaa mutten sen takia jättäisi tekemättä lapsia. Sen takia kyllä jätän etten voisi heille mitään tarjota :(

Vierailija
518/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta lapsiperhe-elämässä ensimmäinenkään asia. Haluan vapaa-ajallani olla rauhassa ja itsekseni. Tykkään myös siististä kodista ja paljosta matkustelusta yms.

Vierailija
519/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksin. Syitä on erittäin monta. Tarvittaisiin tyyliin Jumalan väliintulo että asiat muuttuisi, tai joku todella outo nainen.

M

Ihan vain uteliaisuudesta, miten outo? Jos kuitenkin edellytykset olisi olla hyvä isä ? 

Nimim. autistinen ja traumataustainen nainen jolla ei vaikeuksia löytää kiinnostuneita miehiä mutta jolla hyvin suuria vaikeuksia löytää kiinnostunut mies joka on älykäs, ymmärtää mihin lähtisi ja haluaa lapsia niistä lähtökohdista että siinä kasvatetaan uusia aikuisia ihmisiä jotka parhaista yrityksistä huolimatta voivat kasvaa vaikka miksi.

Vierailija
520/547 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty takaamaan lapsille tarpeeksi hyvää elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme