Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi yrittäjille ei kelpaa yksikään työnhakija?

Vierailija
09.03.2024 |

Marjanpoiminta, kahvilatyö, siivoustyö, kaupan kassa jne. Vuosi toisensa jälkeen sama itku ja parku :"työttömille ei työt kelpaa". Kuitenkin näihinkin yrityksiin hakemuksia tulee, joskus jopa sadoittain.

Tällä palstalla moni väittää olevansa työnantaja tai yrittäjä. Voisko joku teistä selittää MIKSI te itkette mediassa jatkuvasti ettei saa työntekijöitä vaikka on satojatuhansia ihmisiä työhaluisina työttöminä? Hakemuksia tulee sadoittain yhteen osa-aikaiseenkin matalapalkka-alan työpaikkaan. Mutta miksi kukaan ei kelpaa? MITÄ te etsitte ja haluatte? 

En tiedä yhtään ainoaa työhalutonta työtöntä enkä yhtään ainoaa aikuista työtöntä joka kuvittelee saavansa heti 3000-5000€ palkkaa. Nämä eivät käy syyksi. Johan hakemusten järkyttävä määräkin kertoo että suurin osa on ihan realisteja palkan ja työn suhteen. Ja työhalujakin on.

Mitä te haluatte tällä turhalla valittamisella saada aikaan? Itse saatte vain huonon maineen lapsellisella valittamisella. Eikä hakemuksia kohta tule yhtään. Odotatteko että jokin taho (valtio/kunta/joku muu, mikä?) tulee ja lupaa maksaa palkan jos sinä alistut palkkaamaan ja tarpeeksi vingut ja valitat? Onko unohtunut että itsekin olette olleet vasta-alkajia omassa työssänne ja joku on ottanut suunnattoman riskin palkatessaan teidät nuorena ja osaamattomana? 

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistakaa tää ketju. T. yrittäjä

Vierailija
142/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ay-pomo Turja Lehtonen sanoi männä viikolla a-studiossa että miljoonaluokan yritys UPM käyttää jo nyt 4-8€  h palkkalaisia siis Intiasta olevia sähkö- ja hitsareita.

Siksi lakkoillaan ettei suomeen päässe tämän tason pakkkataso. Tähän kokoomus haluaa. Myös 9€ orjalisällä tehdään suomen nuorisokin tulevaisuudessa töitä. Onneksi en ole tuottanut yhtään viatonta lasta tänne sekoomuksen orjaksi.

Mikäli täällä enää on yrityksiä voinnissa. Ehkä enää ne ruokakaupat ja muutama vaateliike.

Mulla sama. Itse sain ensimmäisestä työpaikasta 2 päivän työstä pari markkaa 90-luvulla. Euroaikana sain 150 e/kk kokopäivätyöstä. En todellakaan tehnyt lasta tänne rikkaiden kyykytettäväksi.

T. Akateeminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää hirveesti ku pitäis maksaa palkkaa.

Vierailija
144/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis olla kauniita nuoria naisia trikoohousuissa. Silloin kahvilan myynti olis kovaa 👍

Vierailija
145/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin palkata sellaisen silppu-CV:sen henkilön töihin sillä ehdolla, että hän lupaa ja vannoo olevansa töissä sitten vähintään puolitoista vuotta. Ehtona se, että muussa tapauksessa hän saa maksaa takaisin rekrytoinnin ja perehdytyksen kustannukset. Niitä tulee sellainen 5000-7000€ vähän keissistä riippuen. 

Totuushan on se, että pari kertaa mahdollisuuden olen antanut ja ottanut hommiin silppu-CV henkilön. Ne lupaa ja vannottaa aina etsivänsä pitkää työsuhdetta ja että kaikki aikaisemmat lyhyet työsuhteet on olleet vain huonoa tuuria. No mitä luulette onko nämä henkilöt oikeasti olleet pitkään töissä? No eivät todellakaan. Työsuhteet on kestäneet kaikki alle vuoden. Yhden kohdalla kestiköhän kolmisen kuukautta. Aina on joku syy miksi pitää mukamas lopettaa. 

Sitten kun olen palkannut pitkien työsuhteiden henkilöitä, niin hyvin ovat meilläkin pysyneet. Eli kyllähän tässä

Pätkätöiden tekeminen voi olla nuorelle ainoa vaihtoehto päästä työelämään. Nykyään on aika paljon määräaikaisia työsuhteita tarjolla ja ne menee niille keillä on vähiten kokemusta ja muita ansioita. Että voi olla että parikolmekymppisellä on ollut 20 eri työpaikkaa, joista hän on itselleen osaamista kartuttanut. Pitäisi arvostaa sitäkin että nuori yrittää eikä tee toista vaihtoehtoa eli ei edes yritä. Kuulosti erittäin kovalta tuo sinun kirjoituksesi. Mikäli on tilanne jossa työntekijät lähtevät hyvin nopeasti ja saat vain silppu-cv hakemuksi niin palkka on huono tai työ on epäkiitollista. 

Vierailija
146/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se nyt selvää että jotain vikaa täytyy olla jos kerran on työtön, kukas sellaista nyt haluaisi riesakseen ottaa, härregud.

Entäs jos ainoa vika on se että edellinen työnantaja oli osaamaton ja teki konkurssin? Onko se työntekijän vika että jäi työttömäksi? Joskus ihan naurattaa kun kuuntelee kahden yrittäjän keskustelua miten pitävät itseään täysin virheettöminä. Sivusta kun kuuntelee ja katsoo, näkee lukuisia vikoja.

Tämä minuakin naurattaa. Seurasin läheltä erään pienen yrityksen toimintaa, jossa kaikki työntekijät olivat heidän mielestään surkeita luusereita ja kohtelu oli sen mukaista. Työntekijöitä kyykytettiin, heille puhuttiin ikävällä tavalla ja heitä syyllistettiin yrittäjäpariskunnan omista mokista. Kytättiin vessassa käyntejä ja taukoja. Lääkäriin ei saanut me

Tämän olen myös huomannut ja kokenut itsekin kun olen ollut keskisuuressa perheyrityksessä työssä. Minusta syynä tähän kaikkeen on ammattitaidottomuus nimenomaan johtamispuolella. Osataan ehkä se oman alan substanssi, mutta muu viisaus on jäänyt hankkimatta ja koulut käymättä. Tämä on erityisen silmiinpistävää, kun yritykseen on työllistetty omaa jälkikasvua, joilla ei ole koulutusta, ei intohimoa alalle, mutta kovat luulot itsestään ja kuvitelma työntekijöistä joinain luusereina. Vaikka useimmiten juuri ne työntekijät on koulutettu sille alalle mikä nyt onkaan.

Vierailija
147/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin oikein sadistinen rekrytoija niin minähän en laittaisi työpaikkailmoitusta ollenkaan mihinkään. Sitä ei olisi yksinkertaisesti olemassa ollenkaan. Sitten vaan osoittelisin sormella, että tuo, tuo tulee meille töihin. Ja niin, asiastahan ei neuvoteltaisi, koska MINÄ PÄÄTÄN. Minä omistan sinut!

Sitten minä myöskin selvittäisin etukäteen kuka on esimerkiksi hakemassa opiskelemaan. No minähän palkkaisin tietysti juuri silloin kun henkilön lukuloma pääsykokeisiin alkaa niin ettei henkilö vaan missään nimessä pääsisi opiskelemaan! Heivaisin tietysti firmasta sitten ulos koeajalla jollakin tekosyyllä kun lukuloma on loppunut.

Juu ja sitten kuule minä kävisin näitä henkilöitä läpi, jotka ovat juuri saaneet työn ja ilmoittaneet te-toimistoon ja Kelaan etteivät tarvitse tukea. No minäpä kävisin lahjomassa/savustamassa kortistoon takaisin ja sitten palkkaisin työttömän työnhakijan! Mitääh, vai että työ ei kelpaa! M

Tuossa tuli aika hyvin kuvattua työvoimavirkailijoiden tavoitteellisen työn tulos. Yhteiskunnan varoilla kampitetaan mahdollisimman tehokkaasti työttömän aikeet työllistyä ja tienata oma elantonsa.

Vierailija
148/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytointi ja työnhakeminen on nykyään aivan täyttä pelleilyä. Tilanne on kohta ihan oikeastikin se että kukaan ei enää hae niitä vapaina olevia työpaikkoja. Järkeviä työpaikka ilmoituksia on karkeasti arvioiden ehkä 5% noista haku ilmoituksista. Ja ne loput 95 prosenttia on jotain puhelinmyyjiä tms ja muita vastaavia täysin utopistisin vaatimuksiin.

Vierailija
149/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää maksaa palkkaa, se kai se on syynä. Kun eivät laiskat tule töihin pelkästään siitä ilosta, että yrittäjä opettaa heidät tekemään töitä! Isäni ihan tosissaan yrittäjänä ajatteli noin, pitäisi olla kiitollinen ja jopa maksaa hänelle siitä että hänelle SAA tehdä töitä. Ei varmaan tule yllätyksenä, että isäni oli yrittäjänä piinkova kokoomuslainen? Ja kerta elin lapsuuteni tuollaisen ihmisen kanssa, niin en todellakaan hämmästy näistä uutisista missä työntekijöille on maksettu 4 euron tuntipalkkaa. Ihmiset ovat ihan helvetin naiiveja muiden suhteen, luullaan että paikallinen sopiminen voisi olla reilu ja oikeudenmukainen tapa sopia työelämän käytännöistä. 

Vierailija
150/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjanpoiminnan teki viimekin kesänä marokkolaiset, afrikkalaiset ja pakistanilaiset. Eivät edes ukrit ja puolalaiset niinkuin muina vuosina. Hekin alkavat olla suomen marja Mateille liian kallista työvoimaa.

Mä en ainakan osta enää yhtäkään marjaa koko kesänä. Niistä saa ripulin. Sen tietää hygieniasta kun pellon laitamilla ei ole pesumahdollisuuksia puska asian jälkeen.

Hs kirjoitti tästä jo 4 v sitten. Silloin suomalsiet paljasti nämä hygieniapuutteet.

Eikös nuo viime kesän marjanpoiminta yrittäjätkin ole jo vankilassa tai jotain?

Vierailija
151/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Kyllä itse ajattelen, että minulla olisi aika mukava olla töissä, mutta kyllähän tuo työmoraali ja myös osaaminen on laskenut kuin lehmän häntä hakijoilla tässä 2000-luvulla. 

Koko ajan enemmän ja enemmän hakijoita, joita on täysin mahdoton palkata, koska hyöty alle kaikkien kuviteltavissa olevien tuntipalkkojen. Kouluista pääsee läpi ihan läskiksi laittamalla. 

Pari hyvää olen löytänyt, ymmärrän että työntekijän motivaatio on luonnollisesti alhaisempi kuin minun.

Vierailija
152/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selityksiä on useita.

1. työntekijöitä haetaan ilman aikomustakaan palkata työntekijöitä, jotta yritys näyttäisi voimakkaasti toimintaansa kasvattavalta yritykseltä. Täytyyhän sitä sitten vähän selitellä, miksi näyttävistä työntekijöiden hausta huolimatta ei työntekijöitä palkata.

2. Työnantaja haluaa työpanoksen mahdollisimman pienellä palkalla ja mahdollisimman pienellä vastuulla, jolloin palkattomat työharjoittelijat ovat oiva valinta. Täytyyhän tässäkin selitellä, miksi otetaan koko ajan uusia työnharjoittelijoita ja harvat saavat jatkoa ja hekin yleensä palkkatuella tuettuna.

3. Nämä työttömyydestä oman elantonsa loisivat yrittäjät. Luodaan tilaus omalle tarjonnalle huutamalla työvoimapulaa ja koulutetun työvoiman puutetta. Näin saadaan myytyä yhteiskunnalle hyödyttömiä palveluita.

4. Nämä työttömyydestä oman elantonsa loisivat yrittäjät. Täytyyhän sitä selitellä, miksi työllisyyspalvelut on työllistäviltä vaikutuksiltaan hyödyttömiä, joten haukutaan työttömät työllistämiskelvottomiksi. Kun se työtön ohjataan palkattomaan työpestiin, niin yhteiskunnan kalliisti maksamaa koulutusaikaa vapautuu kokopäiväiseen työttömien haukkumiseen.

5. Työhakemusten ammattilaiset, jotka ovat tehneet työntekijän valinnasta pa*kantärkeää. Valitaan työntekijä, joka suoriutuu parhaiten pa*kantärkeästä työnhakijaroolista. Valitaan pa*kantärkeästä koulutuksesta oppinsa saanut työnhakija, jolla ei välttämättä ole parhaat mahdollisuudet suoriutua omaa päättelykykyä ja itsenäistä työskentelyä edellyttävistä työtehtävistä. Jolloin työnantaja joutuu toteamaan, että työpaikan vaihtaja on paras valinta ...ja toistuvien työllisyyskoulutuksien avulla työnahaun ammattilaiseksi koulutettu työtön on kelvoton valinta.

Väittäisin, että työttömiä ei hauku rehelliset yrittäjät, koska heidän aika kuluu yrityksen pyörittämiseen ja henkilökohtaisen elämän elämiseen. Työttömiä haukkuu vain työttömyydestä loisivat työnantajat ja työllisyyspalveluiden myyjät (sekä heitä auttavat sukulaiset).

Vierailija
153/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et vastaa kysymyksiin? 

Vierailija
154/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistetaan vasta sitten, kun suostut vastaamaan aloitusviestissä esitettyyn kysymykseen 

Vierailija
155/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Kyllä itse ajattelen, että minulla olisi aika mukava olla töissä, mutta kyllähän tuo työmoraali ja myös osaaminen on laskenut kuin lehmän häntä hakijoilla tässä 2000-luvulla. 

Koko ajan enemmän ja enemmän hakijoita, joita on täysin mahdoton palkata, koska hyöty alle kaikkien kuviteltavissa olevien tuntipalkkojen. Kouluista pääsee läpi ihan läskiksi laittamalla. 

Pari hyvää olen löytänyt, ymmärrän että työntekijän motivaatio on luonnollisesti alhaisempi kuin minun.

Eiköhän jokainen opi asiat ennen kuin osaa asiat. Kukaan ei ole seppä syntyessään.

Lisäksi nuo koulutukset on luokkaa ettei itse saa omatoimisesti tehdä yhtään mitään. Siinä opitaan työskentelemään siten, että opettaja antaa tarkat ohjeet ... seuraavaan vaiheeseen ja sitten tehdään vain ohjeistettu työvaihe... sitten odotellaan opettajaa tarkistamaan suoritus... sitten opettaja antaa ohjeet seuraavan vaiheen... Tämän opetuksen kautta ei synny oma-aloitteisia ja itsenäisesti toimimaan kykeneviä työntekijöitä. Lisäksi tämän kaltainen idoottille opetus ei edistä työvaiheiden muistamista tai sitä, miksi ne tehdään siten kuin ne tehdään. Tietenkin aina löytyy poikkeuksia ja muutama kykenee ymmärtämään asiat     h...i...t...a...a...s...t... a    idioottitason opetuksesta huolimatta. Lopullinen työn oppiminen ja itseluottamus itsenäiseen työskentelyyn hankitaan vasta työpaikassa.

Vierailija
156/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin palkata sellaisen silppu-CV:sen henkilön töihin sillä ehdolla, että hän lupaa ja vannoo olevansa töissä sitten vähintään puolitoista vuotta. Ehtona se, että muussa tapauksessa hän saa maksaa takaisin rekrytoinnin ja perehdytyksen kustannukset. Niitä tulee sellainen 5000-7000€ vähän keissistä riippuen. 

Totuushan on se, että pari kertaa mahdollisuuden olen antanut ja ottanut hommiin silppu-CV henkilön. Ne lupaa ja vannottaa aina etsivänsä pitkää työsuhdetta ja että kaikki aikaisemmat lyhyet työsuhteet on olleet vain huonoa tuuria. No mitä luulette onko nämä henkilöt oikeasti olleet pitkään töissä? No eivät todellakaan. Työsuhteet on kestäneet kaikki alle vuoden. Yhden kohdalla kestiköhän kolmisen kuukautta. Aina on joku syy miksi pitää mukamas lopettaa. 

Sitten kun olen palkannut pitkien työsuhteiden henkilöitä, niin hyvin ovat meilläkin pysyneet. Eli kyllähän tässä

Naulan kantaan! Olen juuri tällainen silpputyöläinen. Pisin työsuhde 5 vuotta, joka oli suorastaan hvetillinen pätkä. En ikinä haluaisi vakituista työpaikkaa.

Oma valinta silpputyöt. Miksi? Koska kyllästyn työhön vuodessa tai parissa, ei ole enää samanlaista intoa jatkaa, työkavereiden naamat ja etenkin puheet ottaa hermoon. Etenkin naisvaltaisilla työpaikoilla sitä puukottamista ei jaksa vuotta kauemmin kuunnella. Kaipaan uuden oppimista ja haasteita säännöllisin väliajoin. Useimmissa työpaikoissa työtehtävät ovat samaa tylsää toistamista päivästä ja viikosta toiseen. Ei pääse etenemään eikä mikään muutu vuosikausiin. 

Joillekin se riittää että tekee samaa rutiinia 40 vuoden ajan. Minulle ei. Olen tehnyt hyvin monenlaisia töitä elämäni aikana ja oppinut valtavasti uusia töitä ja työtapoja. Viimeksi olin työpaikassa jossa pisimpään olleet jo liki 30 vuotta. Sen kyllä huomasi. Muutosvastarinta oli voimakasta. Mutta silti se oma työ oli vastenmielistä samaa puurtamista. Surullista katsottavaa. En halunnut samanlaiseksi ihmisraunioksi.

Vuoden kierto ja prosessit kiinnostaa minua työpaikoilla. Miten tietyn alan työtehtävät tehdään ja jaetaan. 

Vierailija
157/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selityksiä on useita.

1. työntekijöitä haetaan ilman aikomustakaan palkata työntekijöitä, jotta yritys näyttäisi voimakkaasti toimintaansa kasvattavalta yritykseltä. Täytyyhän sitä sitten vähän selitellä, miksi näyttävistä työntekijöiden hausta huolimatta ei työntekijöitä palkata.

2. Työnantaja haluaa työpanoksen mahdollisimman pienellä palkalla ja mahdollisimman pienellä vastuulla, jolloin palkattomat työharjoittelijat ovat oiva valinta. Täytyyhän tässäkin selitellä, miksi otetaan koko ajan uusia työnharjoittelijoita ja harvat saavat jatkoa ja hekin yleensä palkkatuella tuettuna.

3. Nämä työttömyydestä oman elantonsa loisivat yrittäjät. Luodaan tilaus omalle tarjonnalle huutamalla työvoimapulaa ja koulutetun työvoiman puutetta. Näin saadaan myytyä yhteiskunnalle hyödyttömiä palveluita.

4. Nämä työttömyydestä oman elantonsa loisivat yrittäjät. Täytyyhän sitä selitellä, miksi työllis

Tämä oli hyvä analyysi. Eli käytännössä lähinnä kulissia ja teatteria ulospäin. Mietityttää mikä toimittajien tavoite on julkaista näitä juttuja netissä ja lehdissä. Tuoda julki yrittäjien epätoivottu asenne (eli käytännössä pieni naureskelu tyhmälle yrittäjälle) vai työttömien maineen pilaaminen.

Vierailija
158/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tästä kaikesta tulee fiilis että yritetään nyhtää mahdollisimman paljon rahaa ennen kuin laiva uppoaa. Onkohan heillä liput ja jonkun keski Euroopan passi valmiina takataskussa?

Vierailija
159/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjän mielestä työttömät ovat epäluotettavia, koska ovat työttömiä. Mutta se vain herättää kysymyksen siitä, että onko joka paikasta lentävä sitten mukamas luotettava, kun ei pysy samassa paikassa muutamaa kuukautta pidempää? Itse epäilen, että eivät ole. Miksi luotettava työntekijä vaihtaisi jatkuvasti paikasta paikkaan, jos ovat kerran niin luotettavia? Ei minkään takia, koska luotettavasta pidettäisiin kiinni kynsin ja hampain.

Eihän usein työpaikkaa vaihtava ole aina "lentänyt" joka paikasta ulos. Monet yritykset tarjoavat pätkätöitä. Sitten on sellaisia kuin minä, jotka haluavat tehdä pätkätöitä ja kyllästyvät hyvin nopeasti. En minä ole epäluotettava sen vuoksi enkä koskaan ole tullut irtisanotuksi, paitsi yksi konkurssin tehnyt yritys joutui irtisanomaan kaikki sadat hmiset. Ja jos yrityksessä on vakituisia riittävästi, ei uutta kausityöntekijää tai tuuraajaa voi palkata vaikka olisi parempi kuin yksikään vakituinen. Irtisanomiseen pitää olla perusteet eikä sen jälkeen voi heti palkata uutta tilalle. Minä olen lähtenyt muutamasta työpaikasta ilmoitusluontoisesti ja on kyselty perään. Mutta aina on ollut joku syy miksi en ole palannut. Yleensä huono johtaminen tai työntekijöiden epätasa-arvoinen kohtelu. Tai jokin fyysinen vamma tai oire jonka työstä olen saanut. Elämä on liian lyhyt että tuhlaisi aikaansa huonossa työpaikassa. En ymmärrä ihmisiä jotka voivat olla 40-50 vuotta samassa työpaikassa ja samoissa työtehtävissä, ilman että mikään koskaan muuttuu. 

Vierailija
160/160 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selittäisit sitten sen, ettei "silppu-CV:nen henkilö" kelpaa vaikka parin kuukauden määräaikaiseen työhön tai nollatuntisopimukseen?