Toimeentulotukea sai 250 000 taloutta 2023. 77% heistä ylittää "kuntakohtaisen vuokrarajan". Mistä kaikki muka saavat halvemman asunnon?
192 500 taloutta siis tarvitsisi halvemman asunnon 1.4. Alkaen kun Kelan uudistus tulee että enää ei riitä kun vain "haetaan" halvempaa. Se pitää saada, ei auta itku markkinoilla "ettei saa sellaista"
Minkähänlaiseen sekasortoon tuo johtaa kun ihmisten tulot romahdutetaan ja melkein 200k taloutta koittaa muuttaa halvempaan?
Kommentit (280)
Hei, mä keksin, ruvetaan maksamaan kaikille asumistukea, silloin kaikki ovat tyytyväisiä.
Orpo antoi taannoin sellaisen vihjeen, että vuokranantajalta voi pyytää alennusta vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä yhden ihmisen maksimi vuokra on 582 euroa. Löytyykö monta kämppää tohon hintaan?
Ei ole, vaan 694. Ja löytyy.
Halvimnmat asunnot on aina varattuja.
Höpö höpö. Tällä hetkellä löytyy vuokranormin alittavia asuntoja pk-seudulta pilvin pimein.
Höpö höpö itsellesi. Suomi ei rajoitu vain pääkaupunkiseutuun.
No maakunnissa niitä halpoja asuntoja vasta löytyykin.
Mikä firma menestyy pakolla ja ruoskaa käyttämällä? Ei mikään.
Missä motivaatioteoriassa todetaan pakon ja ruoskan kasvattavan motivaatiota? Ei missään.
Kokoomus ja Persut ovat olevinaan niin tietäviä siitä kuinka menestykseen johdetaan. Ja tekevät kaiken sitten täysin päinvastoin. Näin ei johdeta menestyvää firmaa eikä varsinkaan nosteta kokonaista yhteiskuntaa paremmalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan työtön pysty elämään "leveämmin" kuin työssä käyvä. Tämä siitä tulee kun te jotkut uskotte aivan kaiken mitä mediassa kerrotaan.
Miksei pystyisi, jos toimeentulotuella maksettavassa vuokrassa ei olisi mitään kattoa? Tasan varmasti pienipalkkainen itse asumisensa maksava harkitsee tarkemmin minkä hintaisessa asunnossa on varaa asua, kuin sellainen joka saa kaiken ilmaiseksi.
Voi hyvä luoja tuota yksinkertaisuutta. Totta kai työtön pystyisi asumaan missä lukaalissa tahansa jos toimeentulotuessa ei olisi mitään kattoa. Sen ansiota myös työssä käyväkin voisi asua missä haluaa koska toimeentulotuki ei ole tarkoitettu vain työttömille. Katto kuitenkin on ja ihan syystä.
No siitä katosta täällä itketään, ja erityisesti siitä, kun sitä kattoa aiotaan nyt alkaa jopa noudattamaan
Sitä kattoa on pääsääntöisesti noudatettu aina. En edes ymmärrä, että keille on maksettu ylimääräistä tukea liian korkeiden asumiskustannusten takia. Ei ainakaan minulle.
Vierailija kirjoitti:
Hei, mä keksin, ruvetaan maksamaan kaikille asumistukea, silloin kaikki ovat tyytyväisiä.
Kansalaispalkka olisi ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan työtön pysty elämään "leveämmin" kuin työssä käyvä. Tämä siitä tulee kun te jotkut uskotte aivan kaiken mitä mediassa kerrotaan.
Miksei pystyisi, jos toimeentulotuella maksettavassa vuokrassa ei olisi mitään kattoa? Tasan varmasti pienipalkkainen itse asumisensa maksava harkitsee tarkemmin minkä hintaisessa asunnossa on varaa asua, kuin sellainen joka saa kaiken ilmaiseksi.
Voi hyvä luoja tuota yksinkertaisuutta. Totta kai työtön pystyisi asumaan missä lukaalissa tahansa jos toimeentulotuessa ei olisi mitään kattoa. Sen ansiota myös työssä käyväkin voisi asua missä haluaa koska toimeentulotuki ei ole tarkoitettu vain työttömille. Katto kuitenkin on ja ihan syystä.
No siitä katosta täällä itketään, ja erityisesti siitä, kun sitä kattoa aiotaan nyt alkaa jopa noudattamaan.
Ei siinä olisi ongelmaa, jos niitä halpoja asuntoja olisi, mutta kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä yhden ihmisen maksimi vuokra on 582 euroa. Löytyykö monta kämppää tohon hintaan?
Höpö höpö. Tällä hetkellä löytyy vuokranormin alittavia asuntoja pk-seudulta pilvin pimein.
Ja siellä ne ovat usein aina varattuja.
Ei sitä saa kohta nekään joilla vuokra on kelan normien rajoissa, koska ensin pitää syödä säästöt jos sellaisia on ja aika monella on jokunen tonni pahan päivän varalle säästettynä.
Vierailija kirjoitti:
Muista halvemmista kunnista. Tai vaihtaa pienempään asuntoon. Ei me muutkaan asuta asunnoissa joihin meillä ei ole varaa. Asutaan ahtaasti, mutta minkäs teet. Ihan normiarkea asuntovelallisille ja kovan vuokran asunnoissa asuville.
En tiedä mitä kuvitelmia sinulla on tuille joutuneiden asunnoista, mutta väljää ja hulppeaa se ei ole. Moni aikuinen on vailla makuuhuonetta, minäkin. Olen joutunut nukkumaan olohuoneessa jo kauan enkä suinkaan ole ainoa. Näin ei ole yhdelläkään keskiluokkaisella tuttavallani. Tämä on siis täysin ja sanoin sen vain siksi, että valehtelu tuilla asumaan joutuvien kodeista loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Muista halvemmista kunnista. Tai vaihtaa pienempään asuntoon. Ei me muutkaan asuta asunnoissa joihin meillä ei ole varaa. Asutaan ahtaasti, mutta minkäs teet. Ihan normiarkea asuntovelallisille ja kovan vuokran asunnoissa asuville.
En tiedä mitä kuvitelmia sinulla on tuille joutuneiden asunnoista, mutta väljää ja hulppeaa se ei ole. Moni aikuinen on vailla makuuhuonetta, minäkin. Olen joutunut nukkumaan olohuoneessa jo kauan enkä suinkaan ole ainoa. Näin ei ole yhdelläkään keskiluokkaisella tuttavallani. Se on siis täysin ok ja sanoin tuon kaiken vain siksi, että valehtelu tuilla asumaan joutuvien kodeista loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on semmoinen out of the box-ajatus. Mitä jos ihmiset maksaisivat itse vuokransa ?
Mitäpä jos vuokranantajat kohtuullistaisivat vuokria jatkuvien korotusten sijaan?
Mitäpä jos alat itse vuokraisännäksi ja annat ihmisten asua alle markkinahintaan vuokraamissasi asunnoissa?
Niin se markkinahinta on ihan kuvitteellinen luku mikä on vedetty hatusta kun on jokin yleinen hintataso sovittu seudulle. Vuokra voi olla vastike ja vaikkapa jokin pieni tuotto päälle jolla saa vuosien kuluessa ostettua uudet kodinkoneet tai uusittua pinnat. Tai sitten vaan hyväksyt sen että saat asumistukena tulonsiirtoa valtiolta etkä urputa saamastasi avustuksesta omaisuutesi kerryttämiseen kun ei se ole sen kummempi tuki kuin ne 9 miljardia yritystukiakaan. Yksikään yrityspomo ei ole itkemässä kun saa yritystukia, mutta suomalainen vuokranantaja on niin tollero että se itkee valtion antamasta rahastakin kun saa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kattoa on pääsääntöisesti noudatettu aina. En edes ymmärrä, että keille on maksettu ylimääräistä tukea liian korkeiden asumiskustannusten takia. Ei ainakaan minulle.
Eli mitään ongelmaa ei ole eikä tule, ja valituksen voi lopettaa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä saa kohta nekään joilla vuokra on kelan normien rajoissa, koska ensin pitää syödä säästöt jos sellaisia on ja aika monella on jokunen tonni pahan päivän varalle säästettynä.
Ei ole työttömillä ainakaan tuollaisia säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ongelmaa ei ole, mutta jotkut näköjään tekevät väkisin sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
On niitä. Mutta joka tapauksessa ongelmaa ei ole, kun vuokranormia kuulemma jo noudatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siellä ne ovat usein aina varattuja.
Ei ole, vaan tyhjinä jopa vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niitä. Mutta joka tapauksessa ongelmaa ei ole, kun vuokranormia kuulemma jo noudatetaan.
Kerro missä sitä ei sitten ole noudatettu? Pääkaupunkiseudullako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ongelmaa ei ole, mutta jotkut näköjään tekevät väkisin sellaisen.
Jep, kuten ketjun aloittaja.
Et sinäkään maksa itse yhtään mitään. Kaikki raha tulee sinulle joltain toiselta.