Toimeentulotukea sai 250 000 taloutta 2023. 77% heistä ylittää "kuntakohtaisen vuokrarajan". Mistä kaikki muka saavat halvemman asunnon?
192 500 taloutta siis tarvitsisi halvemman asunnon 1.4. Alkaen kun Kelan uudistus tulee että enää ei riitä kun vain "haetaan" halvempaa. Se pitää saada, ei auta itku markkinoilla "ettei saa sellaista"
Minkähänlaiseen sekasortoon tuo johtaa kun ihmisten tulot romahdutetaan ja melkein 200k taloutta koittaa muuttaa halvempaan?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa pitäisi tarkastella ketkä ovat suurimmat vuokratulojen hyötyjät.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5de46e44-bf75-42be-8d11-6336c0c23…
Työministeri Arto Satonen (kok) on hallituksen äveriäin. [--]
Kiinteistö Oy Roismalan Risteyksestä hän omistaa 50 %.
Sijoitusasuntoja Satosella on suuri määrä: Sastamala 32 m2, Sastamala 36 m2, Sastamala 50 m2, Sastamala 44 m2, Sastamala 60 m2, Sastamala 62 m2, Sastamala 74 m2, Sastamala liiketila 43 m2, Rovaniemi 60,5 m2, Helsinki 51 m2, Helsinki 45 m2, Helsinki 54 m2, Tampere 78 m2, Kuopio 112 m2, Puerto de la Cruz (Espanja) 70 m2, Puerto de la Cruz (Espanja) 60 m2.
Hallitus nurin.
Oletteko tosiaan jättämässä kotinne näiden rahan- ja vallanhimon takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on semmoinen out of the box-ajatus. Mitä jos ihmiset maksaisivat itse vuokransa ?
Mitäpä jos vuokranantajat kohtuullistaisivat vuokria jatkuvien korotusten sijaan?
Jaa miks?
Vierailija kirjoitti:
Oulussa Lahdessa yms maksimi on 447 euroa yhdelle hlö. Ei ole montaa rotankoloa tohon hintaan
Maksa itse erotus, mulla vuokra 550 ja neliöt 65, saan tuon tuen ja maksan itse t-t tuesta erotuksen, en odotakaan että kokonaan kela maksaa koko vuokran, sehän on tukea vuokraan, ei koko vuokramenoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työssäkäyvä, niin luultavasti fyysinen ja henkinen tilasi ovat ok. Jos et työllisty ja joudut elämään tuilla, niin toinen tai molemmat tilat eivät ole kunnossa. Jos tilasi on jo ennestään huono, niin se ei parane huonontamalla sitä. Ja huomioi tässä se, ettei kyse ole vain pelkästään heistä, vaan myös sinusta ja minusta. Koskaan ei tiedä mitä elämässä tapahtuu ja voi olla, että joku päivä osuu epäonni omalle kohdalle.Joten tuilla elävän pitää saada elää haluamansa hintaisessa vuokra-asunnossa muiden piikkiin?
Sitä varten meillä veroja maksetaan. Se on vakuutus juuri tätä tilannetta varten. Kyse ei ole piikistä, vaan siitä, että pidetään toisistamme huolta.
Joku kohtuus muiden kustannuksella elämisessäkin on oltava. Ei ole millään tavalla kohtuullista, että pitkäaikaisesti toimeentulotuella elävä voi asua leveämmin kuin omalla työllään asumisensa kustantavat. Lisäksi tämäkin on osa niiden paljon puhuttujen kannustinloukkujen purkamista, ja tietenkin ihan merkittävä sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on semmoinen out of the box-ajatus. Mitä jos ihmiset maksaisivat itse vuokransa ?
Mitäpä jos vuokranantajat kohtuullistaisivat vuokria jatkuvien korotusten sijaan?
Mitäpä jos alat itse vuokraisännäksi ja annat ihmisten asua alle markkinahintaan vuokraamissasi asunnoissa?
Oikea köyhä saa edelleen toimeentulotukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasuntoja Satosella on suuri määrä: Sastamala 32 m2, Sastamala 36 m2, Sastamala 50 m2, Sastamala 44 m2, Sastamala 60 m2, Sastamala 62 m2, Sastamala 74 m2, Sastamala liiketila 43 m2, Rovaniemi 60,5 m2, Helsinki 51 m2, Helsinki 45 m2, Helsinki 54 m2, Tampere 78 m2, Kuopio 112 m2, Puerto de la Cruz (Espanja) 70 m2, Puerto de la Cruz (Espanja) 60 m2.
Ja silti haluaa kohtuullistaa vuokranormia. Ei siis ajattele pelkästään itseään ja sijoituksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei mä olen samaa mieltä ja jos vielä työantaja maksaisi sellaista palkkaa jolla jokainen maksaisi sen vuokransa ja jokaisella olisi työpaikka. Kyllä olisi niin fantasiamaailma että kaikilla olisi niin kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä yhden ihmisen maksimi vuokra on 582 euroa. Löytyykö monta kämppää tohon hintaan?
Ei ole, vaan 694. Ja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus nurin.
Kenenkään ei tarvitse jättää kotiaan ellei itse päätä niin tehdä. Kela ei toki jatkossa kaikensuuruisia vuokria kuitenkaan maksele, ja se on erittäin hyvä asia.
Leikkaukset eivät vaikuta negatiivisesti pätkääkään niihin jotka saavat toimeentulotukea. Lopettakaa jo valheiden levitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työssäkäyvä, niin luultavasti fyysinen ja henkinen tilasi ovat ok. Jos et työllisty ja joudut elämään tuilla, niin toinen tai molemmat tilat eivät ole kunnossa. Jos tilasi on jo ennestään huono, niin se ei parane huonontamalla sitä. Ja huomioi tässä se, ettei kyse ole vain pelkästään heistä, vaan myös sinusta ja minusta. Koskaan ei tiedä mitä elämässä tapahtuu ja voi olla, että joku päivä osuu epäonni omalle kohdalle.Joten tuilla elävän pitää saada elää haluamansa hintaisessa vuokra-asunnossa muiden piikkiin?
Sitä varten meillä veroja maksetaan. Se on vakuutus juuri tätä tilannetta varten. Kyse ei ole piikistä, vaan siitä, että pidetään toisistamme huolta.
Joku kohtuus muiden kustannuksella elämisessäkin on oltava. Ei ole millään tavalla kohtuullista, että pitkäaikaisesti toimeentulotuella elävä voi asua leveämmin kuin omalla työllään asumisensa kustantavat. Lisäksi tämäkin on osa niiden paljon puhuttujen kannustinloukkujen purkamista, ja tietenkin ihan merkittävä sellainen.
No ei todellakaan työtön pysty elämään "leveämmin" kuin työssä käyvä. Tämä siitä tulee kun te jotkut uskotte aivan kaiken mitä mediassa kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus nurin.
Kenenkään ei tarvitse jättää kotiaan ellei itse päätä niin tehdä. Kela ei toki jatkossa kaikensuuruisia vuokria kuitenkaan maksele, ja se on erittäin hyvä asia.
Rajoitus on ollut olemassa ainakin koko 2000-luvun eli kyseessä ei todellakaan ole mikään uusi juttu. En vielä tänäkään päivänä tiedä kenelle Kela/sosiaalitoimisto on maksanut ylimääräistä tukea liian ison vuokran takia. Ei ainakaan minulle eikä tutuilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä yhden ihmisen maksimi vuokra on 582 euroa. Löytyykö monta kämppää tohon hintaan?
Ei ole, vaan 694. Ja löytyy.
Halvimnmat asunnot on aina varattuja.
Onko tämä keskiluokan ongelma jos eivät saa enää tukia? Oikea köyhä voi hakea toimeentulotukea normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti haluaa kohtuullistaa vuokranormia. Ei siis ajattele pelkästään itseään ja sijoituksiaan.
Ei mene noin suoraviivaisesti.
Sitä paitsi omistusasujien asumistukien lopettaminen sataa laariin, köyhien pakkomyymät asunnot nykyisessä hintatilanteessa halvalla kaltaisiensa sijoittajien vuokrattaviksi.
No kyllä mä ainakin olin aika pöyristynyt kun minulle selvisi että tuttu yh-äiti asuu kahden vuoroviikkolapsen kanssa 4h+k tämän tukihässäkän avustuksella pääkaupunkiseudulla. Samaan aikaan itse asumisensa maksava 4 hengen perhe asui 53 neliön kaksiossa. Ei kyllä tuntunut kovin reilulta. Ehkä näihin on vihdoin tarkoitus puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus nurin.
Olen saanut yli 20 vuotta erikokoisia asumistukia, opiskellessa, töissä, vanhempainvapaalla, työttömänä. Kela ei ole koskaan maksanut koko vuokraani.