Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotukea sai 250 000 taloutta 2023. 77% heistä ylittää "kuntakohtaisen vuokrarajan". Mistä kaikki muka saavat halvemman asunnon?

Vierailija
09.03.2024 |

192 500 taloutta siis tarvitsisi halvemman asunnon 1.4. Alkaen kun Kelan uudistus tulee että enää ei riitä kun vain "haetaan" halvempaa. Se pitää saada, ei auta itku markkinoilla "ettei saa sellaista"

Minkähänlaiseen sekasortoon tuo johtaa kun ihmisten tulot romahdutetaan ja melkein 200k taloutta koittaa muuttaa halvempaan?

Kommentit (280)

Vierailija
141/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet työssäkäyvä, niin luultavasti fyysinen ja henkinen tilasi ovat ok. Jos et työllisty ja joudut elämään tuilla, niin toinen tai molemmat tilat eivät ole kunnossa. Jos tilasi on jo ennestään huono, niin se ei parane huonontamalla sitä. Ja huomioi tässä se, ettei kyse ole vain pelkästään heistä, vaan myös sinusta ja minusta. Koskaan ei tiedä mitä elämässä tapahtuu ja voi olla, että joku päivä osuu epäonni omalle kohdalle.

Joten tuilla elävän pitää saada elää haluamansa hintaisessa vuokra-asunnossa muiden piikkiin?

Sitä varten meillä veroja maksetaan. Se on vakuutus juuri tätä tilannetta varten. Kyse ei ole piikistä, vaan siitä, että pidetään toisistamme huolta.

Tuista kateelliset voisivat irtisanoutua ja tulla kokeilemaan leveää tukielämää...

Vierailija
142/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mä ainakin olin aika pöyristynyt kun minulle selvisi että tuttu yh-äiti asuu kahden vuoroviikkolapsen kanssa 4h+k tämän tukihässäkän avustuksella pääkaupunkiseudulla. Samaan aikaan itse asumisensa maksava  4 hengen perhe asui 53 neliön kaksiossa. Ei kyllä tuntunut kovin reilulta. Ehkä näihin on vihdoin tarkoitus puuttua.

Yh-äidin asunto on halpa tai sitten hänellä on monta lasta. Samalla tavalla kuitenkin tuo "itse asumisensa maksava perhe" saa lapsilisiä (joka on muuten vähintään noin 507 euroa kuukaudessa)  ja voivat olla oikeutettuja muihinkin tukiin, eli eivät hekään kaikkea maksa itse.

Lopeta valehtelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mä ainakin olin aika pöyristynyt kun minulle selvisi että tuttu yh-äiti asuu kahden vuoroviikkolapsen kanssa 4h+k tämän tukihässäkän avustuksella pääkaupunkiseudulla. Samaan aikaan itse asumisensa maksava  4 hengen perhe asui 53 neliön kaksiossa. Ei kyllä tuntunut kovin reilulta. Ehkä näihin on vihdoin tarkoitus puuttua.

Yh-äidin asunto on halpa tai sitten hänellä on monta lasta. Samalla tavalla kuitenkin tuo "itse asumisensa maksava perhe" saa lapsilisiä (joka on muuten vähintään noin 507 euroa kuukaudessa)  ja voivat olla oikeutettuja muihinkin tukiin, eli eivät hekään kaikkea maksa itse.

Lopeta valehtelu.

Käsitin, että tällä toisella perheellä oli neljä lasta. No, oli miten oli, hekin saavat kuitenkin VÄHINTÄÄN noin 200 euroa kuukaudessa lapsilisää. Tarkemmin en voi laskea koska et kerro montako lapasia on.

Vierailija
144/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain 250 000 taloutta? Luulin määrää suuremmaksi...

Tuossa on vain toimeentulotuen saajat. Asumistuen saajat ovat sitten erikseen, heitä on paljon enemmän.

Vierailija
145/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta valehtelu.

Lapsia on siis kaksi joka toinen viikko ja äiti sai kyllä ne lapsilisätkin. Asunto ei ollut halpa ja tosiaan joka toisen viikon äiti asui siinä yksin. Lapset kuulemma tarvisivat molemmat oman huoneen eikä äitikään voinut nukkua olohuoneessa, siksi piti olla neliö. Lapsilisät kahdesta lapsesta ovat muuten 199,72€. 

Itse asumisensa maksava perhe oikeasti maksoi itse asumisensa, kyllä meitäkin tässä maassa on. Vastauksesi vahvistaa kyllä minulle että tämä leikkaus on käytännössä pakko tehdä. Ihmiset eivät oikeasti hahmota millaista asumisen tasoa voi odottaa jos yhteiskunta maksaa kulut. Tai siis oikeammin me jotka maksamme omat kulumme sekä kovat verot. Ei voi olettaa että tukia saavien asumisen taso on korkeampi kuin niiden jotka itse maksavat. 

Vierailija
146/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain 250 000 taloutta? Luulin määrää suuremmaksi...

Tuossa on vain toimeentulotuen saajat. Asumistuen saajat ovat sitten erikseen, heitä on paljon enemmän.

Näin on. Toimeentulotuen saaja saa käytännössä aina myös asumistukea. Asumistuen saaja ei kuitenkaan ole aina oikeutettu toimeentulotukeen.

Vierailija
147/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista luvuista kirjoitellaan aina kuin olisi koko vuoden kestävä, mutta eihän se niin ole.

Vierailija
148/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta valehtelu.

Lapsia on siis kaksi joka toinen viikko ja äiti sai kyllä ne lapsilisätkin. Asunto ei ollut halpa ja tosiaan joka toisen viikon äiti asui siinä yksin. Lapset kuulemma tarvisivat molemmat oman huoneen eikä äitikään voinut nukkua olohuoneessa, siksi piti olla neliö. Lapsilisät kahdesta lapsesta ovat muuten 199,72€. 

Itse asumisensa maksava perhe oikeasti maksoi itse asumisensa, kyllä meitäkin tässä maassa on. Vastauksesi vahvistaa kyllä minulle että tämä leikkaus on käytännössä pakko tehdä. Ihmiset eivät oikeasti hahmota millaista asumisen tasoa voi odottaa jos yhteiskunta maksaa kulut. Tai siis oikeammin me jotka maksamme omat kulumme sekä kovat verot. Ei voi olettaa että tukia saavien asumisen taso on korkeampi kuin niiden jotka itse maksavat. 

Minä kun en usko tuota sinun tarinaasi. Satun itsekin olemaan kahden alaikäisen lapsen yh, eikä minulla ole rahallisesti mitään mahdollisuuksia asua 4h asunnossa vaikka asunkin pienehköllä paikkakunnalla jossa vuokrataso on suhteellisen halpa. 4h asunnot ovat liian kalliita.

Vierailija
149/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedoton ei saa asuntoa mistään ja sosiaalitoimisto vain kiusaa ei auta pk-seudulla. Käsketty mm. Hakea asuntoa sellaisista jotka vaatii ehdottomasti luottotiedot, eli tietämätön virkailija ei lue ja käskee hakea vääriä. Maksavat kyllä joillekin muille mm. Aineiden käyttö rahaa ja perinnepukuja, vuokraan ei mitään jos on päihteetön, tulisi kai olla teltassa. Kohtelu todella eri arvoista. Virkailija jopa ehdotti lisä velan ottamista. 

Vierailija
150/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin asuntoa ei saa pk-seudulla, ne menevät muualta tulleille. Ei riitä syyksi edes asunnottomuus. Suomalainen tavallinen on vihamies sosiaalitoimistolle, sieltä ei kannata mitään hakea, jos päihteetön on eivät auta. Alueen tai maan vaihto kannattaa. 

Vierailija
151/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan työtön pysty elämään "leveämmin" kuin työssä käyvä. Tämä siitä tulee kun te jotkut uskotte aivan kaiken mitä mediassa kerrotaan.

Miksei pystyisi, jos toimeentulotuella maksettavassa vuokrassa ei olisi mitään kattoa? Tasan varmasti pienipalkkainen itse asumisensa maksava harkitsee tarkemmin minkä hintaisessa asunnossa on varaa asua, kuin sellainen joka saa kaiken ilmaiseksi. 

Vierailija
152/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei löydy kaikille halvempaa. Mutta ei ole myöskään mikään pakko muuttaa. Jatkossa vaan saa vähemmän toimeentulotukea, kun asumismenot lasketaan uudella tavalla. Täytyy jostain "taikoa" se puuttuva summa maksettavaksi itse.

Kun sitä rahaa yrittää taikoa esimerkiksi myymällä tavaroitaan tai tekemällä jonkin työkeikan, niin toimeentulotuki pienenee samalla summalla. Eli rahaa ei käytännössä pysty saamaan yhtään enempää, ellei sitten saa lottovoittoa eli kokopäiväistä työtä - ja niitä ei riitä kaikille halukkaille.

Vierailija
153/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä yhden ihmisen maksimi vuokra on 582 euroa. Löytyykö monta kämppää tohon hintaan?

Ei ole, vaan 694. Ja löytyy.

Halvimnmat asunnot on aina varattuja.

Höpö höpö. Tällä hetkellä löytyy vuokranormin alittavia asuntoja pk-seudulta pilvin pimein.

Vierailija
154/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mistään. Huhtikuun alusta aletaan nähdä ensimmäiset tämän hallituksen aiheuttamat tuhot. Huom. ensimmäiset. Lisää on tulossa.

T: neljä tonnia kuukaudessa tienaava, joka ei saa penninjeniä yhteiskunnan tukia. 

Vierailija
155/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan työtön pysty elämään "leveämmin" kuin työssä käyvä. Tämä siitä tulee kun te jotkut uskotte aivan kaiken mitä mediassa kerrotaan.

Miksei pystyisi, jos toimeentulotuella maksettavassa vuokrassa ei olisi mitään kattoa? Tasan varmasti pienipalkkainen itse asumisensa maksava harkitsee tarkemmin minkä hintaisessa asunnossa on varaa asua, kuin sellainen joka saa kaiken ilmaiseksi. 

Voi hyvä luoja tuota yksinkertaisuutta. Totta kai työtön pystyisi asumaan missä lukaalissa tahansa jos toimeentulotuessa ei olisi mitään kattoa. Sen ansiota myös työssä käyväkin voisi asua missä haluaa koska toimeentulotuki ei ole tarkoitettu vain työttömille. Katto kuitenkin on ja ihan syystä.

Vierailija
156/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla on vaikka kuinka paljon lähes ilmaisia asuntoja.

Vierailija
157/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä yhden ihmisen maksimi vuokra on 582 euroa. Löytyykö monta kämppää tohon hintaan?

Ei ole, vaan 694. Ja löytyy.

Halvimnmat asunnot on aina varattuja.

Höpö höpö. Tällä hetkellä löytyy vuokranormin alittavia asuntoja pk-seudulta pilvin pimein.

Höpö höpö itsellesi. Suomi ei rajoitu vain pääkaupunkiseutuun.

Vierailija
158/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei löydy kaikille halvempaa. Mutta ei ole myöskään mikään pakko muuttaa. Jatkossa vaan saa vähemmän toimeentulotukea, kun asumismenot lasketaan uudella tavalla. Täytyy jostain "taikoa" se puuttuva summa maksettavaksi itse.

Ohhoh, pitää itse maksaa, tämä on ihan uutta!

Vierailija
159/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela varmaan jatkossa neuvoo.

Tai pitäneen laittaa meiliä Orpolle tai Purralle tahi kysyä niiden avustajilta. Ne ainakin tietää

Ehkä tulee kelan asiakkaille asunnonhakukonsultteja ja pakollista asunnonhakukoulutusta, kuten nyt on työttömille kaikenlaista pupukurssia ja CV:n viilausta. Siinä olisi ihan hyvä bisneskin. Tekemään voi palkata 2000 euron kuukausipalkalla vastavalmistuneita tradenomeja, jotka ei tiedä mistään mitään mutta osaa hymyillä ja sanoa "tsemppiä sulle asunnonhakuun!"

Vierailija
160/280 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja tuota yksinkertaisuutta. Totta kai työtön pystyisi asumaan missä lukaalissa tahansa jos toimeentulotuessa ei olisi mitään kattoa. Sen ansiota myös työssä käyväkin voisi asua missä haluaa koska toimeentulotuki ei ole tarkoitettu vain työttömille. Katto kuitenkin on ja ihan syystä.

No siitä katosta täällä itketään, ja erityisesti siitä, kun sitä kattoa aiotaan nyt alkaa jopa noudattamaan.