Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotukea sai 250 000 taloutta 2023. 77% heistä ylittää "kuntakohtaisen vuokrarajan". Mistä kaikki muka saavat halvemman asunnon?

Vierailija
09.03.2024 |

192 500 taloutta siis tarvitsisi halvemman asunnon 1.4. Alkaen kun Kelan uudistus tulee että enää ei riitä kun vain "haetaan" halvempaa. Se pitää saada, ei auta itku markkinoilla "ettei saa sellaista"

Minkähänlaiseen sekasortoon tuo johtaa kun ihmisten tulot romahdutetaan ja melkein 200k taloutta koittaa muuttaa halvempaan?

Kommentit (280)

Vierailija
261/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus on saada vuokria nousemaan. Kun yksiöihin alkaa pakkautua kahden henkilön talouksia, voidaan yksiöiden vuokria nostaa. Ja sama tietysti muidenkin asuntojen kohdalla - kaksiosta voi alkaa pyytää kolmen hengen vuokria, kolmiosta 4-5 hengen vuokria, jne.

Niin tuota vähän uumoilin. Eli huono juttu jos kokoajan ratkaisu on siirtyä pienempään ja halvempaan, jotta vuokra ei olisi pois leipärahoista. Ja kenellä on varaa niihin neliöihin ja viisiöihin sitten? Nythän suurin osa esim. Saton asunnoissa on juuri noin eli kaksiot sopivan kolmen hengen vuokranormiin, kolmioit neljän hengen jne...ahtaaksi menee.

Jääkö tyhjilleen kun ei ole varaa. Ei tukia saavillakaan ole varaa kun harvoilla ja itse maksavat harvoin haluavat kovin kallista maksaa.

Vierailija
262/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella toimeentulotukiasiakkaalla on maksuhäiriöitä. Silloin on vaikea saada asuntoja. 

Niin tuo voisi olla jo hyväksyttävä syy  puoltavaksi syyksi, miksi ei löydä uutta asuntoa. Paitsi sitten tullaan siihen, että pitääkö hankkia maksuhäiriö, jotta on syy, miksi ei voi muuttaa? 

Mutta silti, tuo on totta. Vaikka joku haluaisi oikeasti ehkä muuttaa halvempaan, ei sitä saa. 

Näinhän on ollut aina. Mistä Kela tai sossu on tiennyt kenelle on tarjottu halvempaa ja kenelle ei. On niitä kenelle on, mutta väittää että ei ole ja niitä keille ei ole. Voiko siis evätä niiltäkin keille ei ole? No ei nyt ihan oman ilmoituksen varassa pitäisi olla, jos käydään jotain epäämään perustuen ei mihinkään. Tuossahan  ovat valehtelijat voittajia ja totta puhuvat häviää. 

Jonkinlainen tarkistussysteemi voisi olla, mutta sellaisten luominen melkein nahdotonta tai sitten jonkun pitäisi valvoa sitä. Tuohan vaatisi sen että vuokranantaja ilmoittaisi Kelaan keille on tarjottu asuntoa ja kuka on kieltöytynyt. Vaatisi vähän byrokratiaa. Tietenkin tuo pitäisi myös kierrättää itse hakijalla ja mustaa valkosella. Muutenhan kuka tahansa voi väittää ihan mitä vaan. 

Muistuttaa siis hyvin tilannetta "Mistä työkkäri tietää, kenelle on tarjottu työtä ja kuka on oikeasti hakenut töitä."

Täällä on ainakin väitetty että ei työantaja saa antaa mitään tietoja . Mitenköhän se nyt oikeasti menee? Jos  työkkäriltö tulee työhakemus mihin on velvoitettu hakemaan, Jjääkö kiinni, os ei mene haastatteluun, kertoo vain että on tietenkin hakenut.

Tai jos vaikka menee haastatteluun, mutta ei ota paikkaa vastaan. Meneekö tieto mukamas siitä. "Me kuultiin, että sut olisi palkattu?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei opiskele eikä ole töissä, ei silloin tarvitse asua kehä ykkösen sisäpuolella. PK-seudulla asuvaa sukua ja verkostoja voi hyvin tavata jos asuu vaikka Keravalla.

Kuinka aivovammainen pitää olla, ettei tajua, että se pätkätöitä tekevä, mummojen perseitä pyyhkivä ja kaupan kassalla oleva tai tiloja siivoava on myös siellä leikkauslistalla?

Vierailija
264/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tuhannet alkaa etsiä esullisempia asuntoja niin seuraus on --> kysyntä nousee--> edullisten asuntojen vuokrat nousee. Kiitos hallitus.

"Hallituksen päätöksen seuraus: Halvimpien vuokra-asuntojen hinnat noussevat, kertoo Uutissuomalainen" https://www.suomenmaa.fi/uutiset/hallituksen-paatoksen-seuraus-halvimpi…

Kun tuhannet jättävät ylikalliit asunnot niiden kysyntä laskee. Vuokrat laskevat

Vierailija
265/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asutko Hekalla vai missä vuokralla nyt? Olen katsonut niin  kaksiotkin ovat yli 900 e, sellaiset joissa on järkevä pohja eli erillinen keittosyvennys. Kun lapsi kasvaa ja hänestä tulee teini on hankalaa kun menen kello 6 töihin jos nukun keittiössä. ... kaikki kaksiot joita olen katsonut erillisellä  keittonurkkaukselka ovat yli 900 e." 

En ole tuo kenelle vastasit mutta itse muutin Helsinkiin kun poikani meni siellä lukioon ja koko ajan ollaan asuttu kaksiossa, en nuku keittiössä vaan olohuoneessa ja poika makkarissa. Ei ole kolmio käynyt kuin välillä mielessä kun mietin miesystävän kanssa muuttoa yhteen (pidettiin omat asunnot kuitenkin). Olen ihan lähihoitaja ja kolmivuorotyössä. Asun yksityisellä ja vuokra on 890€ (48 neliötä). Tarkoituksella etsin asunnon jossa on erillinen keittiö koska aikataulut on niin erilaiset pojan kanssa. Nyt hän on muuttamassa pois kotoa mutta ihan hyvin tää aika meni. Ei ole koskaan ollut ostarilla /asemalla notkuvaa sorttia kun kilpaurheili koko lukioajan. 

Vierailija
266/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Varallisuusrajat" ja silti vuokra kaksiosta yli 800e, samaan aikaan kaupungin vuokraraja 695, mitä helvettiä nää päättäjät ja isot tahot oikein miettiii? Onko niillä vikaa aivoissa?

Yhden hengen talous ei tarvitse kaksiota. Työssäkäyvät ja vuokransa itse maksavat asuvat yksiöissä kun kaksioon ei ole varaa, niin miksi tuilla pitäisi saada kaksio? 695 euron vuokrarajalla löytyy kyllä yksiöitä hyvin.

Vierailija
267/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Varallisuusrajat" ja silti vuokra kaksiosta yli 800e, samaan aikaan kaupungin vuokraraja 695, mitä helvettiä nää päättäjät ja isot tahot oikein miettiii? Onko niillä vikaa aivoissa?

Yhden hengen talous ei tarvitse kaksiota. Työssäkäyvät ja vuokransa itse maksavat asuvat yksiöissä kun kaksioon ei ole varaa, niin miksi tuilla pitäisi saada kaksio? 695 euron vuokrarajalla löytyy kyllä yksiöitä hyvin.

Tätä olen itsekin ihmetellyt. Kun mulla ei ollut lapsia niin asuin 25 neliön yksiössä ja olin ihan töissä. En raaskinut vuokrata kaksiota (pieni palkka). Asuttiin mieheni kanssa tässä samaisessa yksiössä vielä 3v ja myönnän että ahdasta oli. Ihmiset ovat tottuneet aivan liian hyvään jos yksinäinen tuilla eläjä pitää kaksiota ihan oikeutenaan. 

Vierailija
268/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista halvemmista kunnista. Tai vaihtaa pienempään asuntoon. Ei me muutkaan asuta asunnoissa joihin meillä ei ole varaa. Asutaan ahtaasti, mutta minkäs teet. Ihan normiarkea asuntovelallisille ja kovan vuokran asunnoissa asuville. 

Toimeentulotuki ei tue muuttoa toiselle paikkakunnalle, ellei syynä ole töiden tai opiskelun takia muutto. Ei siis voi vaan muuttaa halvemmalle paikkakunnalle. 

Vierailija
269/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tilanne se että joudumme muuttamaan lapsen kanssa muualle. Asumme Helsingissä pienessä kolmiossa Hekalla, olen kokopäivätyössä ja olen saanut tähän asti asumistukea 130 e kk. Olen vakityössä ollut jo 25 vuotta. Heka nosti vuikeaa yli 50 e kk ja nyt kun asumistuki poistuu jäisi 180 e kk enemmän  maksettavaa. Ei riitä rahat millään, nettopalkka on 1800 e kk, elatustuki 260 e kk isänsä maksamana. Nyt tämä pikkukolmio jossa olemme asuneet lapsen syntymästä asti 10vuotta maksaa 1020 e kk !!! Sisältää vesimaksun. Kaikki Hekan kolmiot ovat n 1000 e,  vaikka aiemmin se oli halvin vaihtoehto. 

Etsin koko ajan toista asuntoa, lapsi ei haluaisi vaihtaa koulua ja kaverit on tässä kerrostalossa. Pelkään eniten sitä että joudumme muuttamaan joka vuosi toiseen asuntoon jos vuokrat nousevat tätä tahtia. 

Kannattaa katsoa asumisoikeusasuntoja, jos sellaiseen vain on mahdollisuus. Muutin Hasolle pikkukolmioon muutama vuosi sitten, kun vastike oli joku 615 euroa. Tänä vuonna voimaan astuneiden korotusten myötä vastike on vajaat 730 euroa, joka on mielestäni edelleen kohtuullinen kolmiosta.

Vierailija
270/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vuokrien täytyy laskea. 

Hah, hah, h...

Vierailija
271/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ajatuksena kuitenkin vähentää tukirahavirtoja asuntosijoittajille? Jos tuet pienenee ja ihmisillä ei ole varaa vuokrata asuntoja niin kalliilla, niin luulisi vuokrien tippuvan kohtuullisenmalle tasolle? Olin ihan ihmeissäni, kun poikamme muutti hienoon saunalliseen kaksioon ja sai asumistukea 400€ kuussa. Tuntui kohtuuttomalta. 

Olisiko poikasi sitten pitänyt muuttaa huonokuntoiseen kaksioon ?

Vierailija
272/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulussa Lahdessa yms maksimi on 447 euroa yhdelle hlö. Ei ole montaa rotankoloa tohon hintaan

Jaa-a. Kuinkahan paljon menee matkakuluihin, jos työpaikka on Helsingissä ja siellä pitää olla joka päivä?  Sillä ei tietenkään ole mitään väliä, jos lapset ovat hoidossa ylipitkän ajan tai vanhempi on loppuunvasynyt, kun palaa kotiin.

Vierailija
273/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei opiskele eikä ole töissä, ei silloin tarvitse asua kehä ykkösen sisäpuolella. PK-seudulla asuvaa sukua ja verkostoja voi hyvin tavata jos asuu vaikka Keravalla.

Kuinka aivovammainen pitää olla, ettei tajua, että se pätkätöitä tekevä, mummojen perseitä pyyhkivä ja kaupan kassalla oleva tai tiloja siivoava on myös siellä leikkauslistalla?

Plus keravalla asuessa asumistuki tipahtaakin jo 100 e lisää, vaikka vuokrahinnat samat kun pk-seudulla

Vierailija
274/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä halvempia asuntoja on ollut ehkä 20 vuotta sitten. 

Kyllä meillä ainakin vuokraan vaikuttaa asunnon kokokin.  Sinkku tai lapseton pariskunta ei tarvitse kolmiota asumiseen.

Aika harvnaista, että muu kuin työssäkäyvä pariskunta asuu kaksiota isommassa. Köyhät sinkut asuu kimppa opiskeluluukusta maks. kaksioon. Kaikki työttömät lapsettomat pariskunnat jotka minä tiedän asuu kaksioissa.

Kaksioita on monenkokoisena. 38 m - 60 m.

Vierailija
275/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kyllä yhteiskunnalle kalliimmaksi ajaa ihmiset nurkkaan ja köyhyyteen, kun maksaa muutamille normaalit tuet, mitkä nyt jo huonommat kuin muissa pohjoismaissa.

Vierailija
276/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee kyllä yhteiskunnalle kalliimmaksi ajaa ihmiset nurkkaan ja köyhyyteen, kun maksaa muutamille normaalit tuet, mitkä nyt jo huonommat kuin muissa pohjoismaissa.

Mutku menee liian hyvin, halutaan vähän äksöniä ja draamaa kun muuten alkaa tää hyvä elämä kyllästyttää.

Vierailija
277/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet työssäkäyvä, niin luultavasti fyysinen ja henkinen tilasi ovat ok. Jos et työllisty ja joudut elämään tuilla, niin toinen tai molemmat tilat eivät ole kunnossa. Jos tilasi on jo ennestään huono, niin se ei parane huonontamalla sitä. Ja huomioi tässä se, ettei kyse ole vain pelkästään heistä, vaan myös sinusta ja minusta. Koskaan ei tiedä mitä elämässä tapahtuu ja voi olla, että joku päivä osuu epäonni omalle kohdalle.

Joten tuilla elävän pitää saada elää haluamansa hintaisessa vuokra-asunnossa muiden piikkiin?

Sitä varten meillä veroja maksetaan. Se on vakuutus juuri tätä tilannetta varten. Kyse ei ole piikistä, vaan siitä, että pidetään toisistamme huolta.

Asumistukea saavat eivät ehkä asu leveämmin kuin muut, mutta hyvin usein väljemmin.

Vierailija
278/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai vaarien p...itä.

Vierailija
279/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai vaarien p...itä.

Erittäin tärkeä lisäys tähän keskusteluun.

Vierailija
280/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankilassa saa ilmaisen asutuksen. Älkää valittako etteikö ole paikkoja. Tätä hallitus tarkoitti kun haluaa 100 000 työllistä lisää.

Rikollisuus on työtä siinä missä muukin.