Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotukea sai 250 000 taloutta 2023. 77% heistä ylittää "kuntakohtaisen vuokrarajan". Mistä kaikki muka saavat halvemman asunnon?

Vierailija
09.03.2024 |

192 500 taloutta siis tarvitsisi halvemman asunnon 1.4. Alkaen kun Kelan uudistus tulee että enää ei riitä kun vain "haetaan" halvempaa. Se pitää saada, ei auta itku markkinoilla "ettei saa sellaista"

Minkähänlaiseen sekasortoon tuo johtaa kun ihmisten tulot romahdutetaan ja melkein 200k taloutta koittaa muuttaa halvempaan?

Kommentit (280)

Vierailija
241/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos on lemmikki niin se leikkaa saatavilla olevien asuntojen määrää noin 90%. Vaikka ilmoituksessa olisikin että lemmikeistä voi keskustella, niin ottavat silti mieluummin jonkun jolla ei ole lemmikkiä.

Ja se on ihan hyvä asia. Koiria ja kissoja on muutenkin ihan liikaa, eikä niiden maksattaminen muilla ole kyllä ainakaan yhteiskunnan tehtävä. Haluan mieluummin verorahoillani rahoittaa toimivaa terveydenhuoltoa kuin jonkun lemmikkejä.

Lemmikit ovat terveydenhuoltoa. Lemmikit lisäävät vastustuskykyä, ehkäisevät ja lievittävät masennusta ja yksinäisyyttä, saavat omistajan raahautumaan vähintään 3 x päivässä raittiiseen ulkoilmaan ja kävelemään. Jotkut harrastavat enemmänkin. Lemmikit ovat säästöä yhteiskunnalle :)

Vierailija
242/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista halvemmista kunnista. Tai vaihtaa pienempään asuntoon. Ei me muutkaan asuta asunnoissa joihin meillä ei ole varaa. Asutaan ahtaasti, mutta minkäs teet. Ihan normiarkea asuntovelallisille ja kovan vuokran asunnoissa asuville. 

En tiedä mitä kuvitelmia sinulla on tuille joutuneiden asunnoista, mutta väljää ja hulppeaa se ei ole. Moni aikuinen on vailla makuuhuonetta, minäkin. Olen joutunut nukkumaan olohuoneessa jo kauan enkä suinkaan ole ainoa. Näin ei ole yhdelläkään keskiluokkaisella tuttavallani. Tämä on siis täysin ja sanoin sen vain siksi, että valehtelu tuilla asumaan joutuvien kodeista loppuisi. 

Mitä sä selität? Taitaa itselläsi olla aika harhaiset käsitykset millaista keskiluokkaisilla on. Keskiluokkaisen määritelmä on aika laaja ylipäänsä. Itsekin nukuin pitkään olohuoneessa, jotta kahdella lapsellani olisi omat huoneet. Vasta kun kouluttauduin vielä lisää, palkka nousi tasolle, että pystyimme muuttamaan isompaan. Jossain pikkupaikkakunnalla ehkä olisi jo aiemmin varaa muuttaa, mutta alani töitä saa parhaiten suurimmista kaupungeista. Olisi aika kummallista, että tuilla eläjät asuisivat väljemmin kuin työssäkäyvät. Eli toisin sanoen, vasta kun palkkani kohosi merkittävästi suomalaisen keskipalkan YLÄPUOLELLE, minulla oli varaa hankkia myös itselleni makuuhuone.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt viitsikö. Ei ketään pakoteta muuttamaan minnekään halvempiin asuntoihin, sen erotuksen vaan joutuu maksamaan perusosasta. Kyllähän meilläkin on asumiskulut nousseet ja tällöin jää pienistä palkoista vaan vähemmän käteen. 

Tämähän on asia mitä muutoksella haetaan. Päättäjät tietävät ettei niitä halvempia asuntoja ole tai monelle ei muutto edes mahdollista. Tarkoitus on vain laittaa ihmiset maksamaan enemmän asumisesta ja sitten vaihtoehdoksi sanotaan muuta halvempaan. 

Jos ihmisiä oikeasti haluttaisiin halvempiin asuntoihin (joita ei todellakaan ole kaikille), niin Kelan pitäisi myöntää maksusitoumus takuuvuokraan myös sellaisiin asuntoihin jotka ovat toisella paikkakunnalla. Tällä hetkellähän Kela myönnä maksusitoumusta jos asunto on toisella paikkakunnalla. Ei, vaikka asunto olisi paljon halvempi. Takuuvuokra on yleensä se isoin este työttömille ja pienituloisille.

Joku varmaan haluaa palavasti kertoa, että ei kaikkiin asuntoihin tarvitse maksaa takuuvuokraa. Ei niin, mutta hyvin moneen pitää.

Vierailija
244/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://voipiipnyttaas.blogspot.com/2023/12/hallituksen-leikkaukset.html

Tämän tekstin kirjoittajahan sen jo ennusti, häntä suoraan lainatakseni;

"Jos taas asut liian kalliissa asunnossa, niin maksapa sitten itse vain. Ei sillä niin väliä, että tarjolla ei ole halvempia asuntoja, itse et vain suostu muuttamaan Kelan näkökulmasta. Ei muuten varmasti tule sitten kunnille velvoitetta tarjota niitä edullisempia asuntoja tai kohtuullistaa jonoja asuntoihin, tai edes ottaa huomioon sitä, ettei niitä edullisempia asuntoja vain ole. Puhumattakaan siitä, että vuokrat nousevat koko ajan, ei muuten varmasti oteta huomioon tätä päätöksiä tehdessä.

Tai jos et hyväksy umpihomeessa olevaa asuntoa tunnetusti väkivaltaiselta ja täynnä narkkareita olevalta alueelta lapsinesi, sinä kieltäydyt edullisemmasta asunnosta. Mitäs sen niin väliä, että siellä voisi lähteä terveys tai pahimmassa tapauksessa henki, raha se on joka puhuu ja ainoa millä on väliä hallitukselle, ihmisistä viis."

Tähän tämä tilanne tulee menemään, ihan satavarmasti. Monta muutakin hyvää pointtia oli kirjoittajalla ja kerrankin normaalin ihmisen näkökulmasta. 

Vierailija
245/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tilanne se että joudumme muuttamaan lapsen kanssa muualle. Asumme Helsingissä pienessä kolmiossa Hekalla, olen kokopäivätyössä ja olen saanut tähän asti asumistukea 130 e kk. Olen vakityössä ollut jo 25 vuotta. Heka nosti vuikeaa yli 50 e kk ja nyt kun asumistuki poistuu jäisi 180 e kk enemmän  maksettavaa. Ei riitä rahat millään, nettopalkka on 1800 e kk, elatustuki 260 e kk isänsä maksamana. Nyt tämä pikkukolmio jossa olemme asuneet lapsen syntymästä asti 10vuotta maksaa 1020 e kk !!! Sisältää vesimaksun. Kaikki Hekan kolmiot ovat n 1000 e,  vaikka aiemmin se oli halvin vaihtoehto. 

Etsin koko ajan toista asuntoa, lapsi ei haluaisi vaihtaa koulua ja kaverit on tässä kerrostalossa. Pelkään eniten sitä että joudumme muuttamaan joka vuosi toiseen asuntoon jos vuokrat nousevat tätä tahtia. 

Itse olen yh jolla on kaksi lasta ja asumme pienessä kolmiossa. Itse nukun olohuoneessa. Kaverini on yhden lapsen yh ja asuu pienessä kaksiossa, itse nukkuu olohuoneessa. Tämä on ihan normaalia. Ei todellakaan olisi varaa omaan makkariin, ei edes Hekalla. 

Vierailija
246/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän palvelee Orpon omaa agendaa. Ei tipu asumistukea eikä toimeentulotukea, porukkaa lentää pihalle kodittomaksi ja lopulta nääntyy tai paleltuu, vähemmän köyhiä rumentamassa hänen katukuvaansa.

Vierailija
247/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tilanne se että joudumme muuttamaan lapsen kanssa muualle. Asumme Helsingissä pienessä kolmiossa Hekalla, olen kokopäivätyössä ja olen saanut tähän asti asumistukea 130 e kk. Olen vakityössä ollut jo 25 vuotta. Heka nosti vuikeaa yli 50 e kk ja nyt kun asumistuki poistuu jäisi 180 e kk enemmän  maksettavaa. Ei riitä rahat millään, nettopalkka on 1800 e kk, elatustuki 260 e kk isänsä maksamana. Nyt tämä pikkukolmio jossa olemme asuneet lapsen syntymästä asti 10vuotta maksaa 1020 e kk !!! Sisältää vesimaksun. Kaikki Hekan kolmiot ovat n 1000 e,  vaikka aiemmin se oli halvin vaihtoehto. 

Etsin koko ajan toista asuntoa, lapsi ei haluaisi vaihtaa koulua ja kaverit on tässä kerrostalossa. Pelkään eniten sitä että joudumme muuttamaan joka vuosi toiseen asuntoon jos vuokrat nousevat tätä tahtia. 

Itse olen yh jolla on kaksi lasta ja asumme pi

Asutko Hekalla vai missä vuokralla nyt? Olen katsonut niin  kaksiotkin ovat yli 900 e, sellaiset joissa on järkevä pohja eli erillinen keittosyvennys. Kun lapsi kasvaa ja hänestä tulee teini on hankalaa kun menen kello 6 töihin jos nukun keittiössä. ... kaikki kaksiot joita olen katsonut erillisellä  keittonurkkaukselka ovat yli 900 e. 

Vierailija
248/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi sinulla on? Sillä on iso merkitys....oma lapsi täyttää 12 keväällä. Kohta on teini. 

Vierailija
249/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on saada vuokria nousemaan. Kun yksiöihin alkaa pakkautua kahden henkilön talouksia, voidaan yksiöiden vuokria nostaa. Ja sama tietysti muidenkin asuntojen kohdalla - kaksiosta voi alkaa pyytää kolmen hengen vuokria, kolmiosta 4-5 hengen vuokria, jne.

Vierailija
250/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin asun Hekan kaksiossa pojan kanssa.nyt alkaa tulla ahdasta kun poika on 14 ja haluaa tulla kavereiden kanssa meille. Keittiö on olkkarissa niin mölyävät ja syövät illalla,, el kyllä ole mitään omaa rauhaa... toinen vaihtoehto on se että ovat ostarilla tms hengaamassa. Tämä alue ( Malmi) ei ole kovin turvallista teinille olla myöhään ulkona. Mutta ei ole varaa muuttaa,,tässä on vuokra 894 e, olen koulunkäyntiavustaja ja joudun hakemaan toimeentulotukea nyt ekaa kertaa kun asumistuki pienenee yli 100 e.

Vierailija
251/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varallisuusrajat" ja silti vuokra kaksiosta yli 800e, samaan aikaan kaupungin vuokraraja 695, mitä helvettiä nää päättäjät ja isot tahot oikein miettiii? Onko niillä vikaa aivoissa?

Vierailija
252/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella toimeentulotukiasiakkaalla on maksuhäiriöitä. Silloin on vaikea saada asuntoja. 

Vierailija
253/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos on lemmikki niin se leikkaa saatavilla olevien asuntojen määrää noin 90%. Vaikka ilmoituksessa olisikin että lemmikeistä voi keskustella, niin ottavat silti mieluummin jonkun jolla ei ole lemmikkiä.

Ja se on ihan hyvä asia. Koiria ja kissoja on muutenkin ihan liikaa, eikä niiden maksattaminen muilla ole kyllä ainakaan yhteiskunnan tehtävä. Haluan mieluummin verorahoillani rahoittaa toimivaa terveydenhuoltoa kuin jonkun lemmikkejä.

Sinä tuskin maksat kenenkään lemmikin elatusta,sen sijaan lemmikkien omistajat maksavat veroja lemmikin ruoasta ym.

Vierailija
254/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei löydy kaikille halvempaa. Mutta ei ole myöskään mikään pakko muuttaa. Jatkossa vaan saa vähemmän toimeentulotukea, kun asumismenot lasketaan uudella tavalla. Täytyy jostain "taikoa" se puuttuva summa maksettavaksi itse.

Tämä. Vaikka jotain hyllyttämistä muutama tunti tai henkilökoht. avustamista tai puhelinmyyntiä.

Vierailija
255/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisiä oikeasti haluttaisiin halvempiin asuntoihin (joita ei todellakaan ole kaikille), niin Kelan pitäisi myöntää maksusitoumus takuuvuokraan myös sellaisiin asuntoihin jotka ovat toisella paikkakunnalla. Tällä hetkellähän Kela myönnä maksusitoumusta jos asunto on toisella paikkak

Joo sain toimeentulotukea. Mä sain toiselta paikkakunnalta HALVEMMAN asunnon, mutta Kela ei myöntänyt vuokratakuita koska kyseessä ei ollut muutto opiskeluiden tai töiden vuoksi. Muuttoon oli useita muitakin päteviä syitä joita perustelin, mutta ei saanut takuvuokraa. Jouduin ottamaan pikavippiä vuokratakuihin joiden vuoksi jouduin velkakierteeseen ja taloudelliseen ahdinkoon. 

Vierailija
256/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 sijoitusasuntoa. Kaikissa vastikkeet nousseet ja tämä näkyy myös vuokrankorotuksissa. Ei ole mitään tarvetta alentaa vuokraa sillä aina löytyy joku vuokralainen. Hölmöläisen Orpon toiveuni, että vuokrat alentuisi sillä, että lasketaan tukia. 

Vierailija
257/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on semmoinen out of the box-ajatus. Mitä jos ihmiset maksaisivat itse vuokransa ?

Mitäpä jos vuokranantajat kohtuullistaisivat vuokria jatkuvien korotusten sijaan?

Ostapa asunto, maksa vastikkeet ja muut kulut ja laita vuokralle - halvalla. Ja muista  että jos sieltä hajoaa vaikka jääkaappi, sinä maksat uuden.

"Varma on arvostettu vuokranantaja ja yksi Suomen suurimmista kiinteistösijoittajista noin 5,7 miljardin euron kiinteistösijoitusomaisuudellaan." Silti vaan hinnat nousee...

Yksityinen ei ole korottanut vuokraa kuuteen vuoteen.

Vierailija
258/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä tuskin maksat kenenkään lemmikin elatusta,sen sijaan lemmikkien omistajat maksavat veroja lemmikin ruoasta ym.

Ja paljon muutakin, lemmikkien ympärillähän pyörii nykyään hurjasti tuotantoa, palveluita sun muuta. Iso määrä ihmisiä työllistyy lemmikkien ansiosta - eläinlääkärit, klinikkahoitajat, eläinhierojat ja -fyssarit, kouluttajat, terapeutit sun muut ammattilaiset, sekä tietenkin ruokien, lemmikkitarvikkeiden ja välineiden valmistajat, maahantuojat, myyjät jne. Lemmikkien ympärillä pyörii isot rahat, ja lemmikkien omistajathan sen maksavat.

Vierailija
259/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minkä ikäinen lapsi sinulla on? Sillä on iso merkitys....oma lapsi täyttää 12 keväällä. Kohta on teini."

Lapseni ovat 14v ja 16v (asutaan kolmiossa, lapsilla siis omat huoneet, ovat tyttö ja poika ja kaverin poika 17v. 

Vierailija
260/280 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minkä ikäinen lapsi sinulla on? Sillä on iso merkitys....oma lapsi täyttää 12 keväällä. Kohta on teini."

Lapseni ovat 14v ja 16v (asutaan kolmiossa, lapsilla siis omat huoneet, ovat tyttö ja poika ja kaverin poika 17v. 

Nuo vanhemmat lapset voivat jo mennä osa-aikaiseen töihinkin ostarilla hengailun sijaan.