Köyhät sanoo että liikunta maksaa
Ja siksi eivät voi liikkua. Itse tällä hetkellä venyttelen kotona enkä tästä mitään joudu maksaa.
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys aiheuttaa näköalattomuutta. Ei jaksa huomata.
Köyhyys, parhaimmillaan, aikaansaa luovuutta, selviytymiskykyä ja sinnikkyyttä. Riippuu ihmisestä lannistuuko vai jaksaako luovia.
Vau, vauvapalstalla tosiaan taitaa olla hyvinkin poikkeuksellisia ihmisiä. Kaikkien tutkimusten mukaan köyhyys nimenomaan aiheuttaa näköalattomuutta, impulsiivisuutta ja suunnittelukyvyttömyyttä pitkään jatkuessaan, koska näköpiirissä ei ole tulossa mitään helpotusta. Köyhyys passivoittaa. Tieteellisten tutkimusten mukaan. Mutta onneksi vauvapalstan tohtorit tietävät tästäkin enemmän, mitä tiedeyhteisö!
Ei se urheilua estä, mutta monta muuta asiaa estää.
Esim. tänään voisi käydä vaikka koko perhe ulkona syömässä. Ei tarvitsisi kokata se 7 pvä viikossa. Tälle päivällw varattu kotiruoka voisi siirtyä huomiselle. Ei mene päiväykset umpeen kuitenkaan.
Mutta kun kaapit on täynnä ruokaa ja ulkonasyöminen pikkasen kalliimpaa kun kotiruoka, ei viitti edes ehdottaa, vaikka ei ehkä veisi perikatoon.
Jos taloudellinen tilanne hyvä, ei tuollaista tarvitsisi miettiä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän köyhyys rajoittaa eri liikuntamuotojen vaihtoehtoja huomattavasti joten siinä mielessä ovat oikeassa.
Joo voi että kun ei omista omaa hevosta ja purjevenettä. Fasismia...
Kunnon ruoka maksaa ja vaatteet, niitä kuluu liikkuessa enemmän.
Minulla on vammoja joiden takia en voi kävellä tai juosta paljon, uinti käy ja tietyt liikkeet salilla. Arvatkaa saako uimalippuihin mitään tukea. Jotkut pystyy kävelemään ja juoksemaan mutta heillä pitäisi olla sään ja vuodenaikaan sopivat vaatteet, eli yhdet lenkkarit ja tuulitakki ei riitä.
Köyhällä on päiviä jolloin syödään vähän ja odotetaan seuraavaa tukea, kuntoliikunta ei tällöin ole asia johon keskitytään.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen ja minulle liikunta tietää vain tuloa. Polttopuiden tekoa, marjan poimintaa
Tuon takia toiset tulee taloudellisesti hyvin toimeen ja toiset taas ei koskaan. Itsesäälissä ja vaatimuksissa kiehnäämisen sijaan voi keksiä oikeasti jotain kannattavia harrastuksia
Miten on niin vaikea joidenkin ymmärtää. Ei kaikki halua urheilla tai harrastaa mitään liikuntamuotoja.
Ilman urheilua voi elää. Ilman riittäviä rahoja ei oikein voi.
Missä menee tuloraja, että tässä ketjussa saa antaa neuvoja köyhien liikkumiseen?
Siis ketkä sanoo? Mä en muista yhtään tilannetta että joku köyhä olisi sanonut ettei liiku koska se maksaa. Tuohan on ihan absurdia.
Itse aloin liikkua nimenomaan kun jäin työttömäksi. Ensinnäkin oli kerrankin kunnolla aikaa liikuntaan. Siitä tuli välillä jopa päivien suurin sisältö kun sitä saattoi tehdä ilmaiseksi. Jumppasin välillä tunnin päivässä sekä aamulla että illalla. Joogasin kotona, juoksin, kesäisin uin. Säästin rahaa kävelemällä joka paikkaan julkisten tai oman auton sijasta.
Sen ymmärrän, jos köyhä sanoo ettei ole varaa terveelliseen ruokaan. Toki jos terveelliseksi katsoo juurekset ja itse poimitut marjat ja itse kalastetun kalan, niin on. Mutta minulla kyllä ruokavalio muuttui yksipuolisemmaksi köyhyyden myötä. Tosi paljon jäi pois tuoreita vihanneksia, hedelmiä, laadukasta lihaa ja kalaa. Tilalle tuli soijarouhetta, kaalia, lanttua ja perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän köyhyys rajoittaa eri liikuntamuotojen vaihtoehtoja huomattavasti joten siinä mielessä ovat oikeassa.
Kuntosalin vuosikortti ei ole ilmainen. Selkäni vuoksi aivan pakollinen.
Mikä on vika, jos kuntosali on pakollinen. Kuoletko ilman sitä? T.hoitsu
En nyt usko että olet hoitsu. Otahan selvää ortopedian erikoislääkäriltä, voin antaa sinulle luvan että saat papereihin tutustua. Mainosta sitten vasta vajavaisilla tiedolla ammattiasi.
Kuntosaleja on myös ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no samalla tavalla lenkkeilykin on ilmaista
Lenkkeilyssä tärkeää on oikeanlaiset kengät. Mistä saa ilmaisia juoksemiseen ja hölkkään soveltuvia kenkiä?
Ei kukaan ole sanonut että ilmaisilla kengillä pitää lenkkeillä.
Jos vaihtoehdot on olla ilman kenkiä tai kirpparikengät niin otan kirpparikengät ja pesen ja vaikka desinfioin vielä.
Jos järjen käyttö on noin rajoittunutta niin yhtään en ihmettele teidän köyhyyttä.
Ja jos löytää kirpparilta jotain peruslenkkareita, joissa on pohjakuviotkin vielä ok kunnossa ja halvalla, niin ne voi desinfinoinnin sijaan vaikka pestä koneessa (kyllä! lenkkareitakin voi pestä koneessa, vain kaikista kalleimpia ei voi, mutta itse olen jotain halpislenkkareitani pessyt ihan kerran kaudessa koneessa ja sitten kuivumaan. Jos ei uskalla ottaa riskiä konepesusta, niin ne voi pestä käsin). Kun ne pesee ja kuivaa, niin ei siellä jalkasienet enää elossa pysy. Minulla on varmaan vanhimmat lenkkarit 10 vuotta vanhoja: pohjat ovat jos sieliksi kuluneet, mutta muuten ihan hyvässä kunnossa. Noita vanhimpia lenkkareita käytän vain pikkumatkoilla, kun pitää saada jotkut kengät jalkaan, tai sitten puutarhatöissä tai kodin rempassa. Pihi kun on luonteeltaan, niin miksi niitä ei käyttäisi loppuun. sitten pitkiä lenkkejä varten on tietenkin paremmat lenkkarit, mutta tämä nyt ei ollut pointti, vaan se, että kun kirppareilta niitä lenkkareitakin löytyy ja joskus halvallakin, niin käyhäkin voi ostaa useammat ja sitten pestä niitä. (tämä viimeinen etenkin sille satiirisele köyhänä esiintyjälle, jolla lenkkaritkin on kuluneet puhki köyhyyden tuskasta ja hälle joka ei kirpparilta varassienisiä lenkkareita osta (harvemmin kirppareille hyväksytääänkään mitään huonokuntoisia tai likaisia vaatteita tai kenkiä)
Kaikilla kaupunkilaisilla köyhillähän on vieressä oma metsä! Ei kun joo, eipä ole ja moneen asiaan tarvitaan lupa sekä ei ole kysyntää missään.
Lopuksi: rikkaiden hahmotuskyky on JUST tuommoinen!
Kyllä mun talvi lenkit esim alkoi sujua vasta kun oli varaa nastakenkiin helmikuun lopulla. Voitte tietty väittää jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla kaupunkilaisilla köyhillähän on vieressä oma metsä! Ei kun joo, eipä ole ja moneen asiaan tarvitaan lupa sekä ei ole kysyntää missään.
Kyllä mun talvi lenkit esim alkoi sujua vasta kun oli varaa nastakenkiin helmikuun lopulla. Voitte tietty väittää jotain muuta.
suomesta on vaikea löytää kaupunkia, jossa ei olisi jotain viheraluetta tai pientä metsää lähistöllä. minullakin alkaa pieni metsä tuossa 100 metrin päässä olohuoneen ikkunasta. Sen metsän jälkeen on pieni ok-taloalue, jonka jälkeen alkaa iso metsä. noin kilometrin päässä on keskikokoinen järvi, jonka ympäri pääsee lenkkeilemään. itse asiassa jokaisessa ilmansuunnassa asuinpaikkakunnaltani löytyy jostain metsä. On myös luonnonvesistöä ja on ilmaisia ulkokuntosaleja.
Tästä on reippaasti yli 10 v.
Oli tosi kova myrsky ja mm sähköt olivat pois päältä.
Kunnan metsästä kaatui paljon puota ja niitä sai noutaa. Mun vanhemmat meni moottorisahan kanssa, sitten lumikengillä ja pulkalla tielle ja sieltä potkukelkoilla kotiin. En muista kauanko he sitä teki. Kauan. Kuukauden ? Puut säilytettiin ulkokomerodss ja seuraavana kesänä vuokrasivat klapikoneen, muistaakseen 2 viikoksi ja käyttivät koko ajan .
Tänä päivänäkin puuta on ja sillä hoidetaan pääasiallinen lämmitys, tilaa on tosin vain 50 neliötä, rivitalo. Siinä 2 eläkeläistä sai liikuntaa pitkäksi aikaa.
Jumppapallo n. 10 euroa
Hyppynaru 2-20 euroa
Painovanne n. 25 euroa
Juoksusta tullut kommentteja. On paljon juoksijoita, jotka juoksevat pääasiassa kesäkaudella maaliskuun lopulta lokakuun loppuun. Se on yli 7 kk pitkä aika. Silloin ei tarvitse nastakenkiä (Keski- ja Etelä-Suomessa ainakaan). Juokseminen ei silloin myöskään rasita nilkkoja ja polvia niin paljon, kun ei ole liukasta ja epätasaista alustaa. Eikä tarvitse pähkäillä pukeutumisen suhteen. Talvijuoksu on hieman problemaattista. Ja aina on kaatumisen riski. Eikä niillä nastoilla ole niin kiva juosta.
Itse juoksen vain ylläpitolenkkejä talvella. Ei edes yhtään 10 km lenkkiä lokakuun lopun jälkeen. Joka vuosi sama homma minulla. Teen korvaavaa aerobista harjoittelua, juuri pitkälti YouTube-jumppia joka päivä. Itse asiassa HIIT-tyylinen treeni on tehonnut ainakin naisharrastelijajuoksijoihin hyvin puolimaratontreeneissä.On ihanaa aloittaa juoksukausi maaliskuun lopussa!
Juoksukengistä ei aina voi tietää. Joskus 200 euron kengät osoittautuvat käyttökelvottomiksi. Joskus olen ostanut Citymarketista ok juoksukengät 60 eurolla. Ei kannata katsoa vain merkkiä, vaan yritä löytää itsellesi sopivat kengät. Kyllä alle 100 euron hintaluokassa on paljon valinnanvaraa jo. Kannattaa mennä urheiluliikkeeseen ja pyytää apua.
T. YouTube-jumppia suositellut vielä kerran
Vierailija kirjoitti:
Irtopohjalliset tosiaan maksaa 6 euroa, sopii kaikkien kenkien päälle.
Itse ostin kirpputorilta 50 centillä.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä kävelykin maksaa; kengät kuluu, vaatteet hikistyy ja tarttee peseytyä. Nim. köyhä.
Eli makaat vain kotona peseytymättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä kävelykin maksaa; kengät kuluu, vaatteet hikistyy ja tarttee peseytyä. Nim. köyhä.
Eli makaat vain kotona peseytymättä?
peseytyminenkin maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalin vuosikortti ei ole ilmainen. Selkäni vuoksi aivan pakollinen.
Mikä on vika, jos kuntosali on pakollinen. Kuoletko ilman sitä? T.hoitsu
En nyt usko että olet hoitsu. Otahan selvää ortopedian erikoislääkäriltä, voin antaa sinulle luvan että saat papereihin tutustua. Mainosta sitten vasta vajavaisilla tiedolla ammattiasi.
Kuntosaleja on myös ilmaisia.
Ei ole paikkakunnallani. Miksi teillä on niin suppea katsomus.Suomi on todellakin suuri maa. Teidän ymmärrys rajoittuu vain siihen saakka kuin oma nenänpäänne.
"Jos olisit pienipalkkainen, kyllä sinuakin tympisi nuo susannaismit : osta alesta, mene risusavottaan. "
Kyllä olen (nettopalkka alle 2000 e, josta iso siivu menee asumiseen) ja löytyy muutama ns. kalliiksi mielletty liikuntaharrastus. Olen säästänyt hintoja vertailemalla, käytettynä ja alesta ostamalla varusteissa varmasti helposti satasia ellei tuhansia (ostanut pyöräilyyn pyörät aina käytettynä). Jos itse edes viitsisit urheilla niin näkisit, ettei kaikki ole kalliista varusteista kiinni.
No, kyllähän raha tekee liikkumisesta monella tavalla mukavampaa ja sillä tavalla helpompaa. Olen aina harrastanut paljon arkiliikuntaa ja opiskelijana ja työttömänä hyvin pienillä tuloilla sitä tuli erityisen paljon, kun halusi säästää bussilipuissa. Tein sen verran lihaskuntotreeniä kotona kun jaksoin.
Mutta onhan se tosi tylsää pidemmän päälle. Ainakin itselleni on muuttunut liikkuminen paljon kivemmaksi ja siksi varmasti monipuolisemmaksi nyt, kun on varaa maksaa välineistä, varusteista, jumpista, salista, ohjauksesta jne.
Rasitusvammojakin mulle tuli siitä ainaisesta kävelystä, kun ei ollut varaa ostaa uusia kenkiä vain koska niistä tuli jalat vähän kipeiksi.