Karut luvut julki: Perheiltä voi lähteä jopa lähes 600 euroa / kk
Kommentit (187)
Itsarit ja perhesurmat lisääntyy, myös vakuutuspetokset.
Riikka ja Orpo nauraa.
Persut taas paikalla iskulauseineen.
Kaikki huutaa vaan mee töihin. Entäs me, jotka jo tehdään kokoaikatyötä? Yksinhuoltajana se asumistuki on aika tärkeä, siitä kun otetaan pari-kolme sataa pois tilanteessa, missä vuokrat nyt vaan on helvetin korkeat, jos haluat asua siellä missä niitä töitä on, niin kyllä se on sama kuin vietäis lapsilta leipä suusta.
Ihan oikein että leikataan.
Viimeiset 25 vuotta olen töitä tehnyt ja kaiken omalla työnteolla maksanut, kolme lasta aikuiseksi saattanut.
Työttömänä en ole ollut päivääkään, enkä tukia nostellut euroakaan.
Ja mitä tästä jäi käteen? Ei yhtään sen enempää kuin tukia nostelevilla perheillä.
M42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukipummit vaikertaa
Ei oo helppoa tehdä töitä tai kouluttautua
mutta ei oo tarkoituskaan että kaikki on. Helppoa
Ai niinkö? Mulla on 30v. työvuosia takana. Olen opiskellut toisen ammatin. Ei ole helppoa saada töitä.
Toisen ammatin tuon ikäisenä?
Mulla on jo kaksi ammattia ja ikää vasta 20...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kaikki ostovoimasta pois.
Eihän tuo ole terveellä pohjalla, jos ostovoima pyörii tukirahoilla.
Itse asiassa on. Sama rahaa pyörii yhteiskunnassa tuottaen tulosta monella tapaa.
Jos haluaa keskiluokkaisen elämäntavan, luksuslukaalin, pelit ja vehkeet niin sitten mennään sinne töihin.
Ei ole kestävällä tasolla yhteiskunta, jos voi vaan kotona maata lettu levällään porsimassa ja saada siitä enemmän kuin työssäkäyvätkään.
Ihmeellisiä esimerkkejä noissa laskemissa kyllä oli. Yhdessäkin esimerkissä vanhemmalla oli 2000€ palkka ja kolme lasta. Kuka hullu tekee kolme lasta noilla tuloilla!?
Pahiten tämä varmaan osuu noihin osa-aikaisiin, joilla tähän mennessä soviteltu päiväraha on nostanut ansiot melkein kokopäivätyön tasolle. Nämä joutuvat nyt tosissaan etsimään itselleen lisätöitä.
En huomannut, että laskuesimerkeissä olisi huomioitu asumistukea mitenkään. Monen kohdallahan asumistuki nousee, jos tulot laskevat. Jos eivät ole oikeutettuja asumistukeen puolison tulojen vuoksi, sittenhän mitään hätää ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukipummit vaikertaa
Ei oo helppoa tehdä töitä tai kouluttautua
mutta ei oo tarkoituskaan että kaikki on. Helppoa
Ai niinkö? Mulla on 30v. työvuosia takana. Olen opiskellut toisen ammatin. Ei ole helppoa saada töitä.
Toisen ammatin tuon ikäisenä?
Mulla on jo kaksi ammattia ja ikää vasta 20...
Pakko kun en voi enää tehdä entistä työtä sairauden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostovoima vähenee jyrkästi, yrityksiä kaatuu, työttömyys lisääntyy, ihmiset voivat pahoin, viha lisääntyy, rikokset lisääntyvät yms. Kannattaako Orpo?
En minäkään ole koskaan tuntenut aiemmin tällaista vihaa, mitä tunnen tätä hallitusta kohtaan, en ketään enkä mitään kohtaan. En voi ääneen sanoa, mitä ajattelen noista siellä istuvista ihmisistä.
Ihan kaikella kunnioituksella, tämäkö meni koko elämässäsi eniten tunteisiin? Ei poikaystävän pettäminen, ei äitin/bestiksen väärässäolo teini-iässä, ei mikään?
Vierailija kirjoitti:
Mulla nyt ansiosidonnainen 800 e, ei muita tukia.
Tuostakin saa olla kiitollinen. Olen itse joutunut työttömänä kokemaan sen, että en saa mitään tukia, koska puolison tulojen vuoksi ei ollut oikeutta työmarkkinatukeen. Nykyisin työmarkkinatukea voi saada, vaikka puoliso olisi töissä. Saapa nähdä tuleeko tuohonkin jossain vaiheessa muutos, kun joudutaan tekemään lisäleikkauksia.
Aika hurjia tukia on perheille maksettu, sietää tuosta leikatakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä esimerkkejä noissa laskemissa kyllä oli. Yhdessäkin esimerkissä vanhemmalla oli 2000€ palkka ja kolme lasta. Kuka hullu tekee kolme lasta noilla tuloilla!?
Pahiten tämä varmaan osuu noihin osa-aikaisiin, joilla tähän mennessä soviteltu päiväraha on nostanut ansiot melkein kokopäivätyön tasolle. Nämä joutuvat nyt tosissaan etsimään itselleen lisätöitä.
En huomannut, että laskuesimerkeissä olisi huomioitu asumistukea mitenkään. Monen kohdallahan asumistuki nousee, jos tulot laskevat. Jos eivät ole oikeutettuja asumistukeen puolison tulojen vuoksi, sittenhän mitään hätää ei ole.
Mä en ainakaan etsi lisätöitä, ilmoitin jo töissä, että vakkaristi en enää siellä jatka. Vaihdan keikkailuun kokonaan ja lomailen kun huvittaa. Keikkailulla tienaakin paremmin kuin nyt vakituisena osa-aikaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostovoimaan vaikuttaa myös se, että työssäkäyvät eivät uskalla kuluttaa, koska pian heidät voidaan koska tahansa irtisanoa mistä tahansa syystä, ja sen varalta pitää kaikki ylimääräinen laittaa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa on. Sama rahaa pyörii yhteiskunnassa tuottaen tulosta monella tapaa.
Joo mutta se tulee kalliista valtion ottamista lainoista eikä tuotannosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostovoimaan vaikuttaa myös se, että työssäkäyvät eivät uskalla kuluttaa, koska pian heidät voidaan koska tahansa irtisanoa mistä tahansa syystä, ja sen varalta pitää kaikki ylimääräinen laittaa säästöön.
Kyllä me työssäkäyvät uskalletaan kuluttaa. Itsekin ostanut kaksi pyörää ja paljon merinovillavaatteita plus Lapin-lomat tänä talvena.
Hyvin moni suomalainen työssäkäyvä tarvitsee asumistukea, koska palkka nyt vaan on niin pieni, ettei muuten riitä. Nouseeko muka näiden ihmisten palkka saman verran kuin asumistuki pienenee? No ei todellakaan nouse. Kyllä se vaan ostovoima heikkenee näiden ihmisten kohdalla. Ikävämpi niille yrittäjille, joiden asiakkaita nämä ihmiset ovat aiemmin olleet. Mä pärjään 3-päiväisellä työviikollakin hyvin, mutta ihan solidaarisuudesta näitä ihmisiä kohtaan olen vähentänyt kaiken kulutukseni lähes minimiin. Sori siitä yrittäjät, mutta kiukkunne voitte suunnata Arkadianmäelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa keskiluokkaisen elämäntavan, luksuslukaalin, pelit ja vehkeet niin sitten mennään sinne töihin.
Ei ole kestävällä tasolla yhteiskunta, jos voi vaan kotona maata lettu levällään porsimassa ja saada siitä enemmän kuin työssäkäyvätkään.
Mitä isot edellä sitä pienet perässä:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0a621ab2-e93c-48bf-904f-5acd4ac47…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kyllä tässä työssäkäyvätkin joutuvat laskemaan uusiksi, kuinka suurta taloudellista puskuria tarvitaan sairastumisen tai työttömyyden varalle, kun ansiosidonnainen on porrastettu ja asumistukeakaan ei enää ensi vuoden alusta ole mahdollista saada. Kyllä tuli äkkipysäys huolettomalle, velkavetoiselle kulutusjuhlalle.