Onko sulla ollut stalkkeri häiritsemässä elämääsi?
Kommentit (803)
Vierailija kirjoitti:
Minulle jäi tuosta dokkarista epäselväksi, oliko tämä ystävä palkannut muitakin stalkkaamaan. Oli niin paljon kuitenkin puheluita/tietoa/viestejä - etenkin eri vaiheissa. Vai toimiko yksin?
Esittelytekstin perusteella yksin toimi. Onhan tuo kyllä todella outoa kaikin puolin.
Ei ole oma kokemus, ja olen unohtanut tarkemmat yksityiskohdat, mutta lehdessä oli juttu naisesta, josta joku oli perustanut valeidentiteetillä seurahakusivuille profiileita, ja tuntemattomilta miehiltä pukkasi viestiä. Nainen oli sitten ottanut yhteyttä poliisiinkin, ja lopulta selvisi että nuo profiilit oli luonut ja koko sotkun aiheuttanut naisen aviomiehen isä, siis appiukko. Poliisikin oli kommentoinut jotain siihen tyyliin, että oudompaa juttua saa hakea, en muista käyttikö sanaa sairas. Mitään selitystä appi ei ollut osannut antaa toiminnalleen, ja kanssakäyminen hänen kanssaan oli muuttunut hyvin vaivaantuneeksi tuon jälkeen.
Jos toimittaja ei ollut keksinyt juttua, niin siinä yksi esimerkki, mitä kaikkea aivan käsittämätöntä voi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Minulle jäi tuosta dokkarista epäselväksi, oliko tämä ystävä palkannut muitakin stalkkaamaan. Oli niin paljon kuitenkin puheluita/tietoa/viestejä - etenkin eri vaiheissa. Vai toimiko yksin?
Toimi yksin. Halusi eristää Felixin karkottamalla tämän kaikki muut kaverit, jotta olisi miehen ainoa ystävä, josta tämä olisi täysin riippuvainen. Halusi kundin täydellisesti kontrolliinsa.
Lähetteli itse niitä valheviestejä lukuisille eri naisille oikean Emelien nimissä sekä levitteli keksimiään raiskaustarinoita. Myös Emelie keksi stalkkerin henkilöllisyyden ja teki rikosilmoituksen, mutta poliisi ei ottanut käsittelyyn todisteiden puutteessa.
Mitä todisteita stalkatuilla oli muuta kuin tekstarit, joiden lähettäjän vain poliisi olisi voinut saada selville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Felixin vainoajan nimi löytyi parilla klikkauksessa.
En voi ymmärtää, miksi ottaa riskiä, että oma elämä valuu viemäristä alas ja joutuu loppuelämän häpeään, jos jää kiinni vainoamisesta. Kysymys sille Pariisissa shampanjaa juovalle hakkerille. Eikö edes oma elämä ole tarpeeksi arvokas, että sitä suojelisi, arvostaisi ja käyttäisi kallisarvoiset hetkensä itseensä ja läheisiinsä? En tule koskaan ymmärtämään. Jokin perustavaa laatua oleva oman elämän, muiden elämän, elämän yleensä, arvostuksen puute loistaa kilometrien päähän. Mieluummin laittaa aikansa toisen ihmisen piinaamiseen. Sellaisen ihmisen täytyy olla jo luovuttanut, millään ei ole enää väliä.
Vastaamotyyppikin jäi lopulta kiinni.
Vastaamotyyppi eli Kivimäki on sama henkilö kuin Pariisissa avoautoillut ja bilettänyt hakkeri, ei siinä ketään toista tarkoitettu. Ja jäi kiinni
Ihan sama, juoko sampanjaa Pariisissa, kaljaa Espoossa, tai millaisen pintakulissin on ympärilleen saanut väkerrettyä. Se ei muuta miksikään sitä että ihmisenä vainooja/hakkeri on pohjasakkaa, rikkinäinen ja luuseri. Kuka valitsee elää tuolla tavalla? Se, joka sellaista tarvitsee. Pitää olla epätavallisen onneton, sairas ja heikko, että tarvitsee tuollaista elämäänsä. Onnellinen ja tasapainoinen ihminen ei tunne tarvetta hakkeroida ketään. Keskiverto semionnellinen jolla on tasapainon kanssa vähän niin ja näin, ei myoskään tunne tarvetta tehdä halveksittavia rikoksia. Melkoinen helvetti täytyy siellä aivossa velloa ihmisellä joka valitsee näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää, miksi ottaa riskiä, että oma elämä valuu viemäristä alas ja joutuu loppuelämän häpeään, jos jää kiinni vainoamisesta. Kysymys sille Pariisissa shampanjaa juovalle hakkerille. Eikö edes oma elämä ole tarpeeksi arvokas, että sitä suojelisi, arvostaisi ja käyttäisi kallisarvoiset hetkensä itseensä ja läheisiinsä? En tule koskaan ymmärtämään. Jokin perustavaa laatua oleva oman elämän, muiden elämän, elämän yleensä, arvostuksen puute loistaa kilometrien päähän. Mieluummin laittaa aikansa toisen ihmisen piinaamiseen. Sellaisen ihmisen täytyy olla jo luovuttanut, millään ei ole enää väliä.
Vastaamotyyppi eli Kivimäki on sama henkilö kuin Pariisissa avoautoillut ja bilettänyt hakkeri, e
Tai sitten vaan on psykopaatin vikaa. Tekevät asioita huvikseen ja koska voivat, rikollisuuteen lähteneet sellaiset siis. Vaikea sanoa, miten psykopaatin aivot toimivat, tunteettomia ovat, jos olen oikein ymmärtänyt. Joissakin piireissä tuollainen sitten kai on ihailtavaa, että ajetaan ihmisiä itsemurhiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaamotyyppi eli Kivimäki on sama henkilö ku
Varmaan niitä tunteita ihmeesti ilmaantuu psykopaatillekin siinä vaiheessa kun on itsellä tosipaikka vastassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaamotyyppi eli Kivimäki on sama henkilö kuin Pariisissa avoautoillut ja bilettänyt hakkeri, e
Niin sitä luulisi, mutta kun katsoo maailman menoa, on tuollaiset *aivoitukset* aika yleisiä isossa kuvassa - ja lisääntymään päin. Vähän kuin uusi normaali.
*Varmaan niitä tunteita ihmeesti ilmaantuu psykopaatillekin siinä vaiheessa kun on itsellä tosipaikka vastassa.*
En ole niin hyvin perillä tuosta persoonallisuudesta, että osaisin enempää arvioida.
Niin sitä luulisi, mutta kun katsoo maailman menoa, on tuollaiset *aivoitukset* aika yleisiä isossa kuvassa - ja lisääntymään päin. Vähän kuin uusi normaali.
Mihin tämä on vastaus?
Minulla ei ole ollut stalkkeria, mutta muuten on esim seurattu missä kuljen ja puhuttu paljon pahaa. Tämä kiusaamiseen liittyen. Niin, että jos joku on nähnyt minut niin tyylin, että näin sen ja pitää heti muille kertoa jne. On myös kuvattu ja kaduilla ja kaupoissa niin, että olen selvästi sen huomannut. Ymmärrän ettei tämä ole vielä mitään jonkun kokemaan nähden. Silti hyvin ahdistavaakin. Vältän moniakin paikkoja tämän takia ja menen mieluummin hiljaisempaan aikaan ostoksille. Isossa kaupungissa varmaan eri juttu. Pienemmällä paikkakunnalla ahdistavaa. Tämä viesti nyt vähän ohiskin, mutta vaikka jokin kauhea stalkkeri onkin ikävämpi juttu niin silloin se voi olla vaan se yksi ihminen. Itseni tilanteessa en edes tiedä ketkä kaikki ovat mukana ja mitä videoita yms minusta jaetaan. En oikeastaan itse ikinä uskonut käyvän näin. Olin kiusattu, mutta en uskonut myöhemmin käyvän näin. Oikeastaan näiden kokemusten jälkeen en vähättele ikinä kenenkään kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ollut stalkkeria, mutta muuten on esim seurattu missä kuljen ja puhuttu paljon pahaa. Tämä kiusaamiseen liittyen. Niin, että jos joku on nähnyt minut niin tyylin, että näin sen ja pitää heti muille kertoa jne. On myös kuvattu ja kaduilla ja kaupoissa niin, että olen selvästi sen huomannut. Ymmärrän ettei tämä ole vielä mitään jonkun kokemaan nähden. Silti hyvin ahdistavaakin. Vältän moniakin paikkoja tämän takia ja menen mieluummin hiljaisempaan aikaan ostoksille. Isossa kaupungissa varmaan eri juttu. Pienemmällä paikkakunnalla ahdistavaa. Tämä viesti nyt vähän ohiskin, mutta vaikka jokin kauhea stalkkeri onkin ikävämpi juttu niin silloin se voi olla vaan se yksi ihminen. Itseni tilanteessa en edes tiedä ketkä kaikki ovat mukana ja mitä videoita yms minusta jaetaan. En oikeastaan itse ikinä uskonut käyvän näin. Olin kiusattu, mutta en uskonut myöhemmin käyvän näin. Oikeastaan näiden kokemusten jälkeen en vähättele i
Jatkan vielä tähän viestiini, kun eilen jäi vähän kesken. Minulla siis itselläkin tämä kaikki on ollut melkoisen epäuskottavaa. Näin en ihmettele jos joku epäilee kaikkea. Pahinta on varmaan se, kun jäin jo nuoruudessa ilman apua kiusaamisen kanssa ja nyt myöhemmin jotkut läheiset ovat vähätelleet ja eivät ole uskoneet, kun olen kertonut ikävistä puheista yms. Se on varmaan pahinta jos ne ihmiset eivät ymmärrä, joiden pitäisi olla sinulle lähimpiä.
Itseni tapauksessa se kaikki outous on siinä miten kaikki on mennyt. Asuin lapsuudessa eräällä paikkakunnalla. Nuoruudessa muualla ja siellä kiusattiin. Sitten myöhemmin sattumalta sain tietää, että minusta puhutaan myös lapsuuden paikkakunnalla pahaa. Kuulin tämän vahingossa ja ei ollut mikään miellyttävä kokemus. Tuntuu, että paikkakunta mistä itselläni oli ihan hyvät muistot tavallaan menetti arvonsa itseni kohdalla. En ollut ollut missään tekemisissä niiden ihmisten kanssa tai ylipäätään kenenkään kanssa sieltä paikkakunnalta. Tiesivät minut silti lapsuudestani siellä ja alkoivat myös levittää niitä puheita. Tiedän tämän siitä, että pilkkasivat täysin samoin termein ja samoista jutuista, kun minusta ollaan muutenkin ikävästi puhuttu. En tiedä sitten kuka on kertonut heille jotain minusta. Mielessäni yhdistelin ihmisiä ja ehkäkä tiedän nyt jotain yhtäläisyyksiä joidenkin ihmisten välillä. Silti pääosin arvailua kaikki. Ja tietenkään en usko kaikkien puhuvan pahaa.
Jatkuu
Jatkoa
Sitten huipennuksena muutin kolmannelle paikkakunnalle. Nopeasti tajuten sen, että tuo kaikki jatkui täälläkin. Minusta sanottiin, että olen se ja eräskin ihminen esitteli minut "kuinka olen se ja se" ja pilkkasi. Nimenikin tiedettiin joidenkin toimesta jo ennestään täällä. Ilman, että itse olisin esitellyt itseäni. Minua ollaan kuvattu ja kadullakin huudeltu kaikenlaista. Joku voi ajatella, ettei tämä kaikki liity toisiinsa, mutta tietyistä jutuista tiedän niiden olevan tuota samaa juttua. Ihmiset tietävät puheet minusta. Kyllä tämä ahdistaa ja ikimaailmassa en olisi uskonut, että käy näin. Paikkakunnat eivät edes ole kovin lähellä toisiaan. Ehkäpä kuitenkin tarpeeksi lähellä ja sitten on some. Itse en siellä ole ja tuskin koskaan olen. Näin olen samalla täysin tietämätön kuka tässä on mukana.
En samalla osaa itsekään ratkaista asiaa. Joskus harmittelin, että miksi en ole hankkinut todisteita ja äänittänyt jotain jonkun huutelua. Ehkä mietin, että se vaan lisää kaikkea ja että on hyödytöntä. Tämän kaiken jälkeen joku voi epäillä kaikkea, mutta se nyt vaan on totuus. Kestin paremmin kiusaamista kuin tätä. Oikeastaan paikkakuntana tämäkin on nyt jo nähty. Ihmisiin on mennyt arvostus ja luotto täysin. Samalla tiedän, ettei tietenkään kaikki ole mukana. Silti näitä ikäviä juttuja on ollut paljon. Uskaltauduin nyt kirjoittamaan. Pelkään aina itsekin sitä, että kertoisin jollekin ja minusta tehtäisiin joku hullu, joka kuvittelee kaikkea. Näin olisi pitänyt kerätä todisteita. Samalla tietysti tämä on erilainen tilanne, kuin olisi stalkkeri. Silti hyvin ahdistavaakin. Se jonkun mainitsema tietääkö joku minusta jotain tai onko kuullut jotain ikävää, on siellä taustalla. Häpeä myös, vaikka minun ei pitäisi hävetä. Sen vuoksi kirjoitin, etten enää epäile muiden kokemuksia. Jos joku osaisi neuvoa minua niin kiitän.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän hän ole saanut vaikka mitä tietoja ihan vaan olemalla 'huolissaan'... Kiusaajien klassikkomenetelmä :^)
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ollut stalkkeria, mutta muuten on esim seurattu missä kuljen ja puhuttu paljon pahaa. Tämä kiusaamiseen liittyen. Niin, että jos joku on nähnyt minut niin tyylin, että näin sen ja pitää heti muille kertoa jne. On myös kuvattu ja kaduilla ja kaupoissa niin, että olen selvästi sen huomannut. Ymmärrän ettei tämä ole vielä mitään jonkun kokemaan nähden. Silti hyvin ahdistavaakin. Vältän moniakin paikkoja tämän takia ja menen mieluummin hiljaisempaan aikaan ostoksille. Isossa kaupungissa varmaan eri juttu. Pienemmällä paikkakunnalla ahdistavaa. Tämä viesti nyt vähän ohiskin, mutta vaikka jokin kauhea stalkkeri onkin ikävämpi juttu niin silloin se voi olla vaan se yksi ihminen. Itseni tilanteessa en edes tiedä ketkä kaikki ovat mukana ja mitä videoita yms minusta jaetaan. En oikeastaan itse ikinä uskonut käyvän näin. Olin kiusattu, mutta en uskonut myöhemmin käyvän näin. Oikeastaan näiden kokemusten jälkeen en vähättele i
Aika surullista. Kiusaajat on terroristeja jotka hyökkää julkisilla paikoilla ihmisen kansalaisoikeuksia ja ihmisoikeuksia vastaan.
Voi kun olisikin. Mutta ei, tylsää on elämäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän hän ole saanut vaikka mitä tietoja ihan vaan olemalla 'huolissaan'... Kiusaajien klassikkomenetelmä :^)
Tarkoitin lähinnä asuntoon tunkeutumista, me-muodon käyttöä, yötä-päivää-viestittelyä viikkoja putkeen useille henkilöille. Onko edes mahdollista toimia yksin noin.
Vierailija kirjoitti:
Älä Vähättele omaa tilannettasi. Tuollainen kiusaamiseen perustuva häirintä ja seurailu on mielestäni vaikeampi näyttää toteen, kuin jos on yksi stalkkeri joka häiritsee. Tuossa on iso porukka mukana. Vaikeampi näyttää toteen, kun tekijöitä useita, poliisi ym. voi laittaa sattuman piikkiin.
Tuollaistahan se kiusaaminen on. Esimerkiksi jo ala-asteella porukka alkaa kiusata yhtä, koko yhteisö siinä mukana. Juorutaan, otetaan videoita, levitetään kuvia, seuraillaan kadulla jne. Koet tuon saman aikuisten maailmassa.
Toivon, että pääset tuosta eroon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vainoharhaisia alan harrastajat mahtavat itse olla? Pukee toki heitä.
Ei varmaan tarvitse olla, jos stalkkaavat psykoottisia ihmisiäkin. Heitä ei usko kukaan.
Psykoottisia ihmisiä on niin vähän ja he ovat suljetuilla, joten en usko,että tämä ongelma koskee heitä. Hienoa toki, että tuot heidänkin näkökulmansa mukaan keskusteluun. Täytyisi olla kuitenkin erityisen paatunut vainoajanakin, että niin tekisi. Useimmiten taitaa uhriksi valikoitua ihan tavallinen ihminen, entinen puoliso, tyttöystävä, kiinnostuksen kohde tai työtuttava. Jatkuva vainoaminen saattaa aiheuttaa masennusta ja ahdistustakin uhrissaan. Psykoosiin on vaikea ketään ajaa, ellei hänellä ole jollakin tapaa siihen altiutta valmiiksi. Kuka edes sellaista yrittäisikään. Täytyisi olla poikkeuksellisen sairas, psykopaatti tai itse psykoott
*Psykoottisia ihmisiä on niin vähän ja he ovat suljetuilla, joten en usko,että tämä ongelma koskee heitä. Hienoa toki, että tuot heidänkin näkökulmansa mukaan keskusteluun.*
Suomessa psykoosiin sairastuu elämänsä aikana noin 3,5 prosenttia väestöstä. (Lähde Psykologialehti) Jos laskee lukumäärän 5 miljoonasta (oikeasti jo enemmän), heitä on siis 175 000. Tuo ei ole vähän verrrattuna vaikka siihen, että jokainen on nykyään tuntevinaan jonkun narsistin ja kaikkien exätkin ovat narsisteja. Narsistien määrä on vain 1-2 prosentin luokkaa.
Toisekseen on erikoista, että luulet psykoottisten asuvan suljetulla osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mielenkiintoinen tuo Ruotsin Skellefteån stalkkaustapaus, josta on dokkari YLEllä. Paras kaveri ja samalla täysin häiriintynyt vainooja samassa persoonassa. Törkytekstiä, melkein samaa tasoa mitä nuo suomalaiset romanit suoltavat netin keskustelupalstalle. Sitkeää, 6 vuotta kestänyttä vainoamista (tuhansia tekstiviestejä, ystävien, perheen, työnantajan ja jopa tuntemattomien häiritsemistä), jolla oli tarkoitus eristää vainottu muista ihmisistä, niin että hänellä ei ole muita ihmisiä kuin tämä stalkkeri, tai sitten saada aikaan vainotun itsemurha.
Myös tämän stalkkaajanaisen tausta on mielenkiintoinen: irakilaisperhe, jossa isä tappoi äidin lasten silmien edessä (tämä stalkkaajanainen oli tosin n. 3 vuotias taapero, joten tuskin muistaa paljoa) ja perheen viisi lasta hajautettiin ruotsalaisperheisiin kasvatiksi, mm. poliisi- ja opettajaperheisiin.
Joo, Felix toimi hiukan avuttomasti mutta niin muutkin. Jos itse saisin viestin jostain ystävästä jossa väitettäisiin että ystävä on vaikkapa pedari, en kyllä uskois. Suurin osa ihmisistä uskoisi.
Herwoodissa pyöri yhteenaikaan nuorehko rullatuolikaveri joka oli junaillut huvikseen erinäisä vainoamiskampanjoita