IL: 5 sairautta joilla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle
Näillä diagnooseilla pääset pois työelämästä:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/8fa306c8-16d1-4814-946a-4d65d58e31d1
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Naapuri teki myyntiedustajan työtä. Hänen selkänsä kipeytyi ja hänelle myönnettiin sairaseläke. Naapuri vaihtoi sittemmin autoa uudempaan ja selkä parani täysin. Hänen autossaan oli vain ollut liian pehmeä penkki joka kipeytti selän.
Pötyä. Mulle ei todellakaan kukaan edes ehdottanut sairauseläkettä, kun sain samanlaisen asian takia (työssä) iskiaskivun, joka vei toisen jalan alta useammaksi päiväksi. Mitään nostelua en saa tehdä, muttei sillä perusteella saa eläkettä, vaikken silloista työtä pystynytkään jatkamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos leikkaa peukalot pois, niin ei voi tehdä mitään.
Ei voikaan, mutta kela pitää sua silti työkykyisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se diagnoosi, vaan pärstäkerroin.
Olen edelleen määräaikaisella eläkkeellä, vaikka lääkäri viime käynnillä suositteli hoidon lopettamista tehottomana ja toivotti mahdollisimman hyvää loppuelämää. Eräs tuttu pääsi alkoholiongelman aiheuttamien päävikojen takia melkein suoraan eläkkeelle alle kolmekymppisenä.
Minutkin potkittiin hoidosta pihalle, kun hoidot ei tepsineet ja en suostunut sähköhoitoon. Aika orpo olo on nyt. En tiennyt, että näin voi käydä Suomessa, että aivan heitteille jätetään.
Sama tarina ja kokemus. Yllätti. Pitkään taistelin ja haaavoittuvimmassa vaiheessa hoito päätettiin, koska halusin eroon psyykenlääkkeistä, koska haitat oli niin valtavat. Vointk romahti tästä pahemmin ja nyt koitan keräillä yksin kasaan mitä keräiltävissä on. Välillä on toi
Mitä työkkäri ja kela muuten sanovat? Saatko työmarkkinatukea tai toimeentulotukea?
Mulla on krooninen sairaus, joka tekee työkyvyttömäksi, mutta vielä on yksi kortti katsottavana hoidon suhteen. Jos sekään ei toimi, niinkuin suurimmalla osalla ei, niin sitten olen loppuikäni työkyvytön. Työikää vain olisi vielä parisenkymmentä vuotta jäljellä eikä sairaudellani pääse eläkkeelle.
Olen ollut TK eläkkeellä jo pian täysi-ikäistymisen jälkeen. Siis vuosia jo. Rahaa saan mutta on erittäin turhauttavaa elämää. Haluaisin toisinaan mennä töihin mutta taloudellisesti ei kannata. Koska tk eläkkeellä ei voi tehdä töitä. Elän kuin vanhus, usein se ajatus tulee mieleen. Vaikka vielä alle 50
20 vuotta kestänyt krooninen syömishäiriö ei ainakaan oikeuta pysyvään eläkkeeseen. Jaksaa, jaksaa...
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut TK eläkkeellä jo pian täysi-ikäistymisen jälkeen. Siis vuosia jo. Rahaa saan mutta on erittäin turhauttavaa elämää. Haluaisin toisinaan mennä töihin mutta taloudellisesti ei kannata. Koska tk eläkkeellä ei voi tehdä töitä. Elän kuin vanhus, usein se ajatus tulee mieleen. Vaikka vielä alle 50
Tk eläkkeellä voi tehdä töitä, mutta ei täysipäiväisesti, mikä olisikin outoa: olla töissä mutta työkyvyttömyys eläkkeellä. Osa-aika työ onnistuu, kunhan et ylitä henkilökohtaisia sallittuja tulorajojasi.
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu pötyä. Eläkevakuutusyhtiöt ja Kela suorastaan kannustaa hankkimaan töitä työkyvyttömyyseläkkeen rinnalle. Jokaiselle on määritelty ansaintaraja. Sen saa ylittää kahtena kuukautena vuodessa ja eläkkeen voi laittaa lepäämään kahden vuoden ajaksi, jos täysiaikainen työ onnistuu.
Tuttavani on menettänyt työtapaturmassa useamman sormen. On uudelleenkoulutettu ja työelämässä.
Puolisoni haki jotain kuntoutusta kelalta, kun sieltä tuli päätös, että voimme myöntää teille työkyvyttömyyseläkkeen,mutta ette ole hakeneet sitä. No haettiin sitten ja puolisoni sai eläkkeen reilusti alle kuusikymppisenä.
Ei muuta kuin elintasosairauksia ja eteisvärinää. Tuntuu poikkeukselliselta.
Vierailija kirjoitti:
Henry Saari on eläkkeellä polvivamman takia
Ja Danny on samasta syystä lemmenlomalla nuoren tyttöystävänsä kanssa...
Mulla on parin vuoden aukko CV:ssä, eikö se pitäisi olla hyväksyttävä peruste, kun tuntuu olevan työnantajille ylitsepääsemätön este?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on parin vuoden aukko CV:ssä, eikö se pitäisi olla hyväksyttävä peruste, kun tuntuu olevan työnantajille ylitsepääsemätön este?
Myös työkokemuksen puute on ollut suurimmalle osalle työnantajia ylitsepääsemätön este.
minä olen 40 ja ollut eläkkeellä käytännössä 20 vuotta pöpi olen virallisesti mielestäni en ole pöpi mutta virallisesti olen pöpi hullu hassu puutteellinen silti puutteistani huolimatta johonkin voisin kyetä mutta se pitäisi tapahtua minun rajoitteiden kautta, mitää kuntouttavaa toimintaa jolla olisi positiivinen merkitys myös tälle yhteiskunnalle taloudellisesti myös minun itseni ansiosta mitään sellaista suomessa ei ole vain aikuisten päivähoitoloita jotka leimaavat ja alentavat ihmistä sellaista sontaa suomessa on se sietäisi lopettaa 100%. Kotona yksin paljon aikaa vietän en häiriköi tai juo huumehurruttele tms, kumppania olen aina kaivannut syvästi ja elämän perusasioita parisuhteiden taloudelliset ja sosiaaliset realiteetit ymmärtäen, pian aika minutkin vie.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se ihan veikeen hauska juttu jos osatyökykyiset voisi mennä töihin oman työkykynsä mukaan eikä kaikkia niitattaisi tohon 40 tuntia viikossa tai enemmän -malliin.
Onhan tuo mahdollista nytkin. Tein just 150 päivää Kelan osasairauspäivärahalla ja hakematta sain päätöksen osasairauseläkkeestä. Sitä en tosin alkanut nostaa, koska halusin täysipäiväisesti töihin. Tosin en olekaan asumis- tai toimeentulotuella eli ei tarvinnut niitä laskeskella.
Vierailija kirjoitti:
Tukielinsairaus?
mielisairaus?
Muistisairaus?
Vain muistisairaus noista. Itselläni tukielinsairaus. En ole hakenut eläkettä enkä hae, nauraisivat vaan.
Vierailija kirjoitti:
minä olen 40 ja ollut eläkkeellä käytännössä 20 vuotta pöpi olen virallisesti mielestäni en ole pöpi mutta virallisesti olen pöpi hullu hassu puutteellinen silti puutteistani huolimatta johonkin voisin kyetä mutta se pitäisi tapahtua minun rajoitteiden kautta, mitää kuntouttavaa toimintaa jolla olisi positiivinen merkitys myös tälle yhteiskunnalle taloudellisesti myös minun itseni ansiosta mitään sellaista suomessa ei ole vain aikuisten päivähoitoloita jotka leimaavat ja alentavat ihmistä sellaista sontaa suomessa on se sietäisi lopettaa 100%. Kotona yksin paljon aikaa vietän en häiriköi tai juo huumehurruttele tms, kumppania olen aina kaivannut syvästi ja elämän perusasioita parisuhteiden taloudelliset ja sosiaaliset realiteetit ymmärtäen, pian aika minutkin vie.
Lähe ny menee noiden huonojen runojesi kanssa, ne on naurettavia täällä, niin kuin muuallakin! :D oot naurettava akka N
Parantumaton syöpä. Krooninen syöpä johon aktiiviset hoidot.
Tällä diagnoosilla tiedän kahden ihmisen päässeen.
Ainakin matskut siihen, kun sieltä jalasta tulee seuraava polvi... 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tk eläkkeellä voi tehdä töitä, mutta ei täysipäiväisesti, mikä olisikin outoa: olla töissä mutta työkyvyttömyys eläkkeellä. Osa-aika työ onnistuu, kunhan et ylitä henkilökohtaisia sallittuja tulorajojasi.
Mulla tuloraja on 2500e/kk
Niin, tässä hyvä vastaus sille, joka ihmetteli miksi pitäisi hoitaa niitä, jotka tarvitsisivat pidempää hoitoa. Että kotiin vaan muhimaan ongelmiensa kanssa painekattilaan. Ei voi olla hyvä suuntaus tämä.