IL: 5 sairautta joilla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle
Näillä diagnooseilla pääset pois työelämästä:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/8fa306c8-16d1-4814-946a-4d65d58e31d1
Kommentit (171)
Kiinnostaisi tosiaan tietää mitkä nämä diagnoosit ovat. Minunkin eläkehakemus hylätty ja uudelleenkoulutustakaan en pysty suorittamaan millään alalla, tutkittu tämäkin vaihtoehto. Kelan ja eläkevakuutuksen mukaan olen täysin työkykyinen. Työssä ollessa haahuilin pitkin työpaikan käytäviä ja hävisin työpisteeltä pitkiksi ajoiksi enkä itse edes tajunnut tätä, en tiedä missä olin ja mitä tein. Välillä en myöskään tajua missä olen jne. Jouduin jatkuvasti tarkastamaan tekemiäni töitä enkä muistanut välillä edes tehneeni niitä itse, vaikka todistetusti tein. Välillä en tunnista itseäni peilistä jne. Miten tällainen ihminen voidaan todeta täysin työkykyiseksi? Työkaverit ja pomo eivät ainakaan pitäneet minua työkykyisenä hekään.
Tuo "pääsee" sana on aina osuva. On parempi olla vakavasti sairas kuin työkykyinen ja kärvistellä työelämässä.
Mut ite pääsin skitsofreniadiagnoosilla, vaikka työkykyä olisi ja olenkin nyt opiskelemassa ja työelämä on tavoitteena.
Ketään ei pakolla eläkkeelle laiteta joten kyllä se on aina viimekädessä potilaan oma päätös meneekö eläkkeelle vai ei.
Reilusti yli 90 prosenttia alle 30v eläkeläisistä on päässyt eläkkeelle hullun papereilla
No ite sairastan vakavaa masennusta ja oon lähinnä huojentunut jos aikaisin vedetään pois oravanpyörästä :D hirvittää lähinnä jos ei työelämästä tule pois pääsemään sairauksien takia.
Vierailija kirjoitti:
No ite sairastan vakavaa masennusta ja oon lähinnä huojentunut jos aikaisin vedetään pois oravanpyörästä :D hirvittää lähinnä jos ei työelämästä tule pois pääsemään sairauksien takia.
Niin, milloin suomessakin porukkaa alkaa lappamaan työpaikalle konetuliaseiden kanssa kun päässä oikein kivistää, tekee breivikit.
Vierailija kirjoitti:
Päävika, paras vika
Orpona on hyvä olla, ei rasitu pää eikä pakota polla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, milloin suomessakin porukkaa alkaa lappamaan työpaikalle konetuliaseiden kanssa kun päässä oikein kivistää, tekee breivikit.
Mut hei, raha on tärkeintä maailmassa ei se henkikulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut hei, raha on tärkeintä maailmassa ei se henkikulta.
Eikös se joku tappanut työkaverinsa jokunen vuosi sitten, eikös hänkin ollut joku kuntoutuja tms ilmaistyöntekijä, muistanko ihan väärin nyt?
Olen ollut terveydenhuollossa pitkään töissä, niin oma havaintoni on, että koulutus vaikuttaa eläkkeelle pääsyyn. Arvatkaa kumpi pääsee helpommin eläkkeelle (samalla sairaudella) käräjäoikeuden tuomari vai siivooja. Korkeasti koulutetut pääsevät eläkkeelle helposti ja nopeasti. Samoin isopalkkaiset johtajat saavat suunnilleen itse päättää, milloin haluavat eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
MITKÄ NE 5 ON ?
Siellähän ne lukee artikkelissa
Näillä on päästy eläkeelle vuonna 2022:
1) mielenterveys 36 %
2) tuki- ja liikuntaelinsairaudet 31 %
3) muut syyt 33 % (syöpä, verenkiertosairaudet ja hermostoperäiset syyt)
Lähde: eläketurvakeskus ja IL
Eli onko paikkakunta/lääkärin valinnoista kiinni, ei mitään vastakaikua yli 60 masennukseen sairastunut ei työkyinen muutenkaan, lääkäri suurinpiirtein aliarvosti ja sai minut tuntemaan itseni vielä huonommaksi.
Mahtaa Iltalehteä vi---ttaa kun näin paljon syntyi keskustelua jutusta mitä kukaan ei lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se diagnoosi, vaan pärstäkerroin.
Olen edelleen määräaikaisella eläkkeellä, vaikka lääkäri viime käynnillä suositteli hoidon lopettamista tehottomana ja toivotti mahdollisimman hyvää loppuelämää. Eräs tuttu pääsi alkoholiongelman aiheuttamien päävikojen takia melkein suoraan eläkkeelle alle kolmekymppisenä.
Minutkin potkittiin hoidosta pihalle, kun hoidot ei tepsineet ja en suostunut sähköhoitoon. Aika orpo olo on nyt. En tiennyt, että näin voi käydä Suomessa, että aivan heitteille jätetään.
Sama tarina ja kokemus. Yllätti. Pitkään taistelin ja haaavoittuvimmassa vaiheessa hoito päätettiin, koska halusin eroon psyykenlääkkeistä, koska haitat oli niin valtavat. Vointk romahti tästä pahemmin ja nyt koitan keräillä yksin kasaan mitä keräiltävissä on. Välillä on toivon hetkiä, harvemmin kyllä enää. Pääasiassa itkua. Eikä kommunikointitilanteet tai sosiaaliset tilanteet suju enää ollenkaan, vaikea on saada mitään asioitakaan enää hoidettua saati apua. Noh, minkäs teet. Tunti tai minuutti kerrallaan. Tsemppiä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se diagnoosi, vaan pärstäkerroin.
Olen edelleen määräaikaisella eläkkeellä, vaikka lääkäri viime käynnillä suositteli hoidon lopettamista tehottomana ja toivotti mahdollisimman hyvää loppuelämää. Eräs tuttu pääsi alkoholiongelman aiheuttamien päävikojen takia melkein suoraan eläkkeelle alle kolmekymppisenä.
Minutkin potkittiin hoidosta pihalle, kun hoidot ei tepsineet ja en suostunut sähköhoitoon. Aika orpo olo on nyt. En tiennyt, että näin voi käydä Suomessa, että aivan heitteille jätetään.
Jos ei hoidosta ei ole hyötyä niin miksi hoitoja pitäisi jatkaa? Potilaiden hoitaminen on kallista ja jonossa riittää mielisairaita. Se nyt on vaan niin että hoitoa pitää antaa niillle jotka siitä hyötyvät ja sen jälkeen kun he ovat parantuneet niin hoidetaan uusia potilaita.
Häh?
No vaikka siksi että haluaisi toipua takaisin elämään? Hoidosta ja avusta olisi hyötyä. Ongelma on siinä, ettei kelpaa edes potilaaksi, jos ei ole hyvä ja helppo potilas, eli sellainen, joka on helposti ja nooeasti hoidettavissa.
Miten homoudella pääsee eläkkeelle? Entä lesbous?