Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sanotaan "laita viestiä", eikä "lähetä viesti"?

Vierailija
08.03.2024 |

"Laita mulle viestiä, kun olet kotona." Miksi ihmeessä näin? Itse kirjoitan / sanon "lähetä mulle viesti". Miten sinä kirjoitat? 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää tuota laita viestiä. Huh, miten karmivaa suomea. En itse käytä ikinä ja näen punaista, kun kuulen tai näen sen kirjoitettuna. 

Vierailija
2/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole niin käskevän kuuloinen ja ohjeistava, vaan enemmän pyyntö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kieliopillisesti väärin? 

Vierailija
4/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisiko siitä, että " laita viestiä tulemaan"?

Vierailija
5/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisiko siitä, että " laita viestiä tulemaan"?

Laita viesti tulemaan. Ei ole mitään syytä käyttää "viestiä"-muotoa. Se on yksinkertaisesti väärä. 

Vierailija
6/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti on kokonainen viesti ja kun laittaa viestiä se on vaikka "oon koto"  eli jätetään osa siitä lähettämättä.

Olen todella ärsyyntynyt samasta aiheesta eli kun nykyään kaikki ilmaistaan partitiivissä. Tuollaisesta kielenkäytöstä pitäisi antaa raippatuomioita.

Vierailija
7/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhelimella "soitetaan"? Eihän puhelinta soiteta! Pianoa tai tamburiinia voi soittaa. Entä "sähköposti"? Mikä hitto se on? :D "Verkkopankki"? Joo-o...

Vierailija
8/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kieliopillisesti väärin? 

Kielioppia saa rikkoa vapaamuotoisissa yksityisviesteissä.

Vierailija
9/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viesti on kokonainen viesti ja kun laittaa viestiä se on vaikka "oon koto"  eli jätetään osa siitä lähettämättä.

Olen todella ärsyyntynyt samasta aiheesta eli kun nykyään kaikki ilmaistaan partitiivissä. Tuollaisesta kielenkäytöstä pitäisi antaa raippatuomioita.

Laittaisitko esimerkkiä partitiiveistä? Siis muita kuin "laittaa viestiä". Eihän tuo infinitiivi nyt mitenkään outo olo mielestäni. Puhutaanhan passiivissakin. (Huomasitko mitä tein tuossa!) Entä mikahäkkismäinen sä-passiivi?

Vierailija
10/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön just puuroa, mutta lähetän sulle kohta viestin

Näin helppoa se on. 

Vierailija
11/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjaimellisesti on imperatiivissa eli käsky.

Vierailija
12/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi sietää tuota laita viestiä. Huh, miten karmivaa suomea. En itse käytä ikinä ja näen punaista, kun kuulen tai näen sen kirjoitettuna. 

Mä laitan sun mutsia.

Vierailija
13/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laita viestiä" ei spesifioi viestien määrää, eli voi laittaa yhden viestin tai monta viestiä. Samoin kuin jos sinulla on yksi vieras kylässä, niin sanot hänelle, tuletko syömään pullaa, etkä että tuletko syömään pullan. Kieliopillisesti lause on täysin oikein, vaikka ei "lähetä viesti" myöskään ole väärin. Viestien lähettäminen on jatkuva prosessi.

Vierailija
14/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön just puuroa, mutta lähetän sulle kohta viestin

Mitä jos syö puuron? Tai laittaa kaverille pian lisätietoa tekstiviestitse? Onko sallittua?

Vierailija
15/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa - sana on puhekieltä, jos sitä käytetään muuten kuin ruoan laittamisen kyseessä ollessa. 

Vierailija
16/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Laita viestiä" ei spesifioi viestien määrää, eli voi laittaa yhden viestin tai monta viestiä. Samoin kuin jos sinulla on yksi vieras kylässä, niin sanot hänelle, tuletko syömään pullaa, etkä että tuletko syömään pullan. Kieliopillisesti lause on täysin oikein, vaikka ei "lähetä viesti" myöskään ole väärin. Viestien lähettäminen on jatkuva prosessi.

Ei ole oikein. Laittaa viestiä on väärin ihan sama, mitä sillä yritetään ilmaista. 

Vierailija
17/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko viestin laittaminen olla aikaa, kun kirjekyyhky laitettiin valmiiksi ja matkaan?

Lähettäminen on taas selkeästi sähköisen viestinnän alkuaikaa, transmission.

Vierailija
18/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisitko esimerkkiä partitiiveistä? Siis muita kuin "laittaa viestiä". Eihän tuo infinitiivi nyt mitenkään outo olo mielestäni. Puhutaanhan passiivissakin. (Huomasitko mitä tein tuossa!) Entä mikahäkkismäinen sä-passiivi?

Osta (tomaatteja)tomaattia, banaania(banaaneja), vesimelonia(no niitä myydään paloinakin) mustikkaa (mustikoita), "mahtavaa asiakaspalvelua sekä laadukasta kynsihuoltoa" 

Täs nopee joitain...

Vierailija
19/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenkielessä partitiivin käyttö on kyllä yleistä. Sillä tarkoitetaan osittaista tai tarkemmin rajaamatonta kohdetta. Tässä tapauksessa kyllä viesti kuin viesti voidaan käsittää kokonaiseksi objektiksi, joten nominaalimuoto olisi paikallaan. Partitiivilla kuitenkin haluttanee ilmaista viestin vapaamuotoisuutta ja viestintätavasta riippumattomuutta (tekstiviesti, soitto, whatsapp-viesti, sähköposti, savumerkki, kuriiri, kirjekyyhky...), vaikka se ei ole ehkä kieliopillisesti aivan korrektia. 

Vierailija
20/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän just tuota "laita viestiä" muotoa pelkästään. Kirjeitä ja sähköpostia lähetetään, ehkä myös tekstiviestejä mutta whatsapp viestejä laitetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi