Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sanotaan "laita viestiä", eikä "lähetä viesti"?

Vierailija
08.03.2024 |

"Laita mulle viestiä, kun olet kotona." Miksi ihmeessä näin? Itse kirjoitan / sanon "lähetä mulle viesti". Miten sinä kirjoitat? 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän just tuota "laita viestiä" muotoa pelkästään. Kirjeitä ja sähköpostia lähetetään, ehkä myös tekstiviestejä mutta whatsapp viestejä laitetaan.

Samaa mieltä.

Vierailija
22/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Laita viestiä" ei spesifioi viestien määrää, eli voi laittaa yhden viestin tai monta viestiä. Samoin kuin jos sinulla on yksi vieras kylässä, niin sanot hänelle, tuletko syömään pullaa, etkä että tuletko syömään pullan. Kieliopillisesti lause on täysin oikein, vaikka ei "lähetä viesti" myöskään ole väärin. Viestien lähettäminen on jatkuva prosessi.

Ei ole oikein. Laittaa viestiä on väärin ihan sama, mitä sillä yritetään ilmaista. 

Ei sillä yritetä ilmaista, vaan ilmaistaan. Ei ole puhujan vika jos sinä päätät teeskennellä, ettet ymmärrä kielioppirakennetta, joka on jokapäiväisessä käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän just tuota "laita viestiä" muotoa pelkästään. Kirjeitä ja sähköpostia lähetetään, ehkä myös tekstiviestejä mutta whatsapp viestejä laitetaan.

SähköpostiA lähetetään? Sehän on ihan sama partitiivi siinäkin.

Vierailija
24/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomen kieli on hirvittävässä rappiotilassa. Ihan perusasiat on hukassa.

Vierailija
25/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kielessä voi sanamuodoin lisätä piilomerkityksiä, värejä, tunnetiloja ja pehmennyksiä kieleen. Ihan eri tavoin kuin esimerkiksi kankeassa kylmässä englannissa. Etkö aloittaja ymmärrä näitä sävytyksiä? asperger kenties...?

Vierailija
26/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieli on rikki.

(Kieli 👅, rikki =alkuaine) 

Vierailija
27/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita (veneen laita)?

Vierailija
28/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paas laittaen viestiä nääs.

Vierailija
29/29 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kuin ihmetellä, miten kapea käsitys kielioppina**eilla on suomen kielestä. Sehän on upeaa, että suomen kieli tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja yhden asian ilmaisemiseen. Vastaavaa ei todellakaan ole kaikissa kielissä.

"Laita viestiä" on rento, leikittelevä muoto, "Lähetä viesti" taas on virallinen, kehottava muoto, jota jopa Kansaneläkelaitos voisi käyttää sellaisenaan. Erilaisilla muodoilla ilmaistaan erilaisia tunnetiloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän