Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu muiden ihmisten muistojen väittäminen omikseen, jopa heille itselleen joiden muisto kyseessä?

Vierailija
07.03.2024 |

Kokemuksia?

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kokiko hän itse koskaan mitään esim. hätääntymistä tästä? Vai oliko se aina ihan täysin hänen oman havaintomaailman ulkopuolella?

Ei. Hän ei siis itse tuntunut huomaavan taipumusta ollenkaan tai ainakaan ei myöntänyt sitä. Suuttui, jos huomautin vaikka että tästä asiasta keskusteltiin pitkästi juuri eilen, ja väitti usein ettei asioita ollut koskaan tapahtunut. Masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta hänellä oli kyllä. En ymmärrä miten hän pärjäsi muistillaan työelämässä, vai pysyikö hänellä siellä pää eri tavalla kasassa.

Tietysti tässä voi joku nyt ajatella, että jos se olenkin minä jonka päässä oli vikaa!

Erikoista jos hän kuitenkin kykeni työhön

Vierailija
122/156 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kokiko hän itse koskaan mitään esim. hätääntymistä tästä? Vai oliko se aina ihan täysin hänen oman havaintomaailman ulkopuolella?

Ei. Hän ei siis itse tuntunut huomaavan taipumusta ollenkaan tai ainakaan ei myöntänyt sitä. Suuttui, jos huomautin vaikka että tästä asiasta keskusteltiin pitkästi juuri eilen, ja väitti usein ettei asioita ollut koskaan tapahtunut. Masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta hänellä oli kyllä. En ymmärrä miten hän pärjäsi muistillaan työelämässä, vai pysyikö hänellä siellä pää eri tavalla kasassa.

Tietysti tässä voi joku nyt ajatella, että jos se olenkin minä jonka päässä oli vikaa!

Voiko muisti toimia yliteholla töissä niin että vapaa-ajalle jää vain rippeet?Voiko joku olla patologinen gaslighttaaja? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon siis nainen ja toivon saavani vauvan mieheni kanssa. Mutta, oon valehdellut miehelle, siitä kuka oon. Esim. oon valehdellut nimeni.

-Ap

Etkö sitten osaa yhtään itse sanoa, miksi toimit näin? Oliko sinulla traumaattinen lapsuus? 

Kaikki ei johdu traumaattisesta lapsuudesta. Jotkut kasvaa ihan tasapainoiseksi tuollaisen jälkeen. Toiset sekoilee vaikkei tuollaista olisi millään mittapuulla. 

Vierailija
124/156 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko muisti toimia yliteholla töissä niin että vapaa-ajalle jää vain rippeet?Voiko joku olla patologinen gaslighttaaja? 

Jos trumppia katsot niin tuo on loistoesimerkki ihmisestä jonka on näemmä pakko valehdella ihan joka asiassa. Tuo on vaan oppinut suuntaamaan valeensa tavoilla jotka hyödyntää itseä.

Samaa porukkaa näyttää olevan mm. suomivasemmistossa kun katsoo miten häikäilemättömästi vasemmistomme heittää täyttä soopaa julkisesti niin somessa kuin mediassakin. Tuo käytösmallihan on tuotteistettu mm. venäjäpropagandan käyttöön laajemmikin kun katsoo miten venäjän etua spämmitään suorilla valeilla. 

Vierailija
125/156 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko

Höpsistä vasemmistopulinoillesi. 

Vierailija
126/156 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tää aloitus tarkoittaa oikeesti?

Vierailija
127/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan jos pääsiäisen vuoksi olisi uusia joilla kokemuksia tämän tyyppisistä ihmisistä.

Vierailija
128/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut. Olin tehnyt yksin erään työprojektin, jonka nimi oli vaikka nyt X. Työkaverin projekti oli nimeltään Z.

Juttelimme projekteista kuukausien jälkeen ja hän muisteli aikaa, jolloin oli työskennellyt X projektin parissa ja kuvaili muita ihmisiä joilta oli pyytänyt apua projektiin. Hän tiesi oikeat ihmiset, koska olin kertonut hänelle. Oli silti omituinen kokemus ja meni luottamus häneen. 

Vaihtoehtoni ovat voimakas dissosiointi ja toisaalta kateellisuus, joka johti elämäni elämiseen omassa päässään.

Vierailija
129/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut. Olin tehnyt yksin erään työprojektin, jonka nimi oli vaikka nyt X. Työkaverin projekti oli nimeltään Z.

Juttelimme projekteista kuukausien jälkeen ja hän muisteli aikaa, jolloin oli työskennellyt X projektin parissa ja kuvaili muita ihmisiä joilta oli pyytänyt apua projektiin. Hän tiesi oikeat ihmiset, koska olin kertonut hänelle. Oli silti omituinen kokemus ja meni luottamus häneen. 

Vaihtoehtoni ovat voimakas dissosiointi ja toisaalta kateellisuus, joka johti elämäni elämiseen omassa päässään.

Olen tullut itse tähän samaan johtopäätökseen. Osin myös siksi, että tämän ihmisen ilmeet ja eleet on jotenkin euforisia ja hermostuneita samaan aikaan, kun tällaisia puhuu. Kammottavaa, oikeastaan.

Vierailija
130/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valemuistoja on helppo istuttaa / saada. Lukekaas vähän aiheesta, se on mielenkiintoista. 

Vierailija
131/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valemuistoja on helppo istuttaa / saada. Lukekaas vähän aiheesta, se on mielenkiintoista. 

Valemuisto on eri asia. Lueppas ketju. Ymmärrät paremmin.

Vierailija
132/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään ihmisen joka yrittämällä yrittää saada ystäviä ja sosiaalista piiriä vain havaitakseen ettei syvällisiä tai pitkäkestoisia ystävyyssuhteita synny ja hän haluaisi kuulla miksi. Mietin että mitäköhän hän oikeasti sanoisi jos kertoisi?

Sanoisi että no kerrot minulle minun asioita ominasi ja pelkään että mitä tuollainen hulluus tarkoittaa? Jos pystyy vieraantumaan todellisuudesta 100% niin en uskalla esim nukahtaa samassa tilassa kanssasi. 

Että tuostako haluaisit puhua? 

Vierailija
133/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taiteilijan siskoko se siinä?

Vierailija
134/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään ihmisen joka yrittämällä yrittää saada ystäviä ja sosiaalista piiriä vain havaitakseen ettei syvällisiä tai pitkäkestoisia ystävyyssuhteita synny ja hän haluaisi kuulla miksi. Mietin että mitäköhän hän oikeasti sanoisi jos kertoisi?

Sanoisi että no kerrot minulle minun asioita ominasi ja pelkään että mitä tuollainen hulluus tarkoittaa? Jos pystyy vieraantumaan todellisuudesta 100% niin en uskalla esim nukahtaa samassa tilassa kanssasi. 

Että tuostako haluaisit puhua? 

hän varmaan alkaisi puhua valemuistoista defenssinä omalle häiriintyneelle käytökselleen, että ei tarvitsisi myöntää kaikkien ymmärtävän sen mitä hän yrittää itseltään kieltää; hän tarvitsee hoitoa. Eiköhän tuo ole jo riski skitsofrenian puhkeamiselle tuollainen todellisuudentajun menettäminen.

Vierailija
135/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsän elämän värittämistä. Ei ketään kiinnosta että Teppo 40 v aina käynyt töissä 8-16 toimistolla satoi tai paistoi. Mutta jos Teppo on käynyt riippuliitämässä niin se on mielenkiintoisempaa,vaikka se olikin naapurin Makke joka kävi riippuliitämässä.

Vierailija
136/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tylsän elämän värittämistä. Ei ketään kiinnosta että Teppo 40 v aina käynyt töissä 8-16 toimistolla satoi tai paistoi. Mutta jos Teppo on käynyt riippuliitämässä niin se on mielenkiintoisempaa,vaikka se olikin naapurin Makke joka kävi riippuliitämässä.

Mutta jos Teppo kertoo Makelle Maken itsensä kertoman riippuliitotarinan omana muistonaan? Että hän kävi Jurpajoen joutsenien kanssa liitelemässä ja hän sai lempinimen superjoutsen. Että mitä vikaa pitää päässä olla, että omii yksityiskohtaisesti muiston ja kertoo sen ihan tosissaan muiston haltijalle? 

Vierailija
137/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos Teppo kertoo Makelle Maken itsensä kertoman riippuliitotarinan omana muistonaan? Että hän kävi Jurpajoen joutsenien kanssa liitelemässä ja hän sai lempinimen superjoutsen. Että mitä vikaa pitää päässä olla, että omii yksityiskohtaisesti muiston ja kertoo sen ihan tosissaan muiston haltijalle? 

Sitten se on sekaisin kuin käkikello. Tärkeää myös muistaa miten muisti toimii: muistot eivät katoa mutta niiden eheys haurastuu ajan myötä. Sitten kun myöhemmin yrität muistella että mitenköhän se meni niin aivosi voivat täyttää pahasti haurastuneet kohdat sinulle järkeenkäyvillä asioilla vaikka niillä ei ole tosiasioiden kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
138/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten se on sekaisin kuin käkikello. Tärkeää myös muistaa miten muisti toimii: muistot eivät katoa mutta niiden eheys haurastuu ajan myötä. Sitten kun myöhemmin yrität muistella että mitenköhän se meni niin aivosi voivat täyttää

Näinpä. Tuo kuvailemasi on juuri valemuistojen syntytapaa, pää täyttää aukkoja OMASSA kokemusmaailmassa. Käkikellotouhua on just tämä että ottaa mitä vaan ja kuvittelee omakseen.

Vierailija
139/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku vaan omii toisen keksimiä asioita ja tekemisiä. Vähän vähemmän häiriintynyt voi ryhtyä tutkijaksi, joka selittää samantyyppistä Makelle. Make itse ei ehkä Teppo tutkijan mukaan voisi mitenkään edes ymmärtää mitä on tehnyt, ja oikeastaan kaikilla ei ole oikeutta kertoakaan asioita omina tekemisinään. Väliin tarvitaan tutkija selittämään asia auki.

Ja totta kai Teppo tutkijan kertomana Elviiran 20-luvulla tekemä vastaava asia on arvokkaampikin kuin Maken tekemä. Elviira vaan ei ole paikalla, joten Teppo tutkija on huomion keskipiste.

Vierailija
140/156 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma twist muiden ihmisten muistojen väittämisessä omakseen ovat ihmiset, jotka eivät siedä, että muilla on samanlaisia kokemuksia kuin heillä. Jos joku kertoo tekemästään, kuulija voi kokea, että nuohan ovat hänen eli kuulijan tekemisiä tai osaamista. Sitten voivat yrittää vähätellä puhujaa.

Jos kuulija ei ole edes kertonut erikoistumisestaan puhujalle, melko suurella todennäköisyydellä ei ole kyse kuulijaksi tekeytymisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi