Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut raivostuu siitä että ihminen ei halua puhua puhelimessa?

Vierailija
07.03.2024 |

Varsinkin vähän vanhemmat ihmiset. En tarkoita nyt mitään virallisia puheluita jotka on ihan pakko hoitaa vaan sellaista melko tyhjänpäiväistä soittelua. Ei mulla ole aikaa eikä kiinnosta, puhelin on vakiona äänettömällä. Sit tulee jotain ihmeen tivaamista että miksi et vastannut puhelimeen mutta vastasit nyt kuitenkin tähän viestiin. Koska ei kiinnosta puhua kanssasi, siksi. Ja koska hukkaat aikaani jaarittelemalla helposti tunnin, jos erehdyn vastaamaan. Millä logiikalla kukaan on tällaisesta tilivelvollinen?

Kommentit (203)

Vierailija
141/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Huvikumpuun.

Tuletko.

Vierailija
142/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tälle puhelinfobialle olemassa mitään lääkitystä? Aika epänormaaliahan se on jos ei uskalla puhua puhelimessa.

Uskalla vai ei halua? Näet soittajan ja tiedät että saat kuunnella vähintään tunnin jotain pahoinvoivaa harhaista "tunnneoksennusta". Aina ei millään jaksa. 

Mikä estää lopettamasta puhelua lyhyeen, jos toisen juttuja ei jaksaisi kuunnella? Ei pidä olla noin avuton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ärsyyntyy siitäkin, että vastaa puhelimeen, mutta sattuu olemaan jossain liikenteessä ja siitä kuuluu taustamelua: kova tuuli tuo huonon kuuluvuuden, bussissa kuuluu vieraiden ihmisten kälätys tai vastaavaa. Sitten ihmetellään ärtyneenä, että missä olet kun kuuluu niin huonosti. Ihan kuin kaikkien muidenkin pitäisi istua aina kotona puhelua missä puhutaan ei mistään.

Vierailija
144/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tälle puhelinfobialle olemassa mitään lääkitystä? Aika epänormaaliahan se on jos ei uskalla puhua puhelimessa.

Uskalla vai ei halua? Näet soittajan ja tiedät että saat kuunnella vähintään tunnin jotain pahoinvoivaa harhaista "tunnneoksennusta". Aina ei millään jaksa. 

Mikä estää lopettamasta puhelua lyhyeen, jos toisen juttuja ei jaksaisi kuunnella? Ei pidä olla noin avuton.

No miten se on jotenkin jalompi tai parempi vaihtoehto kuin se, ettei vaan vastaa?

Vierailija
145/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En raivostu mutta vastapuolen kännisoitto sanatulvineen ei oikein jaksa kiinnostaa ,varsinkin jos itse on selvinpäin.Hyvä puhelu kyllä voi kestää jos on järkevää juttelua se on ok.

Eli mielestäsi hyvä puhelu on semmoinen missä keskustellaan sinua kiinnostavasta aiheesta mutta jos aihe kiinnostaa jotain toista mutta ei sinua niin se ei ole mielestäsi hyvä puhelu?

No daa, eiköhän se mene noin tasan kaikilla? 

Vierailija
146/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotlut lankapuhelimeen tottuneet vanhat sukulaiset oli tällaisia, mutta he ei ole enää elossa. Mararon-puhujia en jaksa eli aina joa vastaa niin menee 1,5-2 tuntia. Ja monologia suurin osa. Nää on rippunut ystävistä.

Testasin kerran, että kauanko tällainen ihminen jaksaa puhua omia juttujaan kysymättä kertaakaan mun kuulumisia. 1,5 h meni ja puhelu päättyi siihen, että hänen piti vastata toiseen puheluun. En tajua miten joku jaksaa puhua tuntikausia putkeen.

Kyllä on puhelintaidoissa toivomisen varaa, jos ei osaa sanoa, että. "Hei, nyt pitää mennä, palataan toisen kerran paremmalla ajalla!" Jos ei saa suutaan auki puhelimessa ja vaan kuuntelee tunnin, vaikka ei kiinnosta, niin ei se vika ole siellä toisessa päässä. 

Ja tuo, että asian kuin a

Normaalille ihmiselle ei tarvitse sen loputtoman puhetulvan sekaan yrittää kiekaista että nyt pitää lopettaa. Useimmat täysjärkiset pystyvät lukemaan sitä tilannetta siitä että se toinen ei ole edes sanonut luuriin muuta kuin "jaa" ja "joo". Mutta eihän se näitä kiinnosta. Ja siten on niitäkin jotka todella jatkavat vaikka väkisin. Ehdit sanoa että "juu, mun pitäis nyt..." niin keskeyttävät jollain uudella asialla. Noille on todellakin parempi olla vastaamatta. 

Vierailija
147/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on yleensä vähän yksinäisiä eläkeläisiä tai muita joilla on itsellään kaikki maailman aika ja halu räpättää asioitaan. En itsekään puhu puhelimessa kuin pakon edessä. Silleen kiinnostava aihe kun tämä tosiaan selvästi ärsyttää joitakin ihmisiä ihan julmetusti. En ihan ymmärrä, miksi. 

Olen itse eläkeläinen ja jo vanhakin, mutta en tykkää yhtään jaaritella puhelimessa turhan päiväisiä juttuja. Minulla oli eräs tuttava, joka myös lähetteli kilometrin pituisia sähköpostiviestejä jopa monta kertaa päivässä. Lopetin tuttavuuden, kun hän oletti, että vastaisin heti jokaiseen viestiin. Jos en samana päivänä vastannut, tuli jo viestiä, että onko kaikki hyvin jne. Ei sellaista jaksa kukaan. Eihän sitä muuta ehdi tekemäänkään. 

Minusta tämä tilivelvol

Se huoli on teeskenneltyä. Kyse on painostuskeinosta. 

Vierailija
148/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mun "kaveri" on just tommonen! Horisee ent työpaikan asiat, uuden työpaikan asiat, mummovainaan suvun asiat, ent miehen asiat ja sen suvun ja suvun suvun asiat! "Miks kolisetelet, mitä teet kun kuuluu kilinää#...yleensä pelaan tai maalaan mutta...hohhoijaa nää tyhjän jauhajat. Joskus en "ole kotona" Misääs olit mitä teit...Ai niin, ei edes kysy, "mitä sulle kuuluu"

Vierailija
149/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jännä koska näitä tosiaan on, ja oudointa on toi oletus siitä että ihminen on puhelimen käytöstään/käyttämättömyydestään jotenkin tilivelvollinen. Erikoinen ristiriita kun raivostujat kuitenkin ovat yleensä vanhempaa polvea, joka on elänyt lankapuhelinajan, eikä silloin varsinkaan voinut olettaa että kukaan on tavoitettavissa jatkuvasti. Jos ei ollut kotona niin ei edes tiennyt, että joku on soittanut. Ja nyt samat ihmiset vaatii että jokaisen pitää vastata ihan mistä tahansa ja koska tahansa. 

Vierailija
150/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on jännä koska näitä tosiaan on, ja oudointa on toi oletus siitä että ihminen on puhelimen käytöstään/käyttämättömyydestään jotenkin tilivelvollinen. Erikoinen ristiriita kun raivostujat kuitenkin ovat yleensä vanhempaa polvea, joka on elänyt lankapuhelinajan, eikä silloin varsinkaan voinut olettaa että kukaan on tavoitettavissa jatkuvasti. Jos ei ollut kotona niin ei edes tiennyt, että joku on soittanut. Ja nyt samat ihmiset vaatii että jokaisen pitää vastata ihan mistä tahansa ja koska tahansa. 

Ja puhelun ensimmäinen kysymys on aina: missä olet?

Mitäs se sulle kuuluu?

Vierailija
151/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ärsyyntyy siitäkin, että vastaa puhelimeen, mutta sattuu olemaan jossain liikenteessä ja siitä kuuluu taustamelua: kova tuuli tuo huonon kuuluvuuden, bussissa kuuluu vieraiden ihmisten kälätys tai vastaavaa. Sitten ihmetellään ärtyneenä, että missä olet kun kuuluu niin huonosti. Ihan kuin kaikkien muidenkin pitäisi istua aina kotona puhelua missä puhutaan ei mistään.

Joo, mun oli joskus pakko lähteä töihin iltavuoroon kesken tällaisen maratonpuhelun ja soittaja vinkui että katumelu kuulostaa ärsyttävältä. Jaa no anteeksi nyt kauheasti kun kehtasin lähteä töihin. 

Vierailija
152/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ihmetellä yksinäisyyttä eikä mielenterveysongelmia enää. 

Vierailija
153/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe syytä raivostua, me ihmiset olemme erilaisia. Mutta jos ottaa niin maan s**tanan koville edes sen vertaa vastata siihen puhelimeen tai soittaa itse se pikainen puhelu jos sovitusta tapaamisesta myöhästyy esim. bussiliikenteen myöhästelyn tai jonkun muun syyn vuoksi tai tarvitsee neuvoa löytää johonkin tiettyyn paikkaan kaupungissa jota ei niin tunne niin ei tarvitse ihmetellä jos niitä ihmisiä alkaa pikkuhiljaa harveneen ympäriltä ja jonkun ajan päästä huomaa olevansa yksin. Sitten ei tarvitse vaivautua senkään vertaa. 

Tottakai pitää soittaa tai laittaa viestiä jos meinaa myöhästyä sovitusta tapaamisesta. Ei tässä siitä ole kyse.

Vierailija
154/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe syytä raivostua, me ihmiset olemme erilaisia. Mutta jos ottaa niin maan s**tanan koville edes sen vertaa vastata siihen puhelimeen tai soittaa itse se pikainen puhelu jos sovitusta tapaamisesta myöhästyy esim. bussiliikenteen myöhästelyn tai jonkun muun syyn vuoksi tai tarvitsee neuvoa löytää johonkin tiettyyn paikkaan kaupungissa jota ei niin tunne niin ei tarvitse ihmetellä jos niitä ihmisiä alkaa pikkuhiljaa harveneen ympäriltä ja jonkun ajan päästä huomaa olevansa yksin. Sitten ei tarvitse vaivautua senkään vertaa. 

Tottakai pitää soittaa tai laittaa viestiä jos meinaa myöhästyä sovitusta tapaamisesta. Ei tässä siitä ole kyse.

Joillekin sekin on tuskallista kun pitäisi moiseen hyvin pikaiseen puheluun vastata. Pitäköön tunkkinsa. 

Vierailija
155/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekeskeisyys. Olen jättänyt nämä "haluan olla rauhassa-tyypit". En aio olla häiriöksi, kun heille on niin vaikeaa tuo puhuminen. En aio myöskään olla tukena sitten, kun sitä kaveria yllättäen toivotaan. Suomessa yksinäisyys sairastuttaa. Tämä ketju sen jo kertoo.

Ja sekö ei ole itsekeskeistä, että vaadit toista ihmistä kuuntelemaan turhia jaarittelujasi ja omenan rouskutusta silloin kun SINÄ koet tarvetta puhumiseen?

Suomalaiset ovat erittäin epäsosiaalisia ja KYLLÄ, minä koen, että jos ihminen ei jaksa painaa sitä yhtä nappia ja sanoa, että soitellaan joskus toiste, niin minusta se on itsekästä. Ja jos aikuinen ei saa suutaan auki ja muka suunvuoroa siltä soittajalta, niin sitten somen sijaan kannattaa alkaa harjoitella niitä sosiaalisia taitoja

Pitää olla kyllä todella yksinkertainen, jos ei tajua tätä ilmiselvää asiaa ilman, että toinen sanoo. Tiedoksi: jos ihminen ei vastaa puhelimeen, hän ei juuri sillä hetkellä ehdi tai halua puhua kanssasi.

Tai puhelin on yläkerrassa ja hän itse on alakerrassa/vessassa/viemässä roskista tms. eikä edes kuule koko soittoa.

Vierailija
156/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin sekin on tuskallista kun pitäisi moiseen hyvin pikaiseen puheluun vastata. Pitäköön tunkkinsa. 

No laita sitten viesti. Älä ole avuton.

Jos hänkin on matkalla tapaamiseen, esimerkiksi juuri parkkeeraa autoa, niin ei ole ihme jos ei vastaa. Tai puhelin on taskussa eikä soitto kuulu liikenteen melun yli. Tai hän odottaa sinua kotonaan ja leipoo piirakkaa kädet taikinassa.

Mutta ei: Minä minä minä ja kun minä soitan niin pitää heti vastata!

Vierailija
157/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin sekin on tuskallista kun pitäisi moiseen hyvin pikaiseen puheluun vastata. Pitäköön tunkkinsa.&nbs

Ja en, en tosiaankaan laittele viestejä tuollaisessa tilanteessa eikä koskaan ole mitään autoa tm. ollut parkkeeraamassa vaan ihan julkisilla tullut itsekin. Olkoot. Eipä se uskalla puhelimeen silloinkaan vastata kun on työhakemuksia lähetellyt ja mahdollisesti niiden tiimoilta soitellaan ja työkkärin puheluihinkin vastaaminen tuntuu tekevän kovin kipeää. Taas itkee pitkällä viestirimpsullaan karenssista. Olkoot omissa oloissaan ja yrittäköön pärjätä. Jos asialliset pikapuhelutkin ovat noin vaivalloisia niin anti olla tasaraha. Turha vinkua yksinäisyyttä tm. 

Vierailija
158/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on yleensä eläkeläisiä, työttömiä tai muuten toimettomia. Elinpiiri kutistunut ja aikaa kulutettavaksi vaikka kuinka. Eivät käsitä, että kaikilla ei ole sama tilanne. 

Vierailija
159/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen kysyn että jos ei halua tai ehdi näpytellä viestiä niin mikä vika on ääniviestissä? Itse käytän niitä ihan jatkuvasti juuri sellaisissa tilanteissa kun en voi esim. kävellessä kirjoittaa, mutta en ole myöskään varma, ehtiikö toinen vastata puheluun. 

Vierailija
160/203 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin sekin on tuskallista kun pitäisi moiseen hyvin pikaiseen puheluun vastata. Pitäköön tunkkinsa.&nbs

Mikä vika on hyvin lyhyessä asiallisessa puhelussa jossa nopeasti kerrotaan asia? Kummallista puhelinpelkoa :D Varsinkaan kun ei mitenkään ole tapana toimia toisen tahdonvastaisesti ja soitella ja joka kerta ne muutamat, yhden käden sormella laskettavat pikaiset puhelinsoitot ovat olleen todellakin pikaisia ja koskeneet ihan oikeaa asiaa ja sen hetkistä sovittua tapaamista tms. Työpaikkoja on mennyt sivu suunsa kun ei ole tykännyt vastata puheluihin, tällä hetkellä kuuluu olevan taas karenssi päällä koska ei vastannut puhelimeen kun piti, kun ei tykkää jne. Olkoon.