Miksi hyvin toimeentulevat ihmiset odottavat lähemmäs 40 ikävuotta ennen lasten hankintaa?
Miksi lapsi on aina vain jokin ylimääräinen täyte elämässä, joka on joka tapauksessa jo niin hyvää ja täydellistä, että nuorempana siihen ei kaivannut yhtään mitään lisuketta?
Miten niin monet kuvittelevat, että kun on vihdoin asuntovelkainen uratykki, niin siinä vaiheessa elämässä on jotenkin enemmän tilaa pienelle lapselle?
Esimerkkinä vaikkapa kahden vanhemman uratykkiperhe, jossa asuntolainan suuruus lähemmäs puoli miljoonaa. Kaksi lasta ja mummi hakee koulusta ja päiväkodista ,mummi laittaa ruoat, mummi hoitaa viikonloppuisinkin, jotta vanhemmat ehtii levätä, mummin luona ollaan lomallakin viikkokausia. Lapsilla ei ole käytännössä vapaa-aikaa arkena, vaan viikko-ohjelma voi olla vaikka tällainen: maanantaina jumppaa, tiistaina pianoa, keskiviikkona pakotetut leikkitreffit ystävän kanssa, torstaina ratsastus, perjantaina mummille, lauantaina kisat ja sunnuntaina varmaan sitten siivouspäivä.
Missä välissä sitä kivaa perhe-elämää ilman aikataulujen painetta sitten ehtii viettämään? Millainen kiintymyssuhde lapselle muodostuu omiin vanhempiinsa, kun he laittavat lapsen pois päiväjärjestyksestä jo 11 kk iässä.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää valita lapsi tai ura? Yksi lapsi lääkiksen aikana, sitten pari lisää erikoistumisaikana tehden osa-aikaista työtä. 35-vuotiaana on kolmen lapsen äiti ja erikoislääkäri. Väitöskirjankin voi tehdä siinä äitiyslomien aikana.
Oon hitto soikoon ihmetellyt samaa. Mun alalla on kaksi mua muutaman vuoden vanhempaa velanaista, joista katkeruus paistaa kilometrien päähän. Eivät varmaan kestä, kun sain ekan lapsen 19-vuotiaana ja toisen 21-vuotiaana. Heille koko elämä on työ. Piikittelevät mua piilovittuilevasti mistä vaan keksivät lapsiin liittyen ja hehkuttavat kuinka ihanaa heidän elämä onkaan lapsettomana. No eipä siltä näytä. He ovat jo niin vanhoja, että juna meni jo.
Ikävää jos oikeasti (eivätkä vain kuvitelmissasi) piikittelevät ketään, mutta nyt menee jälleen käsite vela yli hilseen. Vela ei halua omia lapsia, muttei katkeroidu muiden eri valinnoista.
Yli nelikymppisten lapsettomuushoitojen kritisoinnissa vaikuttaa usein olevan kyse ihan kateudesta. Jos itse ei halua lapsia enää vanhana tai ei uskalla aloittaa hoitoja, haluaa tahrata sellaisia valitsevien maineen.
Ihan kuin muita solvaamalla oma elämä muuttuisi paremmaksi. On muka henkinen voittaja, vaikka ei itse saakaan lapsia enää varttuneemmalla iällä.
Ei kukaan ole estämässä ihmisiä tekemästä lapsia nuorina. Siitä vaan. Tehkää nuorina ja lisää vielä vanhoina, jos haluatte ja onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää valita lapsi tai ura? Yksi lapsi lääkiksen aikana, sitten pari lisää erikoistumisaikana tehden osa-aikaista työtä. 35-vuotiaana on kolmen lapsen äiti ja erikoislääkäri. Väitöskirjankin voi tehdä siinä äitiyslomien aikana.
Oon hitto soikoon ihmetellyt samaa. Mun alalla on kaksi mua muutaman vuoden vanhempaa velanaista, joista katkeruus paistaa kilometrien päähän. Eivät varmaan kestä, kun sain ekan lapsen 19-vuotiaana ja toisen 21-vuotiaana. Heille koko elämä on työ. Piikittelevät mua piilovittuilevasti mistä vaan keksivät lapsiin liittyen ja hehkuttavat kuinka ihanaa heidän elämä onkaan lapsettomana. No eipä siltä näytä. He ovat jo niin vanhoja, että juna meni jo.
Velat e
Mitenköhän mä tuossa nyt lyttäsin veloja? Ihan mielenkiinnosta. Olen tuon aiemman viestin kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää jos oikeasti (eivätkä vain kuvitelmissasi) piikittelevät ketään, mutta nyt menee jälleen käsite vela yli hilseen. Vela ei halua omia lapsia, muttei katkeroidu muiden eri valinnoista.
No menee yli hilseen. Voitko selittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan vela ole katkera lapsellisille. Ihan päin vastoin. Teitä mammanorsuja naurattaa katsoakin.
Vierailija kirjoitti:
Yli nelikymppisten lapsettomuushoitojen kritisoinnissa vaikuttaa usein olevan kyse ihan kateudesta. Jos itse ei halua lapsia enää vanhana tai ei uskalla aloittaa hoitoja, haluaa tahrata sellaisia valitsevien maineen.
Ihan kuin muita solvaamalla oma elämä muuttuisi paremmaksi. On muka henkinen voittaja, vaikka ei itse saakaan lapsia enää varttuneemmalla iällä.
Ei kukaan ole estämässä ihmisiä tekemästä lapsia nuorina. Siitä vaan. Tehkää nuorina ja lisää vielä vanhoina, jos haluatte ja onnistuu.
Siis mä olen kritisoinut täällä sen ikäisiä, jotka menee lapsettomuushoitoihin. En ole kateellinen itseäni yli 10v. vanhemmille naisille siitä jos ne haluaa lapsen. Saakoot sellaisen jos luomuna tulee. Mutta yhtäkään ihmiskohtaloa ei tälle maapallolle pidä synnyttää kärsimään. Mun vanhempani päättivät haluta vanhalla iällä lapsen, menivät hoitoihin. Seurauksena vaikeasti vammaiset kaksoset. Että kannattiko? Sen siitä saa kun toimii luontoa vastaan. Mun äidille sitä ei voi sanoa suoraan, kun se saa itkuhuutoraivarin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velat eivät ole lapsettomuudesta katkeria, koska vela = vapaaehtoisesti lapseton
-ohis
Juuri näin. Omalla tyttärelläni on vauva ja tyttäreni kaksi parasta ystävää ovat veloja. Juuri ösken he kävivät kylässä tyttärelläni, toivat vauvalle lahjan ja suunnittelivat tulevia yhteisiä Muumimaailma-reissuja jne. Velana oleminen ei tarkoita lasten, äitien eikä perheiden vihaamista. Vela on vain itse valinnut toisenlaisen tavan elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullisinta siinä on se, että kun äiti on 42v ja isä 49v niin sillä lapsella on iän myötä kasautuneiden DNA-vaurioiden kautta erittäin todennäköisesti esim. asperger tai autismi (pahimmassa tapauksessa Down, jota tosin seulotaan NIPT-testillä).
Ja etenkin jos kyseessä poikalapsi, on erittäin todennäköistä nykyajan maailmassa että tämä jää itse lapsettomaksi ja suku sammuu siihen.
Lapsia kuuluu tehdä silloin kun hedelmällisyys on kohdillaan. Ei silloin kun munasoluja ei ole jäljellä juuri ollenkaan ja pitää käydä läpi 120 keinohedelmöityskierrosta että kerran tärppää. Luulisi jokaisen tajuavan että luontokin yrittää viestiä, että tässä toimitaan luonnonvastaisella tavalla.
Raha ei maailmasta lopu kesken. Sen sijaan on todella itsekästä tuottaa maailmaan es
Ihan pimeää ajattelua että yli nelikymppisiltä pitäisi kieltää lapsettomuushoidot lailla. Onko tullut mieleen että lapsen yrittäminen on voitu aloittaa aiemmin? Sitten lopulta rohkaistutaan hoitoon.
Lapsettomuuden taustalla voi olla joku käytännön seikka, joka hoidoilla korjaantuu. Tietysti voisi olla parempi, jos sama hoitomenetelmä olisi keksitty aloittaa jo aiemmin. Jos niin ei ole käynyt, hienoa jos lapsi kuitenkin onnistutaan saamaan alulle edes vanhempana.
Ei ole hienoa. Suurinta rakkautta ja epäitsekkäintä mitä lapsensa vuoksi voi tehdä, on jättää hänet tekemättä. Harva vain on valmis laittamaan lapsen edun omansa edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan vela ole katkera lapsellisille. Ihan päin vastoin. Teitä mammanorsuja naurattaa katso
Hah :D olen tuon aiemman viestin kirjoittaja. Itseasiassa nää velat on mua lihavempia. Mä olen todella siro. Ja sekös heitä vituttaakin vielä lisäksi. Olen saanut kuulla sellaisia lauseita heidän suustaan ettei tosikaan. Kaikkea seksielämän pilalle menemisestä ja roikkuvista tisseistä yms. Isoin vitsi oli, kun toinen niistä aukoi päätään kuinka voi tulla raskausarpia. Satuin näkemään kerran sen vatsan. Oli täynnä viiltelyarpia!!! Ja tää on tosi. Ei käy ihan täysillä, vaikka päällisin puolin vaikuttaakin fiksulta. On mua 8v. tai 9v. vanhempi, en ole ihan varma.
Aina antinatalistit täyttää kaikki lapsiaiheiset ketjut. Antinatalismi on yksi tapa ajatella, mutta ei ainoa. Yrittäkää ymmärtää että jotkut ajattelevat eri tavalla. Vaikka kuinka kiihkeästi saarnaisitte omaa näkökulmaanne, en silti toivo että en olisi syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan vela ole katkera lapsellisille. Iha
Siis lisään, että ne oli kuitenkin vanhoja ne viiltelyarvet. Sellaisia valkoisia. Mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velat eivät ole lapsettomuudesta katkeria, koska vela = va
Ei kaikki olekaan. Mutta nämä jotka on, pilaa sitten kaikkien velojen maineen. On mullakin yksi velaystävä eikä koskaan ole sanonut pahaa sanaa mun lapsista. Sanoo, että pitää lapsista, mutta ei halua omia. Se on terve tapa suhtautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää jos oikeasti (eivätkä vain kuvitelmissasi) piik
Voin, mutta se on hedelmätöntä kun synnytä tai kuole -kulttiukaasiin indoktrinoitu hilseinen umpinuppisi ei ota vastaan.
Yllättävän moni ymmärtää, että lapset kuuluisi elättää itse, eikä kupata yhteiskuntaa tyhjiin. Lisäksi niille lapsille kuuluisi tarjota muutakin, kuin peti ja paahtoleipää. Joten tämä ajatus varmaan on mielessä. Mutta sitten tullaan siihen, että kun omat tulot kasvavat, niin verottaja ryöstää yhä isomman siivun (elättääkseen ne varattomien vanhempien lapset) ja siihen syssyyn nousee korot ja elinkustannukset, niin lopulta tajuaa, että ei voi voittaa. Ja tekee sitten ne lapset viime hetkellä.
Jos lapsi olisi vain joku ylimääräinen täyte niin vastuullisinta jättää tekemättä vaikka torinuija-ap:t kuinka rääkyvät.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni ymmärtää, että lapset kuuluisi elättää itse, eikä kupata yhteiskuntaa tyhjiin. Lisäksi niille lapsille kuuluisi tarjota muutakin, kuin peti ja paahtoleipää. Joten tämä ajatus varmaan on mielessä. Mutta sitten tullaan siihen, että kun omat tulot kasvavat, niin verottaja ryöstää yhä isomman siivun (elättääkseen ne varattomien vanhempien lapset) ja siihen syssyyn nousee korot ja elinkustannukset, niin lopulta tajuaa, että ei voi voittaa. Ja tekee sitten ne lapset viime hetkellä.
Parhaat tuet lasten hankintaan saa hyvätuloiset. Vanhempainraha on ansiosidonnainen. Ihan samalla tavalla lapsilisät, ilmainen neuvola, julkinen synnytyssairaala, kunnallinen päivähoito ja ilmainen koulutus ovat hyvätuloisten käytössä. Siihen hyvinvointivaltio perustuu.
Ei ole hienoa. Suurinta rakkautta ja epäitsekkäintä mitä lapsensa vuoksi voi tehdä, on jättää hänet tekemättä. Harva vain on valmis laittamaan lapsen edun omansa edelle.
Paradoksaalisesti yksikään yhdenkään lapsen tehnyt ei edes lähtökohtaisesti lähtökuopissakaan ollut valmis laittamaan lapsen etua omansa edelle ja tuskinpa tämä siitä mihinkään muuttuu lapsen synnyttyäkään, koska kaikkea ei voi hallita?
Vierailija kirjoitti:
Paradoksaalisesti yksikään yhdenkään lapsen tehnyt ei edes lähtökohtaisesti lähtökuopissakaan ollut valmis laittamaan lapsen etua omansa edelle ja tuskinpa tämä siitä mihinkään muuttuu lapsen synnyttyäkään, koska kaikkea ei voi hallita?
Ajatteliko vanhempasi sinun etua hankkiessaan sinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteliko vanhempasi sinun etua hankkiessaan sinut?
Eivät, vaan vain omaansa ja sama pätee yhtälailla kaikkiin vanhempiin. En mistään huolimatta kuitenkaan hyysää katkeruutta tai kateutta kehenkään kohdistuen.
Samaa mieltä. Analysoit hyvin itseäsi velojen lyttäämisestä.