Lestadiolaisten talot ja perheen perustaminen
Miten lestadiolaisilla, jotka menevät vaikka 20-vuotiaina naimisiin on vara hankkia iso talo perheelle? Muut joutuvat sen ikäisenä kärvistelemään soluasunnoissa ja odottamaan 10-15 vuotta että "elämäntilanne on sopiva lapselle".
Kommentit (379)
Ulkomaanmatkat, laskettelureissut, huvipuistot ja puuhamaat.
Meikit, korut, merkkivaatteet, kampaamokulut
Lasten harrastusmaksut ( vain harva VL-lapsi harrastaa esim. urheiluseurassa.
...
Lapsilisät eivät kata edes lasten ruokakuluja, oli lapsia miten monta hyvänsä. Ulkomailla, huvipuistoissa, laskettelemassa yms. sekä maksullisissa harrastuksissa lapseni käyvät, mutta ollaankin keskimääräistä parempituloisia molemmat vanhemmat.
Meidän lapset ovat olleet töissä pari tuntia viikossa noin 15-vuotiaasta ja tienanneet taskurahojaan. Yrittäjäisää meiltä ei löydy, mutta ei sitä uutta, isoa omakotitaloakaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tekevät paljon työtä jo nuoresta asti ja suhteilla saa työpaikkoja. Naiset tekevät myös paljon töitä ennen lapsia, esim lastenhoitoa, laitostyöntekijän hommia, siivousta mitä nyt sattuu olemaan. Itse olen mm jakanut mainoksia ja monet tekevät tätä nuorena.
Rahaa ei mene festareihin, ravintoloihin, baareihin, kosmetiikkaan yms. Autoja saatetaan korjata itse.
Ennen naimisiinmenoa suurin osa ihmisistä asuu kimppakämpissä, joten se säästää rahaa.
Rahaa ei mene elokuviin tai tällaisiin tapahtumiin. Kosmetiikkaan vain tosi vähän.
Se on hyvä jos parilla leffalipun hinnalla saa talon irti.
Heh, mä ajattelin samaa. Melkoisia rellestäjiä vauvapalstalla, kun ovat tuhlanneet sen kuuluisan kivitalon verran baareiluun, kosmetiikkaan ja leffalippuihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vihaavat, vainoavat, kiusaavat, hylkivät, estävät tapaamista sukulaisten kanssa, haukkuvat huonoiksi. . . Niin on nähty!
Tilannekohtaista. Eivät aina.
Mutta eihän KRISTITTY saisi vihata, vainota, kiusata, hylkiä tai haukkua LAINKAAN. Eli kyllä lestadiolaisilla on jotain pahasti PIELESSÄ
Christiiina kirjoitti:
Mun kaveri on kotoisin pikkupaikkakunnalta, jossa asuu paljon lestadiolaisia ja hän kertoi, ettei siellä ole teinien mitään mahdollisuuksia päästä kesätöihin esim. Ruokakauppaan koska ne yrittäjät ovat lestadiolaisia ja palkkaavat vain muita lestadiolaisia.
No ei varsinaisesti yllätä, että jos paikkakunnalla on paljon lapsia, on niiden vaikeampi työllistyä kuin paikkakunnalla jossa lapsia ei ole paljon. Eikä yllätä sekään, että kaverin lapsen palkkaa mieluummin kuin ns. täysin tuntemattoman.
En silti näkisi, että siinä olisi kyse mistään vääräuskoisten syrjimisestä. Voit itse ajatella tilannetta niin, että sulla on muutama kaveri jolla on muutama sopivan ikäinen lapsi ja ne haluavat töihin kesäksi muutamaksi viikoksi. Otatko kaverien lapset vai täysin tuntemattoman? sitähän minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mun kaveri on kotoisin pikkupaikkakunnalta, jossa asuu paljon lestadiolaisia ja hän kertoi, ettei siellä ole teinien mitään mahdollisuuksia päästä kesätöihin esim. Ruokakauppaan koska ne yrittäjät ovat lestadiolaisia ja palkkaavat vain muita lestadiolaisia.
No ei varsinaisesti yllätä, että jos paikkakunnalla on paljon lapsia, on niiden vaikeampi työllistyä kuin paikkakunnalla jossa lapsia ei ole paljon. Eikä yllätä sekään, että kaverin lapsen palkkaa mieluummin kuin ns. täysin tuntemattoman.
En silti näkisi, että siinä olisi kyse mistään vääräuskoisten syrjimisestä. Voit itse ajatella tilannetta niin, että sulla on muutama kaveri jolla on muutama sopivan ikäinen lapsi ja ne haluavat töihin kesäksi muutamaksi viikoksi. Otatko kaverien lapset vai täysin tuntemattoman? sitähän minäkin.
Tämmöinenkö on sinun moraalisi? En todellakaan ottaisi kavereiden lapsia töihin vain siksi, että he ovat kaverieni lapsia. Ottaisin ne, jotka ensinnäkin itse reippaasti hakisivat töitä ilman vanhempien apua tai myötävaikutusta. Plussaa on, jos nuori tulee itse käymään tai soittaa. Kehotan sitten laittamaan hakemuksen ja hakemusten perusteella sitten valitsen sen, jonka kykeneväksi hommaan katson.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonyhteisössä autetaan toisiaan. Eli juuri saattavat myydä talopaketit halvemmalla toisilleen, auttavat toisiaan esim talkoilla rakentamaan taloa. Se on niin kokonaisvaltaista se yhteisön tuki. Samalla on myös yhteisön viha, kun siitä lähtee ja kaikki ystävät jää. T. Ex Helluntailainen.
Lestadiolaiset eivät automaattisesti vihaa ja hylkää yhteisöstä lähteneitä. Toisin kuin jehovan todistajat.
Väite ei pidä lainkaan paikkaansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonyhteisössä autetaan toisiaan. Eli juuri saattavat myydä talopaketit halvemmalla toisilleen, auttavat toisiaan esim talkoilla rakentamaan taloa. Se on niin kokonaisvaltaista se yhteisön tuki. Samalla on myös yhteisön viha, kun siitä lähtee ja kaikki ystävät jää. T. Ex Helluntailainen.
Lestadiolaiset eivät automaattisesti vihaa ja hylkää yhteisöstä lähteneitä. Toisin kuin jehovan todistajat.
Väite ei pidä lainkaan paikkaansa
Mikä väite?
Vierailija kirjoitti:
Tämä lanka ei ole läheskään niin yksisilmäinen kuin aiemmat lestadiolaislangat, mutta jokainen, joka tätä lankaa lukee, kyllä näkee, että lestadiolaisten vihjataan mm. teetättävän pakkotyötä lapsilla, mässäillään perheiden oletetusti heikolla taloudellisella tilanteella, ja lestadiolaisten väitetään mm. vainoavan entisiä jäseniään. Aika kovia väitteitä siis, ja ihan mutu-tuntumalla täällä näitä lauotaan, ilman lähteitä. Ymmärrän, että ollaan uteliaita ja valtavirrasta poikkeava ryhmä kiinnostaa, mutta pikkuhiljaa alkaa kyllästyttää tämä jatkuva rääpiminen, johon tällä palstalla ja muualla jatkuvasti törmää. Ei ole yhdentekevää, miten vähemmistöistä puhutaan.
Tuo on kyllä aika vahvaa yksinkertaistusta. Esimerkiksi tuosta kielteisestä suhtautumisesta liikkeestä lähteneisiin on nähdäksen ollut yksi viesti, joka pohjautui kirjoittajan omaan kokemukseen. Sitten tuli monta päinvastaista viestiä, mm. minulta.
Ovat verkostoituneet keskenään ja jeesaavat toisiaan sekä- uskovaisten tavara on yhteistä.
"Tämmöinenkö on sinun moraalisi? En todellakaan ottaisi kavereiden lapsia töihin vain siksi, että he ovat kaverieni lapsia. Ottaisin ne, jotka ensinnäkin itse reippaasti hakisivat töitä ilman vanhempien apua tai myötävaikutusta. Plussaa on, jos nuori tulee itse käymään tai soittaa. Kehotan sitten laittamaan hakemuksen ja hakemusten perusteella sitten valitsen sen, jonka kykeneväksi hommaan katson. "
Niin siis toki omasta mielestäni on täysin selvää, että en ottaisi niitä vain siksi, että ovat kaverieni lapsia. En vain älynnyt kirjoittaa auki viestiini sellaisia itsestään selvyyksiä, että työt haetaan itse joko soittamalla tai paikanpäällä käymällä. Sehän on itselleni täysin selvä juttu, mitenpä niitä töitä muuten saa kun hakemalla. Kyllähän se jo kertoo, ettei kykene kovin itsenäiseen työskentelyyn, mikäli ei edes itse saa työpaikkaa haettua.
Lisäksi jos tietää kaverin lapsen olevan täysin sopimaton työhön, en tietenkään sitä palkkaa. Eli periaatteessa se voi olla myös miinusta, että on kaverin lapsi. Yleensä kaverin lapset tuntee jollain tasolla ilman varsinaista hakemustakin.
Vierailija kirjoitti:
Ovat verkostoituneet keskenään ja jeesaavat toisiaan sekä- uskovaisten tavara on yhteistä.
Näin ei-lestadiolaisena kysyn, että mitäs vikaa tuossa on? Kaikille opiskelijoillekin nykyään toitotetaan, miten tärkeää on verkostoitua ja kai se nyt on ymmärrettävää, että
samanhenkiset ihmiset hengaavat keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ei-lestadiolaisena kysyn, että mitäs vikaa tuossa on? Kaikille opiskelijoillekin nykyään toitotetaan, miten tärkeää on verkostoitua ja kai se nyt on ymmärrettävää, että
samanhenkiset ihmiset hengaavat keskenään.
Näkökulma kysymys. Jostain tuntuu pahalta, että nimemaan uskonto on se tekijä, minkä perusteella jeesataan enemmän ym. Jostain tuntuu joku muu peruste sallitummalta, esim sukulaisuus.
Täytyy joka tapauksessa olla erityisen poikkeuksellinen ihminen, mikäli ei suosi tai syrji yhtään ketään millään perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin lestadiolaisilla ei mene rahaa verrattuna muuhun väestöön?
Ravintolaillat (yleensäkin alkoholi), elokuvat, teatterit.
Kotiäideille on aikaa tehdä ruokaa, vaatehuoltoa ja muita kotitöitä itse halvalla tai teettää teineillä, valmiina ostamisen tai palvelujen hankkimisen sijaan. Lapset ja teinit joutuvat hankkimaan jokaisen oman euronsa kotitöillä tai töillä kodin ulkopuolella.
Miehet usein yrittäjiä ja vaikka olisivat palkollisiakin, tekevät usein kahtakin työtä tai jotain sivubisnestä, verkostomarkkinointia tms. Tuttuja tuetaan käyttämällä näiden yritysten palveluita tai ostamalla näitä sivubisnestuotteita. Uskonveljet työllistyvät myös usein helpommin lest
Sorry. Piti kirjoittaa useita tuhansia euroja/vuosi.
Joku täällä argumentoi, että ei ne lapsilisät riitä edes lasten elinkustannuksiin. Melkoista porsastelua on jos, esim. perheen 5.ja 6. lapsi molemmat syö 200€:lla kuukaudessa.
Samoin joku väitti, että elokuva-ja baari-illoista säästyneillä varoilla rakenneta kivitaloa. 20 vuoden aikajaksolla pienistäkin summista kertyy paljon.
Tavallisessa kolmilapsisessa perheessä 5000€/v lasten harrastuksiin urheiluseuroissa voi olla ihan realistinen summa. Lestadiolaisilla se tarkoittaa 10 vuoden ajanjaksolla 50000€:n säästöä. Korvaako se sitä kaikkea, mitä lasten elämästä jää pois muihin verrattuna on eri juttu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäideille on aikaa tehdä ruokaa, vaatehuoltoa ja muita kotitöitä itse halvalla tai teettää teineillä, valmiina ostamisen tai palvelujen hankkimisen sijaan. Lapset ja teinit joutuvat hankkimaan jokaisen oman euronsa kotitöillä tai töillä kodin ulkopuolella.
Miehet usein yrittäjiä ja vaikka olisivat palkollisiakin, tekevät usein kahtakin työtä tai jotain sivubisnestä, verkostomarkkinointia tms. Tuttuja tuetaan käyttämällä näiden yritysten palveluita tai ostamalla näitä sivubisnestuotteita. U
Ajatteletko siis, että ne perheen eka, toka ja kolmas lapsi ei syö? Vai että sillä viidennen lapsen lapsilisällä syöttää ja vaatettaa koko porukan?
Mikäli näin on, jokaisen kannattaa hankkia vähintään viisi lasta. Loppuu vikinä siitä, että lapset tulee kalliiksi tai jollain ei olisi varaa kuin yhteen tai kahteen lapseen. Päinvastoin, jos rahat on vähissä, on syytä hankkia pari lisälasta palstalogiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet usein yrittäjiä ja vaikka olisivat palkollisiakin, tekevät usein kahtakin työtä tai jotain sivubisnestä, verkostomarkkinointia tms. Tuttuja tuetaan käyttämällä näiden yritysten palveluita tai ostamalla näitä sivubisnestuotteita. U
Olen ei-lestadiolainen eikä perheessä kukaan ole ikinä harrastanut tuollaisilla summilla. Meillä tällä järjellä pitäisi olla hieno talo.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki rakennusliikkeet ja pakettitalofirmat ovat lestojen omistuksessa. Myyvät varmaan halpaan hintaan uskonveljille.
Uskonveljet/sisaret pakotetaa takaamaan toistensa lainoja.
Yhteisöä on vaikea jättää, kun on tällaisin taloudellisin kytköksin siihen lujasti sidottu.
Olen joskus aiemminkin kuullut tuosta ettei lestadiolaiset saisi harrastaa urheilua, ainakaan kilpaa. Heräsi mielenkiinto, että miksi näin?
Ymmärrän jollain tasolla esim. oman lapseni harrastuksen, sillä he meikkaavat kisoihin. Hyvin hillitysti, vähän glitteriä naamaan/hiuksiin ja huulipunaa, ripsarit jne on vapaaehtoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki rakennusliikkeet ja pakettitalofirmat ovat lestojen omistuksessa. Myyvät varmaan halpaan hintaan uskonveljille.
Uskonveljet/sisaret pakotetaa takaamaan toistensa lainoja.
Yhteisöä on vaikea jättää, kun on tällaisin taloudellisin kytköksin siihen lujasti sidottu.
Tämä on yksiselitteisesti paikkaansapitämätön väite, ainakin mittakaava on sellainen, ettei sitä voi mitenkään yleistää käytännöksi. En silti sano etteikö jossain joskus olisi voinut näin tapahtua. Mutta en ole koskaan itse moisesta kuullut kuin vasta nyt vauva-palstalta ja taustani vuoksi luulisin joskus aiemmin moisesta kuulleeni.
Ennen näitä konkurssiputkia kaikki miehet olivat yli 16 tuntia töissä vaikka eivät osanneetkaan tehdä. Harvoin jaksoivat Isännäntöitä kotona Suorittaa. Ihmettelen miksi minun mieheni toi aina leivän pöytään vaikka alapääni oli kuin jauhelihaa. Saamme nykyään korvauksia riittävästi, koska meillä on hyvät asianhoitajat. Olemme osanneet hoitaa asiat niin että valtiolla ei ole kykyä puuttua. Tehkää perässä laiskimukset