Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestadiolaisten talot ja perheen perustaminen

Vierailija
07.03.2024 |

Miten lestadiolaisilla, jotka menevät vaikka 20-vuotiaina naimisiin on vara hankkia iso talo perheelle? Muut joutuvat sen ikäisenä kärvistelemään soluasunnoissa ja odottamaan 10-15 vuotta että "elämäntilanne on sopiva lapselle".

Kommentit (379)

Vierailija
241/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää (oulunsalolainen ja toinen kirjoittaja) että olette kohdanneet huonosti kasvatettuja/huonosti käyttäytyviä vl-perheiden lapsia. 

Varmasti kuitenkin ymmärrätte, että käytös ei liity vakaumukseen. Missään nimessä vlestadiolaiset eivät kehota ketään käyttäytymään liikkeen ulkopuolisia kohtaan huonosti, puhumattakaan huuteluista tai tavaroiden särkemisestä. Toivottavasti panitte heidät korvaamaan rikkomansa.

Missä tahansa ihmisryhmässä on sekä hyvin että huonosti käyttäytyviä, ja se johtuu yksilöistä.

Vierailija
242/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

sitä minäkin olen ihmetellyt. Ja kun vain mies käy töissä ja nainen on koko ajan kotiäitinä. Kun tuntuu, että vaikka lapsia olisi vain kaksi ja molemmat vanhemmat keskipalkkaississa töissä, niin silti ei rahat riitä.

Minulla oli kerran sairanhoitaja-työkaveri, vajaa nelikymppinen nainen, joa oli lesta ja kuuden lapsen äiti. Hän palasi työelämään hoitajaksi 7 kotiäitivuoden jälkeen vain siksi, koska hänen miehellään loppui työt yt-neuvotteluiden seurauksena. Se nainen teki vain nelipäiväistä työviikkoa. Hän oli ehtinyt olla töissä vain joku4-5kk kun hän sanoi minulle, että häntä ei haittaa, vaikka hänen määräaikaista työsopparia ei jatkettaisikaan, että hän kyllä ihan mielellään voisi olla kotiäitinä.

!

painu peehen, hullu nimipelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää (oulunsalolainen ja toinen kirjoittaja) että olette kohdanneet huonosti kasvatettuja/huonosti käyttäytyviä vl-perheiden lapsia. 

Varmasti kuitenkin ymmärrätte, että käytös ei liity vakaumukseen. Missään nimessä vlestadiolaiset eivät kehota ketään käyttäytymään liikkeen ulkopuolisia kohtaan huonosti, puhumattakaan huuteluista tai tavaroiden särkemisestä. Toivottavasti panitte heidät korvaamaan rikkomansa.

Missä tahansa ihmisryhmässä on sekä hyvin että huonosti käyttäytyviä, ja se johtuu yksilöistä.

Tietysti liittyy, jos lapset aivopestään pitämään itseään ainoina oikeina uskovaisina, niin varmasti se vaikuttaa ajatuksiin ja tekoihin.

Jostain syystä tämä kokemus on myös toisen paikkakunnan sukulaisilla, myös heidän lestadiolaisen naapurien lapset käyttäytyivät samalla lailla.

Muihin kohdistettu vihapuhe aiheuttaa lapsissa tällaista käytöstä. Aikuisillekin tämä näkyy samoin, vaikkakin lähinnä rivien välistä ja sivulauseessa.

Vierailija
244/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti liittyy, jos lapset aivopestään pitämään itseään ainoina oikeina uskovaisina, niin varmasti se vaikuttaa ajatuksiin ja tekoihin.

Jostain syystä tämä kokemus on myös toisen paikkakunnan sukulaisilla, myös heidän lestadiolaisen naapurien lapset käyttäytyivät samalla lailla.

Muihin kohdistettu

Joo, varmasti nämä lapset ovat ihan itse keksineet tulimeren ja sen että te joudutte sinne😬

Ele EI liity uskoon😉 Vai liittykö😩

Vierailija
245/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meidän lapsilta kysyisitte mikä on tulimeri, niin eivät tietäisi. Olen ilmeisesti huono kasvattaja.

t. Vl-äiti

Vierailija
246/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ele EI liity uskoon😉 Vai liittykö😩

No ne istuu seuroissa, pyhäkoulussa, kerhossa, raamattuluokassa 1-5 kertaa viikossa kuunnellen puhujaa joka sanoo että epäuskoiset joutuu tulimereen. Ei ole ollenkaan sattumaa että useat lestadiolaislapset useilla eri paikkakunnilla ovat keksineet huudella sitä epäuskoisten perheiden lapsille. Ne puheet ovat oikeasti tosi epäsopivia lapsille monesti.

Vierailija
247/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono käytös on epäsuorasti yhteydessä vakaumukseen. Jos ei ehkäistä, lapsia syntyy _joihinkin_ perheisiin niin paljon, ettei heitä saada kasvatettua ja vahdittua kunnolla. Tämä on ihan loogista! Jos äiti on koko ajan kiinni pienissä ja isä töissä, niin tottahan ne 10-vuotiaasta ylöspäin ovat niitä väliinputoajia, jotka kulkevat pitkin kyliä tekemässä tihutöitä. Kun ei ole aikaa vahtia, niin ei ole. 

Sitten, koska kotona on opetettu, että "naapurit eivät ole meikäläisiä, siis eivät pääse taivaaseen" niin tottahan se huomiotta jääminen kotona purkautuu kateudensekaisena ilkeytenä naapurin lapsiin, jotka saattavat vaikuttaa saavan kotona enemmän huomiota, leluja, karkkia tms. 

Kaikki vl-lapset eivät käyttäydy huonosti, tietenkään. Mutta helposti se pienikin kiusaaminen alkoi meitä epäuskoisia kohtaan. Ja aina porukalla tietysti tultiin kimppuun. Leikkipuistoon ei ollut minulla asiaa, jos olin ainoa ei-uskova.

Korvauksia nyt on turha kysellä kun kukaan ei tiedä mitään, ei nähnyt mitään ja ei meidän lapset...

Mun perhe nyt kärsi lähinnä tuosta postilaatikkoon sylkemisestä ja koulukiusaamisesta, eipä niistä korvausta voi pyytääkään. 

Mutta vaikka Oulunsalo lienee nykyään vähemmän vl-valtainen, niin kerron kokemuksiani perustellakseni sitä, miksi en jaksa ihannoida heidän elämäntapaansa, vaikka kokemuksistani aikaa onkin. 

Vierailija
248/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meidän lapsilta kysyisitte mikä on tulimeri, niin eivät tietäisi. Olen ilmeisesti huono kasvattaja.

t. Vl-äiti

Eikö seurapuheet jää mieleen vai eikö ole tullut käytyä? Tulimeri ja ikuinen kärsimys olivat 2000-luvun alussa vakiokuvastoa Pohjois-Pohjanmaalla, sekä isoissa seuroissa.

Vierailija
249/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus aiemminkin kuullut tuosta ettei lestadiolaiset saisi harrastaa urheilua, ainakaan kilpaa. Heräsi mielenkiinto, että miksi näin?

Mä olen kuullut huhua, että aerobic -tyyppisessä jumpassa tai tanssitunnilla ei voi lestadiolaiset käydä, kun he eivät saa kuunnella rytmimusiikkia, vain virsiä ja hengellistä musiikkia.

Aivan, totta. Musiikkihan ei saa myöskään olla kuin hengellistä.

Ihailen sellaista vahvaa yhteisöllisyyttä. Itseltä se puuttuu kokonaan, ei olla suvun kanssa missään määrin läheisiä. Edes sisarukset ei olla keskenämme läheisiä, hyvä jos toisen kanssa nähdään kerran kaksi vuoteen ja toisen ei sitäkään. Toki eihän varmasti kaikki lestadiolaisetkaan ole kaikkien sisarustensa kanssa tekemisissä tiivii

No ihan esim on meillä päiväkodilla lestadiolaiset kieltäneet lapsiltaan muut kuin hengelliset laulut. Niitä taas ei saa soittaa, sillä osa perheistä kieltää uskonnolliset laulut.

T. Eri

Vierailija
250/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Vl-äiti

No mitä tapahtuu, jos eroaa vl-liikkeestä? Voiko päästä taivaaseen? Miten selität seurapuheet?

Vierailija
251/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Vl-äiti

Ahaa, johtuisikohan tuosta, että meidän lestadiolaisnaapurien lapset huutelevat, että tepä ette pääse taivaaseen!

Vierailija
252/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaa seuroja nettiseurat.fi niin tiedätte mitä siellä puhutaan. 

Täällä meillä päin ei ainakaan ole tulimeri-retoriikkaa tarjolla. Armoa ja evankeliumia. 

Vierailija
253/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Vl-äiti

Ahaa, johtuisikohan tuosta, että meidän lestadiolaisnaapurien lapset huutelevat, että tepä ette pääse taivaaseen!

Sama vika myös Rahikaisella. Eli sanasta sanaan myös meidän VL naapurien lapset huutelevat just eikä melkein noilla sanoilla. 

Vierailija
254/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä meillä päin ei ainakaan ole tulimeri-retoriikkaa tarjolla. Armoa ja evankeliumia. 

No niitä on sitten siistitty sitten 90-luvun. Kyllä vielä itku ja hammastenkiristykin osattiin kertoa koulussa välitunnilla.

Kerroppa mistä se lällätys "ettepä pääse taivaaseen" on sitten peräisin, jota kuulin koko lapsuuteni? Ja mikä on tuomio, jos ei kuulu vl-liikkeeseen? 

Vierailija
255/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niitä on sitten siistitty sitten 90-luvun. Kyllä vielä itku ja hammastenkiristykin osattiin kertoa koulussa välitunnilla.

Kerroppa mistä se lällätys "ettepä pääse taivaaseen" on sitten peräisin, jota kuulin koko lapsuuteni? Ja mikä on tuomio, jos ei kuulu vl-liikkeeseen? 

Tuo on yllättävän yleinen kokemus meillä, joilla on/oli VL naapuri. Itseä hämmästyttää, miksi tuo huutelu on niin yleistä. Aivan kuin lapset olisi opetettu huutamaan yhtä tiettyä lausetta.

Vierailija
256/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa kertoa kun en tiedä. Minulle (koko ikäni seuroissa käynyt, 50 v.) ei ole moista opetettu, enkä ole tuollaista omille lapsilleni opettanut. 

Tuomari on Jumala, joka katsoo sydämen uskoa. Toivon että omasta sydämestä löytyy oikea usko, muista en voi huolehtia. 

Vierailija
257/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on yllättävän yleinen kokemus meillä, joilla on/oli VL naapuri. Itseä hämmästyttää, miksi tuo huutelu on niin yleistä. Aivan kuin lapset olisi opetettu huutamaan yhtä tiettyä lausetta.

Minä ajattelen että se on lapsen normaali reaktio käsitellä sitä, että arjessa jatkuvasti taotaan päähän sitä kahtiajaottelua, että me ollaan erityisiä, ja nuo jotka katsoo telkkaria on niitä muita. 

Vierailija
258/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös "lestut " tekevät sukupuuttoa.

fdl

Vierailija
259/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muihin kohdistettu

0ulunsalo on paikkakuntana lakkautettu.                                mx

Vierailija
260/379 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen että se on lapsen normaali reaktio käsitellä sitä, että

Varmaan näin. Lällättelyä ei varmaan tarvitse opettaa, riittää ettei puutu siihen. Riittää, että on opetettu muiden olevan syntisiä ja pahoja.