Nainen! Voisitko kiinnostua skitsofreenikosta?
Lääkitys kunnossa ja mies ei tekisi pahaa kärpäsellekään.
Kommentit (202)
Voit hyvinkin seurustella skitsofreenikon kanssa. Ehkä hän ei ole sitä sinulle kertonut koska pelkää että jätät.
Hyvässä hoitotasapainossa oleva skitsofrenia ei millään tavalla näy eikä tunnu.
Lääkityksen avulla voidaan saavuttaa tasapaino jossa psykooseja ei esiinny.
Itse seurustelisin ennemmin skitsofreniaa sairastavan hoitotasapinon saavuttaneen hekilön kanssa kuin alkoholin väärinkäyttäjän.
Poikani on sairastunut skitsofreniaan liki 15 vuotta sitten kannabiksen käytön takia. Alkuaika oli raskasta, mutta nyt on jo vuosia toiminut arjessa kuten terveetkin. Koti on siisti, hänellä on mukava vakityö 40h/vko. Lääkitys ja terapia on hänellä toiminut hyvin. Hän on edelleen, kuten on aina ollut, lempeä, hauska, kiltti, ajatteleva, ujo ja tasainen luonne. Kyllä minä hänelle kovasti toivon samanlaista naista rinnalle.
En voisi. Sehän vaikuttaa nimenomaan tunne-elämään.
Vierailija kirjoitti:
Poikani on sairastunut skitsofreniaan liki 15 vuotta sitten kannabiksen käytön takia. Alkuaika oli raskasta, mutta nyt on jo vuosia toiminut arjessa kuten terveetkin. Koti on siisti, hänellä on mukava vakityö 40h/vko. Lääkitys ja terapia on hänellä toiminut hyvin. Hän on edelleen, kuten on aina ollut, lempeä, hauska, kiltti, ajatteleva, ujo ja tasainen luonne. Kyllä minä hänelle kovasti toivon samanlaista naista rinnalle.
Eli toivot hänelle kumppaniksi skitsofreenikkoa?
Minusta se on ihan hyvä skenaario, sillä toinen samaa sairautta sairastava ymmärtää paremmin, jos jompikumpi meneekin huonoon kuntoon. Mutta skitsofrenia-diagnoosin omaavien vauvahaaveisiin en itse voisi kannustaa, koska nykyisin lastensuojelu ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on ihan hyvä skenaario, sillä toinen samaa sairautta sairastava ymmärtää paremmin, jos jompikumpi meneekin huonoon kuntoon. Mutta skitsofrenia-diagnoosin omaavien vauvahaaveisiin en itse voisi kannustaa, koska nykyisin lastensuojelu ei toimi.
Noh, luonteenpiirteitä tarkoitin. Voihan naisella olla esim ruumiinvamma tai suolistosairaus, eikä se hänestä tekisi parempaa tai huonompaa kumppania, kuten ei poikani skitsofrenia tee pojastani huonompaa. Mutta ikävä luonne tekisi kummankin huonommaksi kumppaniksi toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, luonteenpiirteitä tarkoitin. Voihan naisella olla esim ruumiinvamma tai
Mutta skitsofreenikko kuitenkin kelpaisi miniäksi?
Lyhyesti vastattua:en.
Suvussani on/oli kaksi skitsofreniaan sairastunutta henkilöä. Tosin toinen näistä kuoli syöpään n.vuosi sitten.
Omaisten koko elämä on kulunut näiden potilaiden paimentamiseen. Tosin, kun potilas on täysi-ikäinen, keinot ovat vähissä. Lääkkeet jätetään ottamatta, kun ollaan terveitä. Sitten tulee psykoosi, juostaan junaradalla, uhkaillaan ihmisiä, tehtaillaan rikosilmoituksia jne.
Käyttäydytään väkivaltaisesti. On uhattu käydä kaksivuotiaan lapsen päälle (kuulemma ainoastaan tarvittaessa)
On sotkettu raha-asiat. Sitten vaaditaan rahaa lainaksi, mutta ei ikinä makseta takaisin. Pitää lainata lisää.
Kaikilla skitsofreenikoilla ei ehkä mene yhtä huonosti, mutta omien kokemusteni nojalla sanon ei kiitos.
Jos tietäisin asiasta valmiiksi, tuskin lähtisin edes tutustumaan, niin ikävältä kuin se kuulostaakin. Jos taas olisin jo tutustunut ja ihastunut ja asia selviäisi sitten, voisin ainakin kokeilla suhdetta hänen kanssaan ja katsoa miten se sujuisi. Lapsia en missään tapauksessa tekisi hänen kanssaan, ymmärtääkseni periytyy hyvin voimakkaasti.
Vierailija kirjoitti:
En voisi. Sehän vaikuttaa nimenomaan tunne-elämään.
En. Mulla on omia ongelmia jo ihan riittävästi omasta takaa.
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia ei ole minulle kovin tuttu, mutta olen ymmärtänyt, että skitsofreenikot eivät siedä hyvin muutoksia tai haasteita? Parisuhteessa kaikki ei aina mene oman tahdon mukaan ja joutuu tottumaan joustamiseen, satunnaiseen riitelyyn ja elämien yhteensovittamiseen. Voisin kuvitella, että sellainen saattaa laukaista huonomman jakson skitsofreenikolla.
Entä jos teidän kumppanille puhkeaisi skitsofrenia? Kuka tahansa voi sairastua.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä skitsofreenikkojen läheisillä tietoa mitä tämä henkilö touhuaa vapaa-ajallaan?
Minua vainoa tällainen ihminen ja usein mietin, voiko lähipiiri olla täysin tietämätön tästä toiminnasta? En nimittäin usko ollenkaan, että on. Jos he tietävät, että tällaista on tekeillä, mikseivät mene poliisille puhumaan? Millaisen moraalin omaa ihminen, joka suojelee läheistään tässä tilanteessa, olkoonkin mt-potilasta?
Uhri on vainoamistilanteessa täysin vainoajan armoilla, Suomessa ei oteta tätä asiaa vakavasti.
Minua vainoaa naapurin mies. Yksin elävä. Hänellä ei ikinä käy vieraita eikä hän käy lähikauppaa kauempana. Ei käy töissä. Fyysisesti terveen oloinen ja urheilullisen näköinen. Epäilen, että hänellä saattaa olla skitsofrenia. Seuraa minua, matkii ääniäni, käy oveni takana, hakkaa pattereita, saa raivokohtauksia. Miten paljon tuollaista ihmistä pitää pelätä?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos teidän kumppanille puhkeaisi skitsofrenia? Kuka tahansa voi sairastua.
Itseasiassa uskon, että skitsofrenia on nähtävissä jo murrosiässä, vaikka diagnoosi tulisi vasta paljon myöhemmin.
Skitsofreenikot jäävät jotenkin lapsellisiksi tai sitten taantumat sellaisiksi.
Jos on tarpeeksi vastoinkäymisiä ja lisää vastoinkäymisiä niin sairaus voi puhjeta.
Tuo kysymys on siitä hankala, että on erilaisia tapauksia. Koska kaikki ei ehkä ole sama. On ihmisiä jotka juovat ja on synteettisiä aineita runsaasti, se aiheuttaa jotain ongelmia joillekin, joku muu selviää. Sitten on kanavoivia meedioita tai taviksia, joilla ei ole skitsofrenia, vaan aistit avautuneet / avattu. Osalla ihmisitä voi olla trauma, väsymys tai jokin muu joka avaa aisteja. Riippuu mihin kukakin uskoo tai on uskomatta. Jos joku on epävakaa, silloin tilanne voi olla hankala parisuhdemielessä. Osa lääkkeistä avaa hieman ihmisiä ja joihinkin vaikuttaa koneääni, laitteet, sähköisyys, magnetismi. Ihmisen hermosto toimii myös sähköimpulsseilla. Ateistille joka ei usko sieluun tai chakraan, moni asia on "skitsofreenista" tai "hallitsematonta". Tietenkin jos joku pelottaa, siihen on tietoa ja apua.
Eli toivot vanhempasi kuolemaa.