HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html
Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..
Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?
Kommentit (793)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huittisissa on välillä kanalan tai sikalan hoito töitä tarjolla nyt oli kanalan.ovat käyttäneet itä euroopan porukkaa usein töissä.
Joo no jos sinne haetaan itäeuroopasta työntekijöitä niin palkka on varmuudella todella pieni. Aina jos alalla käytetään ulkomaalaista porukkaa työssä niin voi jo arvata että palkat on reilusti kaikkien vähimmäispalkkohen alapuolella.
Urbaanilegendaa. Kyllä palkat kuuluu olla samat kaikille. Jos ei ole, työnantaja rikkoo TES:iä. Katsotko muualle vai käräytätkö sellaisen työnantajan? Itse olen ollut töissä paikassa jossa on sekä ulkomaalaisia että suomalaisia, kyllähän työntekijät keskenään puhuu, jos toinen saisi enemmän kuin toinen niin se kyllä tulisi ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todella outoa. Esim. McDonald's mainostaa isolla rahalla työpaikoista, mutta oman nuoren hakemuksiin ei edes tule vastausta. Tulee mieleen, että ovatko nuo mainokset vaan firman imagon kohotusta, että he palkkaavat nuoria töihin, vaikka todellisuudessa ei hirveästi paikkoja ole edes jaossa.
Vain parhaat saavat vastauksen. Onko nuorellasi vähimmäisvaatimus eli hygieniapassi? Mitään alan kokemusta? Eiköhän ne ota sellaisia, jotka on olleet edelliskesänäkin töissä siellä. Jos oma nuoresi ei yletä "kärkikastiin" niin ei tarvitse sovitella foliohattua päähän. Nuori ei vaan täytä vaatimuksia.
Ja samaan aikaan on duunipaikkoja vaikka kuinka paljon auki esim. siivoojille. Olisikohan se kuitenkin niin että hommat ei kiinnosta, fattan rahoilla elää ihan hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan on duunipaikkoja vaikka kuinka paljon auki esim. siivoojille. Olisikohan se kuitenkin niin että hommat ei kiinnosta, fattan rahoilla elää ihan hyvin!
No kuule. haeppa sinä niitä lukuisia siivoojanpaikkoja ja tule sitten kertomaan että kuinka moneen pääsit.
Tästä voimme kiittää ihan ay-liikettä ja niitä, jotka taas lakkoilevat. Kun yksille annetaan enemmän oikeuksia, silloin muut joutuvat joustamaan. Nuorten ja ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttö on suoraan yhteydessä siihen, että ammattiliitot ovat kiristäneet itselleen paremmat ehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huittisissa on välillä kanalan tai sikalan hoito töitä tarjolla nyt oli kanalan.ovat käyttäneet itä euroopan porukkaa usein töissä.
Joo no jos sinne haetaan itäeuroopasta työntekijöitä niin palkka on varmuudella todella pieni. Aina jos alalla käytetään ulkomaalaista porukkaa työssä niin voi jo arvata että palkat on reilusti kaikkien vähimmäispalkkohen alapuolella.
Urbaanilegendaa. Kyllä palkat kuuluu olla samat kaikille. Jos ei ole, työnantaja rikkoo TES:iä. Katsotko muualle vai käräytätkö sellaisen työnantajan? Itse olen ollut töissä paikassa jossa on sekä ulkomaalaisia että suomalaisia, kyllähän työntekijät keskenään puhuu, jos toinen saisi enemmän kuin toinen niin se kyllä tulisi ilmi.
Ei ole. Työntekijät eivät ole töissä siinä suomalaisessa firmassa, vaan oman kotimaan vuokravälityspuljussa. Siten mansikkatilatkin kiertää asianmukaisten palkkojen maksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on puhuttu enemmän kuin 20 vuotta. Kesätöitä on vaikea saada.
Nämä nuoret joilla ei työkokemusta eikä koulutusta eivät nyt vaan ole työnantajien ykkösmatskua. Kun ei koskaan tiedä tekevätkö edes töitä. Alaikäisyyskin on este joihinkin töihin. En itse päästäisi alaikäistä vaikka lehtiä jakamaan yöllä.
Pitää osata keksiä se väylä missä ei kilpailua ole, se mitä ei muut hakijat ole keksineet (tai muut eivät halua.) Puutarhat, maatalous on aina olleet epäsuosittuja. Ja työ ei ole kauan, vaikkapa perunannosto on parin viikon rupeama. Ei tietty auta niitä pk-seutulaisia jos ei pääse tuttujen nurkkiin maalle.
Tässä huomaa, että kirjoittaja on joko 70-vuotias tai lopetti asioiden seuraamisen 50 vuotta sitten.
Puutarha- ja maataloustyöhön palkataan Vietnamista, Ukrainasta j
Nimenomaan. Huutavaan kausityöntekijä pulaan viime kesänä ei kelvannut monelle tilalle luonnontuotteiden poimintaan nuoretkaan suomalaiset kun pitäisi olla sieltä itäblokista tai Aasiasta. Mikä hitto siinä on niin ihanaa että marjanpoimijan on oltava Aasiasta tai itäblokin maasta? Laittavat majailemaan kaudeksi hiiren pissin hajuiseen aittaan jonka vuokra vähennetään palkasta ja passit turvaan isännälle....?
Eli onko sulla omakohtainen kokemus kun puhut "monesta tilasta" vai huuteletko mutulla? Vai olisiko niitä tiloja ollut sittenkin vain yksi ja lehtiartikkelista luit senkin? Jos useamman tilan on oikeasti käynyt läpi, varmasti olisi löytynyt sellainenkin jossa on suomalaisia töissä. Täällä missä itse asun, itäblokin porukka menee ensisijaisesti telakalle ja raksoille (maksetaan paremmin kuin puutarhoilla) ja aasialaisia ei näy juuri missään.
Mutta kun täällä hyväksytään vain vastaukset "ei suomalainen kunnon nuori pääse mihinkään" vaikka tosiasiassa joka vuosi tuhannet nuoret kyllä pääsevät. Ei toki kaikki, mutta aika hiton moni myös pääsee.
Pk seudun kehuttu työvoimaoula tiedettiin kuplaksi jo 10v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on puhuttu enemmän kuin 20 vuotta. Kesätöitä on vaikea saada.
Nämä nuoret joilla ei työkokemusta eikä koulutusta eivät nyt vaan ole työnantajien ykkösmatskua. Kun ei koskaan tiedä tekevätkö edes töitä. Alaikäisyyskin on este joihinkin töihin. En itse päästäisi alaikäistä vaikka lehtiä jakamaan yöllä.
Pitää osata keksiä se väylä missä ei kilpailua ole, se mitä ei muut hakijat ole keksineet (tai muut eivät halua.) Puutarhat, maatalous on aina olleet epäsuosittuja. Ja työ ei ole kauan, vaikkapa perunannosto on parin viikon rupeama. Ei tietty auta niitä pk-seutulaisia jos ei pääse tuttujen nurkkiin maalle.
Tässä huomaa, että kirjoittaja on joko 70-vuotias tai lopetti asioiden seuraamisen 50 vuotta sitten.
Puutarha- ja m
Olen itse maaseudulta ja naapurissa on marjatiloja. Ysärillä paikkakunnan nuoret vielä kelpasivat työvoimaksi, mutta sitten siirryttiin virolaisiin ja sitten ukrainalaisiin, koska Ukraina ei kuulu EU:hin. Ne poimijat on kaikesta raatamisesta niin köyhiä, että illat vietetään kalastaen, jotta olisi enemmän ruokaa ja jos voitetaan raha-automaatista jotain, ne voitot jaetaan tasan.
Vierailija kirjoitti:
Mun ysiluokkalainen sai duunia marraskuisesta TET-paikasta. Mutta hänellä kävi tuuri. olen kyllä ymmärtänyt, että työnhaku ei ole helppoa nykyään.
No niin. Hyvät tyypit saa paikan. Tuskin oli pelkkää tuuria, vaan hänestä myös tykättiin.
Haku on aina ollut vaikeaa, mutta aina osa myös pääsee.
Sairaaksi on mennyt nuorten työnsaanti. Rekryfirmat hyötyvät, kassahenkilökunta kolmivaiheisen prosessin läpi. Saavat rahaa. Työnantajat on pilanneet työmarkkinat. 80 luvulla täytti hakemuksen tehtaalla Helsingissä, sai kesätyön.
Perussuomalaiset halusivat minimipalkan millä ainoastaan pääsee Suomeen töihin, no se ei kelvannut edes vassareilla. Tälläkin palstalla oli kauhea ulina tästä aiheesta, kuinka väärin se on maa-muuttajia kohtaan.
Tästä asiasta on vuosikausia varoitettu. Nyt sitten tippa linssissä valitetaan kun mihinkään ei pääse töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule. haeppa sinä niitä lukuisia siivoojanpaikkoja ja tule sitten kertomaan että kuinka moneen pääsit.
Kannattaisiko mennä sinne amikseen ja hankkia joku oikea ammatti? Ai niin kauheaa öö amish
Vierailija kirjoitti:
Pk seudun kehuttu työvoimaoula tiedettiin kuplaksi jo 10v sitten.
Kahvioihin otetaan töihin vain sellaisia henkilöitä, joilta ei suomen kieli taitu, koska muutaman kalliossa asuvan vihreän mielestä on hienoa saada palvelua vieraalla kielellä. Melkein on kuin ulkomaille menisi
Minulla on vuosikymmenien työkokemus, eikä sillä ole mitään merkitystä.
Köyhäsuomi suistuu nyt kovaan lamaan.
Töitä ei ole. 2008 kriisin jälkeen muu pohjola on kehittynyt, suomi ei.
Suomessa bisnes vaan ei luista, se on fakta. Liikaa säätelyä, maksuja ja veroja. Yhä liian ddr henkinen maa.
Huonot ajat on nyt mutta tästä se menee vielä pahemmaksi. Eli 90 luvun suurlaman merkit on jo lähellä.
Vierailija kirjoitti:
"Monivaiheisia rekrytointiprosesseja vain kaupan kassalle päästäkseen."
Kenellä on varaa maksaa monivaiheisia rekrytointiprosesseja tavallisiin työpaikkoihin? Ihmetyttää suuresti.
S-Ryhmällä on. Jonkun S-Ryhmän hallituksessa olevan poliitikon pitäisi nostaa asia esille ja tehdä loppu pelleilystä. On jo silkkaa työnhakijoiden nöyryyttämistä tuhlata heidän aikaansa monivaiheisiin prpsesseihin kun haettava työ on matketin myyjä. Jolleivat nykyiset myymälänhoitajat osaa itse valita myyjiä. Eivät he ole oikeassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan matalan palkankin työpaikkoihin vaikea päästä. Edes aiempi kokemus alalta ei mitenkään takaa työpaikkaa.
Myös työkokeiluun eli ilmaiseen työhön on ollut vaikeaa päästä
Hahaa, olen nelikymppinen, ja kun jäin työttömäksi työkkärin virkailija ehdotti että kannattaa kokeilla ehdottaa työkokeilua johonkin työpaikkaan. Pidin sitä tuolloin mielenkiintoisena ideana ja lähetin reippaita sähköposteja useampiin paikkoihin. En saanut yhdestäkään mitään vastausta, ei edes "kiitos ei". Suoraan Ö-mappiin :D
Mitä helvetin REIPPAITA SÄHKÖPOSTEJA? 😂 Tässähän se ongelma just on. Suomalainen työtön kuvittelee, että lähettelemällä sähköposteja kalsarissa kotisohvalta täyttää aktiivisuuden edellytykset. Niitä sähköposteja valuu sellaiset määrät erilaisiin postilaatikoihin, että ainoa keino erottua joukosta on olla oikeasti aktiivinen, tarttua puhelimeen ja tarvittaessa käydä juttelemassa ihmisille paikan päällä. Työnhausta on tullut passiivista roskapostittamista, ja se kääntyy koko ajan työnhakijoita itseään vastaan.
Itse opiskelin aikuisena uuden ammatin, valmistuin puutarhuriksi. Lähetin oman alan hakemuksia tänä keväänä noin 6-7 kpl, olisin päässyt kaikkiin haastatteluun. Kävinkin parissa haastiksessa ja molemmat tarjosivat töitä mutta otin paikan vastaan paikasta joka sitä tarjosi koko syksyksi, joten lopuille sanoin ei kiitos. Ala työllistää kyllä huhti-marraskuussa, mutta loppu vuosi on hyvin hiljaista. Talvella hain siis muiden alojen töitä mm siivouksesta, teollisuudesta, kaupan alalta, ravintola-alalta (kaikissa sanottiin ettei koulutus ole välttämätön), mistään ei soitettu takaisin.
No lähes tulkoon, omalta kurssilta työllistyi jokainen noin vuosi sitten. Paikkoja runsaasti auki.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1cfef671-f2c5-449c-ba17-74ed7c8bc27c