HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html
Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..
Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?
Kommentit (793)
Vierailija kirjoitti:
Pelkäään että on pakko alkaa rikolliseksi jos rehelllisiä töitä ei löydy.
Ongelma on tosiaan siinä, että kun työpaikkaa ei löydy, niin alkaa tulla ihan omituisia busineksia lopulta.
Naapurin työtön mies joskus kertoi omistaan. "Tuotiin kuorma-autollinen venäläistä kristallia, ja niitä on hyvä kaupata kirpputoreilla".
Varmasti on kaikki verot ja maksut maksettu. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama lapsellani, siisti, kunnollinen nuori, hakee ihan mitä vaan töitä ja päässyt pariin haastatteluun, mutta paljon hakijoita eikä tärppää. Äitinä surettaa ja yritän kannustaa, pelkään todella, että masentuu tms kun jo pitkälti toista vuotta työttömänä. Mikä tämä työvoimapula on? Kokonainen sukupolvi hakee töitä eikä saa, outoa.
Ootteko kokeillu laittaa suoraan työnantajille avoimia hakemuksia eli tyyliin voisin tehdä mitä vaan työtä johon rahkeet riittää eli jos ei tarvita alan koulutusta ym. Tai voi hakea netistä listan alueen kaikista työnantajista ja selvittää mäin että mitä kaikkia yrityksiä ja mahdollista työtä tarjolla.
Toinen vaihtoehto että soittaa suoraan yrityksiin ja kysyy töitä tai menee käymään paikan päällä ja kysyy olisko täällä töitä mitä vois tehdä. Nuoria tietysti jännittää mutta kun muutam
Kannustin poikaa käymään ja kysymään, kohtasi vihaisia ihmisiä jotka sanoivat että ei töitä noin enää haeta.
Myötähäpeä näille "työnantajille."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todella outoa. Esim. McDonald's mainostaa isolla rahalla työpaikoista, mutta oman nuoren hakemuksiin ei edes tule vastausta. Tulee mieleen, että ovatko nuo mainokset vaan firman imagon kohotusta, että he palkkaavat nuoria töihin, vaikka todellisuudessa ei hirveästi paikkoja ole edes jaossa.
Vain parhaat saavat vastauksen. Onko nuorellasi vähimmäisvaatimus eli hygieniapassi? Mitään alan kokemusta? Eiköhän ne ota sellaisia, jotka on olleet edelliskesänäkin töissä siellä. Jos oma nuoresi ei yletä "kärkikastiin" niin ei tarvitse sovitella foliohattua päähän. Nuori ei vaan täytä vaatimuksia.
Pikaruokapaikkoihin hakevat monet nuoret joista suuri osa ovat alaikäisiä. Alaikäisiä ei kuitenkaan voi ottaa töihin loputtomasti sillä jonkun on suljettava paikka päivän päätteeksi tai työskenneltävä yöllä 24 tuntia auki olevissa ravintoloissa. Alaikäisten on lopetettava työnteko kello 10 illalla, jolloin kyseinen vastuu jää aina niille harvoille täysi-ikäisille työntekijöille. Täysi-iän saavuttaneet pystyvät jo helpmmin saamaan muualta töitä joten he sanovat heippa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama lapsellani, siisti, kunnollinen nuori, hakee ihan mitä vaan töitä ja päässyt pariin haastatteluun, mutta paljon hakijoita eikä tärppää. Äitinä surettaa ja yritän kannustaa, pelkään todella, että masentuu tms kun jo pitkälti toista vuotta työttömänä. Mikä tämä työvoimapula on? Kokonainen sukupolvi hakee töitä eikä saa, outoa.
Ootteko kokeillu laittaa suoraan työnantajille avoimia hakemuksia eli tyyliin voisin tehdä mitä vaan työtä johon rahkeet riittää eli jos ei tarvita alan koulutusta ym. Tai voi hakea netistä listan alueen kaikista työnantajista ja selvittää mäin että mitä kaikkia yrityksiä ja mahdollista työtä tarjolla.
Toinen vaihtoehto että soittaa suoraan yrityksiin ja kysyy töitä tai menee käymään paikan päällä ja kysyy olisko täällä töitä mitä vois tehdä.
Tai sitten poikasi valehteli sulle kun tuputit sitä väkisin töihin. Miksi et tuputa sitä amikseen?
Näin yli kolmekymppisenä ihmettelen, että miten tämä nyt vasta nousee esiin, kun tilanne oli aika pitkälti sama silloin kun itse nuorena etsittiin niitä ekoja töitä. Suosittelijoita ja vaikka mitä meriittejä kyseltiin ihan aloitustason työpaikkoihin.
Yksi tuttu haki osa-aikatyöhön kassalle, oli suosittelija ja kokemusta. Haastattelun jälkeen hänelle soiteltiin perään ja kyseltiin, jos olisi vielä toinen suosittelija antaa.
Sittemmin suoritin amk-tutkinnon, ja työnhaku helpottui huomattavasti.
Ne työpaikat saadaan suhteilla eikä hakemuksilla nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on muuallakin, satoja hakemuksia lähetetty eikä tule mitään. Luulin että se työvoimapula on nimenomaan pääkaupunkiseudulla kun täällä länsirannikolla se ei ainakaan ole. Mutta ei taida olla sitten pääkaupunkiseudullakaan.
Ei täällä mitään työvoimapulaa ole. Ainakin maistereilla ja tohtoreilla on hankalaa, jos ei tunne oikeita tyyppejä. Mäkin luin ihan turhaan maisteriksi. Alan töitä en saanut koskaan. Aika kallista yhteiskunnallekin tämmöinen hukkakoulutus. Olis vaan pitänyt mennä suoraan amikseen.
Mä valmistuin niin kauan aikaa sitten, että töitä oli vielä tarjolla maistereillekin. Mutta ne olivat kaikki pätkähommia, joita olen tehnyt vuodesta toiseen. Nyt ei ole enää niitäkään. Neljää paikkaa kuukaudessa pitäisi hakea, oman alan töitä ei ole enkä kelpaa minnekään, edes siivoojaksi. Amikseen haluaisin, mutta te-toimisto tuumasi että et kyllä mene. Tässä ei ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan on duunipaikkoja vaikka kuinka paljon auki esim. siivoojille. Olisikohan se kuitenkin niin että hommat ei kiinnosta, fattan rahoilla elää ihan hyvin!
No kuule. haeppa sinä niitä lukuisia siivoojanpaikkoja ja tule sitten kertomaan että kuinka moneen pääsit.
Kannattaisiko mennä sinne amikseen ja hankkia joku oikea ammatti? Ai niin kauheaa öö amish
Eikun hae kuule ihan oikeasti, ei mikään estä hakemasta siivoojan paikkaa niinkuin olisit jäänyt työttömäksi. Hae niillä "vaativan asiantuntijatyön" papereilla, tai mitä sinä nyt teetkään. Katso miten käy. Ei ole pelkoa että pyydettäisiin haastatteluun.
Olen eri kirjoittaja kun tuo kenelle vastasit, olen korkeasti koulutettu ja jäänyt vuosi sitten työttömäksi. Tällä palstalla sanotaan, että korkeasti koulutettu ei saa olla liian nirso vaan pitää hakea myös niitä hanttihommia jotta olisi edes jotain työtä. No minä olen hakenut sadoittain, ja arvaapa moneenko siivoojan paikkaan tai ylipäätään mihinkään paikkaan olen päässyt. Ja sitten kun ei pääse siivoojaksikaan, v*ttuillaan, että mitäs hankit vääränlaisen koulutuksen - vaikka se koulutus olisi ollut ihan oikeanlainen vielä 10 vuotta sitten.
Kannattaisikohan tulla pois sieltä pääkaupunkiseudulta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäään että on pakko alkaa rikolliseksi jos rehelllisiä töitä ei löydy.
Ongelma on tosiaan siinä, että kun työpaikkaa ei löydy, niin alkaa tulla ihan omituisia busineksia lopulta.
Naapurin työtön mies joskus kertoi omistaan. "Tuotiin kuorma-autollinen venäläistä kristallia, ja niitä on hyvä kaupata kirpputoreilla".
Varmasti on kaikki verot ja maksut maksettu. 🤭
No ne venäläiset kristallilasit on todennäköisesti harmittomin rikos, mistä tästä voi tulla.
Se kristalli voisi olla myös toisenlaista...
Maaseudulla on työpaikkoja, pakkoko siellä hesassa on asua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Luulin, että töihin pääsee kun vaan astuu sisään työpaikalle ja ilmoittaa, että mä tulin teille töihin. Tai kuulemma näin oli ainakin 80-luvulla?
Luuletko muutenkin, ettei maailma ole muuttunut 40-50 vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Luulin, että töihin pääsee kun vaan astuu sisään työpaikalle ja ilmoittaa, että mä tulin teille töihin. Tai kuulemma näin oli ainakin 80-luvulla?
Petteri Orpoko siellä? Vai Arto Satonen?
Lopetetaan kaikki tuet niin alkaa se työ maistua laiskureille!
Menkää töihin!
Minä jään eläkkeelle 1.6. 2025 ja TE-toimiston mielestä minussa on vika, kun en saa vakituista kokopäiväpaikkaa tässä ja nyt.
KUKA palkkaisi tämänikäisen ihmisen noilla spekseillä, kun nuorempiakin on.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisikohan tulla pois sieltä pääkaupunkiseudulta?
Minne? Minä en asu pääkaupunkiseudulla, eikä täälläkään mitään työpaikkoja saa. No, pääkaupunkiseudun tuhannen hakijan sijaan on ehkä pari sataa hakijaa per paikka, mutta sitten taas paikkoja on ylipäätään vähemmän auki, joten ei se kenenkään henkilökohtaista tilannetta paljon paranna.
Tämä palsta on niin koominen. Pääkaupunkiseudun työttömien pitäisi muuttaa kilpailemaan syrjäseutujen vähäisistä työpaikoista, mutta ei-pk-seudulla asuvalle työttömälle (kuten minulle) saarnataan, että muuta pääkaupunkiseudulle, siellä pääsee ihan varmana kaikki hakijat koulunkäyntiavustajiksi tai siivoojiksi. Ai ei pääsekään? Olipa ylläri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko muutenkin, ettei maailma ole muuttunut 40-50 vuodessa?
Asioita voi muuttaa hallitustikin, eikä vaan istua virran vietävänä.
Huvittavaa sinänsä miten vasurit tekee isot määrät työtä saadakseen asiat omalle mallilleen ja sitten teeskentelee ettei heillä ole mitään mahdollisuutta ohjailla suuntaa muualle, vaikka haittavaikutukset olisi isotkin kansalle. Eli onko nuo siis loppujenlopuksi hulluja vai pahantahtoisia ons e suurin kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan on duunipaikkoja vaikka kuinka paljon auki esim. siivoojille. Olisikohan se kuitenkin niin että hommat ei kiinnosta, fattan rahoilla elää ihan hyvin!
No kuule. haeppa sinä niitä lukuisia siivoojanpaikkoja ja tule sitten kertomaan että kuinka moneen pääsit.
Kannattaisiko mennä sinne amikseen ja hankkia joku oikea ammatti? Ai niin kauheaa öö amish
Eikun hae kuule ihan oikeasti, ei mikään estä hakemasta siivoojan paikkaa niinkuin olisit jäänyt työttömäksi. Hae niillä "vaativan asiantuntijatyön" papereilla, tai mitä sinä nyt teetkään. Katso miten käy. Ei ole pelkoa että pyydettäisiin haastatteluun.
Olen eri kirjoittaja kun tuo kenelle vastasit, olen korkeasti koulutettu ja jää
Ei sinun koulutuksesi ole väärä, väärä on tuo kuvitelma, että siivoojaksi pääse kuka vaan. Ne ajat menivät jo. Toisaalta, miksi sinä olisit hyvä siivooja, vailla alan koulutusta, työkokemusta ja ehkä myös tarvittavaa fyysistä kuntoa? Kenelläkään ei ole aikaa perehdyttää, ja jos otetaan kouluttamaton, otetaan hyvin nuori. Ovat ilmeisesti halpoja ja muokattavissa, keski-ikäinen korkeakoulutettu ei ole. Sillä aikaa kun odotellaan sitä parikymppistä ammattilaista kovalla työkokemuksella ja alle 12 euron palkkatoiveella, ei palkata ketään, ja työt jaetaan olemassaolevien kesken tai jätetään kylmästi tekemättä.
Silmiin osui äskettäin työpaikkailmoitus, jossa haettiin jätskikiskalle nuorta, mahdollisesti alaikäistä sellaista. Vaatimuksina oli mm. hygieniapassi, kokemus kassatyöskentelystä sekä somesisällön tuottaminen. :D Kyllä oli taas realistiset vaatimukset, varsinkin kun miettii mitä tuossa työssä tienaa...
Mitä sekoilet? Alle 25-vuotias ei ole oikeutettu samoihin etuuksiin kuin aikuinen, jos siltä alle 25-vuotiaalta puuttuu ammattitutkinto. Eli ei nuorilla ole mitään ollutkaan. Näin on ollut jo kauan, vai muuttuiko se?