Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!

Vierailija
04.03.2024 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html

Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..

Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?

Kommentit (793)

Vierailija
61/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä. Meidän nuoret ovat työllistyneet tosi hyvin täällä Sipoossa. Esim. hoitoalalle pääsee tosi helposti. Ja poika on nyt menossa puutarhalle kesätöihin jo toista kesää. Tytöt 19v ja 17v. Poika 16v. 

Noilta aloilta kannattaa kesätöitä kysyä. 

Oletko puutarhan tj tms. jolla on suhteita?

Vierailija
62/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuollaista se tahtoi olla myös 20-25 vuotta sitten kun nuorena itse hain töitä. Tosin eipähän ollut noita typeriä "tee itsestäsi video jossa..." juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
64/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan matalan palkankin työpaikkoihin vaikea päästä. Edes aiempi kokemus alalta ei mitenkään takaa työpaikkaa.

Myös työkokeiluun eli ilmaiseen työhön on ollut vaikeaa päästä

Hahaa, olen nelikymppinen, ja kun jäin työttömäksi työkkärin virkailija ehdotti että kannattaa kokeilla ehdottaa työkokeilua johonkin työpaikkaan. Pidin sitä tuolloin mielenkiintoisena ideana ja lähetin reippaita sähköposteja useampiin paikkoihin. En saanut yhdestäkään mitään vastausta, ei edes "kiitos ei". Suoraan Ö-mappiin :D

Ai niin, sain minä yhden vastauksen - kirjastosta. Kertoivat, että heillä on jo työkokeilijoita liikaa. Auts.

Samat kokemukset. Ei kukaan halua nelikymppistä työtöntä maisteria mihinkään työkokeiluun. Ihme paskapuheita julkisuudessa kyllä viljellään. Ei kannata jäädä työttömäksi. Siinä se karu todellisuus paljastuu. Ei riitä, että on koulutusta, kokemusta ja kielitaitoa.

Vierailija
65/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirman listoilta pääsee. Työ ei ehkä ole pitkään samassa paikassa, mutta uusi löytyy aika pian kun edellinen loppuu. Olen nyt kolmannessa paikassa vuoden sisään ja tässä töitä on luvattu syyskuuhun asti. Joulukuun olin työttömänä.

No jos nyt pääsisi edes ensin sinne vuokrafirmaan haastatteluun.

Mä oon laittanut 10 eri vuokratyöhakemusta mut en päässyt. Ei sinne enää pääse ku joskus 2010-luvulla pääsi

No minä hain vuokrafirmaan koska oli pakko hakea 4 työpaikkaa ja olisin päässyt ja töitäkin luvattiin .Se oli viime vuonna ja olin silloin 63.

Vierailija
66/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös ahkera opiskelijapoikani 20 v, eikä mitään saa. Aivan käsittämätön tilanne!

Miksi kokonainen sukupolvi on hylätty, opintolainaa vaan kasataan niskaan, mutta työtä EI OLE.

Miten olisi kiinteistöhuollon työt? Ainakin oma poika pääsi leikkaamaan ruohoa yms kannattaa laittaa hakemus jonkun vuokrafirman kautta ko. töihin.

On hakenut jo. On haettu postille, kaikkiin siivousfirmoihin, vuokrafirmoihin, kauppaan, varastoon ja raksalle. Ei ole päässyt. On ihan hyvä opiskelupaikkakin hänellä, on siisti ja ahkera. Mutta ei.

Vierailija
67/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petteri Orpo A-studiossa: "Miksi ne eivät MENE töihin? Tätä minä en ymmärrä."

Milloin Orpo on noin sanonut?

Vierailija
68/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tetoimisto ja kela on alkanut tekemään ma-muille ohjeita omalla kielellä. Kelan sivuilta löytyy käännöksiä ainakin näille kielille: Arabic, Dari, Kurdish, Persian, Somali, Ukrainian, Estonian, Russian. Ma-mujen ei edes tarvitse osata suomea.

Vierailija
69/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä kun luulin että tuo ongelma on vain meillä 50+ seniileillä. Ilmeisesti pitää olla alle kolmekymppinen korkeakoulutettu yli 20:n vuoden työkokemuksella, että saa edes kaupasta hyllyttäjän osa-aikahommia.

Vierailija
70/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60v lähihoitaja. Hoitanut isääni 5 vuotta kotona. Ñyt isän kuoltua olen hakenut töitä, en pääse mihinkään. Hoitoalalla on kuulemma työvoimapula?

Halpatyövoimapula. Palkataan nuoria ulkomaalaisia, jotka eivät tiedä oikeuksistaan. Kokenut hoitaja on uhka näiĺle voittoa tavoitteleville yhtiöille. Kunnalle palkataan vain suhteilla. Kunnilla omat  klikit,  joihin ulkopuolisia ei haluta. 

Vierailija
71/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 19-vuotiaani saanut jokaisen paikan mitä hakenut... kaupanalalta mm. myyjän paikkoja, lasten hoitoa, ravintolaan olis tarvittu hygieniapassi, niin valitsi sitten kaupan. Että en kyllä usko tuohon, ettei mitään saa, mutta jos nyt on pakko jostain HKI keskustasta saada, niin sitten voi olla vaikeampaa. 

Vierailija
72/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirman listoilta pääsee. Työ ei ehkä ole pitkään samassa paikassa, mutta uusi löytyy aika pian kun edellinen loppuu. Olen nyt kolmannessa paikassa vuoden sisään ja tässä töitä on luvattu syyskuuhun asti. Joulukuun olin työttömänä.

Mun haastattelu hoitui ihan vaan sillä, että laitoin hakemuksen ja videon itsestäni. Kohta jo soitettiin, että olis töitä menetkö.

Vierailija
73/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös ahkera opiskelijapoikani 20 v, eikä mitään saa. Aivan käsittämätön tilanne!

Miksi kokonainen sukupolvi on hylätty, opintolainaa vaan kasataan niskaan, mutta työtä EI OLE.

Miten olisi kiinteistöhuollon työt? Ainakin oma poika pääsi leikkaamaan ruohoa yms kannattaa laittaa hakemus jonkun vuokrafirman kautta ko. töihin.

On hakenut jo. On haettu postille, kaikkiin siivousfirmoihin, vuokrafirmoihin, kauppaan, varastoon ja raksalle. Ei ole päässyt. On ihan hyvä opiskelupaikkakin hänellä, on siisti ja ahkera. Mutta ei.

Kilpailen yli 10 vuotta nuoremman kans samoista työpaikoista. Lähihoitajaksi en kykene valitettavasti. Saas nähdä saanko ennen keski-ikää työpaikkaa

Vierailija
74/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on puhuttu enemmän kuin 20 vuotta. Kesätöitä on vaikea saada.

Nämä nuoret joilla ei työkokemusta eikä koulutusta eivät nyt vaan ole työnantajien ykkösmatskua. Kun ei koskaan tiedä tekevätkö edes töitä. Alaikäisyyskin on este joihinkin töihin. En itse päästäisi alaikäistä vaikka lehtiä jakamaan yöllä. 

Pitää osata keksiä se väylä missä ei kilpailua ole, se mitä ei muut hakijat ole keksineet (tai muut eivät halua.) Puutarhat, maatalous on aina olleet epäsuosittuja. Ja työ ei ole kauan, vaikkapa perunannosto on parin viikon rupeama. Ei tietty auta niitä pk-seutulaisia jos ei pääse tuttujen nurkkiin maalle. 

Noihin puutarhohin nykyän otetaan vaan thaimaalaisia, jotka tyytyvät surkeaan palkkaan. En tiedä onko parin viikon perunamaakeikasta hyötyä jos sieltä saa saman rahan kuin työkkäristä ja cv:hen saa vaan pienen lisämerkinnän. Monellako pk-seutulaisella on maalaisserkkuja, joille mahtuu asumaan, ja varmaan ilmaiseksi tottakai?!  Olet jäänyt 80-luvun tunnelmiin jumiin 😂😂

Vierailija
75/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää , sota kaipaa nuorta tykinruokaa.

Vierailija
76/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun haastattelu hoitui ihan vaan sillä, että laitoin hakemuksen ja videon itsestäni. Kohta jo soitettiin, että olis töitä menetkö.

No kiva sulle sitten. Minä olen laittanut hakemuksia myös, itse asiassa olen tainnut kokeilla kaikki mahdolliset vuokratyöfirmat läpi, mutta ei ole tullut vastausta.

Vierailija
77/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä helkutissa se työvoimapula oikein on? Huijataanko meitä?

Ei ole missään. Oisiko joku lukihäiriöinen virkamies vain kirjoittanut väärin ja tarkoittanut työpulaa? 

Vierailija
78/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten joku ammattilainen ei saa hoitoalalta töitä. Siis kyse pk-seudusta. Töitä on aivan hitosti. Vuoroja on tarjolla niin paljon että voisi tehdä kellon ympäri. Ei tietenkään kaikille riitä sitä poliklinikka työtä jossa on ns siisti toimistotyö. Mutta etenkin vanhusten hoidossa ja lasten puolella töihin revitään sellaisetkin jotka puhuu suomea kaksi sanaa.  

Oma nuoreni sai kyllä kesätöitä, ihan riitti yksi hakemus eikä ennestään ollut mitään työkokemusta.

Toki joistakin näkee jo haastattelussa päällepäin että ei ole työntekijäksi. Hoitoalalla tätä on tietty tyyppi, vanhempia naisia joilla ns villi elämä tai suomea puhumattomia miehiä. Käyvät kääntymässä, mutta ei heitä palkata pidemmäksi aikaa. Syykin on aika selvä kun heidän kanssaan yhdenkin vuoron tekee.

Vierailija
79/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabia, Dari = Persia (Afganistan), Kurdi (Turkissa, Irakissa, Iranissa ja Syyriassa), Persia (Iranissa, Tadžikistanissa, Afganistanissa, Bahrainissa), Ukraina, Viro/Eesti, Venäjä.

Vierailija
80/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama lapsellani, siisti, kunnollinen nuori, hakee ihan mitä vaan töitä ja päässyt pariin haastatteluun, mutta paljon hakijoita eikä tärppää. Äitinä surettaa ja yritän kannustaa, pelkään todella, että masentuu tms kun jo pitkälti toista vuotta työttömänä. Mikä tämä työvoimapula on? Kokonainen sukupolvi hakee töitä eikä saa, outoa.