Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!

Vierailija
04.03.2024 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html

Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..

Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?

Kommentit (793)

Vierailija
21/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan matalan palkankin työpaikkoihin vaikea päästä. Edes aiempi kokemus alalta ei mitenkään takaa työpaikkaa.

Myös työkokeiluun eli ilmaiseen työhön on ollut vaikeaa päästä

Hahaa, olen nelikymppinen, ja kun jäin työttömäksi työkkärin virkailija ehdotti että kannattaa kokeilla ehdottaa työkokeilua johonkin työpaikkaan. Pidin sitä tuolloin mielenkiintoisena ideana ja lähetin reippaita sähköposteja useampiin paikkoihin. En saanut yhdestäkään mitään vastausta, ei edes "kiitos ei". Suoraan Ö-mappiin :D

Ai niin, sain minä yhden vastauksen - kirjastosta. Kertoivat, että heillä on jo työkokeilijoita liikaa. Auts.

Nämä on niitä toimivia Te-toimiston *toimivia* keinoja jolla työtön työllistyy. Eli ihan huuhaata tämäkin.

Vierailija
22/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula on niihin tetoimiston pakottamiin paikkoihin 9e / päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirman listoilta pääsee. Työ ei ehkä ole pitkään samassa paikassa, mutta uusi löytyy aika pian kun edellinen loppuu. Olen nyt kolmannessa paikassa vuoden sisään ja tässä töitä on luvattu syyskuuhun asti. Joulukuun olin työttömänä.

No jos nyt pääsisi edes ensin sinne vuokrafirmaan haastatteluun.

Vierailija
24/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan matalan palkankin työpaikkoihin vaikea päästä. Edes aiempi kokemus alalta ei mitenkään takaa työpaikkaa.

Hahaa, olen nelikymppinen, ja kun jäin työttömäksi työkkärin virkailija ehdotti että kannattaa kokeilla ehdottaa työkokeilua johonkin työpaikkaan. Pidin sitä tuolloin mielenkiintoisena ideana ja lähetin reippaita sähköposteja useampiin paikkoihin. En saanut yhdestäkään mitään vastausta, ei edes "kiitos ei". Suoraan Ö-mappiin :D

Ai niin, sain minä yhden vastauksen - kirjastosta. Kertoivat, että heillä on jo työkokeilijoita liikaa. Auts.

mulle itse työkkärin nainen etti kuukausia työharjoittleupaikkaa. ei kuulemma tärpännyt...! 

Vierailija
25/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös ahkera opiskelijapoikani 20 v, eikä mitään saa. Aivan käsittämätön tilanne!

Miksi kokonainen sukupolvi on hylätty, opintolainaa vaan kasataan niskaan, mutta työtä EI OLE.

Miten olisi kiinteistöhuollon työt? Ainakin oma poika pääsi leikkaamaan ruohoa yms kannattaa laittaa hakemus jonkun vuokrafirman kautta ko. töihin.

Vierailija
26/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on puhuttu enemmän kuin 20 vuotta. Kesätöitä on vaikea saada.

Nämä nuoret joilla ei työkokemusta eikä koulutusta eivät nyt vaan ole työnantajien ykkösmatskua. Kun ei koskaan tiedä tekevätkö edes töitä. Alaikäisyyskin on este joihinkin töihin. En itse päästäisi alaikäistä vaikka lehtiä jakamaan yöllä. 

Pitää osata keksiä se väylä missä ei kilpailua ole, se mitä ei muut hakijat ole keksineet (tai muut eivät halua.) Puutarhat, maatalous on aina olleet epäsuosittuja. Ja työ ei ole kauan, vaikkapa perunannosto on parin viikon rupeama. Ei tietty auta niitä pk-seutulaisia jos ei pääse tuttujen nurkkiin maalle. 

Vierailija
27/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani 19 v on etsinyt töitä PK seudulla jo yli vuoden. Ei saa kutsuja edes haastatteluun. Ja ollaan yhdessä tehty hakemukset huolella. Ei vaan saa töitä. 

Vierailija
28/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan koulutus on monella nuorella tahtomattaankin vielä edessä. Tämä se vaan on karu totuus. Kaikki eivät alalle sovellu tai sinne halua, mutta eipä sitä paljoa kysellä.

Oletko tänään lukenu uutisia? Eutanasiasta pian keskustellaan jo suomessa ja vanhustenpalvelutalot lakkautetaan ja hoito siirtyy omaishoitajille!! Olepa hieman enemmän kartalla ennenkuin taot tänne

Vierailija
29/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monivaiheisia rekrytointiprosesseja vain kaupan kassalle päästäkseen."

Kenellä on varaa maksaa monivaiheisia rekrytointiprosesseja tavallisiin työpaikkoihin? Ihmetyttää suuresti. 

Vierailija
30/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, vai ette suostu menemään töihin? Sohvalla vaan maataan ja telkkaria katsotaan. No lasketaanpa sitten asumistukea...

Vierailija
31/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä helkutissa se työvoimapula oikein on? Huijataanko meitä?

Vierailija
32/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirman listoilta pääsee. Työ ei ehkä ole pitkään samassa paikassa, mutta uusi löytyy aika pian kun edellinen loppuu. Olen nyt kolmannessa paikassa vuoden sisään ja tässä töitä on luvattu syyskuuhun asti. Joulukuun olin työttömänä.

No jos nyt pääsisi edes ensin sinne vuokrafirmaan haastatteluun.

Mä oon laittanut 10 eri vuokratyöhakemusta mut en päässyt. Ei sinne enää pääse ku joskus 2010-luvulla pääsi

Vierailija
33/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös ahkera opiskelijapoikani 20 v, eikä mitään saa. Aivan käsittämätön tilanne!

Miksi kokonainen sukupolvi on hylätty, opintolainaa vaan kasataan niskaan, mutta työtä EI OLE.

Miten olisi kiinteistöhuollon työt? Ainakin oma poika pääsi leikkaamaan ruohoa yms kannattaa laittaa hakemus jonkun vuokrafirman kautta ko. töihin.

Poikasi oli onnekas. On kyseessä sitten kiinteistöhuolto tai mikä tahansa työ, johon ei vaadita erityisosaamista, hakijoita piisaa. Juuri hiljattain oli lehtijuttu siitä, että yhtä varastotyöntekijän paikkaa haki yli 1000 työtöntä.

Vierailija
34/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tetoimistolla on niitä paikkoja joihin ne pakottavat.

Vierailija
35/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä helkutissa se työvoimapula oikein on? Huijataanko meitä?

Kyllä. Kuinka monta kertaa se pitää sanoa??

Vierailija
36/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut opiskelijoiden surkeasta tilanteesta ja aina joku sanoo "menisivät töihin". Ihan kuin töihin vain mentäisiin.

Puhumattakaan että olisi mahdollista löytää työtä, jota voi tehdä opintojen ohella osa-aikaisesti. Joka paikkaan on valtavasti hakijoita ja jos alkaa esittää vaatimuksia opiskelun kanssa sopivista työajoista, menee hakemus välittömästi roskikseen.

Vierailija
37/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetin työhakemuksen ja alle puoli tuntia siitä soi puhelin. Puhelinhaastattelu ja aloitin seuraavana päivänä. Pula on kova.

Vierailija
38/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä tosi huono juttu nuorten itsetunnolle. Ainoastaan suhteilla on saatu töitä meidän nuorten piirissä. Kauheeta tosiaan kun pakotetaan lainan ottoon opiskelussa etkä yhtään pääse keräämään vararahastoa kesällä. Sitten valmistuttua kortistoon tai pätkä töihin. Kohta on tosi että lapset ei muuta pois kotoota edes kolmikymppisinä ja vanhemmat maksaa 

Vierailija
39/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en suostu tekemään lapsia tähän maailmaan. Työpaikkoja ei ole tarpeeksi. Lapset vain masentuvat.

Vierailija
40/793 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on muuallakin, satoja hakemuksia lähetetty eikä tule mitään. Luulin että se työvoimapula on nimenomaan pääkaupunkiseudulla kun täällä länsirannikolla se ei ainakaan ole. Mutta ei taida olla sitten pääkaupunkiseudullakaan.

Ei täällä mitään työvoimapulaa ole. Ainakin maistereilla ja tohtoreilla on hankalaa, jos ei tunne oikeita tyyppejä. Mäkin luin ihan turhaan maisteriksi. Alan töitä  en saanut koskaan. Aika kallista yhteiskunnallekin tämmöinen hukkakoulutus. Olis vaan pitänyt mennä suoraan amikseen.