Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-studiossa kysytään että sysätäänkö vanhustenhoito omaisille

Vierailija
04.03.2024 |

Mikä merkitys Nordic Response 24 -sotaharjoituksella on Suomelle ja Natolle? Studiossa Ulkopoliittisen instituutin vieraileva tutkija Antti Pihlajamaa. Sysätäänkö vanhustenhoito jatkossa entistä enemmän omaisten harteille? Vieraina Päijät-Hämeen hyvinvointialuejohtaja Petri Virolainen, yliopistonlehtori Lina Van Aerschot Tampereen yliopistosta sekä omaishoitaja Nina Suursalmi. Aiheesta jatkavat sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet Henrik Wickström (r.) ja Li Andersson (vas.). Juontajana Annika Damström. #yleastudio

Kommentit (274)

Vierailija
61/274 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsoiko joku sitä A-studiota, tuliko ratkaisu ongelmaan?

Vierailija
62/274 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummo suuttui hirveästi, kun hän lopulta sai paikan ihan hyvästä hoivakodista. Valitti jokaiselle vierailijalle, että miksi hänet on sinne tuotu, vaikka oli jo pitkään terveyskeskuskessa, kun ei oikein pystyssäkään pysynyt ja rollaattoria ei tietysti kelvannut käyttää.

Palohälytin oli kerran kotonaan alkanut piipittää pariston loppumista ja kehui, miten hän kiipesi jakkaralle ja katkaisi johdot saksilla hälyttimestä niin jopa loppui piipittäminen.

Muistakaa tarkastaa vanhuksienne palovaroittimet.

Itsekin kyllä olisin mieluummin kotona loppuun asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/274 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lapset on arvokkainta mitä on. Toivon, että saan seurata miten he etenevät elämässään, etsivät, kokeilevat, perustavat perheitä, toteuttavat unelmiaan. 

Itse toivun mieheni kanssa anopin hoiva- saattohoitovuosista. Voi olla pitkä toipuminen ja olen todella pahoillani, että se mikä anopille annettiin, oli lapsilta pois. 

Se, että mun elämän viimeinen teko olisi aiheuttaa omille lapsille tämä olo, mitä parhaillaan koen, olisi kamalin mahdollinen loppu elämälleni. Toivon, että eutanasia laillistetaan. 

Vierailija
64/274 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valitettavasti sysätään! Mummoni on 93-vuotias, lähes kuuro ja lähes sokea. Ongelma on se, että hän hoitaa itse vessahommat, eikä tarvitse vaippaa. Saa puettua myös vaatteet päälle, vaikka ne välillä väärin päin meneekin. Liian hyväkuntoinen vanhus siis.  Vaikka omaisten pitää hoitaa lakanapyykit, kauppatilaukset, laskut ja saattamiset.

Ongelma on se, ettei kotihoito käy edes joka päivä, perustellen sillä, että mummo käy vessassa ja pukee vaatteet itse. Kerran viikossa on suihkupäivä, jolloin tulee 2 suihkuttajaa. Pesevät, rasvaavat ja samalla laittavat pyykit pyörimään, kun mummo ei sitä näe tehdä. Aina pikapesu 36 min., kun eivät ehdi odottaa koneen pyörimistä pidempään. Jos on vähän ulostetta sattunut menemään housuun, ei se haju edes poistu 36 minuutin pesulla.

Minun vastuulle on kotihoito sysännyt seuraavat: hae lääkkeet apteekista, siis sellainen annosjakelurulla, maksa ne lääkkeet ja apteekin lasku, maksa mummon muut laskut, kun hän ei näe itse, tee kauppatilaus kerran viikossa, pese jääkaappi ja tyhjennä vanhat ruuat pois, vie roskat.

Minua niin ärsyttää ja suututtaa. Kauppatilauksen teko oli sovittu kotihoidolle, mutta sieltä vaan ilmoitettiin, että heidän mielestä ei ole tarvetta käydä useammin kuin kerran viikossa suihkuapu 2 tuntia (käytännössä 2 ihmistä on tunnin), siinä samalla yksi koneellinen pestään pyykkiä, tarkastetaan, että lääkkeet on otettu oikein, mitataan verenpaine ja verensokeri. Eivät siis ehdi tehdä kauppatilausta. Kerran päivässä tulee ateriapalvelusta lämmin ruoka, joka on pieni annos ja aika heikko laatu, mutta pääasia, että saa sen ruuan, kun itse ei näe kokata.

Minä menen joka viikko lauantaisin, käyn kaupasta hakemassa tuoretta hedelmää, joskus leivänkin, teen kauppatilauksen seuraavalle keskiviikolle, pyyhin töhryjä ympäri asuntoa, siis joskus ulostetta vessan pinnoilta ja joskus ruokatahroja pöydiltä, toisinaan jopa virtsaa lattioilta, jos on käynyt vuotovahinko eikä ole ehtinytkään vessaan. Tämän lisäksi pesen lakanat joka toinen viikko ja vaihdan puhtaat tilalle. Jos mummo on hyvin likainen (haisee), autan suihkussa. Kotihoidosta on suihku vain kerran viikossa eikä se esimerkiksi viime kesän helteiden aikaan riittänyt, mummo haisi kuin rankkitynnyri jo muutama päivä suihkun jälkeen. Puhdistan myös hammasproteesit poretabletin kanssa. Vien mainokset ja pahvit keräykseen. 

Siivooja käy kerran kuukaudessa 2 tuntia, joten usein lauantaisin myös imuroin enimmät murut keittiöstä pois, kun ei se 2 tuntia kuussa kovin paljon ole edes kaksion siivoukseen. Mummo tiskaa itse käsin astioita, mutta kahvimukit jää niin likaiseksi, että usein pesen ne uudestaan. Kun ei näe, niin ei näe. Kyllä se vanhuus monelle saman vian tekee.

Jos on lääkärikäynti, hänen on mahdotonta selviytyä lähes sokeana siellä yksin. Joko minä tai enoni joudutaan olemaan poissa töistä ja menemään saattajaksi. Kun kotihoito alkoi noin 5 vuotta sitten, luvattiin, että kyllä he saattaa lääkäriin, jos ei kovin usein ole käyntejä. Ei todella ole ollut usein, keskimäärin 2-3 käyntiä vuodessa, eikä kohosta ole yhtään kertaa ehtineet lähteä saattamaan. Yhteiskunnan kannalta tosi järkevää, että minä otan puoli päivää vapaata omasta palkkatyöstä mummon saattamisen takia. Viimeksi kun oltiin lääkärissä (sydänfilmissä), niin lääkäri sanoi, että hän itsekin saattaa omia vanhempiaan milloin mihinkin labraan tai muistitutkimuksiin. Joo, eihän hänen työpanos olekaan kovin merkittävä potilailleen, niin joutaa olemaan poissa verikokeissa käynnin takia (tämä oli vitsillä heitetty, jos joku ei ymmärtänyt).

Vierailija
65/274 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missäpäin asut ja miten hyvin siellä asiat toimii, mutta kuulostat jotenkin tosi väsyneeltä tilanteeseen..nyt kannattaa tehdä jotain, ettei ihan katkeroidu. Esim. tuo siivous, jos vaan mummolla rahaa on tai muilla sukulaisilla, niin kyllä kai siivouksen saa kerran viikkoon? Kauppapalvelu on monessa kunnassa, tuovat kauppakassit kotiin. Yksityinen kotihoito myös monessa paikassa, sieltä ainakin kesäksi toinen suihku viikkoon? Kannattaa ehkä kotihoidolta kuitenkin pyytää uutta suunnitelmaa mummolle jos tilanne nyt mennyt hankalammaksi ja rasittaa teitä. Onko mummolla edes jokin side tai housuvaippa jos on pissaongelmaa, eikös nekin saa kunnalta ilmaiseksi, ainakin jos käyttö säännöllistä.

Onko tiskikone, ettei sinun tarvitse tiskata?

Vierailija
66/274 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No katsoiko joku sitä A-studiota, tuliko ratkaisu ongelmaan?

Visst. Alla offentligt anställda deltagare fick en peng ur den gemensamma kassan för sin insats. Det var det.

Vierailija
67/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vaan nostaa hoitajien palkkaa jotta vanhukset saadaan hoidettua. Ei oo muuta keinoa. Monella on asunto- ja opintolainan maksettavana eikä siinä voi omaishoitajaksi heittäytyä. Kotihoito pitää saada tehokkammaksi ja enemmän hoitajia sinne( ihan kyvykkäitä suomalaistaustaisia). Sairaanhoitajan koulutus oppisopimuspohjaiseksi jolloin hoitaja samalla opiskelee ja tekee töitä. Palkka korkeammaksi niin tekijöitä löytyy kyllä. Toki edellyttää muutenkin alan houkuttelevuuden lisäämistä. Omaiset tietty osallistuu vanhusten hoitoon mutta harva pystyy miksikään omaishoitajaksi alkaa.

Vierailija
68/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työelämän pitää joustaa omaishoitajien kohdalla eli antaa lupa olla pois töistä epämääräisen ajan? Ja jos on vanhuksen omaishoitajana, niin joka tapauksessa on tuloja eli sen eläkeläisen eläke, vieläkö pitää saada asumistukea jne.

24/7 pitäisi olla omaishoitaja esim. karkailevalle, monta kertaa yössä heräävälle muistisairaalle, joka sotkee kakalla ja tekee alituiseen koko kerrostalolle vaarallisia tempauksia (vesihanat, putket, uuni jne) jos ei omaishoitaja silmä kovana vahdi häntä - eikä nämä ihmiset saisi saada edes asumistukea??

Kyllä tuossa kunnossa oleva tarvitsee jo kokovuorokautisen hoivapaikan. On myös  paljon kaikenlaisia teknisiä laitteita, esimerkiksi ovessa hälytin, jos vanhus on lähdössä ulos ja silloin lähtee automaattinen puhelu  joko omaiselle tai viranomaiselle,

Muistisairas ei osaa mitään näyttöjä avata, ei telkkua eikä radiota. Heittää rannekkeet yms roskiin. Mitä se auttaa, jos omainen 100 km päässä saa hälytyksen tms. Olen hoitanut 4 vrk tällaista ihmistä ja itse ei voinut nukkua yhtään, kun meno oli semmoista hulinaa. Ketterä, muistamaton on mahdoton kotona hoidettava. Kokeilkaa ennenkuin saarnaatte täällä.

Vierailija
69/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa koko julkinen sektori on täysi huijaus. Mikään ei toimi ja kaikki vaativat vain lisää rahaa eikä mikään silti parane koskaan.

Vierailija
70/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Li Andessonilla on varmaan ratkaisu: otetaan 20 miljardia lisää velkaa. Mutta kun silläkään ei niitä hoitajia löytyisi. Ei ainakaan Suomesta. Helsingissähän suomenkielinen hoitaja on  jo harvinaisuus.

Li on esittänyt jo monta järkevää ratkaisua, johon ei liity lisävelan otto. Li on oikeasti järkevä ihminen, joka perustaa lähes kaikki välittömässä tutkimusperäiseen tietoon. Toisin kuin Purra, jonka motiiveja kukaan ei oikeastaan tiedä. 

Ihmettelen teitä, jotka annatte äänenne tuosta vaan ihmisille, joiden agenda on äärimmäisen epäselvä ja vitsailevat ja naljailevat toisten aseman heikontamisesta.

En ole juurikaan omassa elämässä enää tekemisissä ihmisten kanssa, jotka noin kritiikittömästi antavat valtiovallan kaventaa kansalaisten oikeuksia.

Vierailija
71/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttava kehityssuunta.

Kenellä on oikeasti aikaa tai resursseja tuollaiseen? Eikö ne tajua, että työssäkäyvät ja opiskelijat elää jo ennestään kauheassa stressipyörässä.

T: tuntematon 

ÖÖ, esimerkiksi työttömillä.

Tämä on varmaan joku persu. Sehän oli persujen idea, että vastuu pitää siirtää lapsille.

Eli esim. työttömän tehtävä ei olisi etsiä töitä, vaan hoitaa vanhempiaan, ja jos töitä löytyisi, vanhemmat jätetään lennosta heitteille?

Persut on erkaantuneet todellisuudesta. Oma isäni vaati vanhemmiten, että minun pitäisi ottaa hänet luokseni asumaan.

Että minun olisi pitänyt tehdä normaali työpäivä, hoitaa muistisairasta, vaippoja pitävää ihmistä siinä samassa, vahtia että hän ei karkaa kadulle, ja pysyä järjissäni siinä samaan aikaan?

Persut elää henkisesti jossain 1950-luvulla agraaritaloudessa, missä puoli sukua asuu saman katon alla, ja aina on joku paikalla huolehtimassa lapsista ja vanhuksista.

Vierailija
72/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on oikeasti aikaa tai resursseja tuollaiseen? Eikö ne tajua, että työssäkäyvät ja opiskelijat elää jo ennestään kauheassa stressipyörässä.

Mielestäni se on ollut niin jo kauan. Jo vuosia sitten yhdellekin työkaverille soiteltiin kesken työpäivän, että omainen on eksynyt ja hänet pitäisi tulla noutamaan. 

Vierailija
73/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni se on ollut niin jo kauan. Jo vuosia sitten yhdellekin työkaverille soiteltiin kesken työpäivän, että omainen on eksynyt ja hänet pitäisi tulla noutamaan. 

Mulle on soitettu myös. Kerroin etten tule (150 km matkaa). Yrittäväthän nuo viimeiseen saakka.

Vierailija
74/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan toimittu noin jo pitkään.  Äiti hoiti muistisairaan puolisonsa, nyt autan vanhaa äitiäni kutakuinkin kaikessa. Muutin lähelle sen takia.

Lakisääteistä velvollisuutta ei ole, mutta sydän sanelee tämän. 

Vierailija
75/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaille laitetaan  ranneke,  että voisivat  hälyttää  apua,  jos  on tarve.  Totuus  on, että  vanhus ei  edes tajua,  mikä  ranteeseen  on  laitettu  ja miksi.   Tiedän  kokemuksesta oman omaiseni  kohdalla.

Vierailija
76/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä pysty sysäämään kun omainen on työelämässä 68-vuotiaaksi asti.

Vierailija
77/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja todella monella jo viimeisinä työvuosina alkava oma muistisairaus oirehtii. Eli se siitä.

Vierailija
78/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen sinkku eikä minulla ole lapsia, jotka yhteiskunta voisi velvoittaa huolehtimaan minusta sitten, kun en enää omillani pärjää. Olen itse huolehtinut ikääntyneestä vanhemmastani oman työni ohella ja kyllä siinä meinasivat loppuvaiheessa omat voimat loppua ja töistäkin selviytymisessä alkoi jo tulla todellisia vaikeuksia jatkuvista poissaoloista johtuen. Ei taida ihmisten työurat pidentyä vaan lyhentyä jos yhä useampi joutuu oman leipätyönsä ohella hoitamaan ikääntyvät läheisensäkin. 

Vierailija
79/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja todella monella jo viimeisinä työvuosina alkava oma muistisairaus oirehtii. Eli se siitä.

Minä olen 37 ja täysi eläkeikäni lähes 70 vuotta, oliko paria kk vaille. Ehtiihän tuo nousta vielä monta kertaa. Kuitenkin olen oman lapsuudenperheeni nuorin ja äitini jo nyt 72-v. huonokuntoinen. En käsitä, missä ihmeen välissä muka ehtisin häntä auttaa nyt tai tulevaisuudessa, välimatkaakin on paljon ja kaikki vapaat olisi otettava palkattomana. Minullakin lisäksi työ, joka hyvin hyödyllinen yhteiskunnan kannalta, joten se olisi kaikki pois yhteisestä hyvästä. Omia lapsiakin on.

Vierailija
80/274 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasia tulee kohta lailliseksi meilläkin, nou hätä ja piikit alkaa kylvää satoa

Et taida tietää mitä eutanasia on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän