Keski-ikäiset ja seniorikansa: missä iässä jouduit alkaa suurentamaan fonttia näytöllä yms. kikkoja?
Ärsyttää, kohta pitää varmaan olla kolmet eri silmälasit käytössä että pärjäilee elämässä ja vauva-palstalla. 🤓😆
Minulla on ollut koko ikäni tavalliset -1 lasit, lisäksi nyt viisikymppisenä hankin +1,5 lukulasit, mutta palstailu ja ylipäätään surffailu läppärillä vaatisi vissiin vielä yhdet lasit kun kummatkaan noista eivät sovellu. Olen ratkaissut asian suurentamalla fonttia ja kikkailemalla näytön esitystä 125 prosenttiin, mutta tajuan itsekin että tämä näyttää naurettavalta.
Miten muut olette ratkaiseet asian? Missä iässä alkoi olla hankaluuksia?
t. N52
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aikaisemmista arvoista. Tässä kohdin myoopit eli likinäköiset hyötyy kun näkee lähelle.
Likinäköisenä näen lukea ilman laseja korkeintaan noin 20 cm päästä ruudusta.
Olen aina käyttänyt suurempaa fonttia.
Olen 60 v ja ei vielä tarvetta laseille tai fontin suurentamiselle. Sitä odotellessa.
Mulla on ollut suurempi fontti (sivusta riippuen 110-150%) varmaan jonkun 3-4 vuotta ja nykyisin myös +1,5 tokmanni-lasit. Pitäisi muistaa ottaa jo kauppareissuillekin, mutta toisaalta en osta ikinä kun niitä vakkarijuttuja niin eipä niitä tuoteselosteita ole siellä tarpeen tihrustaa. Joissain tuotteissa kyllä on päivämääräkin niin pienellä/himmeällä että vähän saa zoomailla.
Lisäksi tuntuu nykyään siltä, että yhtään kun on hämärämpää niin ei näe mitään kunnolla.
Ihanaa tämä ikääntyminen.
N48
Yhdistelmä ikänäkö + karsastus on kaikista ikävin, varsinkin jos tarvitsee erivahvuiset linssit silmille. Minun vasemman silmän kaukonäkö on paljon huonompi kuin oikean. Jos haluan nähdä tarkasti, niin tihrustan toisella silmällä.
Kaksiteholasit hommasin viisikymppisenä, suurempi fontti ollut käytössä jo n. 2 vuotta. Olen 58 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös tottunut tuohon tihrustelemiseen kun nuo lukemat ovat olleet sen verran pieniä. Mutta minulla on alkanut olla sen verran useasti inhottavia päänsärkyjä, että kai tässä on pakko jokin muu ratkaisu löytää.
AP
Jos sulla ne lähilasit on +1,5, etkä niillä näe, niin kyllä mä sanoisin, että optikolle mars.
Näen kyllä lähelle niillä +1,5 laseilla just hyvin, eli luen pienet präntit niillä.
Mutta tuumailinkin että kun läppärin näytön kanssa on nyt tullut hankaluuksia, että pitäisi sen vuoksi nyt asia ratkaista jotenkin. Mittasin nyt että tämä näyttö on noin 50 cm etäisyydellä kun istuma-asento yms. ovat optimaaliset, eikä tarvitse niskan kanssa kenottaa. Etenkin väsyneenä näkö tämän näytön äärellä alkaa sumeta, välillä eli pirteänä ja silloin kun vähemmän koneen äärellä istuskelen, näkeminen on ihan ok.
Miinus 1 laseilla näen kauas ja plus 1,5 laseilla siis lähelle. Kummatkaan noista laseista ei käy tähän läppärin ääreen. Pärjäättekö te muut siis noilla lukulaseilla myös tietokoneella?
AP
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/tyolasit_tietokoneelle
"tietokonetyö on niitä tavallisimpia töitä, joissa ikänäköinen saattaa hyötyä erillisistä työ- eli näyttöpäätelaseista. Ne eroavat lukulaseista siinä, että työlasit tarkentavat lähialueen lisäksi välimatkan etäisyydelle, vaikkapa juuri siihen ruudulle."
Ilman silmälaseja nään hyvin 5-20 cm etäisyydelle ja kaukolaseilla 25 cm ->
20-25 cm välillä en näe oikein millään. Ikää 42.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/tyolasit_tietokoneelle
"tietokonetyö on niitä tavallisimpia töitä, joissa ikänäköinen saattaa hyötyä erillisistä työ- eli näyttöpäätelaseista. Ne eroavat lukulaseista siinä, että työlasit tarkentavat lähialueen lisäksi välimatkan etäisyydelle, vaikkapa juuri siihen ruudulle."
Tämä olikin hyvä artikkeli, kiitos!
AP
Ikänäkö iski 44 vuotiaana :(