Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teille on varakkaan raja?

Vierailija
03.03.2024 |

Haluaisin tietää miten muut koette varakkuuden?

Ja myönnettäköön, koen olevani keskimääräistä kiinnostuneempi rahasta ja varakkuudesta mikä selittäneekin tämän kysymyksen, mutta samalla se pistää miettimään ovatko odotukseni varakkuudesta tai varallisuudesta aivan väärällä tasolla. Jos otan esimerkiksi itseni, minulla on sijoituksia n. 50 000 euron arvosta, tilillä reilut 5000 euroa yllättäviä menoja varten, ja lyhennän asuntolainaa joka kuukausi. En koe olevani varakas (nettovarallisuus ei riitä maksamaan mainittua asuntolainaa), mutta toisaalta olen jopa ylpeä siitä että olen yksinasuvana pystynyt säästämään näinkin paljon, kun yksinasuvat ja yksinhuoltajat ovat tilastollisesti Suomen köyhin asuinmuoto.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen joka pystyy elättämään itsensä ilman tukia. Yritykset saavat yritystukia ja muita avustuksia näitä ei voi sanoa varakkaiksi. Tälläiset tulevaisuudessa lainaksi: Starttiraha, Yrityksen kehittämisavustus, Business Finlandin rahoituspalvelut, Palkkatuki työnhaun apuna.. Yritys maksaa takaisin heti kun menestyy tai seuraa ulosotto.

Vierailija
42/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakas on sellainen joka ei ajattele rahaa lainkaan, koska ei tarvitse.

Jännittävää. Minä pitäisin tuollaista henkilöä rikkaana, ja mielestäni varakas < rikas.

-AP

Erittäin hyvä pointti, varakkuus ei tarkoita rikasta. Varakas ihminen on erittäin hyvin toimeentuleva, on isoa asuntoa, mökkiä, pari hienoa autoa yms.

Miksi rinnastat varakkuuden siihen, että ihminen on ostanut paljon kalliita asioita? Nehän saa vaikka isolla lainalla. Minusta ihminen, jolla on noiden ostohintaa vastaava summa sijoituksissa, on paljon varakkaanmpi kuin se joka on tuhlannut rahansa esim autoihin. Hassua pitää rahan _tuhlausta_ varakkuuden merkkinä!

Ihan hyvä pointti tämäkin. En tietenkään tarkoittanut kommentillani sellaista tilannetta, että kaikki on loputtomalla lainalla rahoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000 euron bruttotulot kuukaudessa tai 200 000 euron omaisuus.

Vierailija
44/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele ENSIN edes termit.

MITENKÄÄN ei voi olla tilannetta että NETTOVARALLISUUS ei riitä maksamaan velkoja. Jos VARALLISUUTESI ei riitä maksamaan velkojasi olet NETTOVELKAINEN et NETTOVARAKAS. Nettovarallisuus tarkoittaa Varat - velat, joten kuvailemaasi tilannetta ei edes voi tulla, koska jos on NETTOVARALLISUUTTA niin varallisuus kattaa ne velat. 

Ja et todellakaan ole varakas jos sinulla on vain 50 k€ sijoituksia ja 5 k€ rahaa. Itse saan tuon mainitsemasi summan verran lisää rahaa sijoituksiin vuosittain.

No pahoitteluni, ikävää että noin mielesi pahoitit. Tosiaan on niin että minulla on velkaa enemmän kuin varallisuutta ja olen nettovelkainen. Erittäin hienoa että sinä pystyt lisäämään varallisuuttasi tuon reilun 50 k€ vuosittain, mutta vastaisitko myös kysymykseen mitä sinulle ta

Asunnon arvo on kyllä laskenut, mutta tuskin noin paljoa sentään. Syy on siinä että ajattelen asunnon olevan "pankin" kunnes se on maksettu, eli en laskenut jo maksamaani osaa omakseni. Ei järkeä ehkä, mutta tuolla ajatuksella vastasin.

Vierailija
45/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakas on mielestäni jos yksittäisellä ihmisellä on netto-omaisuutta 600 000.

Eli sellainen vajaa 2 % suomalaisista on mielestäsi varakkaita ja 98% ei ole.

No se huomioiden paljonko ihan tavallinen perheasunto maksaa kasvukeskuksissa niin tuo 600k ei kyllä tunnu suurelta summalta. En usko että lukumäärä voi olla noin pieni (2%) kun niitä on valtava määrä ihmisiä, joiden vanhemmat/isovanhemmat on jo asuneet niissä kasvukeskuksissa ja omien säästöjen lisäksi moni voi periä asuntoja.  

Vierailija
46/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on ihan tilastofaktaa. Ei siihen Suomen varakkaampiin oliko 10 % kuuluvana kotitaloutena tarvitse kuin muutama satatuhatta.

Vierailija
47/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITENKÄÄN ei voi olla tilannetta että NETTOVARALLISUUS ei riitä maksamaan velkoja. Jos VARALLISUUTESI ei riitä maksamaan velkojasi olet NETTOVELKAINEN et NETTOVARAKAS. Nettovarallisuus tarkoittaa Varat - velat, joten kuvailemaasi tilannetta ei edes voi tulla, koska jos on NETTOVARALLISUUTTA niin varallisuus kattaa ne velat. 

Ja et todellakaan ole varakas jos sinulla on vain 50 k€ sijoituksia ja 5 k€ rahaa. Itse saan tuon mainitsemasi summan verran lisää rahaa sijoituksiin vuosittain.

No pahoitteluni, ikävää että noin mielesi pahoitit. Tosiaan on niin että minulla on velkaa enemmän kuin varallisuutta ja olen nettovelkainen. Erittäin hienoa että sinä pystyt lisäämään varallisuuttasi tuon reilun 50 k€ vuosittain,

Eli et ymmärrä mitä termi nettovarallisuus (tai nettovelkaisuus) tarkoittaa, joten älä myöskään käytä sitä. Nettovarallisuuteen lasketaan mukaan omaisuuden realistinen nykyarvo, ml asunnon tämänhetkinen myyntiarvio. 

Vierailija
48/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakas on mielestäni jos yksittäisellä ihmisellä on netto-omaisuutta 600 000.

Eli sellainen vajaa 2 % suomalaisista on mielestäsi varakkaita ja 98% ei ole.

No se huomioiden paljonko ihan tavallinen perheasunto maksaa kasvukeskuksissa niin tuo 600k ei kyllä tunnu suurelta summalta. En usko että lukumäärä voi olla noin pieni (2%) kun niitä on valtava määrä ihmisiä, joiden vanhemmat/isovanhemmat on jo asuneet niissä kasvukeskuksissa ja omien säästöjen lisäksi moni voi periä asuntoja.  

Monella perheasunnon omistajalla taitaa olla velkaa, ei pelkkää omaisuutta.

Vierailija
49/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on vastannut että suuret nettotulot muka tekevät varakkaan. Mielestäni varakkailla pääomatulot ovat suuremmat kuin palkkatulot. Pääomatulot ovat tietenkin oikeita pääomatuloja eikä lääkärin tai juristin vero-optimoituja tuloja. Rikkaalla ei ole palkkatuloja ollenkaan, ellei hallituspalkkioita sitten maksella verokortille.

Vierailija
50/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikkapa lapseni, hän sai hyväpalkkaisen työn jo ennen yliopistosta valmistumistaan, tehnyt töitä 23-vuotiaasta. Omistaa miehensä kanssa velattoman uudehkon ison talon, perheessä kaksi uutta isoa hienoa autoa, omistavat upean kesämökin, lomia ulko- ja kotimaassa, vaatteet aina parasta, korut aitoja niissä timantit hyvälaatuisia, ei kookkaita mutta laatu näkyy, kodin ja mäkin sisustus myös laatua. Vuositulot yhteensä n. 400 000 €, lapseni on lisäksi saanut kaksi perintöä. Ikää heillä alle 40 vuotta. 

Vierailija
51/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2019 varakkaimman desiilin kotitalouden mediaaninettovarallisuus oli n. 766.000.  

Vierailija
52/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

iVierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pahoitteluni, ikävää että noin mielesi pahoitit. Tosiaan on niin että minulla on velkaa enemmän kuin varallisuutta ja olen nettovelkainen. Erittäin hienoa että sinä pystyt lisäämä

Mielestäni on OK tehdä virheitä jos oppii niistä kun korjataan. Sinun kommenttisi perusteella ei pitäisi sanoa mitään jos voi olla väärässä eikä tiedä miten korjata tekemänsä virheet. Pidän valitsemani linjan jatkossakin, parempi tehdä virheitä ja oppia niistä kuin olla tekemättä mitään ja olla oppimatta mitään.

Nyt minäkin tiedän että nettovarallisuuteni on asunnon teoreettinen arvo X huomioiden 55 000 euroa + X - velat.

Vierailija
53/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2019 varakkaimman desiilin kotitalouden mediaaninettovarallisuus oli n. 766.000.  

Wow, yllättävän paljon.

Vierailija
54/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis alle 400 000 euroa per nuppi kahden hengen kotitaloudessa. Mielenkiintoista, en tiennytkään olevani noin varakas suhteessa muihin.

Vierailija
55/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on velaton puolen miljoonan talo ja 350000 euron mökistä on vielä 150000 euroa velkaa. Eli kiinteistöissä noin 700000€, mikä nyt sinällään on ihan perus. Mutta sijoituksia on yli 1,5 miljoonan euron edestä, joten voisin ehkä ajatella, että ollaan varakkaita. 

Yleensä kun varakkuutta ajatellaan, niin ei siihen lasketa oman kodin arvoa mukaan. Ehkä jo puolen miljoonan sijoituksilla voisi ajatella, että on varakhas, vaikka ei tuolla töistä jäädä pois.

Rikas on sitten sellainen, joka voi elää leveästi pääomatuloilla eikä tarvitse käydä töissä.

Vierailija
56/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin varakkaaksi sitä eniten omistavaa neljännestä. Raja noin 250 000 euroa.

Vierailija
57/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pahoitteluni, ikävää että noin mielesi pahoitit. Tosiaan on niin että minulla on velkaa enemmän kuin varallisuutta ja olen nettovelkainen. Erittäin hienoa että sinä pystyt lisäämään varallisuuttasi tuon reilun 50 k€ vuosittain, mutta vastaisitko myös kysymykseen mitä sinulle tarkoittaa varakas?

Miten olet onnistunut samaan enemmän velkaa kuin varallisuutta.

Oletko nyt ihan pihalla.  Eli siis jos myyt asunnot ja kaiken mitä omistat.  Niin jäät vielä miinukselle ?

Olet yhtä rikas kuin itse olin opiskeluaikana.  Eli opintolainaa ja ei omaisuutta.

Vierailija
58/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelisin että jo miljoonan osakesalkulla pystyisin elättämään itseni ilman työntekoa. Toki pitäisi olla valittuna osakkeita joista saa hyvin osinkoa. Jännää että monelle tuo on vasta varakkaan alaraja.

Vierailija
59/95 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelisin että jo miljoonan osakesalkulla pystyisin elättämään itseni ilman työntekoa. Toki pitäisi olla valittuna osakkeita joista saa hyvin osinkoa. Jännää että monelle tuo on vasta varakkaan alaraja.

Harvalla se kaikki miljoonasta on sijoitettuna. Eli useimmilla asunnossa on kiinni monta sataa tuhatta. Ja en pitäisi varakkaana ihmistä, joka ei voi halutessaan elää pääoman tuotolla - eli toisinsanoen itse ainakin valitsin sen rajan nimenomaan niin, että "kohtuullinen asunto + just ja just voi elää tekemättä töitä". En kutsuisi varakkaaksi ihmistä, jonka on pakko tehdä palkkatyötä. Ja rikas on sitten se, joka voi elää korkealla elintasolla tekemättä töitä, eli luokkaa 5M omaisuus. 

Vierailija
60/95 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihminen on varakas kun on oma mieluinen velaton koti ja kuukauden lopussa tilillä 1000e ylimääräistä rahaa.Ei se enempää vaadi, enää ei tarvitse miettiä rahaa.

Mutta moniko tähän pääsee varsinkaan silloin kun rahantarve lapsiperheenä on suurin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän