Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teille on varakkaan raja?

Vierailija
03.03.2024 |

Haluaisin tietää miten muut koette varakkuuden?

Ja myönnettäköön, koen olevani keskimääräistä kiinnostuneempi rahasta ja varakkuudesta mikä selittäneekin tämän kysymyksen, mutta samalla se pistää miettimään ovatko odotukseni varakkuudesta tai varallisuudesta aivan väärällä tasolla. Jos otan esimerkiksi itseni, minulla on sijoituksia n. 50 000 euron arvosta, tilillä reilut 5000 euroa yllättäviä menoja varten, ja lyhennän asuntolainaa joka kuukausi. En koe olevani varakas (nettovarallisuus ei riitä maksamaan mainittua asuntolainaa), mutta toisaalta olen jopa ylpeä siitä että olen yksinasuvana pystynyt säästämään näinkin paljon, kun yksinasuvat ja yksinhuoltajat ovat tilastollisesti Suomen köyhin asuinmuoto.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas on kotitalous jonka nettovarallisuus on ylimmässä varallisuusdesiilissä. Rikas on ylin 1%.

Vierailija
22/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oberoende av vad man har, känner man sig aldrig riktigt välbärgad. Alltid är det något som lite grämer. Det man tänkte köpa är lite onödigt dyrt och pengar kommer inte in i önskad takt. Emellanåt går det bättre och emellanåt sämre. Även då det går sämre, kommer det in mera än vad som går ut.

Det är rätt löjligt då inget nödvändigt fattas och det finns tillräckligt av allt för resten av livet, men trots det borde man gnida vidare och skaffa lite till. För vem?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000€ kuukausipalkka. 

Tuohan ei kerro varakkuudesta mitään, jos suurin osa menee joka kuukausi kulutukseen ja muihin menoihin.

Vierailija
24/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista kuulla kuinka erilaisia näkemyksiä ihmisillä on varakkuudesta.

Itse olen aina ajatellut varakkaan henkilön olevan sellainen, jolle raha ei ole suuri huolenaihe, mutta en toisaalta pidä varakasta henkilönä jonka ei koskaan tarvitse ajatella rahaa. Minulle miljoona kuulostaa jo rikkaalta henkilöltä ja on avartavaa huomata kuinka erilaisia näkökulmia tähän mahtuu.

Vierailija
25/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas on ihminen, jolla on merkittäviä pääomatuloja, mutta ei kuitenkaan niin suuria, että pelkästään niiden varassa voisi elää.

Sanoisin, että jos sijoitukset ovat yli 500 000 euroa ja alle 2 miljoonaa, on varakas.

Vierailija
26/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas on se, joka osaa suhteuttaa menonsa tuloihin ja olla tyytyväinen. Muulla ei ole mitään merkitystä. 

Vierailija
27/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas on sellainen, jonka ei tarvitse ajatella rahaa ostaessaan jotain käyttötavaraa tai vaikka auton..

Rikas on sellainen,  jonka ei tarvitse ajatella rahaa ostaessaan periaatteessa mitä tahansa, kunhan ei ihan älyttömyyksiin mennä.

Vierailija
28/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on niin vaihtelevia mielipiteitä. Toiselle varakas on toiselle rikas ja kolmannelle surullisen köyhä. Fakta on, että Suomessa on länsimaiden "köyhimmät rikkaat", koska meillä järkyttävä verotus tasapäistää palkkatulot tehokkaasti. Toisaalta ihan hyväkin, koska valtaisat varallisuuserot eivät ole missään yhteiskunnassa luoneet erityisesti mitään hyvää.

Itse määrittelisin varakkaan sellaiseksi, joka kykenisi tarvittaessa elelemään pelkillä pääomatuloilla (osingot, vuokratulot). Tuo voisi tarkoittaa esimerkiksi velatonta omaa asuntoa ja autoa. Käytännössä tuohon voisi riittää joku 500-800 k€ nettovarallisuus riippuen paljolti, missä asustaa. Syrjäkylällä pärjää vähemmälläkin.

Jos taas miettii, miten varallisuus näkyisi arjessa niin varmaan ennen kaikkea siinä, ettei tarvitsisi murehtia/miettiä liiaksi ruoan hintaa kaupassa, sähkömaksuja, auton käyttökuluja yms. arkisia asioita, jotka ovat etenkin nyt inflaation ja energian hintojen nousun vuoksi nousseet varmasti monen mieleen. Tunnenpa aika monta "varakasta", joiden kulissit olivat niin yliviritettyjä lainoilla, että ovat nyt todella lirissä nousseiden hintojen ja korkojen kanssa. Ei siis ollut todellista varakkuutta.

Itse en ole vielä ainakaan varakas. Asuntolainaa ei enää ole, mutta osakesalkku ei riittäisi tuotoillaan elättämään minua, jos mitään muita tuloja ei olisi. Pitäisi karkeasti kolminkertaistaa vielä sijoitusten arvo ja tuotto. Toki olen hyvätuloinen ja pystyn vakaaseen tahtiin tähtäämään tuonne parempaan elintasoon. Kaikille se ei ole mahdollista.

M34

Vierailija
29/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakas on sellainen joka ei ajattele rahaa lainkaan, koska ei tarvitse.

Jännittävää. Minä pitäisin tuollaista henkilöä rikkaana, ja mielestäni varakas < rikas.

-AP

Erittäin hyvä pointti, varakkuus ei tarkoita rikasta. Varakas ihminen on erittäin hyvin toimeentuleva, on isoa asuntoa, mökkiä, pari hienoa autoa yms.

Miksi rinnastat varakkuuden siihen, että ihminen on ostanut paljon kalliita asioita? Nehän saa vaikka isolla lainalla. Minusta ihminen, jolla on noiden ostohintaa vastaava summa sijoituksissa, on paljon varakkaanmpi kuin se joka on tuhlannut rahansa esim autoihin. Hassua pitää rahan _tuhlausta_ varakkuuden merkkinä!

Vierailija
30/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varakas on ihminen, jolla on merkittäviä pääomatuloja, mutta ei kuitenkaan niin suuria, että pelkästään niiden varassa voisi elää.

Sanoisin, että jos sijoitukset ovat yli 500 000 euroa ja alle 2 miljoonaa, on varakas."

"Varakas on se, joka osaa suhteuttaa menonsa tuloihin ja olla tyytyväinen. Muulla ei ole mitään merkitystä. "

Nämä kaksi peräkkäin ovat vastaus siihen miksi tätä on ylipäätään kysytty.

Vierailija
31/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvassa on Suomessa ne ihmiset, joillaon asunnon lisäksi satoja tuhansia. Heittämällä ylintä desiiliä varakkuudesta.

Ei me nyt niin harvoja olla. Noin 300 000 kotitaloudella on 6 numeroinen summa rahoitusvarallisuutta.

Vierailija
32/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakas on sellainen, jonka ei tarvitse ajatella rahaa ostaessaan jotain käyttötavaraa tai vaikka auton..

Rikas on sellainen,  jonka ei tarvitse ajatella rahaa ostaessaan periaatteessa mitä tahansa, kunhan ei ihan älyttömyyksiin mennä.

Ökyrikkaita on sitten tyypit kuten Musk, jollei ole huijannut kaikkia.

Vierailija
33/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas on mielestäni jos yksittäisellä ihmisellä on netto-omaisuutta 600 000.

Vierailija
34/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikas on milli ja enemmän. Varakas kun nettovarallisuus puoli milliä alkaen.

Eikä väliä kuinka moni siitä varallisuudesta nauttii?

Vierailija
35/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun passiiviset tuotot kattavat kaikki normaalit menot on varakas.

Joillakin ne normaalit menot ovat aika epänormaaleja.

Vierailija
36/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle varakas ei ole mikaan rahasumma vaan niin paljon hyvin sijoitettua paaomaa etta silla saa minka tahansa (kohtuuden) tahtomansa toteutettua koskematta paaomaan.

Vierailija
37/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele ENSIN edes termit.

MITENKÄÄN ei voi olla tilannetta että NETTOVARALLISUUS ei riitä maksamaan velkoja. Jos VARALLISUUTESI ei riitä maksamaan velkojasi olet NETTOVELKAINEN et NETTOVARAKAS. Nettovarallisuus tarkoittaa Varat - velat, joten kuvailemaasi tilannetta ei edes voi tulla, koska jos on NETTOVARALLISUUTTA niin varallisuus kattaa ne velat. 

Ja et todellakaan ole varakas jos sinulla on vain 50 k€ sijoituksia ja 5 k€ rahaa. Itse saan tuon mainitsemasi summan verran lisää rahaa sijoituksiin vuosittain.

No pahoitteluni, ikävää että noin mielesi pahoitit. Tosiaan on niin että minulla on velkaa enemmän kuin varallisuutta ja olen nettovelkainen. Erittäin hienoa että sinä pystyt lisäämään varallisuuttasi tuon reilun 50 k€ vuosittain, mutta vastaisitko myös kysymykseen mitä sinulle tarkoittaa varakas?

Miten olet ajautunut tilanteeseen jossa sulla on velkaa niin paljon, ettei edes asunnon arvo plus 55 tonnia kata velkoja? Koska sitä "nettovelkainen" kohdallasi tarkoittaisi. Onko asunnon arvo tippunut yli 55 tonnia siitä kun ostit sen 100% lainalla? Vai onko sinulla kymmeniä tuhansia kulutusluottoja? Vai etkö vieläkään ymmärtänyt kuinka nettovarallisuus lasketaan...?

Vierailija
38/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakas on mielestäni jos yksittäisellä ihmisellä on netto-omaisuutta 600 000.

Eli sellainen vajaa 2 % suomalaisista on mielestäsi varakkaita ja 98% ei ole.

Vierailija
39/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ett bra exempel. Man håller på att byta den äldre bilen mot en mycket nyare. Inte splitterny. Pengarna kunde man ta från kontot, men man håller på med att dividera månadsrater och skattepåföljder för  de närmaste fem åren samt grubblar över sommardäckens kondition, alldeles som om det spelade någon roll i den egna ekonomin idag. Man kunde också köpa samma kärra splitterny, men det skulle enligt min bedömning vara en sämre affär. Dessa till synes onödiga grubblanden kan vara en av orsakerna till att man har råd.

Vierailija
40/95 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvassa on Suomessa ne ihmiset, joillaon asunnon lisäksi satoja tuhansia. Heittämällä ylintä desiiliä varakkuudesta.

Ei me nyt niin harvoja olla. Noin 300 000 kotitaloudella on 6 numeroinen summa rahoitusvarallisuutta.

Yritin etsiä nettovarallisuutta ilman asuntoa, hakusanat oli varmaan väärät mutta en löytänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän