kaikille yksinasujille ei riitä hoitajaa
Kommentit (12)
Miksi aina ajatellaan että kaikki tarvitsevat vanhana hoitajaa?
Tiedän monia vanhoja ihmisiä jotka hoitavat asiansa ja huushollinsa ja elämänsä täysin itsenäisesti ilman mitään apua. Aikovatko kaikki hankkia itsensä niin raihnaiseen kuntoon etteivät pysty?
Itse on 70, nainen ja asun yksin. Minulla on kaksi aikuista lasta enkä todellakaan tarvitse heidän "hoivaansa".
Omat vanhempani asuivat loppuun asti omassa talossaan ilman vieraan apua. Isompia ulkotöitä kuten katon uusiminen kävivät veljet sitten tekemässä. En voi kuvitellakaan että äitini olisi sietänyt siihenketään huushollaamaan! :D
Molemmat kuolivat sairaalassa lyhyen sairauden jälkeen. Äiti 86-vuotiaana isä 84.
Olen erittäin aktiivinen liikkuja ja hyvässä kunnossa. Nyt kevättalvella otetut verikokeet kaikki hyvät. Enpä usko että jään makaamaan mihinkään toisten syötettäväksi ja käänneltäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten olisi korkea aika opetella huolehtimaan läheisistään.
Min oon. Se vei minut köyhyyteen ja nälkään. Muut lähtivät hautajaisten jälkeen kiertelemään Eurooppaa. Rahaa oli.Minä jäin hoitamaan hautaa. Tölkkirahoilla ostin halpoja kukkia alesta. Ihan nätti hauta.
Niin, ja mitä mun pitäisi tälle tehdä?
Olin parisuhteessa, jossa kumppani hyvin äkkiä eräässä tilanteessa apua pyytäessäni tiuski että hän ei miksikään omaishoitajaksi ala.
Myöhemmin olisin tarvinnut apua kun loukkasin pahasti jalkani. Eipä ensin näkynyt viikkoihin, kunnes lopulta haki luokseen jotta edes kauppa-asiat hoituvat. Ja sitten heittikin yön selkään pihalle ensin pahoinpideltyään.
Sitä edellinen jätti kun sairastuin psyykkisesti.
Hirvittäähän se jos joku dementia iskee, näitähän on melko nuorillakin terveellisesti eläneillä. Mutta minkäs teet. Jos kuolee heitteille jääneenä niin sitten kuolee, varmaan hyvä niin loppujen lopuksi että pääsee pois.
Kyseinen linkki koski vain nuoria yksin eläviä. Mutta aika moni vanhuksista elää yksin ja hoidon tukemana. Yhä enemmän karsitaan vanhus huollosta? Miksi ei voida lisätä vanhusten hoivakoteja enemmän, koska se tarkoittaa käytännössä sitä, että tarvitaan myös vähemmän hoitajia. Nykyään hoitajat joutuvat käymään jokaisen vanhuksen kotona erikseen, jonka vuoksi resusseja tarvitaan yhä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen linkki koski vain nuoria yksin eläviä. Mutta aika moni vanhuksista elää yksin ja hoidon tukemana. Yhä enemmän karsitaan vanhus huollosta? Miksi ei voida lisätä vanhusten hoivakoteja enemmän, koska se tarkoittaa käytännössä sitä, että tarvitaan myös vähemmän hoitajia. Nykyään hoitajat joutuvat käymään jokaisen vanhuksen kotona erikseen, jonka vuoksi resusseja tarvitaan yhä enemmän.
Hoivakotipaikat tulee yhteiskunnalle varsin kalliiksi, koska vain harva vanhus pystyy maksamaan omasta eläkkeestään siellä asumisensa ja saamansa hoivan. Rahasta tässä on kyse eikä mistään muusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina ajatellaan että kaikki tarvitsevat vanhana hoitajaa?
Tiedän monia vanhoja ihmisiä jotka hoitavat asiansa ja huushollinsa ja elämänsä täysin itsenäisesti ilman mitään apua. Aikovatko kaikki hankkia itsensä niin raihnaiseen kuntoon etteivät pysty?
Itse on 70, nainen ja asun yksin. Minulla on kaksi aikuista lasta enkä todellakaan tarvitse heidän "hoivaansa".
Omat vanhempani asuivat loppuun asti omassa talossaan ilman vieraan apua. Isompia ulkotöitä kuten katon uusiminen kävivät veljet sitten tekemässä. En voi kuvitellakaan että äitini olisi sietänyt siihenketään huushollaamaan! :D
Molemmat kuolivat sairaalassa lyhyen sairauden jälkeen. Äiti 86-vuotiaana isä 84.
Olen erittäin aktiivinen liikkuja ja hyvässä kunnossa. Nyt kevättalvella otetut verikokeet kaikki hyvät. Enpä usko että jään makaamaan mihinkään toisten syötettäväksi ja käänneltäväksi.
Hoivapommi ja vuosikymmenen kestävät hoivatarpeet ovst ovat kuitenkin yhteiskunnallinen ilmiö huolimatta siitä, että sun vanhemmilla on käynyt tuuri. Ja sinulla myös. Tällä hetkellä meillä on paljon hoivavastuuseen uupunutta työikäistä väestöä.
Sun perheesi tilanne ei tätä isoa kokonaisuutta muuta.
Hyvin sanottu, 9. En ymmärrä tuota ilkeämielistä kaikkivoipaisuuden tunnetta. "Enpä usko jääväni makaamaan käänneltäväksi". Veikkaan ettei ajatellut sekään 65v tuntemani, joka oli liikunnallinen ja ns. oikein elävä varmaan, mutta sairastui otsalohkodementiaan.
Tosin eikös se ilkeys ja semmoinen ole tässäkin usein ensimmäisiä oireita.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kuitenkin kaikilla parisuhteessa oleville tulee puolisolle velvoite hoitaa toista ja niille joilla on lapsia, lapset velvoitetaan sakon uhalla hoitamaan dementiavanhempiaan. Se helpottaa tilannetta.
Asuu 900km päässä. Ei tule jatkossakaan hoidettua.
M50
Onneksi kuitenkin kaikilla parisuhteessa oleville tulee puolisolle velvoite hoitaa toista ja niille joilla on lapsia, lapset velvoitetaan sakon uhalla hoitamaan dementiavanhempiaan. Se helpottaa tilannetta.