Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit muistuttavat: kuntosaliharjoittelusta ei ole terveyshyötyä

Vierailija
03.03.2024 |

Monet lääkärit ovat hyvin huolestuneita nykysuuntauksesta, jossa liikunta painottuu yhä staattisemmaksi ja tapahtuu sisätiloissa.

Kaupallinen voima on onnistunut saamaan ihmiset neljän seinän sisälle, mutta siinä samassa on liikkuminen unohtunut.

Kuntosaliliikunta ei valitettavasti kuormita hengitys- ja verenkiertoelimistöä niin kuin liikunnan tarkoitus olisi. Ahkerakin kuntosalikävijä on oikeasti huonossa kunnossa, vaikka lihakset pullistelisivatkin. Hengitys- ja verenkierto ei juuri poikkea sohvaperunasta ja pahimmillaan veriarvot on pilattu ruokavillityksellä. Tilanne paljastuu lääkäriasemien teettämissä kuntotesteissä, jossa trendi on laskeva. Yhä useampi ihminen on niin huonossa kunnossa, ettei esimerkiksi niinkin tavallinen asia kuin juokseminen onnistu.

Liikunnan tärkeää terveysvaikutusta ei siis saavuteta kuntosalilla. Siis terveydellisestä näkökulmasta - taloudellisesta vinkkelistä asia on tietysti toisin.

Lääkärit kannustavat ihmisiä liikkumaan niin, että on hengästynyt 2 tunnin ajan tai voimakkaasti hengästynyt 1 tunnin ajan. Siis ilman taukoja kuormituksessa. Paras liikuntatapa on edelleen lenkkeily kohtuullisilla kuormituksella välttäen äärimmäistä repimistä.

Kommentit (409)

Vierailija
201/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

168. Mä olen käynyt enemmän ja vähemmän 20 vuotta salilla. Olen jopa työskennellyt liikunta alalla.Olen myös todella sosiaalinen eli tutustun ihmisiin. Ja ikävä kyllä ei kaikilla voi olla kuntoutus menossa vuosikausia.

Jos jotain % lukua pitäisi heittää 30-40% salilla kävijöistä hyötyy treenaamisestaan. Suurin osa hyötyjistä on 15-30v miehet. Ylivoimaisesti heikoimmin suoriutuu 30+ naiset.

Taidat heitellä lukujasi täysin mutulla. Hyötyjät on siellä 50+ joukkiossa jotka tarvitsisi punttiennostoa kompensoimaan luontaisesti vähenevää lihaksistoaan. Suuri osa nuoremmista näyttää käyvän saleilla ulkonäkösyistä eikä siksi että tarvitsisi vahvempia lihaksia. 

Heitän niitä 20v kokemuksella. 

Kerron esimerkin täs salilla

Kyllä, eniten hyötyisi vanhukset jos he treenaisivat oikein ja järkevästi. Ikävä kyllä 90% ei treenaa.

Vierailija
202/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahdotonta jollekin ymmärtää, että kaikki ei halua jatkuvasti kehittyä. Joku haluaa kävellä sen 5km joka päivä 20 vuotta ja se on ihan ok. Se myös auttaa ylläpitämään terveyttä. Se on täysin riittävää.

Sairasta toisten kyttäämistä ja suorittamismentaliteettia. Kannattaa mennä sinne pakkotoistolle jauhamaan noita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavaa. Itse ainakin kuntosali auttaa jaksamaan toimistotyössä. Hartiat tms ei jumitu. Toki sitten kävelen myös.

Vierailija
204/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisänä tohon kyttäykseen. Kuten sanoin olen sosiaalinen. Juttelen paljon ihmisten kanssa. Muistetaan ne voima standardit. Mitä voi päätellä jos juttelen naisen kanssa ja hän sanoo käyneensä aktiivisesti salilla 5-8-10-15vuotta ja sitten nään kun hän kyykkää 30kg. Tai pystypunnertaa 5kg painot per käsi?

Ja ei kaikki nää ei voi olla kuntoutujia.

Vierailija
205/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mahdotonta jollekin ymmärtää, että kaikki ei halua jatkuvasti kehittyä. Joku haluaa kävellä sen 5km joka päivä 20 vuotta ja se on ihan ok. Se myös auttaa ylläpitämään terveyttä. Se on täysin riittävää.

Sairasta toisten kyttäämistä ja suorittamismentaliteettia. Kannattaa mennä sinne pakkotoistolle jauhamaan noita.

Toisaalta pelkkä kävely ei taida riittää terveysliikuntasuosituksen täyttämiseen. Tai saa ainakin kävellä todella ripeästi, jotta suositus hengästyttävästä liikunnasta toteutuu. 

Vierailija
206/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jatkuvasti tarvitsekkaan kehittyä riittää kun joskus kehittyy. Silloin sä pysyt kunnossa myös kun ikä alkaa vähentää sun kuntoa..

Hirveän pahasti tuntuu menevän ihon alle nää keskustelut täällä. Miksihän?

Vierailija
207/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten kuntosalilla hengästyy jos ei muka kuormita hengityselimistöä?

Koska on niin paskassa kunnossa siellä patti lihastensa alla :D 

Vierailija
208/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tulee treenipainojen kyttäykseen. Miehillä ja naisilla on voima standardit. 

Jos mä nään vaikka naisen 1.1.2020 juttelen hänen kanssaan ja siinä sivussa nään että hän kyykkää 30kg painolla. Nään häntä useasti joka viikko vuoteen 1.1.2024 asti ja nään että hän kyykkää edelleen 30-35kg.  Tiedän automaattisesti ettei treeni ole ollut kehittävää.

Olen sitten varmaan tälläinen nainen, teen yleensä penkkipunnerruksessa sarjaa noin 50-55 kilolla. Hankala tästä on enempää saada lisää voimaa, kun salilla on käynyt pitkään. Olkapään kanssa on ollut myös välillä ongelmaa ja ihan henkisen jaksamisen kanssa. Varmaan näyttää etten ole vuosikausiin kehittynyt.

Treenipainojen perusteella et voi kyllä ikinä tietää mitään toisen tilanteesta, jalassa saattaa olla vaikka joku hermovamma, mikä ei salli enempää painoa kyykkyyn.

Vierailija
209/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tulee treenipainojen kyttäykseen. Miehillä ja naisilla on voima standardit. 

Jos mä nään vaikka naisen 1.1.2020 juttelen hänen kanssaan ja siinä sivussa nään että hän kyykkää 30kg painolla. Nään häntä useasti joka viikko vuoteen 1.1.2024 asti ja nään että hän kyykkää edelleen 30-35kg.  Tiedän automaattisesti ettei treeni ole ollut kehittävää.

Olen sitten varmaan tälläinen nainen, teen yleensä penkkipunnerruksessa sarjaa noin 50-55 kilolla. Hankala tästä on enempää saada lisää voimaa, kun salilla on käynyt pitkään. Olkapään kanssa on ollut myös välillä ongelmaa ja ihan henkisen jaksamisen kanssa. Varmaan näyttää etten ole vuosikausiin kehittynyt.

Treenipainojen perusteella et voi kyllä ikinä tietää mitään toisen tilanteesta, jalassa saattaa olla vaikka joku hermovamma, mikä ei salli enempää painoa kyykkyyn.

55kg on naiselle jo hyvä penkki tulos. 

Treeni painot kertoo kaiken.  Harvalla on jalat, selkä, olkapäät rikki.  Jos sulla on jalassa hermovamma ei vaikuta sun selän voimaan tai työntäviin. Jos sulla on olkapää rikki ei vaikuta sun kyykkyyn.

Vierailija
210/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn vielä sulta? Mitä jos ei ole mitään vaivoja ja silti nostellaan penkissä sitä 20-25kg vuodesta toiseen. Onko tää sun mielestä järkevää ajankäyttöä ja treenaamista

Vierailija
211/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan oli AP vetänyt kunnon trollauksen. Tai sitten on ymmärtänyt lekurien kirjoitukset täysin väärin.

Vierailija
212/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh, ajatteleeko kommentoijat täällä että kuntosalilla käyminen on pelkkää punttien nostamista? Itse ainakin kun kävin salilla, juoksin sellaista juoksumatto-porras laitetta, pyöräilin, sitten tavallinen juoksumatto, cross-trainer ja tunnin pituiset ohjatut hiit-tunnit, joissa juostaan, hypitään potkitaan, hakataan, kyykätään, jne. Yksin en pysty mitenkään tekemään yhtä rankkaa treeniä kuin ohjatulla tunnilla.

Vierailija
213/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kysyn vielä sulta? Mitä jos ei ole mitään vaivoja ja silti nostellaan penkissä sitä 20-25kg vuodesta toiseen. Onko tää sun mielestä järkevää ajankäyttöä ja treenaamista"

Ei ja kyllä moni nainen treenaakin liian kevyesti, mutta kyllä tuo paino pitää myös aina suhteuttaa naisen kokoon. Olen itse suht painava ja 50 kg penkki on täysin eri asia jos on kevyt 50 kg nainen kyseessä. Naisilla yläkropan voimat ei kuitenkaan kehity samalla tavalla kuin miehillä, vaan vastaa ehkä parhaimmillaan 1/3 miesten voimista, alavartalossa ero on 2/3. Ei kaikki miehetkään saa vuosikausien treenillä 100 kiloa penkistä, joten ongelma ei ole vain naisten. Osalle voima tarttuu paremmin ja osalle ei.

Vierailija
214/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kysyn vielä sulta? Mitä jos ei ole mitään vaivoja ja silti nostellaan penkissä sitä 20-25kg vuodesta toiseen. Onko tää sun mielestä järkevää ajankäyttöä ja treenaamista"

Ei ja kyllä moni nainen treenaakin liian kevyesti, mutta kyllä tuo paino pitää myös aina suhteuttaa naisen kokoon. Olen itse suht painava ja 50 kg penkki on täysin eri asia jos on kevyt 50 kg nainen kyseessä. Naisilla yläkropan voimat ei kuitenkaan kehity samalla tavalla kuin miehillä, vaan vastaa ehkä parhaimmillaan 1/3 miesten voimista, alavartalossa ero on 2/3. Ei kaikki miehetkään saa vuosikausien treenillä 100 kiloa penkistä, joten ongelma ei ole vain naisten. Osalle voima tarttuu paremmin ja osalle ei.

Toki kehonpaino vaikuttaa paljon.  Noi standardit löytyy ihan googlaamalla. 

Toi mun pointti ja niihin ite törmännyt hirveästi on just se että moni ei oikeasti tajua / tiedä mitä pitäisi tehdä.  Sit tyydytään siihen että pumpataan sitä 25kg penkissä vuodesta toiseen.  Vaikka kerran vuoteen 2.5kg lisäyksellä saataisiin se treenin hyöty ulos. Ja saavutettiin isot terveyshyödyt varsinkin vanhuutta ajatellen 

Vierailija
215/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisänä tohon kyttäykseen. Kuten sanoin olen sosiaalinen. Juttelen paljon ihmisten kanssa. Muistetaan ne voima standardit. Mitä voi päätellä jos juttelen naisen kanssa ja hän sanoo käyneensä aktiivisesti salilla 5-8-10-15vuotta ja sitten nään kun hän kyykkää 30kg. Tai pystypunnertaa 5kg painot per käsi?

Kyllä tuossa viiden vuoden treenaamisen jälkeen pitäisi naisen kuin naisen rykäistä rinnalle 265 kiloa vihaisen karjumisen saattelemana. Sen jälkeen voidaan siirtyä kuntosalin kahvioon juomaan Hart Sporttia ja lukemaan Bodaus lehtiä.

Vierailija
216/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki kehonpaino vaikuttaa paljon.  Noi standardit löytyy ihan googlaamalla. 

Toi mun pointti ja niihin ite törmännyt hirveästi on just se että moni ei oikeasti tajua / tie

On varmasti näinkin, mutta 2,5 kg korotus 25 kilon penkissä on jo prosenteissa iso korotus ja voi olla jollekin jo liikaa. Kyllä aloittelijana (ja vieläkin) yli 10 kg käsipainoissa 2,5 kg korotukset seuraavaan painoon on isoja harppauksia eikä isompaa painoa välttämättä saa edes punnerrettua ylös. Osa voi myös pelätä että paino jää rinnalle, muttei kehtaa kysyä varmistajaa.

Vierailija
217/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä lukenut artikkeleita kuinka hyvin treenatut miehet "leikittelevät terveydellään" ja lukenut siitä kuinka "pitäisi olla huolissaan miten ihmiset ihailevat treenattuja urheilullisia miesvartaloita, vaikka se on epäterveellistä". Enkä muista että esimerkiks elokuvien treenattuja näyttelijämiehiä pidettäisiin "huonoina esikuvina". Ymmärrät varmaan että lihaksikkaan vartalon saa käytännössä vain oikealla salitreenaamisella, sitä ei saa syömällä kaurapuuroa. Jos haluaa elää terveenä, treenatuilla isohkoilla lihaksilla tai ilman, niin toki kaurapuuro ja airobinen liikunta ovat tarpeen.

Jos jokin asia ei YKSINÄÄN/PELKÄSTÄÄN ole hyväksi, ei se kuitenkaan ole haitaksi. Niin kauan kuin muistan ovat saleilla käyvät nuoret miehet puhuneet ei-airobisesta ja airobisesta liikunnasta, eli tienneet että painoharjoittelun tulisi olla vain osa treenaamista.

M50

Vierailija
218/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos treenaa liian kovaa,voi tulla hiki.

Vierailija
219/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuossa viiden vuoden treenaamisen jälkeen pitäisi naisen kuin naisen rykäistä rinnalle 265 kiloa vihaisen karjumisen saattelemana. Sen jälkeen voidaan siirtyä kuntosalin kahvioon juomaan Hart Sporttia ja lukemaan Bodaus lehtiä.

Voima standardit naisella.

70kg naiselle keskiverto tulokset. 

Penkki 50kg.

Kyykky. 78kg.

Mave 91kg. 

Tossa ihan perus kauraa mihin jokainen kuntosalia harrastava nainen pääsee.

Mites noihin verrattuna sit kun saleilla näkee paljon näitä kellä voimatasot puolet noista?

Vierailija
220/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihasmassaa ei ole syytä hankkia enempää kuin kehonpainotreenillä tulee. Lihasvoima ja lihasten toimivuus on optimi myöskin kehonpainolla treenatessa. Ulkonäön takia ei pidä treenata vaan terveyden ja sen mitä keholla pystyy tekemään. Paino on syytä pitää mahdollisimman pienenä, tukee terveellistä elämää. Ylipaino rasittaa sisäkaluja ja niveliä.

Paljonko sitä lihasmassaa oikeasti tulee omalla painolla kyykätessä? 

Sitä tulee juuri sopivasti omalla painolla kyykätessä. Lihasmassan liika kasvattaminen ei yksinkertaisesti ole järkevää, lihasmassaa ei pidä tuijottaa eikä sen pidä olla treenissä määräävä tekijä. 

Tuollainen on pikkupoikien juttuja jotka haluavat olla isoina k

Miksi tässä asiassa tehdään vastakkainasettelua? Miksi ei voi voimailla, tehdä kehonpainojuttuja ja kestävyysliikuntaa kaikkia yhtä aikaa? Olen nainen, kyykkään 1,5 kertaa oman kehoni painon, pystyn tekemään 150 kehonpainokyykkyä neljässä minuutissa ja juoksen useamman puolimaratonin vuodessa. Olisinko jotenkin terveempi jos jättäisin voimaharjoittelu kokonaan pois? Itse veikkaan, että olisin ainakin hitaampi juoksija ja kärsisin erilaisista rasitusvammoista. Oikeanlainen voimaharjoittelu on niihin paras ehkäisy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi