Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärit muistuttavat: kuntosaliharjoittelusta ei ole terveyshyötyä

Vierailija
03.03.2024 |

Monet lääkärit ovat hyvin huolestuneita nykysuuntauksesta, jossa liikunta painottuu yhä staattisemmaksi ja tapahtuu sisätiloissa.

Kaupallinen voima on onnistunut saamaan ihmiset neljän seinän sisälle, mutta siinä samassa on liikkuminen unohtunut.

Kuntosaliliikunta ei valitettavasti kuormita hengitys- ja verenkiertoelimistöä niin kuin liikunnan tarkoitus olisi. Ahkerakin kuntosalikävijä on oikeasti huonossa kunnossa, vaikka lihakset pullistelisivatkin. Hengitys- ja verenkierto ei juuri poikkea sohvaperunasta ja pahimmillaan veriarvot on pilattu ruokavillityksellä. Tilanne paljastuu lääkäriasemien teettämissä kuntotesteissä, jossa trendi on laskeva. Yhä useampi ihminen on niin huonossa kunnossa, ettei esimerkiksi niinkin tavallinen asia kuin juokseminen onnistu.

Liikunnan tärkeää terveysvaikutusta ei siis saavuteta kuntosalilla. Siis terveydellisestä näkökulmasta - taloudellisesta vinkkelistä asia on tietysti toisin.

Lääkärit kannustavat ihmisiä liikkumaan niin, että on hengästynyt 2 tunnin ajan tai voimakkaasti hengästynyt 1 tunnin ajan. Siis ilman taukoja kuormituksessa. Paras liikuntatapa on edelleen lenkkeily kohtuullisilla kuormituksella välttäen äärimmäistä repimistä.

Kommentit (409)

Vierailija
221/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä asiassa tehdään vastakkainasettelua? Miksi ei voi voimailla, tehdä kehonpainojuttuja ja kestävyysliikuntaa kaikkia yhtä aikaa? Olen nainen, kyykkään 1,5 kertaa oman kehoni painon, pystyn tekemään 150 kehonpainokyykkyä neljässä minuutissa ja juoksen useamman puolimaratonin vuodessa. Olisinko jotenkin terveempi jos jättäisin voimaharjoittelu kokonaan pois? Itse veikkaan, että olisin ainakin hitaampi juoksija ja kärsisin erilaisista rasitusvammoista. Oikeanlainen voimaharjoittelu on niihin paras ehkäisy.

Vierailija
222/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tulee treenipainojen kyttäykseen. Miehillä ja naisilla on voima standardit. 

Jos mä nään vaikka naisen 1.1.2020 juttelen hänen kanssaan ja siinä sivussa nään että hän kyykkää 30kg painolla. Nään häntä useasti joka viikko vuoteen 1.1.2024 asti ja nään että hän kyykkää edelleen 30-35kg.  Tiedän automaattisesti ettei treeni ole ollut kehittävää.

Olen sitten varmaan tälläinen nainen, teen yleensä penkkipunnerruksessa sarjaa noin 50-55 kilolla. Hankala tästä on enempää saada lisää voimaa, kun salilla on käynyt pitkään. Olkapään kanssa on ollut myös välillä ongelmaa ja ihan henkisen jaksamisen kanssa. Varmaan näyttää etten ole vuosikausiin kehittynyt.

Treenipainojen perusteella et voi kyllä ikinä tietää mitään toisen tilanteesta, jalassa saattaa olla vaikka joku hermovamma, mikä ei salli enempää painoa kyykkyyn.

Itsehän olen tehnyt jo pari vuotta penkkiä 30 kilolla, eli olen ilmeisesti just tuollainen mitä tuo edellisen kommentin kirjoittaja tarkoitti. En kuitenkaan ole nostamassa painoja tästä, sillä en halua kovin lihaksikasta yläkroppaa. Olen aika sirorakenteinen nainen ja nyt jo alkaa olla siinä rajoilla onko lihasta liikaa. Teen voimatreeniä puhtaasti ulkonäön takia, joten en pyri mihinkään jatkuvaan kehitykseen. Jos se jotakuta haittaa niin saa mun puolesta haitata, ei voisi vähempää kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kysyn vielä sulta? Mitä jos ei ole mitään vaivoja ja silti nostellaan penkissä sitä 20-25kg vuodesta toiseen. Onko tää sun mielestä järkevää ajankäyttöä ja treenaamista"

Ei ja kyllä moni nainen treenaakin liian kevyesti, mutta kyllä tuo paino pitää myös aina suhteuttaa naisen kokoon. Olen itse suht painava ja 50 kg penkki on täysin eri asia jos on kevyt 50 kg nainen kyseessä. Naisilla yläkropan voimat ei kuitenkaan kehity samalla tavalla kuin miehillä, vaan vastaa ehkä parhaimmillaan 1/3 miesten voimista, alavartalossa ero on 2/3. Ei kaikki miehetkään saa vuosikausien treenillä 100 kiloa penkistä, joten ongelma ei ole vain naisten. Osalle voima tarttuu paremmin ja osalle ei.

Toki kehonpaino vaikuttaa paljon.  Noi standardit löytyy ihan googlaamalla. 

Toi mun pointti ja niihin ite törmännyt hirv

Joo prosentuaalisesti iso korotus mut väitän että tosi moni vois korottaa vaikka sen 10kg vuodessa jos uskaltaisi.

Vierailija
224/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tulee treenipainojen kyttäykseen. Miehillä ja naisilla on voima standardit. 

Jos mä nään vaikka naisen 1.1.2020 juttelen hänen kanssaan ja siinä sivussa nään että hän kyykkää 30kg painolla. Nään häntä useasti joka viikko vuoteen 1.1.2024 asti ja nään että hän kyykkää edelleen 30-35kg.  Tiedän automaattisesti ettei treeni ole ollut kehittävää.

Olen sitten varmaan tälläinen nainen, teen yleensä penkkipunnerruksessa sarjaa noin 50-55 kilolla. Hankala tästä on enempää saada lisää voimaa, kun salilla on käynyt pitkään. Olkapään kanssa on ollut myös välillä ongelmaa ja ihan henkisen jaksamisen kanssa. Varmaan näyttää etten ole vuosikausiin kehittynyt.

Treenipainojen perusteella et voi kyllä ikinä tietää mitään toisen tilanteesta, jalassa saattaa olla vaikka joku hermovamm

Paljon omapaino?

Vierailija
225/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä asiassa tehdään vastakkainasettelua? Miksi ei voi voimailla, tehdä kehonpainojuttuja ja kestävyysliikuntaa kaikkia yhtä aikaa? Olen nainen, kyykkään 1,5 kertaa oman kehoni painon, pystyn tekemään 150 kehonpainokyykkyä neljässä minuutissa ja juoksen useamman puolimaratonin vuodessa. Olisinko jotenkin terveempi jos jättäisin voimaharjoittelu kokonaan pois? Itse veikkaan, että olisin ainakin hitaampi juoksija ja kärsisin erilaisista rasitusvammoista. Oikeanlainen voimaharjoittelu on niihin paras ehkäisy.

Toihan on terveyden kannalta ihan paras Combo. 1.5* kehonpaino kyykky kertoo että olet tehnyt asioita oikein.

Vierailija
226/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisänä tohon kyttäykseen. Kuten sanoin olen sosiaalinen. Juttelen paljon ihmisten kanssa. Muistetaan ne voima standardit. Mitä voi päätellä jos juttelen naisen kanssa ja hän sanoo käyneensä aktiivisesti salilla 5-8-10-15vuotta ja sitten nään kun hän kyykkää 30kg. Tai pystypunnertaa 5kg painot per käsi?

Ja ei kaikki nää ei voi olla kuntoutujia.

Kyllä tuossa viiden vuoden treenaamisen jälkeen pitäisi naisen kuin naisen rykäistä rinnalle 265 kiloa vihaisen karjumisen saattelemana. Sen jälkeen voidaan siirtyä kuntosalin kahvioon juomaan Hart Sporttia ja lukemaan Bodaus lehtiä.

Voima standardit naisella.

70kg naiselle keskiverto tulokset. 

Penkki 50kg.

Kyykky. 78kg.

Mave 91kg. 

Tossa ihan perus kauraa mihin j

Mut jos itselle riittää 30 kiloa. Parempi sekin ku 10 kiloa. Jollekin riittää 10 kiloa ja joku ei nostele ollenkaan vaan pelaa pleikkaria.

Vierailija
227/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisänä tohon kyttäykseen. Kuten sanoin olen sosiaalinen. Juttelen paljon ihmisten kanssa. Muistetaan ne voima standardit. Mitä voi päätellä jos juttelen naisen kanssa ja hän sanoo käyneensä aktiivisesti salilla 5-8-10-15vuotta ja sitten nään kun hän kyykkää 30kg. Tai pystypunnertaa 5kg painot per käsi?

Kyllä tuossa viiden vuoden treenaamisen jälkeen pitäisi naisen kuin naisen rykäistä rinnalle 265 kiloa vihaisen karjumisen saattelemana. Sen jälkeen voidaan siirtyä kuntosalin kahvioon juomaan Hart Sporttia ja lukemaan Bodaus lehtiä.

Penkki 50kg.

Kyykky. 78kg.

Mave 91kg. 

Tossa ihan perus kauraa mihin j

No ethän sä tiedä miten siellä kukakin treenaa? Toiset pelkää niitä isoja lihaksia ja tekevät siksi pienillä painoilla pitkiä sarjoja. Joku pitää välillä pitkiäkin taukoja, kuten minä. Kun on muutakin elämää, ei voi aina sykkiä siellä salilla 3-5krt/vko, vaikka kuinka haluaisi. Kaikki eivät treenaa myöskään saadakseen "voimaa" vaan ihan vaan pitääkseen edes nykyisen tason. Kaikki ei tiedä kuinka treenata. Meitä on joka lähtöön, parasta kun keskittyy vaan omaan treeniinsä

Nimim salilla vuodesta -99

Vierailija
228/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyvillä naisilla ehdottomasti voimaharjoittelu parasta treeniä. Luuston ja lihasten säilyttäminen erityisen tärkeää.

Vierailija
229/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruce Lee treenas niin paljon että kuoli, kohtuus kaikessa

Vierailija
230/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nyt ollaan internetissä ja internetissä suorastaan maksimoituu joidenkin ihmisen tarve korostaa että omat valinnat on ne oikeat valinnat ja eri valinnat todistaa että kyseessä on tyhmä ja hölmö ja nykynetissä ties mikä äärioikeistonassekin vielä varmaan.

Eli siis ei noista elämää suuremmista kinoista kannattaisi tehdä elämää suurempia, mutta kun kinaajat on itsepäisiä eikä halua lopettaa ja vastapuoli on väärässä. Eli internet tänäpäivänä. Osin mediakin kun toimittajat laiskistuu henkisesti päivä päivältä ja kaikki internetin surkeimmatkin aivopierut leviää samantien lehtien etusivuille sellaisinaan. 

Vierailija
231/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Penkki 50kg.

Kyykky. 78kg.

Mave 91kg. 

Vaan kun sä nostat sen 10kg harjoittelematta. Ihan sama kun se 30kg.  Miksi sä käytät aikaa ja rahaa tehdäksesi jotain mistä sulle ei ole lopulta mitään hyötyä?

Vaikka sä voisit ottaa siitä hyödyn esiin pienellä muutoksella kuten vaikka toisinaan lisäämällä painoa suorituksesi!

Noi on tosiaan ihan keskiverto saliharrastaja naisen voima standardit. Jos noista ei suoriudu 2-3 v treenin jälkeen sä teet asioita huonosti.

Vierailija
232/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ala alapeukuttamaan, koska en ole asiantuntija enkä siis omaa faktatietoa. Havainnoin vain lähipiiriä.

Tunnen ihmisen, joka käy vain kuntosalilla. Elää oikein sille. Mutta. Elämäntavat on aivan retuperällä ja ylipainoa montakymmentä kiloa. Hirveästi pitää olla purkkia ja purnukkaa, ja tietysti kaikessa proteiinilisä. Olen hänelle sanonut suoraan, että ylimääräinen proteeini varastoituu rasvana. Ja sitä rasvaa hänessä totisesti on. Ei mene perille, kun hän on niin salikuplassaan. Jos näkisitte kadulla, niin ette ikinä arvaisi että hän liikkuu sohvalta mihinkään. Paitsi että häntä ei näe kadulla vaan kaikki liikkuminen tapahtuu autolla. Ei omista edes talvikenkiä!

Vierailija
233/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bruce Lee treenas niin paljon että kuoli, kohtuus kaikessa

Bruce Lee ei kuollut treenin takia vaan kahden eri lääkkeen reagoidessa toisiinsa ei toivotulla tavalla. BL:n kuolemaan on haluttu lisätä mystiikkaa kun totuus ei oikein myy.

Vierailija
234/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itsehän olen tehnyt jo pari vuotta penkkiä 30 kilolla, eli olen ilmeisesti just tuollainen mitä tuo edellisen kommentin kirjoittaja tarkoitti. En kuitenkaan ole nostamassa painoja tästä, sillä en halua kovin lihaksikasta yläkroppaa. Olen aika sirorakenteinen nainen ja nyt jo alkaa olla siinä rajoilla onko lihasta liikaa. Teen voimatreeniä puhtaasti ulkonäön takia, joten en pyri mihinkään jatkuvaan kehitykseen. Jos se jotakuta haittaa niin saa mun puolesta haitata, ei voisi vähempää kiinnostaa."

Joku ilmeisesti oli kiinnostunut paljonko painan niin tarkkaa lukua en tiedä mutta alle 55kg varmasti.

Vierailija
235/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä luin? Ovatkohan nämä lääkärit ikinä nähneet korkeatempoista kuntosalitreeniä? Vaikkapa oikeasti rankkaa kyykkytreeniä?

Vierailija
236/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Ei tarvitse kovinkaan tietävä olla, että tämän on nähnyt ympärillään. Pelottavan paljon on "omasta mielestään urheilullisia" ihmisiä, jotka eivät jaksa kävellä 4 kerrokseen tai 4km kävely kuulostaa jo isolta haasteelta. 

Aika kapea käsitys sinulla kuntosalitreenistä. Edelleen, vaikka tunnin kova kyykkytreeni...tai mikä vaan oikeasti kova treeni. Käsittämätöntä kuinka ihmiset eivät tajua, mitä treeni oikeasti on. Ok, monelle se on vaan pientä vispailua ilman hikeä.

Vierailija
237/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi olen hengästynyt  kolme vuotta sitten, kun raahasin pikku hönössä 4 amlssalkkua laivalta taksiin. 

Vierailija
238/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tuollaista uutista löytynyt mistään. Tosin en ihmettelisi vaikka sellainenkin uutinen tulisi vielä vastaan, koska on ilmeisesti terveellisempää olla tekemättä mitään, jotta ihmisestä saa sitten mahdollisimman paljon rahaa erilaisten pillerien muodossa kun joutuu niitä lukuisiin sairauksiin käyttämään sen takia, ettei ole ollenkaan likkunut.

Vierailija
239/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntosali on palvelu. Kyse on rahasta. Monikanavainen markkinointi on toiminut.

Kuntosalit alkoivat yleistyä 1970-luvulla. Kyse on lyhyestä ajasta.

Iso Arskan vanavedessä tämä pöljä pumppaaminen alkoi. Kaikki halusivat tulla kuin hän ymmärtämättä että sitäkään kroppaa ei rakennettu ilman kemiallista piristystä.

Kun katsoo 60 luvun raskaan sarjan nyrkkeilijöitä, kuinka terveen ja sopusuhtainen näköisiä olivat ja raskaan sarjan miehet olivat verrattain kevyitä. Pitkälle on sieltä tultu

Vierailija
240/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos, 90-luku on palannut asenteisiin. Liikuntaa nyt sattuu olemaan eri muotoja, kuntosaliharjoittelu on yksi niistä. Löytyy loputtomasti artikkeleja, joissa todistetaan sen hyödyllisyys. Aivan kuten vaikka hiihdonkin.

Teillä, jotka sanovat että tiettyjen lajien urheilijat eivät treenaa salilla. Niitä lajeja ei sitten montaa ole. Kyllä yleisurheilijoista ihan tuonne vaikka voimistelijoihin treenataan salilla perusvoimaa. 

Parastaa liikuntaa on silti monipuolinen liikunta, kuntosalitreeniin kannattaa lisätä vähintään pidempiä kävelylenkkejä. Monipuolisuus kunniaan.