Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit muistuttavat: kuntosaliharjoittelusta ei ole terveyshyötyä

Vierailija
03.03.2024 |

Monet lääkärit ovat hyvin huolestuneita nykysuuntauksesta, jossa liikunta painottuu yhä staattisemmaksi ja tapahtuu sisätiloissa.

Kaupallinen voima on onnistunut saamaan ihmiset neljän seinän sisälle, mutta siinä samassa on liikkuminen unohtunut.

Kuntosaliliikunta ei valitettavasti kuormita hengitys- ja verenkiertoelimistöä niin kuin liikunnan tarkoitus olisi. Ahkerakin kuntosalikävijä on oikeasti huonossa kunnossa, vaikka lihakset pullistelisivatkin. Hengitys- ja verenkierto ei juuri poikkea sohvaperunasta ja pahimmillaan veriarvot on pilattu ruokavillityksellä. Tilanne paljastuu lääkäriasemien teettämissä kuntotesteissä, jossa trendi on laskeva. Yhä useampi ihminen on niin huonossa kunnossa, ettei esimerkiksi niinkin tavallinen asia kuin juokseminen onnistu.

Liikunnan tärkeää terveysvaikutusta ei siis saavuteta kuntosalilla. Siis terveydellisestä näkökulmasta - taloudellisesta vinkkelistä asia on tietysti toisin.

Lääkärit kannustavat ihmisiä liikkumaan niin, että on hengästynyt 2 tunnin ajan tai voimakkaasti hengästynyt 1 tunnin ajan. Siis ilman taukoja kuormituksessa. Paras liikuntatapa on edelleen lenkkeily kohtuullisilla kuormituksella välttäen äärimmäistä repimistä.

Kommentit (409)

Vierailija
181/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-vuotiaana miehen lihasmassa alkaa vähetä 1 % vuodessa kiihtyen myöhemmin. Eli jos ei mitään vastusharjoittelua tee, niin lihasmassa laskee. Oma keho ei ole vastus tässä mielessä, vaan tarvitaan isompaa kuormaa.

Vierailija
182/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mihin pyritään. Varmasti pitkänmatkan juoksija ja hiihtäjä painottaa eri asioita kuin wanna be iso-arskat proteiinipirtelöineen punttipenkin äärellä örisemässä. Kun gymitetään kunnolla eli joka päivä paitsi sunnuntai, niin millä muulla voi saada kropan tiktok-insta-tikkiin muuten muka? Ei kellään riitä aika juosta, kävellä tai hölkätä niin paljoa päivässä kuin hyvä salitreeni on teholtaan. Tietenkin sitten tulee protskut olla kondiksessa, lehmänmaitotuotteita tuleee ahmia kilo päivässä ja kanaa samanverran. Tähän lisäravinteet päälle ja kyllä tanko alkaa kolkattaa!

Eihän suurin osa seuraajista instakuvista halua nähdä ruikkua hiihtäjää vaan muhkeat hauikset. Lihakset näkyy kuvissa, hapenottokyky ei eikä muukaan kestävyyslajiin liittyvä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

168. Mä olen käynyt enemmän ja vähemmän 20 vuotta salilla. Olen jopa työskennellyt liikunta alalla.Olen myös todella sosiaalinen eli tutustun ihmisiin. Ja ikävä kyllä ei kaikilla voi olla kuntoutus menossa vuosikausia.

Jos jotain % lukua pitäisi heittää 30-40% salilla kävijöistä hyötyy treenaamisestaan. Suurin osa hyötyjistä on 15-30v miehet. Ylivoimaisesti heikoimmin suoriutuu 30+ naiset.

Taidat heitellä lukujasi täysin mutulla. Hyötyjät on siellä 50+ joukkiossa jotka tarvitsisi punttiennostoa kompensoimaan luontaisesti vähenevää lihaksistoaan. Suuri osa nuoremmista näyttää käyvän saleilla ulkonäkösyistä eikä siksi että tarvitsisi vahvempia lihaksia. 

Heitän niitä 20v kokemuksella. 

Kerron esimerkin täs salilla käy 78v mies. Hän oli käynyt 56v itsenäisesti. Tulokset olivat luokkaa surkeat. Hän päätti ottaa valmentajan ja nyt 22v myöhemmin hän on elämänsä parhaassa kunnossa aerobisesti ja voimantuotollisesti.  Jos olisi jatkanut omalla tavallaan tuskin edes pystyisi kävelemään enää.

Vierailija
184/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

168. Mä olen käynyt enemmän ja vähemmän 20 vuotta salilla. Olen jopa työskennellyt liikunta alalla.Olen myös todella sosiaalinen eli tutustun ihmisiin. Ja ikävä kyllä ei kaikilla voi olla kuntoutus menossa vuosikausia.

Jos jotain % lukua pitäisi heittää 30-40% salilla kävijöistä hyötyy treenaamisestaan. Suurin osa hyötyjistä on 15-30v miehet. Ylivoimaisesti heikoimmin suoriutuu 30+ naiset.

Olet ylisuorittaja jolle on tärkeintä jatkuvasti kytätä tuloksia ja maksimoida aina kaikessa kaiken. Olet myös vaativa persoona eikä suorittamisintosi riitä itsellesi, kaikkien muittenkin pitäisi suorittaa hulluna. Kaikkia ei sellainen kiinnosta ja se on aivan ok vaikka sulle mahdotonta hyväksyä. 

Ei tarvitse suorittaa eikä maksimoida kaikkea. mutta p

Tyyppi kyttää muiden painoja ja tekemistä niin tiukkaan ettei taida ehtiä itse treenata ollenkaan. Suorastaan aiheuttaa HAITTAA lihaksilleen tolla määrällä kyttäämistä ja negatiivista energiaa.

Vierailija
185/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tää kyttääjä sama tyyppi joka Facessa yhdessä terveys ryhmässä aina haukkuu ja nauraa muille kun ne ei syö 10 000 kaloria päivässä ja vedä ääritreeniä... Vaikuttaa jutut ja asenne kumman tutuilta.

Vierailija
186/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hei mennä 5 km lenkille, kyllä se pitää vetää 50 km tai et hyödy mitään!!!!!1 

Vierailija
187/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ylisuorittaja jolle on tärkeintä jatkuvasti kytätä tuloksia ja maksimoida aina kaikessa kaiken. Olet myös vaativa persoona eikä suorittamisintosi riitä itsellesi, kaikkien muittenkin pitäisi suorittaa hulluna. Kaikkia ei sellainen kiinnosta ja se on aivan ok vaikka sulle mahdotonta hyväksyä. 

Ei tarvitse suorittaa eikä maksimoida kaikkea. mutta p

Jos sä aloitat saliharjoittelun. Otan nyt vaikka pystypunnerruksen esimerkiksi. Sä pystyt tekee 10 toistoa 20kg painolla. Sä käyt salilla et oo ikinä aiemmin käynyt.. sun lihasmassa lisääntyy.  Mut jos sä et nosta koskaan tota treenipainot isommaksi. 

Toisinsanoen sulla on lihasmassaa enemmän mutta voima ei kasva. Lihasmassan suhteellinen suorituskyky siis huononee.

Vierailija
188/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tää kyttääjä sama tyyppi joka Facessa yhdessä terveys ryhmässä aina haukkuu ja nauraa muille kun ne ei syö 10 000 kaloria päivässä ja vedä ääritreeniä... Vaikuttaa jutut ja asenne kumman tutuilta.

Ei ole. Tää tyyppi on vaan nähnyt miljoona kertaa vuosien aikana miten samat ihmiset tekee saman treenin kehittynyttä yhtään. 

Vierailija
189/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Tää tyyppi on vaan nähnyt miljoona kertaa vuosien aikana miten samat ihmiset tekee saman treenin kehittynyttä yhtään. 

Se kun ei ole tyypin asia millään tavalla. Jo se on hyöty ettei kunto huonone vaan pysyy samana. 

Vierailija
190/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat heitellä lukujasi täysin mutulla. Hyötyjät on siellä 50+ joukkiossa jotka tarvitsisi punttiennostoa kompensoimaan luontaisesti vähenevää lihaksistoaan. Suuri osa nuoremmista näyttää käyvän saleilla ulkonäkösyistä eikä siksi että tarvitsisi vahvempia lihaksia. 

Kerron esimerkin täs salilla käy 78v mies. Hän oli käynyt 56v itsenäisesti.

Suurin osa tuon ikäisistä ja moni vielä vanhemmistakin kävelee kyllä. Mun isä on 77v eikä käy salilla. Asuu yksin omakotitalossa, kaataa metsässä puita joista pilkkoo polttopuut, käy kävelemässä ja pyöräilemässä. 

Vierailija
191/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun ei ole tyypin asia millään tavalla. Jo se on hyöty ettei kunto huonone vaan pysyy samana. 

Eihän se kuulukkaan muille. Mutta miksi joku ihminen ei halua ottaa hyötyä irti kun sinne salille kuitenkin menee? Monesti ei tarvis muuta kun ottaa isompi paino käyttöön edes kerran vuodessa niiin progressio toteutuisi 

Vierailija
192/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron esimerkin täs salilla

Toi oli 56v jo tosi huonossa kunnossa. Siksi hän pt ottikin kun ihmetteli itsekkin miksi esim jalat on niin heikot vaikka treenaa. syytti geenejä yms. Muttakun ammattilainen laittoi treenit kuntoon geenit parani.

Vierailija
193/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se kuulukkaan muille. Mutta miksi joku ihminen ei halua ottaa hyötyä irti kun sinne salille kuitenkin menee? Monesti ei tarvis muuta kun ottaa isompi paino käyttöön edes kerran vuodessa niiin progressio toteutuisi 

Se on hyöty, että lihakset pysyy ennallaan. Kaikkia ei kiinnosta suorittaa jokaista asiaa elämässään hulluna. Ja jos heitä joskus kiinnostaa saada enemmän tuloksia, he varmasti rationaalisina aikuisina tarttuu pt palveluihin tai muuhun valmennukseen, joita tarjotaan tuhansittain joka ikisessä tuutissa.

Vierailija
194/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on toisaalta totta. Suuri osa tarvitsisi enemmän rohkeutta painojen lisäämiseen. 

Vierailija
195/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä tulee treenipainojen kyttäykseen. Miehillä ja naisilla on voima standardit. 

Jos mä nään vaikka naisen 1.1.2020 juttelen hänen kanssaan ja siinä sivussa nään että hän kyykkää 30kg painolla. Nään häntä useasti joka viikko vuoteen 1.1.2024 asti ja nään että hän kyykkää edelleen 30-35kg.  Tiedän automaattisesti ettei treeni ole ollut kehittävää.

Vierailija
196/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosali on palvelu. Kyse on rahasta. Monikanavainen markkinointi on toiminut.

Kuntosalit alkoivat yleistyä 1970-luvulla. Kyse on lyhyestä ajasta.

Vierailija
197/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pysy kun ne alkaa laskea iän mukana. Jos sun treeni ei nuorena kehitä automaattisesti voimatasoja ylöspäin niin iän myötä ne alkaa laskea.

Vierailija
198/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron esimerkin täs salilla käy 78v mies. Hän oli käynyt 56v itsenäisesti.

Eli argumenttisi on että olen oikeassa sanoessani että vanhemmat hyötyy eniten salitreenistä ja sinä väärässä väittäessäsi että suurimmat hyötyjät on 15-30 vuotiaat. Kiva että ollaan samaa mieltä. 

Vierailija
199/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen seisomatyötä, eikä työpäivän jälkeen tee enää mieli rasittaa jalkoja lisää kävelemällä tai juoksemalla. Ei lenkkeily ole kaikkia varten, itse löysin pyöräilystä paljon mielekkäämmän lajin, maisematkin vaihtuu ihan toista tahtia kuin lenkkeillessä. Kävelyä en koe edes riittävän tehokkaaksi kuntoilumuodoksi ja on melko puuduttavaa puuhaa.

Hyvä kun tunnistat ja tunnustat mistä tykkäät ja mistä et! Ilman muuta kannattaa tehdä niitä juttuja myös liikunnasta mistä tykkää eikä väkisin vääntää lenkkiä vain koska joku sanoo että niin pitää tehdä. Olisinpa itse ymmärtänyt tän paljon aikaisemmin!

No tämä, mielestäni pitäisi olla ok, ettei kaikesta liikunnasta tarvitsekaan pitää, jos löytää tilalle jonkun mieluisamman lajin. Tunnissa kävelee ehkä 5 km ja samassa ajassa pyöräilee 20-25 km, niin kyllä kävely siihen verrattuna tuntuu aika paikallaan taapertamiselta. Päivässä jaksaisi kävellä varmasti monta kymmentä kilometriä, mutta aikaa tuohon menee myös tuhottomasti, mitä ei ainakaan työssäkäyvänä ole liikoja.

Vierailija
200/409 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tulee treenipainojen kyttäykseen. Miehillä ja naisilla on voima standardit. 

Jos mä nään vaikka naisen 1.1.2020 juttelen hänen kanssaan ja siinä sivussa nään että hän kyykkää 30kg painolla. Nään häntä useasti joka viikko vuoteen 1.1.2024 asti ja nään että hän kyykkää edelleen 30-35kg.  Tiedän automaattisesti ettei treeni ole ollut kehittävää.

Onko sulla muuta elämää kun kytätä ja arvostella toisten painoja? Ei taida olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä