Lääkärit muistuttavat: kuntosaliharjoittelusta ei ole terveyshyötyä
Monet lääkärit ovat hyvin huolestuneita nykysuuntauksesta, jossa liikunta painottuu yhä staattisemmaksi ja tapahtuu sisätiloissa.
Kaupallinen voima on onnistunut saamaan ihmiset neljän seinän sisälle, mutta siinä samassa on liikkuminen unohtunut.
Kuntosaliliikunta ei valitettavasti kuormita hengitys- ja verenkiertoelimistöä niin kuin liikunnan tarkoitus olisi. Ahkerakin kuntosalikävijä on oikeasti huonossa kunnossa, vaikka lihakset pullistelisivatkin. Hengitys- ja verenkierto ei juuri poikkea sohvaperunasta ja pahimmillaan veriarvot on pilattu ruokavillityksellä. Tilanne paljastuu lääkäriasemien teettämissä kuntotesteissä, jossa trendi on laskeva. Yhä useampi ihminen on niin huonossa kunnossa, ettei esimerkiksi niinkin tavallinen asia kuin juokseminen onnistu.
Liikunnan tärkeää terveysvaikutusta ei siis saavuteta kuntosalilla. Siis terveydellisestä näkökulmasta - taloudellisesta vinkkelistä asia on tietysti toisin.
Lääkärit kannustavat ihmisiä liikkumaan niin, että on hengästynyt 2 tunnin ajan tai voimakkaasti hengästynyt 1 tunnin ajan. Siis ilman taukoja kuormituksessa. Paras liikuntatapa on edelleen lenkkeily kohtuullisilla kuormituksella välttäen äärimmäistä repimistä.
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Kun nykyään puhutaan niin paljon ihmisten liikkumattomuudesta, niin miten kukaan kehtaa sanoa, että joku liikkumisen muoto on huono? Ihan sama, miten liikut, se on hyvä. Sen liikkumisen kannattaa olla jotain ihmisellä mukavaa ja mieleistä, jotta sitä tekee usein.
Siksi koska useat ihmiset liikkuvat salilla niiin kevyesti etteivät saavuta sillä mitään terveys hyötyjä. He siis luulevat tekevänsä asioita oikein terveyden kannalta mutta eivät oikeasti tee.
Suurimmalle osalle suomalaisista nykykunnossaan lenkkeilystä on todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä. Aloitus onkin täysi provo.
Itse teen seisomatyötä, eikä työpäivän jälkeen tee enää mieli rasittaa jalkoja lisää kävelemällä tai juoksemalla. Ei lenkkeily ole kaikkia varten, itse löysin pyöräilystä paljon mielekkäämmän lajin, maisematkin vaihtuu ihan toista tahtia kuin lenkkeillessä. Kävelyä en koe edes riittävän tehokkaaksi kuntoilumuodoksi ja on melko puuduttavaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen seisomatyötä, eikä työpäivän jälkeen tee enää mieli rasittaa jalkoja lisää kävelemällä tai juoksemalla. Ei lenkkeily ole kaikkia varten, itse löysin pyöräilystä paljon mielekkäämmän lajin, maisematkin vaihtuu ihan toista tahtia kuin lenkkeillessä. Kävelyä en koe edes riittävän tehokkaaksi kuntoilumuodoksi ja on melko puuduttavaa puuhaa.
Hyvä kun tunnistat ja tunnustat mistä tykkäät ja mistä et! Ilman muuta kannattaa tehdä niitä juttuja myös liikunnasta mistä tykkää eikä väkisin vääntää lenkkiä vain koska joku sanoo että niin pitää tehdä. Olisinpa itse ymmärtänyt tän paljon aikaisemmin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nykyään puhutaan niin paljon ihmisten liikkumattomuudesta, niin miten kukaan kehtaa sanoa, että joku liikkumisen muoto on huono? Ihan sama, miten liikut, se on hyvä. Sen liikkumisen kannattaa olla jotain ihmisellä mukavaa ja mieleistä, jotta sitä tekee usein.
Siksi koska useat ihmiset liikkuvat salilla niiin kevyesti etteivät saavuta sillä mitään terveys hyötyjä. He siis luulevat tekevänsä asioita oikein terveyden kannalta mutta eivät oikeasti tee.
Siinä tapauksessa sen voisi nostaa esille sanoin "Kuuluuhan kuntosalitreenisi hengästyttävää liikuntaa vähintään puoli tuntia päivässä?" tms eikä tällä tavalla syyttäen, että kuntosalitreenistä ei ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että joku makaa laitteella selaamassa tiktokkia on oma asiansa mutta sinä et tiedä kaikkien taustoja. Joku voi olla kuntouttamassa itseään, joku voi olla vasta kohtaamassa sosiaalista jännittämistä ja se pointti on vaan saapua paikalle. Ja vaikka joku kävisi salilla 10 vuotta istumassa huvikseen, se ei poista faktaa että saliharjoittelu on hyödyllistä. Ehkä se 10 vuotta istunut jossain vaiheessa alkaa pohtia, että pitäisi varmaan palkata valmentaja ohjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta onhan se kevyt kuntosalitreeni paljon parempi kuin ei treeniä ollenkaan. Siitä monella on kyse. Jos eivät kävisi tekemässä kevyttä treeniään, eivät liikkuisi ollenkaan. Yhdessä vaiheessa sanottiin, että kävelylenkkeily on turhaa, pitää juosta, jos haluaa terveyshyötyjä. Nykyään jo ymmärretään, että kävely on itseasiassa tosi merkittävää terveydelle.
168. Mä olen käynyt enemmän ja vähemmän 20 vuotta salilla. Olen jopa työskennellyt liikunta alalla.Olen myös todella sosiaalinen eli tutustun ihmisiin. Ja ikävä kyllä ei kaikilla voi olla kuntoutus menossa vuosikausia.
Jos jotain % lukua pitäisi heittää 30-40% salilla kävijöistä hyötyy treenaamisestaan. Suurin osa hyötyjistä on 15-30v miehet. Ylivoimaisesti heikoimmin suoriutuu 30+ naiset.
Täyttä höpöä. Tietenkin siitä on terveyshyötyä.
Työssä käyvän aikuisen kannattaa käydä salissa, sillä sieltä saa nopeasti mahataudin tai flunssan ja sitten saakin viikon saikkua.
Tämä on yhde tuttavani menetelmä. Kunto sen kun heikkenee.
Vierailija kirjoitti:
168. Mä olen käynyt enemmän ja vähemmän 20 vuotta salilla. Olen jopa työskennellyt liikunta alalla.Olen myös todella sosiaalinen eli tutustun ihmisiin. Ja ikävä kyllä ei kaikilla voi olla kuntoutus menossa vuosikausia.
Jos jotain % lukua pitäisi heittää 30-40% salilla kävijöistä hyötyy treenaamisestaan. Suurin osa hyötyjistä on 15-30v miehet. Ylivoimaisesti heikoimmin suoriutuu 30+ naiset.
Olet ylisuorittaja jolle on tärkeintä jatkuvasti kytätä tuloksia ja maksimoida aina kaikessa kaiken. Olet myös vaativa persoona eikä suorittamisintosi riitä itsellesi, kaikkien muittenkin pitäisi suorittaa hulluna. Kaikkia ei sellainen kiinnosta ja se on aivan ok vaikka sulle mahdotonta hyväksyä.
Tutustukaapa vaikkapa dosentti Jan Sundellin teksteihin .
Vierailija kirjoitti:
Työssä käyvän aikuisen kannattaa käydä salissa, sillä sieltä saa nopeasti mahataudin tai flunssan ja sitten saakin viikon saikkua.
Tämä on yhde tuttavani menetelmä. Kunto sen kun heikkenee.
Olen käynyt vuosikausia salilla, eikä ole flunssaa juuri koskaan, mahatautia ei kertaakaan aikuisiällä. Viime vuonna en ollut päivääkään sairaslomalla. Syyt taitaa olla jossain ihan muualla kuin kuntosalissa.
Just tää toisten kyttääminen, arviointi ja tuomitseminen on yksi iso syy miksi en mene salille vaikka haluaisin. Makaan sitten kotona. Terveellistä!
Odotan että täytän 70 vee ja voin mennä vanhusten salille. Ehkä siellä saa olla rauhassa näiltä kyttäreiltä.
Monet lääkärit on pohjimmiltaan hölmöjä jotka ei tiedä mistään mitään. Ei liikunta ole mikään yksiulotteinen ongelma johon on yksiulotteinen ratkaisu.
Jotkut tosiaan tarvitsisi sitä punttiennostoakin lenkkeilyn lisäksi muttei sitä tee kun on vakuuttuneita siitä ettei sitä tarvita. Varsinkin ikääntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ylisuorittaja jolle on tärkeintä jatkuvasti kytätä tuloksia ja maksimoida aina kaikessa kaiken. Olet myös vaativa persoona eikä suorittamisintosi riitä itsellesi, kaikkien muittenkin pitäisi suorittaa hulluna. Kaikkia ei sellainen kiinnosta ja se on aivan ok vaikka sulle mahdotonta hyväksyä.
Ei tarvitse suorittaa eikä maksimoida kaikkea. mutta pidän oikeasti surullisena sitä että laitetaan rahaa harrastukseen, kuvitellaan että tehdään jotain hyödyllistä terveyden eteen ja jätetään huomiotta kaikista helpoin indikaattori.
Joka on yllätys yllätys treenipainot. Jos ne ei kasva silloin sä et kehity vaan jopa huononnat lihastesi suoritus kykyä.
Toki salilla on hyvä tehdä intensiivisesti aerobisen kunnon ylläpitämiseksi. Mutta jos niin tekee, kyllä aerobinen voi olla kouluarvosanana sellaisen 8+ - 9-.
Poikkeuksena toki anabolisten steroidien käyttäjät. Heillä voi olla suuri lihasmassa ja alhainen aerobinen kunto.
Vierailija kirjoitti:
Taidat heitellä lukujasi täysin mutulla. Hyötyjät on siellä 50+ joukkiossa jotka tarvitsisi punttiennostoa kompensoimaan luontaisesti vähenevää lihaksistoaan. Suuri osa nuoremmista näyttää käyvän saleilla ulkonäkösyistä eikä siksi että tarvitsisi vahvempia lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse suorittaa eikä maksimoida kaikkea. mutta pidän oikeasti surullisena sitä että laitetaan rahaa harrastukseen, kuvitellaan että tehdään jotain hyödyllistä terveyden eteen ja jätetään huomiotta kaikista helpoin indikaattori.
Joka on yllätys yllätys treenipainot. Jos ne ei kasva silloin sä et kehity vaan jopa huononnat lihastesi suoritus kykyä.
Huononnat? Lihasmassaa voi myös ylläpitää. Luulisi myös, että treeni on aina parempi kuin ei treeniä. Lisäksi kuinka tarkasti oikein seuraat toisten painoja?
Lenkkeily? Olen viiskymppinen ja rikkonut nilkkani sillä lenkkeilyllä. Liikun lähinä kävelemällä, uin ja harrastan sitä "hyödytöntä" kuntosalia, että lihakset säilyisivät. EVVK jonkun lääkärin muistutukset.