Laura 21 ei päässyt Finnkinoon töihin, niin ongelma on vaatimustasossa
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010262320.html
Nuoret haluavat töihin Finnkinoon, Starbucksiin ja Stokkalle, vaikka ei ole yhtään työkokemusta.
Eivätkö he tajua, että eka työkokemus tulee hakea raksalta , baareista ja siivousyrityksistä. Ja ennen kaikkea: vuokratyöyritysten kautta.
Kommentit (175)
Oi niitä aikoja kun itse hain opintojen ohessa töihin (90-luvun loppupuoli). Ei vaadittu työkokemusta eikä varsinkaan anniskelupassia, hygieniapassia, tulityökorttia, ikärajapassia, osaan pieraista hiljaa-passia jne. jne. jne. Tämä maa kusee omaan nilkkaansa noilla jatkuvasti lisääntyvillä säännöillä, vaatimuksilla ja typerillä "koulutuksilla" ja passeilla mitkä eivät ole mitään muuta kuin rahastusta. Itsehän pääsin esimerkiksi jäätelökioskin myyjäksi, grillikioskin myyjäksi, raksalle, puhelinmyyjäksi, hotellisiivoojaksi, baarimikoksi ja huoltoasemalle ihan vaan hakemalla. Nämä siis vuosien 1998-2003 välillä. Ei ole mitään rakettitiedettä myydä mitä asiakas haluaa tai siivota huone.
Jos epäonnistunut hakija on mies, vika on median mukaan miehessä ja toksisessa maskuliinisuudessa.
Raksalle vaaditaan työturvallisuuskortti, ravintolaan hygieniapassi ja alkopassi, jos on alkoholitarjoilua. Mitä vaaditaan Finnkinoon ja siivoustöihin ? Jälkimmäisessä joudutaan usein kulkemaan työkohteitten välit omalla autolla.
Kuinka moni niistä 800 hakijasta oli yli 50-vuotias, joka haluaa hakeutua raskaasta rakennus- tai siivoustyöstä kevyempään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo sairasta että kalliit hr-firmat tekee 4 portaisia hakumenettelujä noihin minimituntipalkan 10 viikkotyö tunnin paikkoihin. Ja muka työvoimapula.
Varmaan tämän kaiken järjettömän töidenhakemisen hallintohimmelin syynä on myös se että firmat ei enää uskalla itse rekrytä ketään.
Kun töihin hausta on tehty näin vaativa prosessi.
Mitä vaativaa siinä on, että tekee minuutin videon itsestään tai ilmaantuu paikalle ryhmähaastattelua varten? Jos hakija kokee nämä vaativiksi, niin kuinka vaativaksi kokeaa itse työn?Hanttihommiin ja muutaman tunnin päivässä oleviin duuneihin tuollainen rumba! Aivan sairas koko systeemi. Kesätöihin vaaditaan videota myös ja sitten pääsee haastatte
niin, koska hakijoita on niin paljon. Tuolla prosessilla päästään karsimaan kerta kerralta parhaat hakijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo sairasta että kalliit hr-firmat tekee 4 portaisia hakumenettelujä noihin minimituntipalkan 10 viikkotyö tunnin paikkoihin. Ja muka työvoimapula.
Varmaan tämän kaiken järjettömän töidenhakemisen hallintohimmelin syynä on myös se että firmat ei enää uskalla itse rekrytä ketään.
Hulluksi menee jos tyänantajat sekä työntekijät joutuvat elämään rekryfirmojen ja HR-mafian nyrkin alla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan työn hakeminen täyttä pelleilyä. Siksi kannattaa lukea alalle, jossa työvoimapula niin ei tarvitse hakea töitä hattu kourassa vaan saa valita työtehtävänsä.
Missä on se työvoimapula?! Ei missään! Sotealueille laitetaan rekrytointikiellot, kun ei ole varaa palkata. Rakennusfirmat lomauttavat ja osa mennyt konkkaan. Tä hallitus saa aikaan ennätyssuuren työttömyyden!
Ilmankos irtisanomista pitää helpottaa. Rekryt vetää ihmiset tekemään mitä mielikuvituksellisimpia temppuja mutta hyvää tekijää näillä tempuilla ei löydetä. Siksi pitää pystyä pääsemään näistä peleistä myös eroon, jotta voidaan palkata seuraava samanlainen.
Suomi on lamassa ja nyt on liikaa tekijöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaativaa siinä on, että tekee minuutin videon itsestään tai ilmaantuu paikalle ryhmähaastattelua varten? Jos hakija kokee nämä vaativiksi, niin kuinka vaativaksi kokeaa itse työn?Hanttihommiin ja muutaman tunnin päivässä oleviin duuneihin tuollainen rumba! Aivan sairas koko systeemi. Kesätöihin vaaditaan videota myös ja sitten pääsee haastatte
Meillä on nyt ekaa kautta käytössä psykologisettestit, videohaastattelu js huumeseulat. Viime kaudella joudimme tekemään neljä koeaikapurkua. Lopulta teimme kauden loppuun pienellä porukalla ja oli tulla vastaan ylitöiden osalta työaikalaki.
Maailma ei ole muuttunut kuin työnantajan puolelta vaikeammaksi? Tekijät ovat sitä samaa tasoa kuin vanhoina hyvinä ainoina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä tämän kanssa on työvoimapulan kanssa? Koko ajan on ollut tiedossa, että on kohtaanto-ongelma. Edelleen on työvoimapula täällä pk-seudulla ravintola-alalla ja siivousalalla. Mutta kun se ei sovi nuorten imagoon.
Esim. Juttelin taannoin Stadian ammattiopiston opettajien kanssa, jotka opettavat kokkilinjalla. Vain yksi valmistuu vuosikurssilta ajallaan. Koska heidät kaikki revitään töihin opiskeliaikana.
Hallitus poistaa (kuukauden?) päästä 300 euron suojaosan asumistukeen JA muuttaa pääkaupunkiseudun maksimiasumistuen samalle viivalle muid
Asumistuen poistolla tarkoitin tässä työntekijöitä. Alalla on poikkeuksellisen paljon sellaisia työntekijöitä, joilla ei ole kokopäiväistä työsopimusta, vaan usein ovat myös asumistuen piirissä koska vuokrat ovat kalliit ja palkka pieni.
Toki asiakaskatoakin tulee. "Eihän se nosta lounaan hintaa kuin 1.50euroa". Eiköhän se nyt kuitenkin vähennä asiakkaiden määrää, myös sellaisten jotka eivät saa asumistukea, mutta mieluummin syövät omia eväitä kuin maksavat aina vaan kasvavan eron. Koostuu aikamoiset säästöt vuositasolla ja ihmiset ei ole tyhmiä rahankäytön suhteen, ainakaan kaikki.
"Asumistuen poistolla tarkoitin..."
vastaus oli siis vastaus tähän aiemman kirjoittajan kommenttiin mutta vauvapalstaa ei näköjään saada toimivaksi lainausten suhteen:
"Se ihminen, joka tarvitsee asumistukea, ei ole ihminen, joka on ravintoloille tuottoisa asiakas. En usko asumistuen poiston yhtään vaikuttavan ravintoloiden elämään. 10 % hinnan nousutkaan ei katkaise kamelin selkää. Eihän se nosta lounaan hintaa kuin 1,50 euroa. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa työvoimapulasta kärsivän sotealan kesätyöhaussa piti videolla vastata muutamaan kysymykseen! Toisaalta ymmärrän tämän työnantajan näkökulmasta, että hakija osoittaa jo ennen haastatteluvaihetta osaavansa ilmaista itseään suomeksi.
Onkohan teillä helsingissä menny nää työt ihan mahdottomiin svääreihin. Kun ei teillä ole sellasta perustason työtä ollenkaan. Puuttuu ns. Normaalit työt. Ihan ääripäät vaan eli kassalle tai sitten filosofian tohtoriksi. Mun sukulaisilla oli se etu, että pääsi kaikki nuorena ouluyhtiölle töihin ja siitä se ura sitten aukeni. Näkee vähän sitä oikeetakin työelämää, eikä pelkkää kassatyötä, kun sitähän sä näät muutenkin. Periaatteessa yhteiskunnassa ei ees tarttis tehdä kassatyötä tai ees hyllyttää, vaan voi kuski läväyttää sen trukkilavan siihen, josta asiakas repii tarvitsemansa ja skannaa ulos. Ei oo pitkääkään aikaa kun sörnäisten rannassa oli pitkä rivi tehtaita ja ne toi hyvinvointia kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ-, sähkö, tieturvakortti ja ensiapu. Kivasti on alkuvuosi mennyt tässä korttien uusimisessa, että saa edes luvan mennä työmaalle. Toista se oli ennen kuin ei vaadittu työnantajaltakaan juuri mitään. Nyt kun tekijä saa haavankin sormeensa olet käräjillä.
Luin juttua ja ihmettelin taas kerran miten toimittaja onnistui kiertämään sen ilmeisimmän syyn ja jauhamaan juttunsa läpi mainitsematta sitä ettei suomessa ole likimainkaan riittävästi työpaikkoja tarpeeseen nähden. Siitä tuo koko naurettava työnhakusirkus johtuu. Siitä johtuu ettei ulkomaiset opiskelijat löydä töitä suomesta, kun ei löydä suomalaisetkaan. Siitä johtuu että työttömiä on paljon, työnhaku menee aina vaan naurettavammaksi sirkuspelleilyksi ja vaatimukset kohoaa taivaaseen (aloittelijalta vaaditaan 2-4 vuoden työkokemusta esim.)
Mut ei, hoetaan työvoimapulaa ja ihmetellään nykymeininkiä että mistäköhän se johtuu kun on työvoimapulakin. Täytyy johtua laiskoista työttömistä tai jotain /s
Tulikohan Lauralle hakiessa mieleen että hakijoissa on voinut olla häntä parempia, jotka valittiin? Vaikkapa sellaisia, joiden koulutustausta mahdollistaa uran etenemisen Finkkarilla. Kosmetologina siellä harvemmin tarvitaan. huono asenne Lauralla, tietämättä valituista jänkkää julkisuudessa että väärät valittiin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista yrityksistä on hyvin pieniä ns. mikroyrityksiä tai enintään pk-yrityksiä. On matemaattinen mahdottomuus, että kaikki halukkaat pääsisivät starbucksiin, stockalle ja finnkinoon. Ylipäätään tunnetut yritykset ja suuremmat yritykset ovat jokaisen hakulistalla. Ei mikään ihme, että pitää peitota tuhat muuta hakijaa.
Fiksu hakee pieniin ja tuntemattomiin firmoihin. Näin tein aikoinaan myös itse. Eräänkin kerran alle 5 hengen yrityksessä ottivat töihin ihan sen vuoksi, ettei heille koskaan ollut kukaan hakenut kesätöihin ja olivat niin otettuja siitä, että osoitin kiinnostusta. Olin siellä lopulta yli puoli vuotta ja yksi parhaista kesätöistä ikinä.
Minä olen kahden hengen suunnittelutoimistossa. Toimimme vain lähialueella. Silti meille haetaan.
En ikipäivänä edes suostuisi mihinkään videohakemukseen. Skippaan suoriltaan kaikki "kerro itsestäsi, liitä cv, laita neljä valokuvaa, ilmoita suosittelijat, ota kuva kodistasi, kerro harrastuksistasi ja blaa blaa blaa"- ilmoitukset. Ja kyseessä just joku myyjän paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluksi menee jos tyänantajat sekä työntekijät joutuvat elämään rekryfirmojen ja HR-mafian nyrkin alla.
Ei ne joudu mutta kun isolla konsernilla on enemmän rahaa kuin järkeä niin sitten palkataan näitä hr-sirkus konsulenttifirmoja järkkäämään työhakuja sen sijaan että hommaan otettaisiin vanhalla tyylillä yksinkertaisen haastattelun jälkeen ne sopivimmalta vaikuttavat nuoret jotka sai aikaan suunnilleen järjellisen hakemuksen ja osasi paikalle haastatteluun, selvinpäin, ajoissa.
Hanttihommiin ja muutaman tunnin päivässä oleviin duuneihin tuollainen rumba! Aivan sairas koko systeemi. Kesätöihin vaaditaan videota myös ja sitten pääsee haastatteluihin, jos pääsee! Ennen vanhaan riitti, kun meni paikalle ja kysyi. Töitä riitti.