Nuoripari otti down-vauvan vastaan
Joskus näinkin päin.
Lääkäri kertoi downista lääketieteelliseltä kantilta ja lähinnä siitä, mitä vikoja ja sairauksia siihen liittyy.
Päivi Muurisen mukaan lääkärit sanoivat, että heillä oli käynyt huono tuuri.
Yksi lääkäri sanoi suoraan, että päätös on teidän, mutta uutta putkeen vaan.
Pari tiedosti, miten yleistä lapsettomuus on ja että siitä kärsivät myös nuoret. Päätös lapsen pitämisestä oli lopulta helpotus.
Kommentit (252)
Automaattinen juuri siksi ettei mikään vakaumus tai mielenhäiriö pakottaisi toimivan järkeä vastaan.
Minkä ikäinen lapsi nyt on. Onko kaikki sujunut hyvin. Avioero ei häämötä?
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten luin lehdestä, miten joku pyörätuoliin sidottu nainen oli tehnyt lapsia terveen miehen kanssa. Kaikki lapset istuivat pyörätuolissa kuin äitinsä ja äiti hymyili lehtijutussa, miten aviomies nyt kuskaa koko perhettä hoitoihin. Miettikää nyt kenen kanssa lapsia teette. Ei tuollainen elämä kruunua teille tuo.
Minkälaista kruunua elämältä tavoitteet?
Elämässä sattuu ja tapahtuu. Toivottavasti pyörätuolinainen pysyy muuten terveenä, että voi huolehtia lapsistaan eteenkin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tästä vajavaisuudesta pitäisi saad 100% varmuus ennen syntymää ja sitten automaattinen abortti ilman kysymyksiä
No kyllähän NIPT on aika varma, mikään tuskin 100% mutta lähelle on jo.
Ei ehkä automaattinen (ajaisi vakaumuksen vuoksi osan porukasta ulos palveluista). Mutta vakavasti olen sitä mieltä, että aborttia ratkaisuna tulisi tukea ja sen tulisi saada enemmän positiivista mediahuomiota. Useimmiten kyse on siitä, että antaa toiselle terveelle lapselle mahdollisuuden elämään, ei vammainen lapsi tai ei lasta ollenkaan - valinnasta.
Ja sisarusten oikeuksia pitäisi miettiä nykyistä enemmän, vanhempien valinta pitää vammainen lapsi vaikuttaa rankasti myös heihin.
Sisarukset! Ei tuo erilaisuuden rikkautta heidän elämäänsä vammainen sisarus, vaan helposti ovat hoitajia sisarukselleen tai hylättyjä, kun vanhempien aika, energia ja muutkin resurssit kuluvat sen "tarvitsevamman" lapsen hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta maksaa.
On tehty selvityksiä, joiden mukaan down-lapsi tulee yhteiskunnalle elinikänään halvemmaksi kuin FAS-lapsi. Silti kukaan ei ole selittämässä, että kalliiksi tulee.
Kuka tehnyt ja kenen toimesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tästä vajavaisuudesta pitäisi saad 100% varmuus ennen syntymää ja sitten automaattinen abortti ilman kysymyksiä
Ei ehkä automaattinen (ajaisi vakaumuksen vuoksi osan porukasta ulos palveluista). Mutta vakavasti olen sitä mieltä, että aborttia ratkaisuna tulisi tukea ja sen tulisi saada enemmän positiivista mediahuomiota. Useimmiten kyse on siitä, että antaa toiselle terveelle lapselle mahdollisuuden elämään, ei vammainen lapsi tai ei lasta ollenkaan - valinnasta.
Ja sisarusten oikeuksia pitäisi miettiä nykyistä enemmän, vanhempien valinta pitää vammainen lapsi vaikuttaa rankasti myös heihin.
Sisarukset! Ei tuo erilaisuuden rikkautta heidän elämäänsä vammainen sisarus, vaan helposti ovat hoitajia sisaruksellee
Höpö löpö, puhuiko kokemuksesta? Minä puhun! Down-sisko ei todellakaan ole vienyt kaikkea vanhempieni aikaa tai voimaa, ei todellakaan! Siskollani ei ole ollut mitään sairauksia -ja kehitysvamma ei ole sairaus. Siskoni on tuonut vain ylenmäärin lämpöä meidän perheeseen, eikä kukaan jäänyt sen takia lapsena mistään paitsi. Hän meni meidön muiden mukana siinä missä kuka tahansa.
Kummitätini kolmas lapsi joka syntyi 70 luvun lopulla oli down.
He petivät lapsen kotonaan kunnes muutti asuntolaan joskus 30 veenä.
Monet pistivät hoitolaitokseen heti vauvasta tohon aikaan.
Nostan hattua kummitätilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä beelsebub oikein olet, kun mielestäsi aborttiin pitäisi oikein kannustaa ja sille antaa "positiivista mediahuomiota"? Joskus abortti ehkä on välttämätön, mutta millään tavalla sitä ei tule alkaa ihannoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei nyt ymmärrä, että lapsen etua siinä mietitään kun keskeytys tehdään vamman vuoksi. Ei varmaan tällaiset kommentoijat ole olleet sotessa tai vammaisten asumisyksikössä tai vammaissosiaalityössä töissä? Puhumattakaan että olisi lähipiirissä aikuinen vammainen, joka ei saa riittäviä palveluja yhteiskunnalta?
Näkööulma voisi muuttua, jos tietäisi mitkä realiteetit sitä rakasta kehitysvammaista lasta tulisivat kohtaamaan. Siksi itse tekisin päätöksen keskeytyksestä.
No, elän silti mieluummin niiden realiteettien keskellä kuin että tietäisin tappaneeni oman lapseni. Pahoittelut suorasta puheesta ja en tuomitse muita, puhun itsestäni. Ehkä olen tavallista herkempi ihminen, en tiedä. En vain voisi elää sen kanssa, että olisin tietoisesti päättänyt oman lapseni elämän.
Suomi on menossa kyllä surkeaan suuntaan keskustelukulttuuriltaan. Edes down-lasta ei saisi enää pitää, vaikka tiedostaisi riskit, koska se tuottaa yhteiskunnalle kuluja. En haluaisi, että täälläkin vain raha merkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on menossa kyllä surkeaan suuntaan keskustelukulttuuriltaan. Edes down-lasta ei saisi enää pitää, vaikka tiedostaisi riskit, koska se tuottaa yhteiskunnalle kuluja. En haluaisi, että täälläkin vain raha merkitsee.
Mä abortoisin down-sikiön ihan itseni takia. En rahan. Meillä tämä päätös tehtiin jo ennen ehkäisyn lopetusta. Miehen sukulaisella on vammaisia lapsia, ja rankkaa on. Eivät ole downeja, mutta kuitenkin. Emme halunneet samanlaista perhe-elämää kuin heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä beelsebub oikein olet, kun mielestäsi aborttiin pitäisi oikein kannustaa ja sille antaa "positiivista mediahuomiota"
Ei tarvitse ihannoida aborttia, mutta ei myöskään paheksua tai syyllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä beelsebub oikein olet, kun mielestäsi aborttiin pitäisi oikein k
Siis kiteytettynä, aborttiin pitäisi suhtautua neutraalisti. Tuskin kukaan huvikseen hankkiutuu raskaaksi vain hankkiakseen abortin
Monesti te, jotka kritisoitte abortin tuossa tilanteessa tehneitä, ajattelette sitä päätöstä itsekkäänä. Onhan se totta, että vanhemmille on raskasta hoitaa Down-lasta ja tietää, ettei koskaan pärjää omillaan ja on paljon ongelmia ja varsinkin henkisesti raskasta.
Mutta oletteko kritisoijat koskaan miettineet, että luultavasti iso osa tekee sen päätöksen lasta ajatellen, eikä todellakaan "iloisin" mielin, vaan kokevat syyllisyyttä ja surua pitkäänkin? Jokainen vanhempi ymmärtää sen, että haluaa lapselleen hyvän elämän. En sanoisi hyväksi elämäksi sellaista, että ravaat leikkauksissa koska sydän uhkaa pettää, pelätään milloin se pettää, lapsella itselläänkin lienee huono olo monien ongelmien takia, nimenomaan fyysisten. Miksi se olisi hyvää elämää, että koko ajan on kurja olla fyysisesti, lisäksi vielä se, että käytännössä kukaan ei ymmärrä sinua, sinä et ymmärrä miksi asiat menevät tällä tai tuolla tavalla ja olet aina muiden hoidettavana? Osa Down-ihmisistä kuitenkin ymmärtää ja ovat vihaisia siitä, kun eivät saa itse päättää asioistaan.
Kyllä minä äitinä haluan lapsilleni hyvän elämän ja vaikka olisikin vaikeaa, tekisin tuossa tilanteessa abortin. Se tuntuu vaikeammalta ajatukselta, kun on jo lapsia, mutta minulla ainakin painaa vaakakupissa enemmän se, että lapsillani on hyvä elämä, jota yleensä Downeilla ei ole, anteeksi nyt vain.
Luulen kyllä, että olisivat päätyneet aborttiin, jos olisivat joutuneet itse maksamaan kaikki ylimääräiset kulut. Nyt luottavat hyvinvointiyhteiskunnan tukeen.
Vähän kyllä ihmettelen, että miksi he pelkäsivät lapsettomuutta, kun olivat esikoista odottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä beelsebub oike
Ihmettelen myös vaatimusta, että aborttia ei saisi vaikka paheksua. Ei tarvitse mennä yksityisten ihmisten päätöksiä arvioimaan, aikuiset ihmiset tekevät ne itse, mutta kyllä aborttiin liittyy niin monenlaisia eettis-moraalisia kysymyksiä, että ei se oikein voi olla ihan täysin neutraalikaan aihe ottaa kantaa. Moneen suuntaan siis, en nyt tässä viestissä edes sano, mitä mieltä "pitäis" olla. Mutta ei minunkaan mielestäni sellainen asia, jossa on kuitenkin kyse ihmiselämän päättämisestä, edes saa olla neutraali kysymys vaan siitä pitää voida keskustella ja sitä katsoa monelta suunnalta ja myös arvoihin liittyviä asioita pohtien.
Ei kaikki elämä ole arvokasta itseisarvoisesti tietenkään. Missään nimessä en tietenkään pitäisi vammaista lasta, vaan välittömästi aborttiin. Terveet lapsetkin työllistävät jo aivan tarpeeksi. Hävettäviä nämä "laupiaat samarialaiset", jotka yrittävät perustella vammaisen lapsen tärkeyttä.
Hirveää tietämättömyyttä, että pelkäsivät lapsettomuutta ja siksi pitivät vammaisen lapsen. Olivat kuitenkin nuoria, eikä mitään syytä olettaa niin. Lainamunasolulla syntynytkin lapsi olisi ollut terve, jos ei omilla saa.
Eikö tärkeämpää pitäisi olla saada terve lapsi kuin että olisi oikeus saada vammainen lapsi omilla sukusoluilla? Miksei näille heti kerrota, mitä muita mahdollisuuksia on lapsen saantiin, jos omat munasolut eivät tuota terveitä lapsia?
Suututtaa, että tällainen on edes mahdollista, että on halu synnyttää vammaisia lapsia ajattelematta, mitä se aiheuttaa perheen muille lapsille ja yhteiskunnalle?