Nuoripari otti down-vauvan vastaan
Joskus näinkin päin.
Lääkäri kertoi downista lääketieteelliseltä kantilta ja lähinnä siitä, mitä vikoja ja sairauksia siihen liittyy.
Päivi Muurisen mukaan lääkärit sanoivat, että heillä oli käynyt huono tuuri.
Yksi lääkäri sanoi suoraan, että päätös on teidän, mutta uutta putkeen vaan.
Pari tiedosti, miten yleistä lapsettomuus on ja että siitä kärsivät myös nuoret. Päätös lapsen pitämisestä oli lopulta helpotus.
Kommentit (252)
Tuohon abortin paheksuttavuuteen ja moraaliin. Jos maailma olisi täysin mustavalkoinen asiat olisi selkeämpää laittaa kategoriaan hyvä ja paha, oikea ja väärä. Ihminen joka elää täysin eettisesti, moraalisesti ja oikein on melko utopinen mahdottomuus. Aborttiin johtavat syyt voivat olla ns ulkopuolisen kaikessa monimutkaisuudessaan ja ihmisen koko historiaa tuntematta hämäriä. Silti se voi olla ratkaisuna se, joka tuottaa pidemmälöä matkalla vähiten kärsimystä kaikille.
Jos asioita aletaan nähdä sen linssin läpi, että ihan kaikki elämä on absoluuttisen pyhää. On väistämättä keskusteluun otettava mukaan myös muita äärettömän vaikeita tilanteita. Täytyy pohtia voiko moralisoida lääkäriä, joka joutuu tekemään päätöksen ettei vakavaa sairautta voida enää hoitaa? Onko oikein, ettei täysin vuoteessa olevaa hoidettavaa vanhusta, jolla on elämää mahdollisesti kuukausissa jäljellä laiteta hoitoon, jossa elämä pitkittyy positiivisessa tapauksessa ehkä kuukausilla tai viikoilla? Voiko hengityskoneen sammuttaa, joka ylläpitää elintoimintoja? Voimmeko käyttää elollisia olentoja ravinnoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tästä vajavaisuudesta pitäisi saad 100% varmuus ennen syntymää ja sitten automaattinen abortti ilman kysymyksiä
No kyllähän NIPT on aika varma, mikään tuskin 100% mutta lähelle on jo.
Ei ehkä automaattinen (ajaisi vakaumuksen vuoksi osan porukasta ulos palveluista). Mutta vakavasti olen sitä mieltä, että aborttia ratkaisuna tulisi tukea ja sen tulisi saada enemmän positiivista mediahuomiota. Useimmiten kyse on siitä, että antaa toiselle terveelle lapselle mahdollisuuden elämään, ei vammainen lapsi tai ei lasta ollenkaan - valinnasta.
Ja sisarusten oikeuksia pitäisi miettiä nykyistä enemmän, vanhempien valinta pitää vammainen lapsi vaikuttaa rankasti myös h
Eihän se sikiö ole elinkelpoinen kohdun ulkopuolella, joten ei siinä varsinaiesti lopeteta elämää, sen vaan ei anneta jatkua. Se, miksi joku tähän päätökseen ajautuu ei kuulu kenellekään muulle kuin sille raskaana olevalle naiselle. Kauhean kiinnostuneita ollaan syntymättömistä lapsista, mutta se, mihin oloihin he joutuvat syntymän jälkeen on toissijaista näissä pohdinnoissa. Mä myös pidän erittäin vastuuttomana sitä lasta kohtaan pitää vammainen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tästä vajavaisuudesta pitäisi saad 100% varmuus ennen syntymää ja sitten automaattinen abortti ilman kysymyksiä
No kyllähän NIPT on aika varma, mikään tuskin 100% mutta lähelle on jo.
Ei ehkä automaattinen (ajaisi vakaumuksen vuoksi osan porukasta ulos palveluista). Mutta vakavasti olen sitä mieltä, että aborttia ratkaisuna tulisi tukea ja sen tulisi saada enemmän positiivista mediahuomiota. Useimmiten kyse on siitä, että antaa toiselle terveelle lapselle mahdollisuuden elämään, ei vammainen lapsi tai ei lasta ollenkaan - valinnasta.
Ja sisarusten oikeuksia pitäisi miettiä nykyistä enemmän, vanhempien valinta pitää vammainen lapsi vaikuttaa rankasti myös h
Mitä hyvää saadaan aikaiseksi abortin paheksunnalla?
Vierailija kirjoitti:
Tai seulotaan homot, kunhan tiede kehittyy! Eivät tuota jälkeläisiä samalla tavalla kuin heterot eli ei tule veronmaksajia valtion huutavaan kassaan. Talous edellä ihmiset!
Niinkö todella??
Millä tavalla homous vertautuu kehitysvammaan? Ennen kuin kukaan saivartelee, niin tiedän, että jokainen kv ei ole down.
Olisi hienoa saada näyttää hintalappu, jonka yhteiskunta eli veronmaksajat maksavat tästäkin tuotoksesta. Vanhemmat eivät tule koskaan maksamaan niin paljon veroja että ne kattaisivat tämän kulut. Mutta onneksi on vapaus valita.
Voivoi, nuoret aikuiset pilasivat nyt elämänsä kymmeniksi vuosiksi eteenpäin pitämällä vammaisen lapsen. Aivan pahaa tekee, kun mietin heidän tilannettaan. 😔
Jo kahden terveen pikkulapsen vuoksi on suurin osa elämästä jatkuvaa työtä vailla juurikaan omaa elämää, niin vammaisen lapsen kanssa voit vielä moninkertaistaa sen.
Kuka se on Instagramissa se äiti jolla downtyttö,itse on vakavasti masentunut ja sitten kaksi tai kolme lasta joista yksi down. On ilmeisesti lapsensa omaishoitajana.
Onhan se vielä söpöä kun se se vehnäjauhopussin painoinen taapero saa raivareita,vaan entä kun kotona raivoaa ylipainoinen teini jolla lapsen mieli murkun kropassa.
Omalla lapsella näkyi ultrassa niskaturvotusta,mutta seuraavaan ultraan mennessä se katosi.Mitä lie ollut. En silti saanut tervettä lasta,en vaikka olikin ulkoisesti täydellinen,kaunis pieni tyttö. Esikoulu-iässä todettiin autismi ja adhd.
Otsikosta luulin ensin että kyse on nuoresta parista joka adoptoi Down lapsen.
Kyse olikin siitä että "antoivat" tämän lapsen syntyä. Abortti on murha, ihmiselämä alkaa kohdussa.
Kaikkea hyvää tälle perheelle!
Vierailija kirjoitti:
Otsikosta luulin ensin että kyse on nuoresta parista joka adoptoi Down lapsen.
Kyse olikin siitä että "antoivat" tämän lapsen syntyä. Abortti on murha, ihmiselämä alkaa kohdussa.
Kaikkea hyvää tälle perheelle!
Korj; Piti lukea että ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä.
Onpa kamalia kommentteja. Tunnen muutaman down-ihmisen, ja he pärjäävät elämässä oikein hyvin. Ei kaikilla ole myöskään liitännäissairauksia eikä välttämättä älyllisestikään kovin paljon heikompia muista. Toki osalla on, mutta vammaisuuden aste vaihtelee todella paljon ja down-ihminen voi olla myös fyysisesti ihan perusterve.
"Pari tiedosti, miten yleistä lapsettomuus on ja että siitä kärsivät myös nuoret. "
Vaikka lapsettomuudesta puhutaan paljon, niin läheskään kaikki eivät siitä kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hienoa saada näyttää hintalappu, jonka yhteiskunta eli veronmaksajat maksavat tästäkin tuotoksesta. Vanhemmat eivät tule koskaan maksamaan niin paljon veroja että ne kattaisivat tämän kulut. Mutta onneksi on vapaus valita.
Laitetaanpa samalle viivalle sitten ne hintalaput, jotka on alkoholisteilla ja huumeidenkäyttäjillä, masentuneilla teineillä laitoksissa ja autismin kirjon ihmisillä. Kroonisesti sairailla, työttömillä, ylipainoisilla, mitäs kaikkea meiltä täältä löytyy?
Hyvinvointiyhteiskunnan merkki on se, että huolehditaan niistä, joilla on vahvempi tuen tarve. Iljettävän itsekästä ja kovaa puhetta. Ei kenenkään ole täällä pakko synnyttää vammaista lasta, mutta annetaan rauha niille, joille lapsi kelpaa sellaisena kuin on.
Sitä paitsi kuka tahansa voi kokea jotain yllättävää. Jos oma lapsesi vammautuisi vaikkapa auto-onnettomuudessa, joutaisiko mielestäsi silloin tuottamattomana hävitettäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Onpa kamalia kommentteja. Tunnen muutaman down-ihmisen, ja he pärjäävät elämässä oikein hyvin. Ei kaikilla ole myöskään liitännäissairauksia eikä välttämättä älyllisestikään kovin paljon heikompia muista. Toki osalla on, mutta vammaisuuden aste vaihtelee todella paljon ja down-ihminen voi olla myös fyysisesti ihan perusterve.
Pärjäävät NYT hyvin?? Ymmärrätkö mikä se MATKA on ollut siihen saavuttaakseen tuon pisteen? Kuinka PALJON se on vaatinut vanhemmilta ja varmasti myös MUILTA ihmisiltä oman elämänsä UHRAAMISTA??? Se työn määrä on ollut AIVAN JÄRKYTTÄVÄN HIRVEÄ ja se on tarkoittanut niin paljon kaikesta hyvästä luopumista saamatta juurikaan vastinetta tilalle, että en itse SUOSITTELE KENELLELÄÄN sellaisten päätösten tekemistä.
Aivan käsittämätöntä haihattelua. Vihaksi pistää tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjäävät NYT hyvin?? Ymmärrätkö mikä se MATKA on ollut siihen saavuttaakseen tuon pisteen? Kuinka PALJON se on vaatinut vanhemmilta ja varmasti myös MUILTA ihmisiltä oman elämänsä UHRAAMISTA??? Se työn määrä on ollut AIVAN JÄRKYTTÄVÄN HIRVEÄ ja se on tarkoittanut niin paljon kaikesta hyvästä luopumista saamatta juurikaan vastinetta tilalle, että en itse SUOSITTELE KENELLELÄÄN sellaisten päätösten tekemistä.
Ateistisesta näkökulmasta, minkä itse taidat edustaa, on tämä elämä itsensä toteuttamista varten. Täytyy saada elää vapaata huoletonta elämää, missä raha ja kokemukset, elämykset ovat etusijalla.
Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse abortoisin down-alkion/sikiön. Ehdottomasti. Terveissä lapsissa on ihan tarpeeksi hommaa, en halua sairasta lasta riipakseni. Mutta en vaadi, että näin toistenkin pitäisi tehdä.
Oletko kuullut karman laista?
Minun äitini löi minua ja piti nälässä
Olin kaunis ja älykäs lapsi.
Onko kyseessä karma?
En tehnyt lapsia.
Tein uran ja vaurastuin.
Kaunis olen edelleen, koska raha auttaa:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lapseton ateisti.
On loma buukattuna.
Käyn museoissa, kirjakaupassa, keikoilla, syömässä hyvin...
Ilman lapsia...komean miehen kanssa...
Onko tämä taivas?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittä
Kuulostaa tosi hyvältä. Monesti olen harkinnut palaavani vastaavan kaltaiseen elämään, kun pikkulapsiarjessa ei ole hyviä asioita, kuin äärimmäisen vähän. T. Mies 42
No minkä takia hankit lapsia lainkaan, Mies 42 ?? Lisäksi se pikkulapsiarki ei kestä ikuisesti.
T. N 53
Miksi nämä vammaisten vanhemmat lähtet näihin juttuihin valehtelemaan, että kaikki on vain auringonpaistetta ja iloa? Kahden (terveen) lapsen kanssa voin sanoa, että en usko. Eikö muka sitä sisäistä auringonpaistetta yhtään himmennä tieto, että lapsi on alttiimpi sairastumaan, sydänvika vaatii jossain vaiheessa kenties hengen vievän leikkauksen? Kenelle he valehtelevat? Itselleen, että selviytyvät?
Uskon että se vamnainenkin lapsi voi olla rakas ja hyviäkin hetkiä voi olla. Mutta ei joka hetki.