Nuoripari otti down-vauvan vastaan
Joskus näinkin päin.
Lääkäri kertoi downista lääketieteelliseltä kantilta ja lähinnä siitä, mitä vikoja ja sairauksia siihen liittyy.
Päivi Muurisen mukaan lääkärit sanoivat, että heillä oli käynyt huono tuuri.
Yksi lääkäri sanoi suoraan, että päätös on teidän, mutta uutta putkeen vaan.
Pari tiedosti, miten yleistä lapsettomuus on ja että siitä kärsivät myös nuoret. Päätös lapsen pitämisestä oli lopulta helpotus.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta maksaa.
Mitä se maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta maksaa.
On tehty selvityksiä, joiden mukaan down-lapsi tulee yhteiskunnalle elinikänään halvemmaksi kuin FAS-lapsi. Silti kukaan ei ole selittämässä, että kalliiksi tulee.
Noin minäkin tekisin. Tosin en ehkä haluaisi, että edes tutkitaan raskauden aikana.
Itse abortoisin down-alkion/sikiön. Ehdottomasti. Terveissä lapsissa on ihan tarpeeksi hommaa, en halua sairasta lasta riipakseni. Mutta en vaadi, että näin toistenkin pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Itse abortoisin down-alkion/sikiön. Ehdottomasti. Terveissä lapsissa on ihan tarpeeksi hommaa, en halua sairasta lasta riipakseni. Mutta en vaadi, että näin toistenkin pitäisi tehdä.
Oletko kuullut karman laista?
Päätös on helppo, kun yhteiskunta maksaa viulut.
Downeille tehdään mm. sydänoperaatioita liukuhihnameiningillä, lisäksi tarvitsevat koko elämänsä ajan ekstratukea eivätkä esim. pärjää itsenäisesti. Puhuminen, liikkuminen, tunnesäätely- kaikki on puutteellista, lisänä aggressiivisuus josta ei uskalleta mediassa puhua (myytti "aurinkoisista" downeista). Moni on liikalihava ja se tuo omat kustannuksensa.
Millainen vanhempi tuo maailmaan tietoisesti vammaisen lapsen? Suomen palveluita on ajettu vauhdilla alas, voi olla ettei ne taksit suhaa pihalla loputtomiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta maksaa.
Mitä se maksaa?
No tästä erityislapsestahan saa ylimääräisiä tukia.
Mun kaveri piti down-vauvan. Sädekehä kiiltää kilometrien päähän, kun hänen hyvä pyhyytensä "ei kyennyt" tekemään aborttia. Se down-lapsi kadotti kaveriltani puolison ja kaksi tervettä lasta menetti äitinsä, kun äiti keskittyy vammaisen lapsensa palvomiseen ja tämän "ominaisuuksien" poisselittämiseen. Kaikki, mitä se lapsi tekee, on maailman luokan ihme, ainakin äitinsä mielestä. Totuus on, että ikinä ei tule pärjäämään omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, mutta en usko siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta maksaa.
Mitä se maksaa?
No tästä erityislapsestahan saa ylimääräisiä tukia.
Ja kaikki terapiat (puhe, toiminta, fysio jne) koulussa pienluokalla vaikka kyky oppia voi olla hyvinkin heikko, lisäksi heikko terveys, esim sydänviat ja niiden hoito maksaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Downeille tehdään mm. sydänoperaatioita liukuhihnameiningillä, lisäksi tarvitsevat koko elämänsä ajan ekstratukea eivätkä esim. pärjää itsenäisesti. Puhuminen, liikkuminen, tunnesäätely- kaikki on puutteellista, lisänä aggressiivisuus josta ei uskalleta mediassa puhua (myytti "aurinkoisista" downeista). Moni on liikalihava ja se tuo omat kustannuksensa.
Millainen vanhempi tuo maailmaan tietoisesti vammaisen lapsen? Suomen palveluita on ajettu vauhdilla alas, voi olla ettei ne taksit suhaa pihalla loputtomiin...
Ei tämä myöskään ole N-saksa. Täysin sydämetöntä puhetta tuommoinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Mitään niin pahaa en ole tehnyt elämäni aikana, että "ottaisin vastaan" loppuelämän riippakiveksi down-lapsen.
Kauheita kommentteja suurin osa.
Arvostan suuresti tätä nuorta paria.
Te abortoijat - vaikka koettaisitte selitellä asiaa miten, kyse on epäeettisestä rodunjalostuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä myöskään ole N-saksa. Täysin sydämetöntä puhetta tuommoinen!
Ei, vaan järkevää. Oikeasti on vastuutonta hankkia lapsi, jolla ei ole edes lähtökohtaisesti mahdollisuuksia pärjätä elämässä.
Joojoo, voi vammautua myöhemminkin, keksikää joku muu vastaväite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko vaikeitakin päätöksiä tehdään terveydenhuollossakin ihan jatkuvasti. Tuolla ajattelulla esimerkiksi lähemmäs satavuotiaalle hauraalle ihmiselle pitäisi aloittaa täydet rankat syöpähoidot. Jossa potilas voisi menehtyä jo hoitoihin. Hengityskoneen varassa oleva aivokuollut pidettäisiin keinotekoisesti hengissä, koska Karman laki.
Vierailija kirjoitti:
Te abortoijat - vaikka koettaisitte selitellä asiaa miten, kyse on epäeettisestä rodunjalostuksesta.
Mitä epäeettistä siinä on, jos ei halua sairasta/vammaista lasta?
Olen sitä mieltä että down-ihmisen elämä on yhtä arvokasta kuin normaaleilla kromosomeilla syntyneen ihmisen elämä. Itsekin olisin pitänyt down-lapsen, jos olisin ollut samassa tilanteessa kuin tämä pariskunta.